Hoe moet dat dan met de bekende Fast & Furious schakel-scènes?
Dat BMW en Toyota samenwerken aan een nieuwe sportwagen is een publiek geheim en zelfs dat de Toyota BMW-techniek onder de kap krijgt wisten we al. Niet per se slecht nieuws voor Toyota-liefhebbers zou je zeggen, want de originele Supra had immers ook een geblazen zes-in-lijn onder de kap. Laat BMW nou net zo’n motor in de schappen hebben liggen. Wat Supra-liefhebbers echter minder prettig zullen vinden, is dat de nieuwe opper-Toyo er mogelijk niet komt met een handbak.
Een en ander zou blijken uit een gelekt document waar verschillende interne codes op staan voor de aankomende Supra-modellen. De Supra wordt hierin aangeduid als de ‘J29 SPX 20i’, ‘J29 SPX 30i’ en ‘J29 SPX 40i’. De ’20i’ zou alleen voor de Europese markt bedoeld zijn, terwijl de 30i en 40i zowel naar Europa als naar ‘Murica komen. Geinig is dat de modellen deels BMW’s nomenclatuur overnemen. Net als in BMW’s die wel al kennen zouden de ’20i’ en ’30i’ een vierpitter onder de kap hebben en de ’40i’ de zes-in-lijn. Hieronder een screenshot van het lijstje dat verscheen op het forum Supra MKV.
Maar, was soll denn das? Achter alle varianten is de tekst ‘AUT’ te lezen, wat betekent dat het om automaten gaat. Als we hetzelfde lijstje erbij pakken voor de G29 (de nieuwe Z4/Z5), zien we dat daar wél een handbak (‘MECH’) aangevinkt kan worden op alle varianten, inclusief de M40i.
Zou het dan een bewuste keuze zijn van Toyota om de Supra te positioneren als de ‘luxe GT’ ten opzichte van de ‘sportievere’ BMW? Gezien de vorige generatie Supra kunnen we dat ons eigenlijk niet voorstellen. Daarbij moeten we opmerken dat dit document, hoewel recent uitgelekt, al wat ouder is. Er is/was dus nog tijd om van gedachten te veranderen voor de Japanners. Schiet jij de Supra meteen af als ‘ie niet met een handbak beschikbaar komt, of maakt het je niet uit zo lang het maar een ’10 second car’ is?
viezefreddyw zegt
Jammer Toyota, jammer. Dit konden jullie prima zelf doen denk ik…
ibssr zegt
Handbak is zo old-school. Een moderne automaat (bijvoorbeeld 8-speed automaat van ZF) is sneller en zuiniger. Ferrari levert geen auto’s meer met handbak.
posthumus zegt
@ibssr: Maar soms is zelf terugschakelen gewoon leuker dan die 0,2s winst naar de 100. Het gaat ook om de lol van het autorijden… Freude am Fahren?
ibssr zegt
@posthumus: Klopt. In manual mode doe ik dat met de van Ferrari afkomstige schakelflippers aan het stuur in mijn Giulia. Bij terugschakelen en in dynamic mode geeft de techniek een dot tussengas. Fun!
posthumus zegt
@ibssr: En dat vind ik dus te klinisch. Vandaar dat jouw Alfa een paar decennia nieuwer is ;)
arii zegt
@ibssr: je weet wel dat tussengas oorspronkelijk van een handbak komt? (Heel&toe)
henkhupelschoten zegt
@posthumus: laat ik nou een handbak ontzettend ruk rijden. Steeds op en terug schakelen. Zeker op 50 wegen met drempels etc. Geef mij maar een automaat. Voor mij veel meer plezier.
posthumus zegt
@henkhupelschoten: daarom is het zo fijn als je zou kunnen kiezen.
munchburg zegt
@ibssr: Veel Ferrari’s worden ook alleen gebruikt om met lage snelheden over boulevards te hobbelen of in een verwarmde, met tapijt beklede garage gezet. Erg zat, maar dan is een handbak ook niet erg nodig.
spykerboy zegt
@munchburg: handbak is nooit nodigc buiten het feit om dat veel mensen het leuker vinden rijden, is er tegenwoordig gewoon geen rationele reden om nog een handbak te nemen met de bakken van nu…
Jochempie zegt
@ibssr: Het vliegtuig is nog sneller en zuiniger. Dat is niet het doel van een auto waarin beleving voorop staat.
fanboy zegt
Ah, de Duitsers hebben meteen weer tig duizend varianten.
Maar ik snap niet helemaal wat er aan de hand is. Want als dit de nieuwe Supra wordt, dan zou ik niet zoveel motor varianten verwachten. De vorige was gewoon altijd 6 in lijn, met of zonder turbo en klaar.
Automaat zou nog wel kunnen. Des tijds met de Lexus IS-F hadden ze ook de snelste automaat met 8 versnellingen.
Hoewel een handbak me ook leuker lijkt, en zal deze ook wel over te zetten zijn vanuit de BMW met wat geknutsel.
bisazza zegt
@fanboy: tsja… vroeger had je ook ‘gewoon’ een AMG… dat is tegenwoordig ook een 43, 53 of 63AMG. Ik kan me er moeilijk druk om maken
Jochempie zegt
@fanboy: Een tweeliter vierpitter en een drieliter zespitter, valt wel mee toch, met de motorvarianten?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Blijf het een aparte samenwerking vinden… Toyota heeft alles in huis. Hebben net een gloednieuwe V6 Twin Turbo klaar, en de V8 Twin Turbomotor is vrijwel klaar. Het chassis van de nieuwe Lexus LC is zo ongeveer het beste wat op sportcoupe gebied te krijgen is momenteel. Dus waarom? Waarom inferieure techniek inkopen??
fanboy zegt
@svenska_aeroplan_ab: Eigenlijk plaatsen ze in hun ogen dus BMW gelijk aan Toyota, en niet aan Lexus :D
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@fanboy: klopt natuurlijk, Lexus staat er ver boven… ;)
E34M5Touring zegt
@svenska_aeroplan_ab: Blijkbaar kunnen ze met hun superieure techniek nog geen roadster in elkaar draaien.
spykerboy zegt
@svenska_aeroplan_ab: ze kunnen kennenlijk bij toyota geen goede sport autos bouwen… anders klop je immers niet aan bij 1 vd beste SPORTauto bouwers (niet supercars etc dus)…
fanboy zegt
@spykerboy: Haha, heeft er iemand niet opgelet in de jaren 90? (en even de GT86 vergeten waar lyrisch over wordt geschreven)
Nee, ze kunnen het zeker wel, maar ze doen(deden) het niet vanwege economische redenen. Volgens mij is dit project met BMW ook om een sportwagen op te leveren en toch de kosten te drukken.
spykerboy zegt
@fanboy: Ik heb zelf een MKIV supra Twinturbo gehad…
fapfap zegt
@spykerboy: Ik denk eerder dat BMW bij Toyota aanklopte.
munchburg zegt
In mijn ogen gaat het bij auto’s niet om de logo’s of om de cijfertjes. Verbinding met de techniek is wat ik zoek.
Een oude BMW zes-in-lijn (tot aan de M54, that is) start je ook niet, die maak je wakker. Je voelt via het gaspedaal hoe de motor zich voelt onder wat je hem oplegt.
De huidige stand van techniek in auto’s is zonder meer interessant, maar de bediening heeft er onder te lijden.
postzegel zegt
Could nog care less. Het is een kwestie van vraag en aanbod. Als de klant vraagt. Is er aanbod. En anders koopt de klant wat anders.
911targa zegt
Onvoorstelbaar, dat geklaag over een handbak. Mss dat 95% van de kopers opteert voor een automaat. De koper is de doelgroep van de fabrikant. Waarom moeten er dan handbakken worden aangeboden voor een kooppubliek die ze klaarblijkelijk niet wil?
lincoln zegt
@911targa:
Lease publiek ..
hier komen geen kopers op af ..
lekbak zegt
@911targa: de meeste mensen die zeuren over de automaat zullen waarschijnlijk een tweedehandsje willen scoren over tien jaar. Want dat publiek geeft wel om een handbak.
lincoln zegt
Nep muscle cars voor nepvolk ..
peterpann3nkoek zegt
Een gtr heeft ook geen handbak maar toch zat brian in 6 met de pook te roeren
quincy zegt
@peterpann3nkoek: Dat was de automaat pook die standaard wel in de GT-R zit. Brian was blijkbaar van mening dat flippers aan het stuur niet zo snel zijn als een ram op dat pookje. In de Dodge doet Dom overigens hetzelfde, maar die heeft geen flippers dus begrijp ik wel beter.
w0o0dy zegt
Toyota heeft wel een patent (en?) Ingediend voor een nieuwe gerobotiseerde handbak. Is dat een auto of een handbak?
Verder kan er de nieuwe Lexus automaat in komen.. 10 versnellingen helpt wel bij het opschieten.
kilum zegt
@w0o0dy: Zou dat schakelen worden zonder koppelingspedaal ofzo? Ik kan mij verder niet zoveel anders voorstellen bij een robot handbak.
jelmer zegt
@kilum: Het is niet zulke exotische techniek. Er is geen koppelomvormer zoals bij een traditionele automaat, maar ‘gewoon’ een koppeling die door een apparaat voor je bediend wordt. De Fiat 500 Dualogic is er onder andere mee uitgerust.
w0o0dy zegt
Ik neem aan dat de shirt ratio 10 speed direct shift automaat erin komt. Licht, efficiënt, bloedsnel en 10 (korte) ratio’s… Daarmee wordt snel rijden toch wel weer spannend en uitdagend.
tge1 zegt
Jammer, handbak is voor mij een vereiste. Zeker in een sportieve auto. Zo saai, om gewoon maar een beetje het gaspedaal te vloeren en verder niks meer te doen behalve sturen.
w0o0dy zegt
http://newsroom.toyota.co.jp/en/powertrain/transmission/
crashingduke zegt
Wat maakt het uit, wat Toyota levert. Nog voor het plastic van de stoelen is afgehaald, zit er een 2JZ-GTE in. Met handbak. Zoals in alle Supra’s.
rufctr01 zegt
Dat gezeur over een handbak of een automaat. Ik neem nooit weer een auto met een handbak. Ik vind een automaat heerlijk….
danielkel zegt
Ik neem aan dat je een Supra koopt voor het rijplezier en niet zozeer om van A naar B te rijden. Met een automaat ben ik van mening dat je een deel rijplezier inlevert. Ja, misschien is een automaat een tikkie sneller maar snelheid is niet alles. Jammer dat steeds meer sportwagens alleen met een automaatbak worden geleverd. Autorijden wordt helaas steeds saaier vooral met de opkomst van elektrische en straks autonoom gestuurde auto’s.