Met de modellenregen van Mercedes en Mercedes-AMG zou je kunnen stellen dat ze in elkaars vaarwater gaan zitten. Niet dus, aldus de Duitsers zelf.
De nieuwe Mercedes-AMG GT 4-Door Coupe en de Mercedes CLS zijn behoorlijk aan elkaar gewaagd. Zet ze naast elkaar en je zou je kunnen voorstellen dat potentiële kopers twijfelen tussen beide wagens. ‘De oudere heer’ zal zonder te twijfelen voor de CLS gaan, maar de wat sportievere rijder gaat wellicht straks twijfelen tussen de Mercedes-AMG CLS 53 en de Merc-AMG GT 4-Door Coupe 53.
Daar denken ze bij Mercedes zelf toch echt anders over. Bij de lancering van de nieuwe CLS in Australië stelde GoAuto de vraag aan het merk of beide auto’s niet met elkaar concurreren. Woordvoerder Jerry Stamoulis zegt dat ze hier bij Mercedes goed over na hebben gedacht. Zo komt er geen CLS 63 van het huidige type. De CLS 53 heeft een nieuwe 3-liter zes-in-lijnmotor en wie V8-power wenst moet uitwijken naar de Mercedes-AMG GT 4-Door Coupe 63 met de bekende vierliter achtpitter.
De Mercedes-AMG 4-Door Coupé is in alle opzichten een tandje heftiger. Qua technologie leunt dit model meer tegen de AMG GT-R, met onder meer achterwielbesturing en een acceleratie naar de 100 in slechts 3,2 seconden met de 63 S.
Ondanks het ontkennen van Mercedes zal het interessant worden welke het straks beter gaat doen. De Mercedes-AMG CLS 53 of de Mercedes-AMG 4-Door Coupé 53. Ze hebben soortgelijke looks en allebei hebben ze een zes-in-lijn onder de kap met 435 pk. Een prijsvergelijking kan nog niet gemaakt worden. Van de 4-Door Coupé zijn de Nederlandse vanafprijzen niet bekend. De CLS 53 4MATIC+ is er in elk geval vanaf 119.822 euro.
Edge zegt
Ik snap die naam echt niet. Mercedes-AMG GT 4-Door Coupe, dat bekt toch niet lekker? Je zou zeggen dat de paarse broeken bij Mercedes wel een betere naam hadden kunnen verzinnen. Eentje die catchy en marketingtechnisch beter te gebruiken is dan de letterlijke beschrijving van het model.
quincy zegt
@edge: Ik denk dat ze teveel naar de naam Quattroporte hebben gekeken en op een gegeven moment toch overtuigd waren dat het in het Engels net zo mooi en fijn klinkt :-P
Ram-G-maN zegt
@edge: De grootste grap is dat de “4-door” eigenlijk een 5-door is. Ze hadden ‘m gewoon de CLS moeten noemen en de huidige CLS weer op zijn beurt de CLE geheel volgens de nieuwe logica zoals de GLA/GLC/GLE/GLS. Maar ja marketing “technisch” gezien kun je de overeenkomsten met de AMG GT niet sterk genoeg benadrukken… Met als gevolg deze complete verne*king van nomenclatuur en nicheficatie* tot in het hiernamaals.
*zelfbenoemde Autoblog-lezer-woord-van-het-jaar-2018-woord
Jaymz zegt
@AutomotiveDesigner: is verne het woord van het jaar?
edftw zegt
@AutomotiveDesigner: bij deze wil ik ook jouw comment nomineren als comment van het jaar, naast dat je inderdaad het meest logische zegt gooi je d’r nog ff wat lekkere termen tegenaan!
jorden zegt
@AutomotiveDesigner: “Mercedes-AMG Fünftüren” schijnt het op een haar na, niet geworden te zijn ;)
Jochempie zegt
@edge: Dit is Duits voor catchy.
piquet1986 zegt
@Edge: T blijven Duitsers hè. Quatro porte coupé gt klinkt al beter.
grrrrommmmm zegt
Maar zit de CLS de verkopen van het 4-doors gedrocht dan wel dwars…?
michelschouten zegt
@grrrrommmmm: ik mag t hopen!
unknown32 zegt
@michelschouten: ik ook. Die cls is echt niet mooi!
willeme zegt
Onzin natuurlijk. Met de beschikbare te technische gegevens kan ik meer een ding concluderen: het zijn gewoon dezelfde auto’s.
De AMG GT 4-door ‘sedan’ heeft niet zo veel te maken met het chassis van de gewone GT. De Rapide is echt een DB9 plus een beetje. De AMG GT sedan is CLS met de grille van een AMG GT Coupe. De CLS is gewoon lager gepositioneerd.
viezefreddyw zegt
Aparte strategie, zeker.
Ik moet wel bekennen dat ik de CLS, nu ik hem een paar keer heb zien rijden, wel een mooie auto vind. Op de foto’s komt hij minder mooi naar voren dan in het eggie. De naam van dat AMG GT coupe ding vind ik maar apart, maar zonder al de gekke opsmuk en mét een mooie kleur (diepdonker blauw of rood) vind ik het wel een mooie auto om te zien op foto.
Zo bijvoorbeeld;
https://www.hartvoorautos.nl/wp-content/uploads/2018/06/Mercedes-AMG-GT-63-S-1.jpg
jack_abarth zegt
@viezefreddyw:
Om eerlijk te zijn hè, doe mij deze maar (ongeacht opties prijs whatever):
https://i.ytimg.com/vi/oJwKWqiifRk/maxresdefault.jpg
viezefreddyw zegt
@jack_abarth: Oh zeer zeker. Absoluut mee eens. Eén van de mooiste auto’s door Mercedes gebouwd in de afgelopen 20 jaar.
lekkerlinksrijden zegt
4 deurs coupe klopt in mijn ogen nog steeds niet. Een coupe heeft 2 deuren. En dit met 4 deuren is een sedan met aflopende daklijn. Je kan een hond een kat noemen, maar het blijft een hond
trustmeiamanengineer zegt
@lekkerlinksrijden: Een kakkende hond in dit geval…
stijnvermeersch zegt
Als het Audi’s zouden zijn, dan zouden het 2 generaties van hetzelfde model zijn. Dan is het kwestie om goed te kijken welke de nieuwe en welke de oude is.
trustmeiamanengineer zegt
Wat een wanstaltig hok met een verschrikkelijke naam is het toch…. De CLS is wel aardig gelukt.
gregorius zegt
MB is toch een beetje raar bezig: van hetzelfde model bouwen ze 2 bijna dezelfde auto’s en dan manouvreren ze zich in rare excuses om te verklaren waarom zoiets is gedaan, terwijl ze het zelf hebben gecreerd.
Het is verder complete onzin on de CLS niet met de 4.0 te leveren: waarom zou je iemand die de CLS mooier vindt dan de AMG-GT-4ture, maar wel een V8 wil naar huis sturen met een 3.0 (tenzije er natuurlijk meer winst op de AMG53 zit dan er op de AMG63 lijn zou zitten; maar dat zal wel niet).
Anyway, beide auto’s hebben geen station variant: dus voor mij vallen ze af. De enige ruime MB met normaal interieur is de E; maar die haalt het niet bij de mooie lijnen-modellen. Dus geen MB voor mij.
crepito zegt
@gregorius: Wel lekker dat je in dit segment kunnen shoppen!
itsok zegt
Een M3 is straks ook geen 3-serie meer?
fransananas zegt
@itsok: Nee, een M3 is een Tesla model 3. Bestaat er nog een andere?
allesmetturbo zegt
Allebei best wel lelijk, dus geen last van keuzestress
Breinstein zegt
Als je ze zo boven elkaar zet dan valt het pas op wat voor schoonheid de CLS is ten opzichte van dat AMG ding (naam is me te lang). Dat dat ding zo’n lange naam heeft komt doordat ze het familie van de GT-(R) willen houden, en dus aan het GT vastzitten. In eerste instantie wilde ze hem GT4/GT4-door noemen, maar omdat ik meen Porsche de rechten heeft op ‘GT4’ ging dat niet door.