Het lijkt er niet op dat de verkoop van nieuwe elektrische auto’s aanslaat, mensen kopen voornamelijk oude ev’s.
Kijk, uiteindelijk moet een groot gedeelte van de auto’s in relatief korte tijd elektrisch zijn. Dat scheelt enorm qua uitstoot. Niet alleen de hoeveelheid CO2, maar ook WAAR je de meeste CO2 uitstoot.
Juist in stedelijke gebieden is het niet wenselijk en juist daar is de EV vele malen efficienter. En laten we eerlijk zijn, in stedelijke gebieden rijdt een EV gewoon beter dan een wagen met plofmotor. There, I said it.
SEPP
Elektrische auto’s hebben dus veel voordelen, maar ook een paar nadelen. Eentje daarvan is dat ze nogal duur zijn. Gelukkig is daar de overheid die als een ware Robin Hood geld weghaalt bij de rijken en teruggeeft aan mensen die net te arm zijn voor een EV.
Met name dat ‘net’ is belangrijk. Voor particuliere kopers is er namelijk de Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP). Jullie weten hoe het werkt: op een gebruikte EV krijg je 2.000 euro van de overheid, op een nieuwe EV 2.950.
We waren even benieuwd hoe het ermee staat en wat blijkt: mensen kopen niet veel nieuwe EV’s! Miljaar! Dit jaar is er namelijk voor 10.500.000 euro al verleend aan particulieren voor het aanschaffen voor een nieuwe auto. Een snelle rekensom leert ons dat er 3.560 auto’s verkocht zijn.
En de occasions dan?
En hoe staat het dan met gebruikte auto’s? Nou: dat gaat een stuk beter. Er is namelijk al voor 10.660.000 euro aan verleend aan subsidie. We zetten de zakjapanner aan het werk en komen uit op 5.330 gebruikte elektrische auto’s.
We zien dus dat de particuliere koper veel gebruikt maakt van de SEPP-regeling. Dat is ook logisch, er worden immers (veel) meer gebruikte auto’s verkocht dan nieuwe wagens. Dat is altijd zo geweest. Wel opvallend is dat de pot voor okazies veel kleiner is. Er is namelijk nog 64% beschikbaar voor de occasions (29.400.000 euro).
De pot is voor nieuwe auto’s (veel) groter. Er is nog 82% beschikbaar, wat neerkomt op een bedrag van 47.500.000 euro. Dus we wachten nog op een hoop mensen die een nieuwe EV gaan kopen dit jaar.
Via: RVO
Fotocredits: een hele verse Zeekr X op gele kentekenplaten via @fromtheg via Autoblog Spots.
siebren zegt
Is de SEPP niet alleen voor particulieren? Bij nieuw moet hier dan toch ook nog lease opgeteld worden?
Hier overigens die van de SEPP voor occasions gebruik heeft gemaakt
AudiRS zegt
Te.Duur. En die sepp subsidie zegt niks als de handelaar er standaard al 2 a 3k bovenop drukt. Dan is feitelijk de winst voor hem.
fanboy zegt
De EV occassions beginnen nu lekker te zakken en worden daarmee een prima deal.
Ook de nieuwe EVs gaan nog verder zakken (accu prijzen zijn flink aan het dalen) maar dat duurt even voordat dat doorzet.
Edge zegt
Prima deal is natuurlijk ook relatief, nu de MRB korting op EV’s eerst van 100% naar 75% teruggaat en vanaf 2026 helemaal vervalt. Wat je linksom bespaart aan brandstofkosten betaal je dan met een beetje pech weer extra aan de overheid.
rwdftw zegt
Haal je de koekkoek… Voor die SEPP regeling mag een nieuwe EV niet duurder zijn dan 45k. Autoweek telt 576 resultaten voor een nieuwe EV. Ga je dan filteren op die 45K, dan heb je er nog 192 over. Dat wil zeggen dat 2/3e van alle nieuw aangeboden modellen/uitvoeringen EV niet in aanmerking komen voor subsidie. Pak je dan ook nog het lievelingetje, de seniorenflats op wielen, dan heb je er nog 75 over. Er zijn 212 SUVs boven de SEPP subsidie.
audirs3 zegt
je slaat de spijker op zijn kop. Ze moeten dat max bedrag echt naar boven bij schroeven, tenminste 50k
Robert zegt
Dan schroeven de fabrikanten de prijs van de EV’s óók op naar nèt onder de 50k. Dat wordt al duidelijk als je de nieuwprijzen in Nederland vergelijkt met die in België, waar een vergelijkbare vorm van subsidie geldt, maar de bovengrens een paar duizend euro lager ligt. Dan kunnen de auto’s die hier < 45k zijn, in eens wel voor < 40k worden aangeboden.
Onze overheid is net een kudde ezels, die zich om de haverklap stoot aan dezelfde steen; twintig jaar geleden bestond er een MRB vrijstelling voor 'schone' diesels(!), waarbij een '1 op 30 auto' gek genoeg nauwelijks goedkoper was dan dezelfde auto met een iets zwaardere (en dus meer vervuilende) motor mèt MRB. Enkele jaren later, met de voordelige bijtellingsregelingen op lease auto's idem dito: de prijzen werden afgestemd op de bovengrens, niet op de werkelijke marktwaarde.
Ergo: de subsidieregelingen op nieuwe auto's kwamen en komen vooral ten goede aan de importeurs en dealers.
Wolflow zegt
Ze moeten die hele regeling afschaffen. Die Elektrische Vehikels zouden bestreden moeten worden
RutgerK zegt
Dus als de EV er eind dit jaar uit moet op de eigen zaak dan kan ik hem particulier overkopen met SEPP subdisie?
fanboy zegt
@RutgerK: Nee hij moet wel echt bij een autobedrijf te koop staan voor die subsidie dacht ik.
Maar goed, vele Model 3s die nu uit de lease komen zijn sowieso zeer aantrekkelijk (vanwege de lage prijs) om over te nemen particulier. Zeker als je een aanbieding krijgt als leaser om hem over te nemen. Ook zonder subiside hartstikke mooi.
mashell zegt
Is een leasemaatschappij geen autobedrijf dan? De meesten hebben een serieuze autohandel. Erkenning bedrijfsvoorraad bij de RDW is wat er voor nodig is en die heeft zelfs de Bruna in Grou maar bijvoorbeeld ook Athlon carlease. Ik denk dus dat je eigen model 3 overnemen je gewoon recht geeft op subsidie.
Bron: https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/sepp/subsidie-koop-gebruikte#voor-wie%3F
Lex zegt
Goed punt, ik denk het ook en interessant voor leasemaatschappijen om zich goed te beseffen dat de huidige berijder mogelijk de beste waarde betaalt voor de auto welke einde contract is.
Ben alleen bang dat je geen model 3 uit ’19 of ’20 zult vinden met een fiscale waarde onder de 45k, dus die subsidie-droom gaat alsnog niet door. Zou de overheid bewust de meest verkochte modellen van toen hebben uitgesloten…?
degrotemuis zegt
Waarschijnlijk is de pot voor tweedehands dan al leeg, maar anders misschien wel. De auto mag niet eerder op je naam gestaan hebben en je moet de auto kopen van een bedrijf met erkenning bedrijfsvoorraad volgens RDW. Dus als het nu een lease is op een BV bijvoorbeeld heb je goede kans, als er nog iets in de pot zit.
MarcoM zegt
Wederom een falend beleid. Denken ze in Den Haag nu werkelijk dat de gemiddelde particulier een nieuwe EV koopt? Nee, die zijn blij dat ze de boodschappen kunnen betalen en een gezin met 2 of 3 kinderen in een Renault Zoe proppen of Kona, EX30 etc wordt ook al lastig als je een weekendje weg wilt. Het zal de lease en 65 plussers zijn die nieuwe EV’s afnemen, verder niet.
waterisnat zegt
Maar, maar, de bureaucraat weet het toch altijd beter?? Daarom hebben we in NL toch 2 miljoen bureaucraten om te herverdelen? Omdat zij het beter weten hoe andermans geld te besteden is dan iemand die zelf de vruchten van eigen arbeid besteedt?? Dat is toch logica??
MarcoM zegt
@waterisnat: hoe bedoel je? Het is gewoon een rekensom en nuttig gebruik. Het gros van de particulieren kan thuis niet laden en wil ook fatsoenlijk op vakantie en een EV is meestal te klein en de rest.