Voor steeds meer Nederlanders is de hoge benzineprijs moeilijk te behappen.
Openbaar vervoer is leuk van stad naar stad. Voor de meeste werkende Nederlanders is de auto gewoon een primaire behoefte. Het wringt dat het autorijdende volk de eindjes aan elkaar moet knopen om rond te komen.
Nu klinkt dit behoorlijk dramatisch en is dit voor de meeste mensen hopelijk niet het geval. Toch blijkt uit een onderzoek van de ANWB dat steeds meer Nederlanders in de knel komen door de hoge benzineprijs.
En als je denkt dat het nu al huilen is aan de pomp. Op 1 januari dreigt er een hogere accijns en btw op brandstof. Dan stijgt de benzineprijs met nog eens 21 eurocent per liter. Diesel stijgt dan met 13,5 cent. En tja, overstappen op een elektrische auto is ook niet zomaar gedaan.
Meer dan een kwart van de ondervraagden uit het onderzoek zegt financiële uitdagingen te hebben door de gestegen brandstofprijzen. Sinds juli is de prijs voor een liter benzine met zo’n 30 eurocent gestegen. Door de gestegen prijzen bezuinigen de ondervraagden op andere zaken, omdat autorijden vaak een noodzaak is. Onder andere onderhoud op de auto, het huis, vakanties en op boodschappen probeert men te bezuinigen.
Minder rijden is geen optie
Bezuinigen op recreatieve ritten is te doen. Bezuinigen op noodzakelijke autoritten naar bijvoorbeeld het werk is voor veel mensen geen optie. Er is geen goed alternatief op de auto. Openbaar vervoer zorgt voor een flinke extra reistijd, zeker in dorpen waar van een goede verbinding nauwelijks sprake is.
Hogere accijns niet op de oplossing
Maar liefst 85 procent van de ANWB-leden zegt tegen de accijnsverhoging op brandstof te zijn. Het raakt ze immers diep in de portemonnee. Het is de week van Prinsjesdag en de ANWB roept het demissionaire kabinet op naar een oplossing op de lange termijn te zoeken om de begroting rond te krijgen. Het verhogen van de accijns is vooral een oplossing voor de korte termijn. De ANWB zegt dat de overheid naar een toekomstbestendige vorm van autobelastingheffing moet kijken.
Robert zegt
“Ik tank altijd voor een geeltje.”
Nee, zonder gekheid, ik snap dat de overheid z’n riante inkomstenbron graag hersteld ziet, maar alleen al uit concurrentie overwegingen ( toch vaak een VVD argument om voor loonmatiging en uitgestelde investeringen te pleiten) zou je de kapitaalvlucht naar het buitenland kunnen stoppen door de prijzen meer in lijn met onze buurlanden te brengen. Want het loont niet alleen om over de grens te gaan tanken, maar er ook gelijk de weekend boodschappen te doen.
Flutterbear zegt
Zodra je vakantie als noodzakelijk bestempeld moet je toch wel even nagaan hoe bevoorrecht je wel niet bent. Hebben wij het als Nederlanders echt zo slecht dat naar het buitenland moet? Misschien even de VanDale erbij pakken en de begrippen “moet” en “noodzaak” lezen.
Wat betreft werk dient de werkgever te betalen voor fysieke aanwezigheid. Onbelaste reiskostenvergoeding omhoog én verplicht. Laat werkgevers maar personeel in de buurt werven of thuis laten werken wie wil. Natuurlijk hoeft de werkgever geen reiskostenvergoeding te betalen voor personeel die op eigen beweging naar kantoor komt.
Robert zegt
Ik heb het niet over vakanties. Ik heb het over mensen die zelfs tientallen kilometers van de grens wonen en toch wekelijk een trip naar Duitsland of België maken om te tanken en de boodschappen in te slaan. Het huidige prijsverschil met Duitsland (E10) is ’s middags al zo’n 20-25 cent per liter met de goedkoopste tankstations in de grensregio in Nederland, en t.o.v. de adviesprijs al 40 cent. Als de plannen van ons demissionaire Kabinet worden doorgezet, komt daar straks nog eens 22 cent bij. Dan scheelt dat straks op een volle tank van 50 liter al snel 25-35 euro.
Tel daarbij op dat bijv. in Duitsland de accijnzen op tabak, alkoholische dranken ook lager zijn en de prijzen van o.a. vlees, frisdrank, drogisterijartikelen ook veel lager liggen, dan voorzie ik straks weekendfiles op de A12 tussen de Duitse grens en Arnhem, net als traditioneel in de week voor Oud en Nieuw.
Wat betreft het woon-werkverkeer, lang niet iedereen kán thuis werken, lang niet iedereen heeft de beschikking over een goed werkende OV verbinding naar het werk, en met zowel de kopers- als huurdersmarkt die volledig op slot zit is ‘dichterbij wonen’ ook een utopie zonder realiteitszin, los nog van de impact die zoiets op het gezinsleven en je sociale contacten kan hebben. Daarbij is het onzin om de rekening daarvoor volledig bij de werknemer te leggen.
mashell zegt
Vakantie is noodzakelijk voor de geestelijke gezondheid! Vakantie in het buitenland is vaak goedkoper dan vakantie in eigen land. En mensen die uit eigen beweging naar kantoor komen, voorbeeld omdat ze geen ruimte thuis hebben voor een fatsoenlijke werkplek, of een krijsende baby, krijgen geen vergoeding? Gewoon simpel houden, reis je naar kantoor dan krijg je daar een vergoeding voor. Je hebt het recht 100% van de tijd op kantoor te werken, wat dat is om te werken en kunt ook het recht krijgen om tot 75% of zo van de tijd thuis te werken en daar dan een thuiswerk vergoeding voor te ontvangen.
lekkaah zegt
Als je vakantie ‘nodig’ hebt voor je geestelijke gezondheid vraag ik mij af hoe jouw dagelijkse leven eruit ziet
Johanneke zegt
Poeh ik heb echt wel vakantie nodig hoor. Of ga jij lekker 52 weken per jaar werken? Weekend ook niet nodig, 365 per jaar?
Flutterbear zegt
Je zou maar 47 weken moeten werken om te genieten van je 5 weken verlof. Ik geniet gewoon 52 weken van het jaar. Weekenden heb ik al een poos verlengd naar 3 dagen en sinds de zomer 4, maar ja wel armoede want dit jaar het land nog niet uit geweest.
mashell zegt
Nou gewoon, een baan die het één en ander van me vergt. Ik zou het dan ook willen omdraaien, welke mensen hebben niet af en toe vakantie nodig? Doen die mensen wel wat? Hebben ze altijd vakantie?
petroldrinker zegt
Ik, ik haat vakantie, geld verspilling vind ik het, maja ik heb een wederhelft die wel minimaal 1x per jaar wilt gaan, en dat is ook echt de enige reden dat ik het doe, als ik geen partner had liet ik alles uitbetalen aan vrije dagen, heb ik meer plezier mee dan wat vrije dagen, deed ik voor mn huidige vaste relatie overigens ook nadat ik niet meer met mn ouders mee hoefde op vakantie als kind/puber…
Okok, toegegeven, ik kan niet de vakanties maken die ik wil, dus blijf ik liever werken en sparen om dat ooit 1x wel te kunnen, en nee niet perse in veel luxe, maar dan zou ik graag met supercar(s) gewoon een maand lang nonstop rijden en wel zien waar we eindigen. Iets anders zal mij nooit kunnen interesseren
werf76 zegt
Jij bent natuurlijk nooit aan vakantie toe. Lekker blijven werken. #praatgeenpoep
pa045 zegt
Ben jij van de voormalige CCCP?
Vakantie is zeker noodzakelijk. Voor iedereen.
En er zijn ook mensen die 3 dorpen verderop werken omdat ze die baan beter bij zichzelf vinden passen. Mag dat ook niet meer?
Moeten we terug naar 1950?
Flutterbear zegt
3 dorpen is niets, ik ken er genoeg die 3 provincies verderop werken. Prima, maar daarvoor hoef je een werkgever geen torenhoge reiskostenvergoeding te verplichten.
faalhaas zegt
We moeten eenzame huismoeders, Oekrainers en andere minima een benzine toeslag geven per maand, genoeg voor elke week een volle tank. Deze kunnen we bekostigen door een kwartje per liter op de benzineprijs te doen. Dat is slechts 10% erbij. We moeten solidair zijn.
pier zegt
Leuke troll
mashell zegt
En dat kwartje, hoe ga je dat noemen? Kwartje van Kaag of bekt Kaagkwartje beter?
AudiRS zegt
Niet “benzineprijs” maar “brandstofprijs”.
Ook diesel is asociaal duur met 1.98
rwdftw zegt
De overheid dwingt je inderdaad tot het maken van keuzes. Je zal erin mee moeten want je zal betalen. Een paar oplossingen:
– stoppen met roken, abonnement opzeggen, geen afbakbroodjes meer op zondag oid
– een kleinere zuiniger auto kopen, die zeecontainer is nergens voor nodig
– dichterbij huis gaan werken zodat je op de fiets of met het OV kan
– stoppen met werken omdat het te duur is geworden
– geen kinderen nemen
tristant zegt
Een betere troll dan faalhaas, ik was er bíjna ingetrapt.
karhengst zegt
Maar wel massaal crossover / SUV rijden…
Hoe ging het ook al weer met de restwaarde van die hokken in 2009?
bertorelli zegt
Wij zijn 2 jaar geleden verhuisd naar het oosten van het land en sindsdien komen we regelmatig even bij de oosterburen.
Tanken (E10) is nu al ruim 25 cent per liter goedkoper en dat zou per 1 januari dan ruim 45 cent worden.
Dat is simpelweg gekkenwerk en de doodsteek voor veel pomphouders in de grensregio.
Bij de tankstations net over de grens zijn de auto’s nu al voor 75% Nederlands en datzelfde geldt ook op de parkeerplaats bij de supermarkt.
Op social media heb je groepen met als onderwerp ‘Shoppen in Duitsland’ en de afstanden die mensen afleggen om met enige regelmaat de grens over te gaan wordt alleen maar groter.
lexusis zegt
Klopt, het is inderdaad steeds minder leuk om rondjes te rijden met een S85.
quincy zegt
Dit is echt zo’n heerlijk Nederlands ding. Altijd maar wijzen naar de overheid en klagen dat ze het nooit goed doen. Het betreft geen accijnsverhoging, maar het terugdraaien van de tijdelijke accijnsverlaging. Wij hebben net zo’n korte termijn visie, want toen hoorde je daar nog niemand over dat het weer terug omhoog zou gaan.
En ondanks dat onze overheid ook een probleem is, is voor dit soort dingen alleen maar wijzen naar de overheid ook debiel. Want alle bedrijven die noodzakelijke producten en diensten (boodschappen, brandstof, zorg, etc.) leveren hebben grotere winsten dan ooit tevoren. En in plaats van hen aan te spreken op hun verwerpelijke gedrag (blijkbaar vinden we dat normaal), leggen we het weer bij de overheid neer. Ding met onze overheid is dat alles wat zij bekostigen (wat ook van toepassing is op deze accijnsverlaging) uiteindelijk uit onze eigen zak komt. Dus de enige die we naaien met dit soort verzoeken is onszelf. We moeten met fakkels naar die walgelijke bedrijven en daar al die mensen zonder normen, waarden en empathie en die alleen maar aan zichzelf denken erop aanspreken. Onze overheid is schadelijk voor de economie en maatschappij, maar die bedrijven nog vele malen meer.
lekkaah zegt
Ironisch. De overheden beheren in weze de oliemarkt en bepalen de mate van productie waarmee zij de prijs per vat beïnvloeden. Henk Visser met z’n pompstation pakt nog een beetje marge op drop en koffie. Veel meer zit er niet in hoor.
mashell zegt
Ga je mee naar Riyad om tegen de hebzucht van de oliesjeiks te protesteren? Of zou het kopen van een EV zodat je van dat volk verlost bent gemakkelijker zijn,
waterisnat zegt
1 barrel is een kleine 160 liter en nu ongeveer EUR90,-, dus ongeveer EUR0.55/liter.
In de KSA zijn de kosten per liter van uit de grond halen ongeveer EUR0.05/liter, de rest, die 0.50/liter is voor de overheid daar om de samenleving van te bekostigen. Ergo, tax in land van oorsprong.
Raffinage en transport kosten zijn ongeveer EUR0.10/liter in Europa.
Lokale transport en handel kosten en winst zijn ongeveer 0.05/liter.
Totale kale kosten per liter zijn dus EUR0.20/liter voor KSA olie tot ongeveer EUR0.30/liter bij moeilijker/duurdere oliebronnen, zeg Algerije. De rest is tax in land van oorsprong (EUR0.35-0.50/liter) en tax in land van verkoop (in NL EUR1.25-1.35/liter).
Ergo; ik wil graag de typo uit de titel verbeteren, want daar staat “benzineprijs” waar “belasting” hoort te staan.
Flutterbear zegt
Lol, binnen de overheid kunnen ze het al niet eens worden.. laat staan tussen verschillende overheden. Als je punt enige hout sneed dan was de EU een zeer efficiënte organisatie…
omarrs6 zegt
Gisteren nog vanuit Eindhoven naar Turnhout gereden. E10 tanken voor 1.76 bij de Shell nota bene, vergeleken met 2.10 bij de Tinq in EHV. Keuze snel gemaakt.
thearchitect zegt
Wellicht gaat men carpoolen weer een kans geven om de kosten te beperken.
audirs3 zegt
Feitelijk worden de accijnzen niet verhoogd per 1 januari, maar gaat alleen een deel van de tijdelijke korting eraf die was ingevoerd na de Russische invasie van Oekraïne. En er komt inflatie correctie bij. Met andere woorden, mensen mogen ook wel dankbaar zijn dat de huidige regering de brandstofprijzen de afgelopen 2 jaar behapbaar gemaakt hebben. Maar aan al het moois komt ook een keer een einde.
406_v6 zegt
Zaterdagavond E5 98 getankt voor €2,469 😭😭😭
Robert zegt
Wow. Dat scheelt, op dit moment van schrijven, 51 cent per liter met de Star in Elten, net over de grens bij Zevenaar/Babberich.
bron: https://www.clever-tanken.de/tankstelle_liste?lat=51.8731461&lon=6.16204381&ort=46446+Emmerich+am+Rhein%2FElten&spritsorte=6&r=10
En als je alternatief kiest voor E5 95 (in Nederland niet te krijgen), komt er daar nog eens 6 cent per liter extra voordeel bij.
Rokende Wielen zegt
Hoe lang was de rij bij de Star? 😁
kriszty zegt
we gaan als enige land terug naar paard en wagen… of is dat te veel Co2 ?
gewoon links stemmen, dan zijn we over 1-2 jaar allemaal bankroet
kouwi zegt
Ik denk dat er weinig werkende mensen geen brood meer kunnen eten als de benzine duurder wordt. Niet-werkenden zullen niet vaak met de auto weg moeten en kunnen deze vaak laten staan of een goedkoper alternatief zoeken. Kan de opbrengst van de accijns goed besteed worden aan mensen die het wel nodig hebben of in de zorg gestoken worden.