De elektrische toekomst van Renault smoelt in ieder geval goed, dus dat scheelt.
Renault is de laatste jaren lekker bezig op designgebied. En nee, dat ze zeggen we niet omdat er toevallig een Nederlander aan het roer van de designafdeling staat. Vanuit een neutrale positie bekeken weten de Fransen gewoon scherp gelijnde auto’s neer te zetten, zonder dat het té excentriek wordt.
eVision
Is Renault van plan door te gaan op dit pad? Het antwoord lijkt ja te zijn. Met een nieuwe concept car die de Fransen onthullen gunnen ons namelijk een blik in de toekomst. Eerder dat jaar deden ze hetzelfde met de Morphoz Concept, maar deze Mégane eVision ziet er een stuk realistischer uit. Je hoeft niet gek veel moeite te doen om hier een productieversie in te zien. Denk wat gekke lampjes en kleurtjes weg, maak de velgen een maatje kleiner en je bent er.
Platform
Met de Mégane eVision wil Renault niet alleen de toekomst laten zien qua design, maar ook vooral qua techniek. De letter ‘e’ verraadde het al: het gaat hier om een elektrische aandrijflijn. De productieversie van dit concept wordt de eerste auto op het gloednieuwe modulaire CMF-EV platform. Deze architectuur heeft Renault samen met Nissan ontwikkeld. De Nissan Airya komt ook op dit platform te staan.
Dunste batterijen
Renault claimt dat ze een van de dunste batterijen op de markt hebben ontwikkeld. De rest van de aandrijflijn is ook zo compact mogelijk gemaakt. Je hoeft dus geen rare hoge gebakjes te verwachtten van Renault. Met de interieurruimte moet het ook helemaal goedkomen.
Cijfers
Renault heeft ook al wat cijfers geplakt op deze Mégane eVision. Het concept beschikt over een elektromotor die 217 pk en 300 Nm koppel levert. De eVision – en straks ook de productieversie – krijgt een 60 kWh groot accupakket. Snelladen is mogelijk tot 130 kW.
Actieradius
De grote vraag is welke actieradius de nieuwe Renault krijgt. Daar doen de Fransen nog geen concrete uitspraken over. Wel beloven ze dat een ritje Parijs-Lyon (zo’n 470 km) af te leggen is in een vergelijkbare tijd als benzineauto’s, inclusief pauzes. We vrezen dat ze met dat laatste laadpauzes bedoelen. Veel wijzer worden we daar dus niet van.
Kun je niet wachten om de productieversie van deze Mégane eVision te bestellen? Dan hebben we goed nieuws: we hebben hier dus niet te maken met verre toekomstmuziek. De productieversie volgt namelijk volgend jaar al.
henkp1 zegt
Geweldig mooie auto!!
Half jaar terug heb ik een nieuwe Zoe gekocht om te kijken hoe EV rijden bevalt. Dat bevalt uitstekend! Zodra deze Mégane er is, ruil ik m’n Zoe erop in.
Autonomie voor standaard uitvoering is circa 450km, grotere batterijpakketten komen ook.
Dit batterijpakket ligt op de bodem en is slechts 11 cm dik.
In deze Mégane zijn meer dan 300 nieuwe patenten verwerkt.
Renault is van mening dat een (elektrische) auto niet alleen schoon en comfortabel is, maar ook voor rijplezier moet zorgen. Komt wel goed Renault kennende.
moveyourmind zegt
Ziet er inderdaad erg mooi uit. Duidelijk herkenbaar als Megane, maar ook fris. Hopelijk krijgt de productieversie ook deze mooie verlichting.
tjorque zegt
Naar mijn zin is de hoogte-lengte verhouding en bodemvrijheid nog net een beetje teveel suv-achtig maar het gaat de goede richting uit.
Laten we hopen dat het een succes wordt want het ziet er best ok uit.
Wat meer entry level en midlevel Europese EV’s kan zeker geen kwaad….
vopo zegt
Ziet er goed uit.
hakvo054 zegt
Breng zo’n ding nou eens ONGEWIJZIGD in productie (zucht)!
henkp1 zegt
Renault claimt dat de productieversie 95% gelijk is aan deze.
Esprit_de_Flandre zegt
Dus de Megane wordt ook een SUV. Dolletjes…
karhengst zegt
Te hoog en te zwaar voor sport.
Te laag en te krap voor utility.
Gewoon een vehikel dus.
lpgbarrel zegt
Als de productie versie minder als suv op de wielen staat dan word ik hebberig!
ArnoldH zegt
De neus is zeker wel fraai echter doet de achterzijde mij erg denken aan de Merc EQC. Aan elkaar verbonden achterlichten zijn tof maar de koplampen aan elkaar is het voor mij echt niet…
mashell zegt
Megane? Megacaptur!
net10 zegt
Ziet er erg goed uit, de specificaties zijn prima, ik zou deze elektrische auto in de toekomst wel willen kopen.
Mits de prijs kwaliteit verhouding maar goed is, dat is bij Renault meestal erg goed voor elkaar.
Dutchdriftking zegt
Een knap ding. Alleen nog wel 20cm te hoog.
RAW zegt
Hele nette auto. Achterdeuren hebben nog geen deurhendels, lijken ook wel suicide doors omdat het glas van beide portieren doorloopt en er nauwelijks een B-stijl zichtbaar is. Maar dat zal nog wel veranderen,
500cicharger zegt
Als Renault met deze auto het grote publiek wil bereiken, ben ik erg benieuwd wat de geschatte vanaf prijs wordt.
Ik vrees dat ie vrij hoog zal zijn.