Tijd om weer eens lekker Hollands te gaan centenneuken? Een paar maanden geleden werden onze verkeersboetes namelijk met zes euro verhoogd vanwege ‘hogere administratiekosten‘. Nu blijkt echter dat deze kosten in werkelijkheid slechts €4,30 per boete bedragen; oftewel, we betalen €1,70 teveel! Moord en brand!
Maar even serieus, op zich is het natuurlijk een aardig systeem: jij rijdt te hard, betaalt wat extra geld en daarvan zorgt onze overheid voor gratis schoolboeken. Zo’n €65 miljoen per jaar zullen de administratiekosten gaan opbrengen; maar het blijkt dus dat zo’n €20 miljoen hiervan teveel wordt geïnd. Dit ondanks de belofte van staatssecretaris Albayrak dat alleen de daadwerkelijke kosten doorberekend zouden worden aan de burger.
En wat ik al eerder dacht, blijkt te kloppen. Officieel zou €2,23 aan administratiekosten per boete besteed moeten worden aan personeel; echter, het verwerken en versturen van verkeersboetes gaat volledig automatisch. In slechts 15% van de gevallen, namelijk wanneer er te laat betaald wordt, gaat een mens van vlees en bloed zich met de zaak bemoeien. Als puntje bij paaltje komt, blijkt dat de deurwaarderskosten van het CJIB bijna volledig worden betaald door verkeersovertreders. Dit terwijl 95% van de verkeersboetes binnen een jaar wordt voldaan; de deurwaarder komt vooral bij andere soorten boetes kijken.
Beetje vreemd, niet? De ANWB verwoordt voor de verandering eens precies wat wij denken en noemt de zaak “bezopen”. Het CJIB zelf kan geen opheldering geven en helpt zich er vanaf met de meest algemene uitspraak ooit: “Daarover lopen enkele verzoeken om informatie, die eerst afgehandeld moeten worden.”
Het leuke is dat je niet tegen de administratiekosten in beroep kunt gaan, daar deze wettelijk zijn vastgelegd. Ongeacht de hoogte van de boete. Gelukkig is daar de oppositie, die zich al eerder kritisch uitliet over de extra kosten. Dan maar even afwachten wat zij kunnen bewerkstelligen… (bron: spitsnieuws)
Kap zegt
Of we het nu betalen bij de boete of als extra (wegen/milieu/etc..)belasting. Betalen moeten we toch wel…. :(
En als puntje bij paaltje komt accepteren we het toch wel weer (zie bijv zorgverzekering ieder jaar hoger ieder jaar klagen maar ieder jaar weer betalen…)
vla zegt
Ah, in Nederland worden autoeigenaren al zodanig uitgemolken, maakt het echt nog uit wat voor dildo de regering nu weer in je kont steekt? Verhuizen naar België, de verzorgingsstaat van corruptie en slechte wegen. But by god it’s cheap (er)! :D In fact, kom nu naar België en vlaatje houdt een feestje bij hem thuis! :mrgreen:
Justin zegt
De administratiekosten werden ingevoerd om de kosten te dekken. Het CJIB moest dus kostendekkend gaan werken. Als ik een boete krijg van 128 euro voor te hard rijden en er zitten zes euro administratie kosten verbonden aan het innen van deze boete, dan vloeit er toch nog steeds 122 euro rechtstreeks de staatskas in? Dat lijkt mij toch voldoende kostendekkend….. Het is immers niet dat ze 128 euro overige kosten hebben gehad aan het te hard rijden door mij…. het is een opbrengst van 122 euro waar ze verder niets voor hoeven te doen.
Jelmer zegt
“Gelukkig is daar de oppositie, die zich al eerder kritisch uitliet over de extra kosten.”
Je kunt natuurlijk beter via de coalitie (CDA, PvdA en CU) insteken: die hebben de macht.
070 318 2211 is het nummer van de Tweede Kamer, gewoon doorvragen naar het kamerlid die je wil spreken en dan mag je in ieder geval je beklag doen bij een medewerker. Als je het netjes doet krijg je soms nog een uitnodiging voor een kamerlid ook.
Fokko zegt
@ vla, zet de duvel maar klaar!!
Merry zegt
Er is een helemaal goede manier om die 6 euro niet te betalen.
Geen boete krijgen!
MRStephan zegt
Krijg gisteren een boete binnen, 8 km te hard gereden op de snelweg, 32 euro + 6 euro administratiekosten :( Verhoudingsgewijs kun je dus beter echt hard rijden, dan voel je je iig niet zo genaaid over die 6 euro :)
Bob zegt
Zelf ook een rekening sturen naar het CJIB met administratiekosten, je bent toch tijd kwijt met het afhandelen e.d.
Terryboy zegt
Tja, net zo’n systeem als in China wordt gebruikt: De doodstraf wordt daar meestal met de kogel uitgevoerd en de nabestaanden mogen die kogel, zo’n 15 cent, betalen. Netjes toch?
J. zegt
Ik ben mede schuldig aan de hogere administratiekosten. Ik heb regelmatig 10 cent te veel of te weinig over gemaakt bij ‘lullige’ boetes, dan moeten ze 10 cent terug gaan storten of een tweede brief sturen om je te informeren dat je te weinig hebt betaald.
Beiden kost aan administratie meer dan die 10 cent.
ferrari599xx zegt
wat heeft een melk koe daarmee te maken?
jan1666 zegt
ze melken ons leeg, alleen onze melk is geld
zoals een koe melk geeft, geven wij geld
de sjonnies zegt
Een belofte van een politica …………….geloof je ook nog in Sinterklaas?
b0z4 zegt
@ J. Dat doe ik ook altijd iets te veel betalen zodat ze nog meer moeten werken voor hetzelfde bedrag ! :D
Stormbird zegt
Ik heb mij altijd al geergerd aan flitskasten welke een prachtige ‘money-maker’ zijn voor de overheid. Er komt bij het gehele proces van flitsen en incasseren geen enkele menselijke handeling te pas. Zeker relatief lage snelheidsovertredingen waar ja pas na lange tijd op wordt gewezen hebben geen enkel educatief karakter, en dienen alleen om de algemene middelen van de Staat te spekken.
Eigenlijk puur als pesterij om er zeker van te zijn dat er nog enig menselijk handelen aan te pas komt ben ik altijd slordig met het overnemen van het acceptgiro nummer op mijn electronic banking betalingsopdracht. Een vergissing tussen een 1 en een 7 is nu eenmaal snel gemaakt…… Wel natuurlijk even je kenteken vermelden zodat je uiteindelijk wel je eigen bekeuring betaalt. Is tot nu toe nog altijd goed gegaan.
Sorcerer zegt
Als je te laat betaalt komt er sowieso een flink percentage bovenop toch?
Maak dat dan gewoon hoger?
Verder kost het natuurlijk ook wat als al die gasten van Flitsservice gaan wobben, ook als het volledig terechte boetes zijn (is dat niet zo, dan is dat wobben natuurlijk volledig terecht trouwens, maar het gaat me om die figuren die overal te hard rijden en elke boete opvragen/aanvechten)…
Nu zie je wat daarvan komt!
Prof. Dr. Vliegwiel zegt
De tip van Stormbird combineren met het bedrag in delen overboeken. Boetebedrag delen door het aantal weken in de betaaltermijn en vervolgens een periodieke overboeking invoeren met foutieve omschrijving. Zo krijg je zeker waar voor je geld.
mashell zegt
Het stoort mij ook dat je niet tegen de adminstratiekosten in beroep kan gaan. Ik heb laatst een boete van 19 euro gehad, dan zijn 6 euro adminstratiekosten nogal veel. Ik zit er aan te denken dit aan te dragen bij de ombudsman. Hier gaat de overheid haar boekje te buiten.
Joerek zegt
Echt onbegrijpelijk die 6 euro administratiekosten. Elke boete is hiermee 6 euro hoger en het is niet alsof ze nu 6 euro meer kosten per boete maken dan vroeger.
Waarom kunnen de kosten niet betaald worden van de boete zelf? Het doel is toch dat de boete de boete zelf is, en niet een inkomstenbron van de overheid…
Ik vind het een smerige manier om de boetes te verhogen
Sorcerer zegt
mashell: als de boete onterecht is dan krijg je de administratiekosten gewoon terug hoor, dus vrees maar niet…
Appelscha zegt
Pech voor degenen die zo stom zijn zich te laten pakken.
Turbo zegt
Man, dan heb ik net weer zo’n extra subsidie aan mijn broek hangen. Gewoon op tijd betalen is dan ook errug lastig met die hele relaxte betalingstermijnen voor boetes (en die zijn daadwerkelijk vrij relaxed).
Stom van mezelf, en ik weet toch dat ik (i) dood ga en (ii) belasting zal blijven betalen.
Linkador zegt
En dan zijn het nog kosten op ‘money for nothing’
Dus op een boete van €100,00 is er een investering van €4,30 nodig, m.a.w. €95,70 zuivere winst of te wel 2225,58%.
Is er geen wet in voege betreffende woekerwinsten en is er een advocaat in de zaal?
bob zegt
is het niet ‘putje’ bij paaltje ipv ‘puntje’?
-edit: nee-
Wilco zegt
Is maar 1 manier om dit te voorkomen. Zorgen dat je niet geflitst wordt, en dus niet te hard rijden. Vind het wel typisch dat de grootste zeurders zelf de ergste hardrijders zijn. Zelf heb ik ook wel eens een boete, maar je doet het tenslotte zelf! Dus ik betaal gewoon, heb er toch maar 4 gehad in 9 jaar tijd, en alle 4 ruim beneden de 100 euro.
Teller wijkt al positief af, dus als je 90 rijdt ipv 80 is de kans op flitsen nog steeds niet groot. Meesten rijden dan echter 100 op de teller, en dan rijdt je toch echt bewust te hard.
Het beleid van CJIB is ook wel vaag te noemen vind ik, als je boete onterecht is en bezwaar niet helpt kan ik als tip geven om 0,01 euro teveel te betalen haha.
vla zegt
@ Fokko
Fris, bruisend en veel! ;) :D
Leaserijder zegt
Je zult maar leaserijder zijn bij ING:
Vandaag een bekeuring gehad voor 4km te hard;
boete: 16,00
administratiekosten CJIB: 6,00
adminstratiekosten ING Car Lease (sinds 01-08-09): 14,85
Totaal administratiekosten; 20,85
Totaal te betalen: 36,85 (over een boete van 16,00 :-(
r,hermanns zegt
Het is weer zo’n actie waar je niets aan kunt doen. Hoe staat het eigenlijk met het Europese Hof. Is hetwel akkoord bevonden. De BPM is nl ook niet volgens de Europese overeenkomsten.
A.Kamerling zegt
Hoelang is een chinees?
Hoeveel tijd neemt dit nog om bijna een derde van een overtreding eraf te krijgen omdat een overheidsinstantie niet efficient is nog kostendekkend is en door opgelegde targets van politieofficieren gestuurd wordt en niet door de politiek gedekt zijn of te wel illigaal heffingen zijn.