Niks museum, privécollectie of stofhappen in een vergeten hoekje voor Mazda’s met een glansrijke racecarrière, maar hangen met de meest bijzondere racers van weleer in de krochten van Mazda’s research centrum. Ja, daar staat héél mooi spul.
Die ‘kelder’ bevindt zich niet in Japan, maar in Irvine, Californië en is een ware hemel voor iedere liefhebber van de rotatiemotor. Vlak na binnenkomst struikel je bijna over een zeventiger jaren RX-2 met 218 pk bij 8.400 tpm. Zonder einddempers, oorverdovende porno.
Le Mans
Maar dat is niet het enige. Want wat te denken van een 787B. De énige auto van Japanse makelij die in de prototype klasse de 24 uur van Le Mans wist te winnen. Die bewuste auto staat in Mazda’s museum, een broertje staat in deze kelder en is nagenoeg nieuw.
Turbocharged
Ergens in een schap staat een modern prototype RX-792P weggestopt, met onder de kap een 4-rotor wankelmotor, goed voor 700 pk. Maar ook een GLC hatch uit ’78 met heel weinig kilometers, een turbocharged all-wheel-drive 323 GTX en heel wat RX-7‘s.
FWD
Rariteiten vind je in de vorm van een twinturbo Cosmo met drie rotoren, die alleen in Japan verschenen is. Maar ook in de vorm van een Luce coupé uit 1969, de enige Mazda met wankelmotor én voorwielaandrijving.
MX-5 Coupé
In een dergelijke verzameling mag een ode aan de MX-5 niet ontbreken. Of Miata, zoals die dingen ook wel heten. De 14e en 15e MX-5 ooit gebouwd staan er -in topconditie- en ook een supercharged concept heeft zijn plek gevonden. Maar meer bijzonder is misschien wel de one-off MX-5 Fastback Coupé.
Er valt nog zat over deze collectie te lullen, maar kijken is leuker! (via BBC)
Met dank aan Sjoerd voor de tip!
toyotafortuner zegt
Stuk voor stuk een partijtje lekkers zeg! Het lekkerst zijn toch wel de racerts, de Luce en de Cosmo!
wout441 zegt
Het ziet er uit dat de auto’s helaas niet gebruikt worden waar ze gemaakt voor zijn
Hupke zegt
Die mx5 coupe … jammie.
Er bestaan kits om een mx5 om te bouwen, maar het origineel hebben zou nog meer bijzonder zijn.
jippie zegt
De 787B Le Mans racer. Alleen dat geluid al. Onovertroffen! Gaat ook niet meer gebeuren.
styns zegt
@jippie: http://m.youtube.com/watch?v=GCkfzcBiYEk#
Idd dat geluid is om van te smullen! 1000x beter dan die F1 dysons van nu..
marussia zegt
Het blijft nog steeds doodzonde wat top gear met de furai heeft gedaan…
lambo4all zegt
@marussia: wat? een beetje half gas rondjes rijden en dan ineens vlammen achter je zien.. ja daar kan je echt wat aan doen…
marussia zegt
@lambo4all: hahaha, dus je denkt dat ze even halfgas rondjes rijden? Nee, ze doen er uren lang top speed runs mee en doen er donuts mee. En ja, dan kan bij een supercar de motor of de remschijven in de fik vliegen.
Hier als voorbeeld van wat er kan gebeuren:
http://touch.dailymotion.com/video/x23u6a_top-gear-ferrari-456-gt-engine-blow_auto
breakingpoint zegt
leuke gallery autoblog!! Ik ben wel een fan van Wankel motoren, en vooral het geluid! Jammer nou dat de MX-5 coupe nooit geen hoogvlieger is geweest.
breakingpoint zegt
@breakingpoint: hoogvlieger in productie aantallen dan wil ik zeggen
sydney zegt
Ik heb ooit in 2005 5 maanden in een zwarte RX8 als demo gereden.Een 1.3 wankelmotor met ik geloof 231pk.Wat een auto’s maakte Mazda toen zeg.
tupperware zegt
@sydney:
Yep, 231 PK in de HP versie of 192 in de standaard uitvoering.
Reed fantastisch en wat een toeren draait dat ding, beetje jammer dat hij zo zuipt.
1:5 was na een tijdje niet grappig meer..
sydney zegt
Dat was is een tijd dat bijtelling in de automotive voor de automotive nog niet zo een dIngentje was.
Maar ik blijf er in geloven dat wat alles automotive goed gaat komen.
Ik sta op de AutoRai’15
escort77 zegt
Mazda, als er nou één saai dertien-in-een-dozijn merk is, dan is het Mazda…
De mx-5 is leuk, in de jaren ’90 waren de 626 en mx-3 leuk, en het idee van de wankelmotor is aardig, maar zou er nou echt iemand een traan laten als Mazda er morgen niet meer is en als alle modellen van de afgelopen 20 jaar (behalve de mx5) zouden worden afgezonken voor de kust van Fukushima?
Arno's zegt
@escort77: Ik zal nergens een traan om laten, evenmin als dat de escort er niet meer is.
Maar die wankelmotoren waren top in prestaties en geluid
fant zegt
Blijft me verbazen dat de MX-5 coupé nooit op de markt is gekomen. Was best aangeslagen denk ik. Mooi is ‘ie sowieso.
Vincegail zegt
Er doet dit jaar eindelijk weer eens een Mazda wankel mee met de Group C racing series. Een 757B, maar ik klaag niet.
Afspraak voor mij in het voorprogramma van Le Mans op zaterdagochtend 14 Juni. Misschien ook Spa en Zandvoort :D
http://www.groupcracing.com/pages/race-calendar
rotarypowah zegt
Grappig dat de BBC het een ‘secret stash’ noemt, terwijl liefhebbers niet beter weten.
In Irvine is elk jaar immers het Sevenstock Rotary Festival.