Gelukkig stapte de taaie Australiër zonder noemenswaardig letsel uit zijn Porsche 919 Hybrid.
Zojuist werd de 6 uur van Sao Paulo afgevlagd, de laatste race van het WEC (World Endurance Championship) van 2014. Naar aanleiding hiervan 5 noemenswaardigheden:
1) Mark Webber crasht. Hard.
De Ozzie hield met een half uur te gaan de #20 Porsche niet onder controle in een bocht, en nam ook een Ferrari 458 GT2 mee. De auto ging totaal aan stukken, en vatte vlam, maar de veiligheidscel deed zijn werk. Beelden op autojunk!
Update 01-12: Webber heeft bij de crash een hersenschudding opgelopen, en moet voorlopig even in het ziekenhuis blijven.
2) Toyota wint het kampioenschap 2014
Nadat vorig jaar de laatste 2 races werden gewonnen pakt Toyota nu de titel, met hun TS040 HYBRID. Een puike prestatie, hoewel het ze weer niet lukte om de 24 uur van Le Mans te winnen, want Audi was ze te snel af. En Le Mans, dat is toch waar het bij 95% van het grote publiek om draait, de overige races worden stukken minder bekeken. Overigens stelde het duo Buemi-Davidson (#8 Toyota) de titel reeds bij de vorige race veilig, vandaag werd de constructeurstitel binnen gesleept.
3) Porsche boekt zijn eerste overwinning van 2014
De laatste race was een prooi voor de #14 Porsche, die hiermee voor het eerst dit jaar op de bovenste trede staan. Geen slecht debuut, chapeau.
4) Tom Kristensen stopt er mee
Voor de Deense veteraan, die al sinds mensenheugenis in een Audi LMP1 racet, is het mooi geweest. Dit was zijn laatste race, hij zwaait af.
5) Porsche racet Le Mans 2015 met 3 wagens
Dankzij menig klant die niet gierig doet met de optielijst kan Porsche volgend jaar een derde wagen inzetten op het Circuit de Sarthe. Als warmup wordt hiermee ook de 6 uur van Spa-Francorchamps gereden. Dit betekent dat Toyota het op moet nemen tegen 6 briesende Duisters. Oh, en een Nissan LMP1-racer. We hebben er nu al zin in!
gtwillem zegt
Ik volg deze raceserie al sinds 2000 ongeveer, net als DTM, Indycar en nog een paar andere klassen. Vaak zijn de races erg vermakelijk om naar te kijken. De F1 was altijd het hoogtepunt (Schumacher vs Hakkinen was episch) maar tegenwoordig is dit spannender om te zien.
gertjan2012 zegt
@gtwillem: Helemaal met je eens!
jrk68 zegt
@gtwillem:
Deze race was spannend van het begin tot aan deze crash 5,5 uur later, Toyota was eenss niet dominant. De ronde tijden zaten ook binnen 5 sec van de snelste F1 ronde 3 weken geleden en dat dus 5,5 uur lang.
Qua snelheid doet het dus nauwelijks onder voor de F1 qua geluid en sensatie echter…..
Ik raad dan ook iedereen aan om eens in Spa of LeMans te gaan kijken naar het WEC.
sir_smokalot zegt
F1 is er de laatste 10 jaar dan ook niet bepaald sneller op geworden. Ik ben ooit begonnen aan een vergelijking van snelle kalificatierondjes in de F1 (maar niet afgemaakt, tijdrovend werkje, en moeilijk te vergelijken vanw verschuivingen kalender, andere regels en weersomstandigheden), en dit jaar sprong er nou niet bepaald uit.
tupperware zegt
@sir_smokalot:
Kwalificatierondes vergelijken heeft ook niet zoveel zin, de kwalificatie tijd van het WEC is het gemiddelde van 3 opeenvolgende rondes.
Ronderecords worden sowieso in de race gezet en niet in de kwalificatie, dat is nu eenmaal reglementair zo bepaald.
Om even terug te komen op Sao Paolo, daar was de F1 dit jaar sneller dan vorig jaar, het weer was vergelijkbaar met 3 weken terug dus zijn vergelijking snijdt in dit geval wel hout.
Als ik dan zag dat ze na ruim 5 uur racen nog steeds rondjes draaiden van 1.18 5 dan vind ik dat best knap in vergelijking met de snelste F1 ronde van 1.13.555.
Ik heb het al vaker gezegd, de F1 zou beter af geweest zijn met het motorreglement van het WEC.
sir_smokalot zegt
@tupperware: Ik bedoelde ook het vergelijken van de F1-tijden onderling, zonder andere klasses hierin te betrekken. Volgens mij waren de bolides rond 2004 ongever het snelst, maar ik kan er naast zitten.
Ik zou in zo’n geval kwalificatie pakken, omdat de regels voor de race elk jaar weer veranderen: wel/geen bandenwissels, wel/niet bijtanken, wel/geen pitstops enz. Daardoor loopt elke vergelijking mank, kwalificatierondjes laten zich nog het best vergelijken.
scottishcarspotter2000 zegt
Dat is toch ook vragen om problemen, een Aussie vragen een race te rijden met bochten erin??? ;-)
gtwillem zegt
@scottishcarspotter2000: ik raad je van harte aan om de jaarlijkse race op Bathurst te kijken. Daar zitten een paar hele flinke bochten in (en enorme hoogteverschillen). En Melbourne is samen met Montreal het gaafste stratencircuit.
tupperware zegt
@gtwillem:
Daar noem je een kampioenschap.
Het V8 supercars is veruit het gaafst toerwagen kampioenschap dat er is, veel gaver ook dan het DTM. Als het even kan dan mis ik daar geen race van, jammer dat je daar niet even live naar toe kan..
carmasterr zegt
@scottishcarspotter2000:
Amerikanen, geen Australiers.
Bad troll.
rob5nismo zegt
@scottishcarspotter2000: v8 supercars
Kunnen ze hier soms nog wat van leren .
Zoek maar eens op op youtube best last lap ever
gertjan2012 zegt
Kortom, de moraal van dit verhaal; één uurtje WEC bied meer spanning en spektakel dan een heel seizoen F1
bassx zegt
@gertjan2012: 1) wec is alleen highlights, 2) dit is geen F1
RazorHead zegt
Lol, heeft Webber daar in 2003 ook z’n Jaguar F1 niet aan gort gereden? Daar bleef ook niet veel van over. Toen had Alonso de vlaggen te laat gezien, over de brokstukken gereden en ook en serieuze klapper gemaakt, had die z’n voet toen niet gebroken of zo ?
jaapiyo zegt
@RazorHead: moest daar ook aan denken ja. Alleen bij mijn weten heeft Alonso niet zijn voet gebroken. Hij ging er in al zijn jeugdigheid wel hard in terwijl er gele vlaggen gezwaaid werden.
Fisichella of all people won volgens mij die race toen in de gare Jordan van dat jaar, tenminste als ik de juiste race herinner. Kimi werd aanvankelijk als winnaar gehuldigd maar omdat vanwege de rode vlag de stand van een ronde eerder als einduitslag gold kreeg Fisi naderhand alsnog de overwinning achter zijn naam.
Jos Verstappen had ook kunnen winnen omdat het Minardi team inspeelde op de omstandigheden en niet van plan was een pitstop te maken maar hij ging er in dezelfde bocht af waar ook de gebroeders Schumacher en nog wat andere coureurs hun auto al hadden geparkeerd…
TheVeenmeister zegt
@jaapiyo: Klopt helemaal! Het regende zo hard dat er een aantal coureurs in bocht 3 afvlogen door aquaplaning.
Webber knalde van de baan opkomen rechte stuk en Alonso reed toen volgas op een band van de auto van Webber.
redbeams zegt
Toyota had de rijderstitel veilig gesteld bij de vorige race…deze race hebben ze juist de constructeurstitel binnengesleept ;)
sir_smokalot zegt
Check!
smadb zegt
http://pbs.twimg.com/media/BQhRS5yCcAAwyxT.jpg
Hupke zegt
Zijn die auto’s te veilig geworden?
Je wilt natuurlijk niet dat iemand zich doodrijd, maar als het risico compleet weg is…
lambo4all zegt
@Hupke: wat is dat nou weer voor onzinnige opmerking, alsof het iets aan de crash zou veranderen als hij er met twee gebroken ruggenwervels uit zou stappen.. lekker man de wagens onveiliger maken, krijg je straks weer op le mans zo’n crash a la rockenfeller 2011 en dan kan je de coureur 100m verder van een boom schrapen.
je moet jezelf echt een keer gaan nakijken als je voldoening haalt uit menselijk letsel.
Hupke zegt
@lambo4all:
Ik haal absoluut geen voldoening uit menselijk letsel, maar wel uit racen.
En nu weet ik niet hoe jij fungeert, maar stel je in de volgende situatie. Je bent aan het skiën:
Je hebt mooi braaf een helm en rugbescherming etc. etc. etc. en je zit op een mooie piste zonder obstakels. Dan ga je loeihard want als het misgaat boeit het niet.
Of zelfde helling, zelfde sneeuw maar aan de ene kant kan je 2m uitwijken voordat je naakte rots raakt en aan de andere kant raak je na 50m vallen ook naakte rots.
In dat 2e geval ben ik iets voorzichtiger.
Deze heren zijn voorzichtig omdat ze enkel winnen als ze finishen, maar ze letten nietmeer op hun veiligheid want die is toch in orde.
Je moet de wagens niet artificieel onveiliger maken, maar maak ze terug sneller bvb…
tupperware zegt
@Hupke:
Geeft niks hoor Hup, maar de Sportscars zijn nog nooit zo snel geweest als dit jaar.
Toyota rijdt doodleuk met 1000 pk in de rondte, dat hebben we sinds de 917 niet meer gezien en om nu te zeggen dat ze alleen maar op veilige banen rijden..?
Zo veilig zijn Spa, Le Mans Fuji en Interlagos niet als je ze vergelijkt met die Tilke zooi.
spotterfozz zegt
Dus eerst McNish en nu ook Kristensen… Jammer…