Automobilisten komen in de problemen als ze een lekke band moeten wisselen.
Ben jij een beetje handig? Of sta je met pech langs de weg met lege handen. Steeds meer auto’s hebben geen reserveband aan boord, dus je bent zeker niet de enige. En als je niet weet hoe je een band wisselt ben je ook niet de enige. Uit onderzoek in opdracht van Apollo Tyres blijkt dat er maar weinig mensen kaas van hebben gegeten.
18% van de 1.000 ondervraagde automobilisten zei dat ze niet eens wisten of in hun auto een reservewiel of bandenoppompset aanwezig is. 36% zegt dat ze weten hoe ze de aanwezige reserveband of bandenoppompset moeten gebruiken. 42% zegt geen idee te hebben en de pechhulp te bellen. 16% geeft aan hulp te zoeken bij een familielid, vriend of collega.
Het zijn vooral oudere automobilisten die weten hoe het moet. Uit het onderzoek bleek dat 42% van de automobilisten van 55 tot 64 jaar een reservewiel of oppompset zou gebruiken, tegenover 33% van de ondervraagden van 18 tot 24 jaar. Ook is er een flink verschil tussen mannen en vrouwen. 49% van de mannen zegt het klusje te kunnen klaren tegenover 27% van de vrouwen.
Het ligt er ook maar net aan wat voor banden je hebt. Kies je voor runflat banden zoals vaak op een BMW of MINI dan hoef je niet na te denken over een lekke band. Het nadeel is dat dit soort banden vaak niet zo lekker rijden als een reguliere band.
Johanneke zegt
Toevallig een paar maanden geleden vlakbij mijn werk mijn band lek gereden. In de pauze even het reservewiel eronder, veel collega’s deden een wandeling. De 1 na de ander sprak mij aan, van goh wat is er gebeurt, lukt het, maar ook nogal vaak: wat knap dat je dat kan, want ik zou niet weten hoe dat moet.
En ja, geleerd van mijn pa, want waarom iemand betalen om je winterbanden erop te gooien, als je het ook zelf in een uurtje doet?
DeWitteCondor zegt
En dat is hoe het heurt. Zou de Wegenwacht ook enorm ontlasten als deze kennis gewoon van generatie op generatie wordt overgedragen.
Ooit ook zelf gedaan (en gelukt), maar onze beide auto’s hebben nu zo’n waardeloos spuitbusje.
In de praktijk zijn er wel meerdere uitdagingen:
1. Heb je uberhaupt een reservewiel?
2. Is die niet volledig uitgedroogd, gescheurd en/of zonder correcte spanning?
3. Waar plaats je de krik (en heb je die aan boord?)? Sommige handleidingen zijn uitermate vaag.
4. Krijg je de bouten los die de garagist met pneumatisch gereedschap heeft vastgezet en jij met je sneue doe het zelf setje moet lospeuteren?
De praktijk is best weerbarstig volgens mij…
Edge zegt
M’n zusje is ook zo eentje. En m’n zwager ook trouwens. Als hun auto een lekke band heeft bellen ze mij, of de schoonvader. Alles ligt gewoon netje achterin, krikje, sleutel, reservewiel, maar als je ze vraagt het wiel te verwisselen kijken ze je aan alsof ze water zien branden.
Computer Freak zegt
Ik weet wel hoe, maar mijn reservewiel zit vastgeroest onder de auto en het rubber is drooggerot. Het gereedschap om het reservewiel los te krijgen ontbreekt tevens. Klusje voor ooit.
sleepyj zegt
Band wisselen langs de weg lukt me ook niet. Wiel wel.
Thieuke zegt
Haha, ja precies dit. Raar artikel.
dawwg zegt
Het grootste probleem met first-time-bandenwisselaars is dat ze vaak de krik niet goed plaatsen, waardoor de auto er ofwel afvalt, of ze het plaatwerk krom trekken of zelfs perforeren … Vind dat het gewoon als bijzondere verrichting bij het rijbewijs-halen hoort; zijn we van het gedonder af. In 9 van 10 gevallen dat ik een ANWB auto langs de kant van de weg zie staan, is het om banden te verwisselen …
Robert zegt
De laatste keer dat ik zelf een band moest wisselen heb ik het opgegeven omdat ik de wielbouten niet meer los kreeg met het meegeleverde (miniscule) wielsleuteltje. Dat krijg je als ze bij de bandenboer je wielbouten met een pneumatische sleutel hebben vastgedraaid.
In m’n huidige auto zit geeneens meer een reservewiel. Wel zo’n spuitbus, waarvan de meeste garages en bandenboeren liever niet hebben dat je dat gebruikt.
omarrs6 zegt
Hier heb ik laatst mee te maken gehad. Ik wilde mijn zomerset weer monteren nadat ik de winterset liet monteren door een bandenboer. Ik kreeg de bouten maar niet los. Uiteindelijk gelukt met een lange momentsleutel, maar bij de allerlaatste bout knapte er iets in mijn rug. Ik heb een week lang scheef gelopen…
Nu was dit allemaal voor de deur. Als dit op de snelweg was gebeurd dan had ik de ANWB wel zeker moeten bellen.
pomoek zegt
meest irritante wat er bestaat. Dat en de antidiefstal van mijn lichtmetalen velgenbouten die op mijn 20 jaar oude auto zitten waarvan het sleuteltje door een van de vele vorige eigenaars ik kwijtgeraakt. Het sleuteltje overigens dankzij de hulp van een sympathieke dealer medewerker weer kunnen aanschaffen.
Hubert zegt
@Pomoek,
Dus al die tijd de banden niet vervangen?
Ik was laatst de sjaak. Bandenboer is 2 uur bezig geweest met losboren en wegslijpen van mijn wielslotbouten.
Begrijp die sloten ook niet.
pomoek zegt
Nee de banden zijn redelijk nieuw, bovendien rij ik er weinig mee, maar inderdaad, ik zal een keer aan de beurt komen.
techniekmeneer zegt
En je remmen krijgen dus ook nooit onderhoud?
Johanneke zegt
Herkenbaar. Ik had origineel een dopsleutel en moersleutel die maar lastig passen. Dus betere gekocht en die liggen nu bij het reservewiel.
eMbe zegt
Hier vanmorgen (06:15) in de straat, 2 jonge gasten in werkkledij. Lekke band van hun Seat Leon.
Om 09:30 reden ze weer de straat uit, nadat er 2 ANWB auto’s aan te pas zijn gekomen…
Thieuke zegt
Ik zou niet weten hoe je een band moet wisselen.
Heb wel eens staan kijken in de garage als ze de band van de velg halen, nieuwe erop doen, daarna balanceren en zo, maar nog nooit zelf gedaan.
Een wiel wisselen als ik een lekke band zou hebben echter zou ik zeker wel kunnen, dat heb ik vaak genoeg gedaan (niet bij mijn eigen auto, maar auto’s van anderen) toen ik nog bij beunde in mijn eigen garage.
Mijn huidige auto heeft geen reserveband, ook geen reservewiel trouwens, maar alleen een pomp. Dat vind ik niet zo fijn, laatst reed ik wel lek, maar echt met een scheur in de band, en ja, dan heb je niks aan die pomp met vloeibaar rubber (zo noem ik het maar even). Maar ja, het was niet anders. Wel een hoop gedoe.
MrSkyline zegt
Man man man, het is dat mijn dochter van 6 niet sterk genoeg is om de moeren los te draaien, maar zelfs die snapt hoe je een wiel moet vervangen. Én ze weet dat er een reservewiel, krik en gereedschap achterin de auto ligt. Kwestie van opvoeding denk ik dan.
PunicaOase zegt
Snap het wel: een gemiddelde persoon (en zeker veel vrouwen) krijgen die wielbouten niet los: de meeste zitten toch wel erg vast is mijn ervaring. Een flink wiel weegt ook wel wat en het is vies werk.
Verder is het een eenvoudig klusje natuurlijk, maar je moet weten hoe het moet, misschien iets voor bij het CBR-examen?
Johanneke zegt
Gewoon op je moersleutel gaan staan. Ik ben dan wel een lange vent van 85 kilo, maar met minder gewicht moet je dan maar wat harder trappen.
Benny_Weisz zegt
Alsof dat het ergste is…..
Veel mensen weten niet eens hoe ze moeten rijden, laat staan een wiel verwisselen.
raoufff zegt
Mensen worden steeds dommer
petrolicious zegt
Ik weet hoe maar heb geen reservewiel iets met BMW runflat tyres…
kniesoor zegt
Bij het ouwe beestje voor dagelijks gebruik zou ik het zelf kunnen. Er daarbij vanuitgaand, dat de wielbouten niet al te vast gedraaid zijn door de garage. Maar voor de oto’s met breedte-/hoogtesets en/of een centrale moer is dat een ander verhaal.
Davion zegt
Ik sta hier niet van te kijken, meeste mensen gebruiken tijdens het rijden niet eens pinkers, laat staan dat ze een krik gaan plaatsen… ;)
branko zegt
Van pa geleerd dus weet hoe het moet. Helaas zit er alleen een gastank op de plek waar normaal het reservewiel zit. Laatst lekke band en daar sta je dan. Gelukkig een bandenboer om de hoek.
invictus66 zegt
Een wiel wisselen lukt nog wel, ondanks dat toch een keer de wegenwacht moeten bellen. De dopsleutel die mijn toenmalige wagen zat was van zo’n erbarmelijke kwaliteit dat ik hem letterlijk bij de eerste bout vernield heb.
Daarnaast vind ik het niet zo verwonderlijk dat veel mensen het niet meer kunnen, er zit ook steeds minder vaak een reservewiel in een wagen. Bij mijn vorige was het een optie, bij de huidige niet eens meer mogelijk.
scrmeagle zegt
Gewoon wegenwacht bellen komen zelfs bij je thuis!!
MarcoM zegt
Ik weet heel goed hoe het moet, maar probeer eens een wiel los te krijgen met zo een flut wielsleutel en dan op zo een gammele krik. Mijn huidige auto heeft een compressortje en een fles met smurrie wat je in je band moet blazen indien deze lek is. Geen idee of zoiets ook werkt.
Fernando zegt
Ik kan zelf een wiel verbangen en heb het ook al dikwijls gedaan maar als dat onderwegs gebeurd bel ik de wegenwacht want die zijn erop gekleed en worden ervoor betaald
kerre zegt
Vorig jaar een band lek gereden. Was meer klapband. Direct de weg af gegaan, krik eronder en reserveband erop. Klusje was in 10 minuten geklaard. Appeltje eitje. Kwestie van een paar keer de banden verwisselen. Vroeg met mijn pa nog droog in de garage geoefend met sneeuwkettingen erop leggen. Gaat toch handiger dan de eerste keer langs de weg in het donker en in de sneeuw.
Dus moraal van het verhaal. Oefenen en oefenen. Dan kan bijna iedereen het. Mits genoeg kracht in de armen en een reserve band in de buurt is.
HZW zegt
9 van de 10 auto hebben tegenwoordig niets eens een reserve wiel, maar zo’n waardeloos pompje en een fles lek dichtende pasta.
youknowme zegt
Zelf altijd van zomer naar winterset gewisseld dus een wiel verwisselen kan ik wel. Soms willen ze na de winter een beetje vast zitten maar een spuitje wd-40 lost dat makkelijk op. Echter in de lease auto wordt het me knap lastig gemaakt. Punt 1: er zit geen reservewiel in maar van die smurrie waar je niks aan hebt en je band mee vernaggeld. Punt 2: de leasemaatschappij heeft gewoon de krik en de wielmoersleutel uit de auto gehaald?? Voor de vakantie toch even een thuiskomertje gekocht en de krik en wielmoersleutel uit de andere auto mee voor het geval dat.
Hupke zegt
De wielbouten van m’n f22 zitten vast met met 140Nm (en waarschijnlijk veel meer aangezien de bandencentrale gewoon de dakdak gebruikt om ze vast te zetten) het sleuteltje in de koffer heeft niet eens 30cm hefboom en zelfs als je het wiel er daarmee af krijgt zit er enkel een busje schuim bij.
Tijd van een fullsize reservewiel is al wel een tijdje pasé.
kennone zegt
Het is ook wel een gedoe om langs de weg enkel de band te veewisselen.
mashell zegt
Maar is dit iets wat je zou moeten weten? In 27 jaar rijbewijs heb ik drie keer een lekke band gehad. Misschien is dat zo weinig dat je er beter de professionals voor belt?
Thieuke zegt
Vaak moet je aardig lang wachten tot een ANWB, hulpdienst of garage bij je is. In die tijd kan je al 20x je band gewisseld hebben en je weg vervolgen. Scheelt een hoop tijd en ergernis, en laten we wel wezen, 4 of 5 moeren/bouten los draaien en weer vast draaien is nu ook weer niet hogere wiskunde. Toch?
cossiekiller zegt
Een krik, sleutel en reserverwiel voegen teveel gewicht toe aan de auto.
Ik gooi dat er altijd uit.
Wel vloeken als je dan eens een platte rijdt…
Wissel wel van 3 auto’s elk jaar van zomer- naar winterwielen en omgekeerd. Dus kan het wel
ErikJan zegt
Wielen wisselen is kinderspel, als je de juiste spullen bij je hebt.
Ik neem op vakantie altijd een garagekrik, slagmoersleutel, en momentsleutel, en een kist gereedschap mee. Dan is de klus binnen 10 minuten geklaard.
Vorig jaar een remklauw bout achter verloren onderweg, heel stom, remklauwen laten poedercoaten, en de pasvlakken waren meegecoat, deze coating is door de hitte in de bergen met remmen gaan smelten, en daardoor kregen de bouten ruimte. Ik had de pasvlakken vooraf moeten schoon slijpen, en dan de klauwen op moment moeten vastzetten,( leermoment).
Dus krik er onder, wiel er af, remschijf gedemonteerd ( met bbq handschoenen, de schijf was loeiheet) een stukje hout tussen de remblokken geslagen zodat je de remcilinders er niet uitdrukt met remmen, omdat de schijf weg is.
Remklauw weer vastgezet met de ene bout.
Wiel er op en toen langzaam naar een autobedrijf gereden om een nieuwe bout te monteren met metrisch fijne draad.
Leuke ervaring achteraf, lieve mensen daar op Sardinië willen je graag helpen.
Mezelf gelukkig goed kunnen redden, en veel sneller dan een halve dag wachten op Pechhulp.
Goed gereedschap is het halve werk, zeg ik als timmerman.
Dus leg een fatsoenlijke sleutel en werkhandschoenen in de kofferbak bij het reservewiel of thuiskomer.
Dan kun je met een beetje inspanning binnen een half uur verder.