Als je dacht dat EV-rijders sneller stil komen te staan: dat is dus niet (meer) zo.
Qua actieradius zitten EV’s nog altijd niet op hetzelfde level als benzineauto’s, laat staan dieselauto’s. Je zou dus denken dat je er vaker auto’s met een lege accu stilstaan dan auto’s met een lege tank. Toch valt dat reuze mee, zo blijkt uit de laatste cijfers.
The Automobile Association (ook wel bekend als de AA, de Britse ANWB), houdt bij hoevaak EV’s precies stil komen te staan met een lege accu. In alle gevallen waarbij een EV pech had, bleek het slechts in 1,4% van de gevallen om een lege accu te gaan.
Daarmee is dit cijfer lager dan ooit, want vorig jaar was dit percentage 1,6% en in 2019 nog 4,6%. Dat kan twee dingen betekenen: óf de range wordt steeds beter, óf EV-rijders letten beter op. Of allebei.
Het percentage van gestrande EV-rijders zit nu bijna op hetzelfde niveau van gestrande benzine- en dieselauto’s met een lege tank. Dat ligt namelijk op 1%. Strikt genomen is het verschil tussen 1% en 1,4% alsnog 40%, maar toch zit het aardig dicht bij elkaar.
Dit zijn wel de cijfers van Engeland, maar in Nederland zullen EV-rijders zeker niet vaker stranden. Er staan namelijk weinig landen met een hogere laadpaaldichtheid dan Nederland.
Bron: The AA
Johanneke zegt
Wat wel handig is om te weten, wat is het pechpercentage per autosoort. Stel de 1 staat 10x vaker met pech, dan zegt dat nogal wat. Want dan zijn er dus meer oelewappers in het ene kamp dan het andere.
mashell zegt
Maar dat is toch precies wat in het artikel staa? Van alle pech gevallen per auto soort komt “leeg gereden” ongeveer even vaak voor.
Johanneke zegt
Ja. Maar hoevaak hebben de auto’s pechgevallen. Want als bijvoorbeeld een EV 10x zovaal pech heeft (procentueel gezien) zijn er dus 10x zoveel mensen die zo dom zijn om de accu leeg te rijden.
rwdftw zegt
Drie dingen eigenlijk.
Het probleem wat de Britten echt tegenhield was een gebrekkige en peperdure laadpaalinfrastructuur. Teslas hebben uiteraard weinig problemen, maar degenen die niet bij Tesla konden laden wel. Met het toenemen van het aantal palen neemt ook het risico af wat men wil nemen. Dus minder kans op een lege accu.
Allison Burgers zegt
Lekker boeiend hoe vaak ze in de UK stilvallen. In Nederland moet je wel echt een debiel zijn wil je zonder sap of pril komen te zitten.