En jongens overigens ook niet. Tot zo ver de bijdrage van de Belgische seniorenclub mobiliteitsclub VAB. Zij hebben het rijgedrag van 435 jongeren bekeken. Het blijkt dat jongeren niet over de juiste basistechnieken beschikken noch dat ze “preventief” rijden. Ze constateerden ook verschillen tussen jongens en meisjes.
Behalve de verschillen in lichaamsbouw en beharing bleken jongeren van een verschillend geslacht ook anders te rijden. Meisjes blijken vaker problemen te hebben met de technische beheersing van het voertuig, zoals bijvoorbeeld de remtechniek. Zo bleken er geen enkel meisje te zijn wat lekker hard een bocht inremde om de achterkant een beetje te zetten. Immers dan kun je veel veiliger zonder onderstuur harder door de bocht. Ook trapten ze eerst de koppeling in en daarna pas de rem, waardoor de remweg langer wordt.
Verassend genoeg bleken jongens nonchalanter en minder goed in het inschatten van risico’s. Zowel meisjes en jongens bleken niet al te veel op te hebben met snelheidslimieten. Zeker binnen de bebouwde kom rijden jongeren vaak harder dan toegestaan.
Met dank aan Cristophe voor de tip! [nomsn]
lambofreak zegt
Natuurlijk let er niemand op de snelheidslimitien, ge moogt overal tegenwoordig maar 30
Sorcerer zegt
Sja, het geheim is dat je niet agressief wordt als iemand voor je 5 km/h langzamer rijdt dan je zou willen (scheelt je uiteindelijk 20 seconden reistijd, boehoe)…
Moet toegeven dat ik het zelf ook niet altijd doe, maargoed… Gewoon rustig blijven, dat scheelt al een hoop ongelukken en ergernis :)
JD zegt
5 km/h langzamer is nie zo heel irri nee, maar vanochtend had ik op een 100km weg er 1 voor me die 50 reed, nou dan wordt je wel pissig hoor.
Chief_S5 zegt
Tja, er valt weinig te zeggen. Het is een feit.
Maar het is wel jammer dat bepaalde mensen/media gaan zeggen dat jongeren (iedereen dus) veel gevaarlijker zijn op de weg, wat helemaal niet waar is (misschien klink ik ook een beetje boos, maar dat komt omdat ik zelf deel uit maak van het woord ‘jongeren’)
@ JD: Beter dan een oud persoon die op de verkeerde weghelft aan het rijden is met 50km/h.. ;) (spreek uit ervaring, wat een nachtmerrie is dat)
Robin zegt
hahaha droog, zo herkenbaar idd dat remgedrag bij vrouwen.
looneytune zegt
Mja , ik reed in het begin ook zeker niet preventief
zat veels te kort op me voorgangers
maar heb het nu gelukkig verbeterd omdat ik toch paar keer hard moest remmen door een plotselinge file
ik heb laatst een ”bewust autorijden cursus” gedaan
ook met remproeven
en dan merk je pas hoeveel verschil er zit tussen 50 of 60 rijden
en waarom je in een woonwijk 30 mag ( sta je binnen 5 meter auto lengte stil)
en bij 50 ( sta je binnen ongeveer 12 meter stil )
ook als je 60 rijdt
het moment waarop je bij 50 stilstaat , daar rijd je als je 60 rijd en VOL op de rem moet nog 30 km/h !
voor je stilstaat….
maja iedereen zou is een slipcursus en remcursus moeten volgen eigenlijk
dat maakt je een stuk bewuster van hoelang je nodig hebt voor bepaalde handelingen…
willie zegt
als we nou op één bevolkingsgroep af moeten geven vwb hopeloos rijgedrag dan zijn het absoluut niet de vrouwen, maar dan winnen met grote voorsprong onze senioren. was vroeger ook al het geval, maar toen was hun aantal nog gering. nu zijn het er veel te veel en hebben ze tot overmaat van ramp ook nog voldoende geld zodat ze hun auto niet meer hoeven laten te staan. de aow gewoon flink korten is al voldoende om het fileprobleem tot een draaglijk nivo terug te brengen.
marcel65 zegt
het blijft een feit dat je pas echt auto leert rijden op het moment dat je je rijbewijs hebt en alleen in zo’n auto staat. In de eerste jaren schijnt er een soort bewijsdrang tegenover andere weggebruikers te ontstaan. Hoe langer je je rijbewijs hebt hoe beter je (door ervaring) gaat rijden cq jezelf gaat beheersen. Het heeft tijd nodig om een auto het verlengstuk van je lichaam te laten worden.
Maar om jongeren over één kam te scheren is inderdaad onterecht; de een rijdt meer kilometers als de ander en doet dus veel meer ervaring op in dezelfde tijd
@looneytune; zo’n cursus zou net als een rijbewijs verplicht moeten worden (ongeveer een week na het behalen van je rijbewijs)
marcel65 zegt
foutje; en alleen in zo’n auto zit natuurlijk; staan levert gegarandeerd ongelukken op.
Sjefke zegt
Mop mop gas erop?
Achja jongeren rijden harder, ik doe er ook aan mee maar alleen op plaatsen waar het ook veilig kan. Asociaal rijgedrag heb ik een hekel aan, maar vlot rijden niet. Ik heb liever een mede-jongere voor mijn neus als een bejaarde die 3 kilometer voor een bocht al begint af te remmen en er dan weer een half uur over doet om op snelheid te komen (5 – 10 kilometer per uur onder de toegestane snelheid natuurlijk)…
Ejay zegt
Jongeren rijden harder, maar daar staat tegenover dat hun reactiesnelheid hoger is dan die van een ouder iemand in andere woorden -1 + 1 = 1 + -1 = 0 kortom gelijk.
IbiTDI zegt
..niet echt iets nieuws volgens mij?
Maar ben t wel met Looneytune eens: rijvaardigheids- of slipcursus zou niet verkeerd zijn om te volgen. Zelf ook gedaan en je leert er idd veel van.
schnitzerken zegt
Ja, oke jongeren nemen meer risico’s, maar heb je die oudjes al gezien die oversteken met een echt slakkentempo. Overal gelijk waar, 60 rijden, en nog eens de verkeersregels niet volledig meer kennen en dus heel gevaarlijk kunnen doen op bepaalde momenten. Ik zou toch wel liever met een jongere meerijden dan met een gepensioneerde zondagsrijder. Ik zou me echt niet op mijn gemak voelen daar bij die ouwe
eXodus zegt
had even een stukje verkeerd gelezen, maar ‘ramtechnieken’ staat toch wat leuker :p
westy B zegt
In Belgie kan je sowieso niet rijden, of je nu jong of oud bent.
Buiten de enorme hoeveelheid verkeersborden, camera’s en hindernissen op de weg zijn de regels en wetten ook niet te doorgronden.
Zo wordt er door elke minhister een nieuw verkeersbord uitgevonden wat dan nog eens minstens 2x veranderd in de loop van een jaar.
Deze hoeveelheid borden heeft tot een industrie gelied waarin de meest frauduleuze firma werd uitgeroepen tot “Keizer van de Wegwijzer”.
Om de regels en wetten na te leven wordt er beroep gedaan op een dienst genaamd politie die het geld wat ze hiermee verdiend moet opmaken en daarvan spulletjes koopt die ze niet kan gebruiken.
Het wegdek laten we intussen nog even liggen zodat Belgie binnenkort alleen met Humvee bereden kan worden.
Vive La Belgique
bas zegt
maar vanochtend had ik op een 100km weg er 1 voor me die 50
Da’s niet Irri….da’s een hardstikke gevaarlijke gek geweest. Die moesten ze zn rijbewijs afnemen.
Ik vind trouwens dat alle ouderen (65+), geen uitzonderingen, op her-examen moeten. En…dat zeg ik terwijl ik weet dat er ook ouderen zijn die zich ook wel s niet zo heel veel van de maximum snelheid houden of (zogezegd) op maximum snelheid rijden ;)
Apache zegt
“Zo bleken er geen enkel meisje te zijn wat lekker hard een bocht inremde om de achterkant een beetje te zetten.”
Wouter toch… Spelling, jongen.
Apache zegt
bleken = bleek
wat=die
mashell zegt
Jongens kunnen niet rijden, meisjes kunnen niet rijden, vrouwen kunnen niet rijden, ouderen kunnen niet rijden. Wie kunnen dan wel rijden? Mannen? Nou als je de gemiddelde Passat (407, C5, etc) rijder ziet zou je dat ook niet denken. Dus kom ik tot de conclusie dat helemaal niemand goed kan rijden.
mrB zegt
het is idd zo dat je het meest leert als je alleen in een auto moet gaan zitten.
@ Jd: een 45 km/h karretje is nog vervelender op een 80 km/h weg. Die dingen moeten ze echt verbieden
ZOEF zegt
“seniorenclub euh mobiliteitsclub VAB”
Terecht is deze fietsersbond de naam mobiliteitsclub niet waard. Was het maar een seniorenclub, mijn Pa van 71 zou wel raad weten met de door hem evenzeer vervloekte flitspalen als menig jongmens hier.
Vorig jaar kwamen ze ook in het nieuws met iets over jongeren die geen rijschool hadden gevolgd tegenover die dat wel hadden gedaan. Volgens hen reden die uit de rijschool kwamen veel beter en moest het zelf oefenen worden afgeschaft en het verplicht autorijlessen volgen worden ingevoerd. Toen al stond de pers vol van de al te warme band tussen deze waardeloze club en de autorijscholen.
Hoor mij, ik voel het in de tippen van mijn tenen: dit gaat evenzeer over het wettelijk voortrekken van autorijscholen. Geloof deze zooi derhalve hoogstens half.
Waarom horen we hier een echte automobilistenbond als Touring niet over?
Juist ja, de al te warme band tussen VAB en autorijscholen.
ZOEF zegt
Ik bedoel niet dat het niet waar is wat ze zeggen, daar is het verhaal veel te plausibel voor. Maar verlies hun bijbedoelingen niet uit het oog.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Wat is de nieuwswaarde hiervan?
LOL
ZOEF zegt
De aap uit de mouw vind je in verschillende kranten: het is de schuld van de ouders volgens VAB.
Ze willen de rijopleiding met vrije begeleider verbieden en rijschool verplichten. Dit is gewoon poging XX.
ZOEF zegt
Enne: in een land waar je 30 50 en 70 mag en voor of in iedere bocht een joekel van een verkeersbuil ligt, KAN je niet leren rijden.
Arnout zegt
Doe dezelfde ‘studie’ bij een andere leeftijdsgroep en je bekomt precies hetzelfde resultaat.
Inderdaad, jongeren kunnen niet rijden, maar de jongeren van vroeger kunnen dat ook (nog altijd) niet.
Juppe zegt
Vind het zowieso raar dat je in Belgie nog “les” kunt krijgen van iemand die daar niet gediplomeerd voor is. Maar goed, laten we maar niet over verschillen tussen B en NL beginnen ;)
Ik heb trouwens vaak het idee, dat diegenen die over ouderen in het verkeer “zeuren”, dat dat toch vaak jongeren zijn. Die moeten nog iets bewijzen, of weten nog niet dat harder rijden niet veel uitmaakt voor je reistijd. Het zal met de jaren komen ;) Oke, sommige ouderen maken het idd erg bont, maar meerdere jongeren maken het bonter imo.
Wat mij de laatste jaren wel opvalt, is dat het verkeer steeds agressiever wordt. Of ik wordt rustiger waardoor het meer opvalt. Uiteindelijk moet je je gewoon nergens druk om maken, dat rijdt wel zo relaxed.
Rick dos zegt
Het enige waar ik me druk over kan maken in het verkeer is het overige verkeer. O, en stoplichten. En rotondes. En ook wel kruisingen. Zebrapaden ook wel. Verkeersborden…
Ach, ik kan me wel eens druk maken en wat sneller door het verkeer bewegen, maar dat is meestal met een voor mij goede reden….. :) :P
Thomaz zegt
“Ook trapten ze eerst de koppeling in en daarna pas de rem, waardoor de remweg langer wordt.”
HAHAHAHA
Floyd zegt
Wat mij toch steeds weer blijft verbazen is de stelling dat ‘je pas echt leert rijden nadat je je rijbewijs hebt behaald’.
Volgens mij een heel gevaarlijke stelling want nadat je je examen hebt afgelegd leer je vooral dingen af, niet bij…
Iemand toch echt alleen zijn/haar rijbewijs krijgen als de examinator ziet dat de bestuurder de auto onder controle heeft én voldoende verkeersinzicht heeft.
Vooral met dat laatste hebben veel jonge bestuurders last omdat je pas verkeersinzicht krijgt door veel op de baan te zijn.
En dat is nu net het probleem met de rijopleiding in mijn ogen (in België). Na slechts enkele uren les, vaak niet meer dan 4u, wordt besloten dat de cursist ‘rijvaardig’ is. In de meeste gevallen ‘oefent’ de cursist nooit met een vrije begeleider.
Sommigen vinden het dan weer raar dat iemand zonder specifieke opleiding ‘les’ mag geven, maar via het systeem van vrije begeleiding zet je jonge bestuurders veel meer aan op véél te oefenen. En niet slechts 4 uur.
Zelf heb ik ook mijn rijbewijs gehaald na negen maanden vrije begeleiding (zonder les van een rijinstructeur). Ik was niet alleen meteen geslaagd op mijn examen, andere mensen die bij mij in de auto zitten voelen zich ook veilig.
Bij vele vrienden/vriendinnen die hun rijbewijs via de (dure) rijschool behaalden is dat zeker niet altijd het geval…
Met andere woorden, stimuleer jongeren om meer ervaring op te doen.
Een chirurg krijgt toch ook pas zijn diploma NADAT die heeft bewezen dat hij/zij ‘het’ kan?
Citrofiel zegt
“Verassend genoeg bleken jongens nonchalanter…”
Verrassend? (twee r’en) Dat leek me juist het meest logisch!
Maar dit onderzoek is wel nutteloos, want jongeren zijn natuurlijk beginnende rijders. Zou je alle jongeren van de weg halen, en voortaan mensen vanaf hun 30e een rijbewijs laten halen, dan zouden die ‘niet kunnen rijden’.
ELB zegt
Wat meisjes ook niet kunnen:
Scar zegt
Ze zouden beter de senioren op de baan eens aanpakken. Niet weinig komt het voor dat ze tegen een duizelingwekkende snelheid van 70 km/h de autostrade oprijden om vervolgens op een top van 90 km/h te blijven hangen. In een bebouwde kom bestaat de hobby vooral uit om tegen 30 km/h per uur tijdens het spitsuur alle andere verkeer op te houden, sociaal contact zoeken noemen ze dat dan.
R. zegt
nou, Sabine Smitz of zoiets (bekend van de Ring!) die kan rijden!!!
Trabbi zegt
Feit dat de rij-opleiding (zowel in België als in Nederland) veel te kort is. Voor je als dokter met 100-en mensenlevens mag spelen moet je in België 7 jaar studeren, maar na een handjevol uren rijles mag je met het leven van 1000-en spelen.
Maandenlange intensieve begeleiding en jaarlijkse examens in de eerste 5 jaar na het behalen van het rijbewijs (aangevuld met een 5-jaarlijks herhaalexamen om het kennen van de aangepaste regels te demonstreren, net als het behoud van techniek) is een absolute noodzaak en bovendien nog eens goed voor de werkgelegenheid.
Het halen van een rijbewijs wordt teveel als een recht gezien, bijna iedereen mag autorijden, terwijl niet iedereen daartoe in staat is.
Yuri zegt
In Belgie haal je het rijbewijs toch ook heel makkelijk…? En nu is er zelfs spraken van dat als je zelf een rijbewijs hebt, gewoon het andere mag leren in een gewone auto (geen dubbele bediening en zelf misschien amper ervaring).
Ik woon nu sinds een jaar in Belgie (verhuist van uit Nederland) en ik zit toch wel redelijk voor op de weg (afgelopen jaar 25000 km erop gezet) en ik moet toch vaak constateren dan “Belgen” niet weten hoe ze goed dubbel baan rotondes moeten nemen en van allerlei rare actie’s uithalen op de weg.
Trabbi zegt
Yuri,
Dergelijke zaken kunnen net zo goed gezegd worden van Nederlanders. De rijopleiding moet in het algemeen opgewaardeerd worden.
Yuri zegt
Nederlanders zijn wel nog verplicht om rijlessen te nemen, met een bevoegde instructeur. Ik ben zelf nog jong, heb pas 1,5 jaar mijn rijbewijs, maar ik vind het toch onverantwoordelijk hoe andere jongeren in Belgie een rijbewijs halen.
Het is natuurlijk waar dat niet alleen Belgen rare acties ondernemen op de weg, tuurlijk in Nederland kom je zoiets ook tegen, maar mij valt het echt op dat het in Belgie wel erg vaak gebeurd ook aanrijdingen zie ik veel vaker in Belgie dan in Nederland, terwijl ik elke dag in beide landen rijdt.
Je hebt misschien gelijk, ik had na 35 uur/rijlessen mijn rijbewijs al, als je het bekijkt dat je dan verantwoordelijkheid hebt over levens van andere mensen, dan zijn 35 uur/rijlessen toch wel erg weinig. Tot nu toe heb ik nog geen ongeluk gehad en ik hoop dat het ook zo blijft!
Floyd zegt
Die 35uur rijlessen, en dus 35uur ‘ervaring’ is misschien niet zo veel, maar toch al véél meer dan vele jonge bestuurders in België opdoen voor hun examen.
Wat betreft die vrije begeleiding; als je ouders, nokels, tantes of wat dan ook hebt die geduld, tijd en vertrouwen hebben én de vaardigheden om kennis over te dragen is dit in mijn ogen geen slechte manier om te leren rijden.
Op deze manier kan je heel veel rijervaring opdoen voor een lage prijs, maar ook zonder veel gedoe op voorhand.
Als je met de rijschool wtilt oefen moet je ruim op voorhand reserveren enzomeer.
Zelf heb ik ook met vrije begeleiding leren rijden, met mijn ouders. Op die manier zat ik gedurende negen maanden ongeveer elke dag achter het stuur, van en naar school bijvoorbeeld.
Je kan je wel vragen stellen bij het nieuwe systeem (in België) waarbij iedereen met een rijbewijs kan optreden als begeleider, ongeacht hun ervaring en rijvaardigheid.
Pim Brussee zegt
Dat meisjes niet kunnen autorijden is onzin. Kijken we naar bijvooebeeld beroepschauffeurs, dan blijken vrouwelijke chauffeurs beter te scoren.
Dat jongeren een groter risico lopen in het verkeer, heeft alles te maken met de leeftijd tussen 16 en 25 jaar, waarin veranderingen plaatsvinden binnen de hersenen. Als jongeren op bepaalde gevaren gewezen worden, kunnen zij “oorzaak-gevolg” simpelweg nog niet bevatten.
Voor wat betreft de rijopleiding maakt het niet zo veel uit of je i Belgie, Frankrijk of in Nederland leert rijden. In Nederland leer je namelijk niet autorijden… maar examen doen. In Nederland gaat het enkel om kenne en kunnen. Het belangrijkste aspect in het verkeer is echter “beseffen waar je mee bezig bent en gevaar herkennen”. Als je in Nederland rustig aan rijdt als je examen doet, dan zak je omdat je dan TE VOORZICHTIG bent.
Beroepschauffeurs krijgen notabene speciale training om juist voorzichtig en voorkomend zich in het verkeer te bewegen.
gevaaropdeweg zegt
Beroepschauffeurs krijgen notabene speciale training om juist voorzichtig en voorkomend zich in het verkeer te bewegen. ….
dan kom jij nooit lijnbussen tegen misschien? (al een paar live acties meegemaakt van die manne & vrouwen)
Ik vind dat een x-aantal rijlessen verplicht moet zijn! (en nee, ik ben nog geen 20, en dus niet ‘van den ouwe stempel’)
Eerst leren rijden, dan het verkeer in,das wel duidelijk!
PS: ’te hard rijden’ veroorzaakt niet meer ongevallen… op een stukje weg moet ik soms gas bijgeven als ik 120! rijd om het rechtervak te kunnen volgen, en je mag er maar 90… nog nooit een ongeval gezien daar (flitsen doen ze er gelukkig ook nog niet!).
Milieu, daar denken we echt niet aan hoor, met een beetje auto rij je 90 beter in 4e dan in 5e > beter wat harder rijden aan hetzelfde toerental in een hogere versnelling (en tegenwoordig hebben ze er 6!) Enne, @ onze minister: ik kan met mijn auto niet 50 in 4e rijden… koop zelf eens een fatsoenlijke auto!