De ultieme Bentayga concurrent.
Mercedes heeft zijn zaakjes uitstekend voor elkaar tegenwoordig. Onder leiding van Dieter Zetsche beleefde het merk een behoorlijke opleving. Onder de charismatische Duitser werd Mercedes werd jonger, flamboyanter en sportiever. Een bijzonder knappe prestatie.
Qua submerken heeft Mercedes het wat lastiger. Waar BMW uitstekend scoort met Mini aan de onderkant van het gamma en Rolls-Royce erboven, had Daimler er moeite mee om van Smart en Maybach een succes te maken. Smart bestaat (nog) wel, maar Maybach is inmiddels geen merk meer. Het is een uitvoering voor de meest luxueuze uitvoeringen.
Zo kennen we de Maybach versie van de S-klasse natuurlijk. We weten dat er meer in het vat zit, waaronder een offroader op basis van de nieuwe GLS (afbeelding boven). Wat blijkt: deze komt zeer binnenkort al. Dat bevestigt het Britse AutoCar. Dat die zo snel komt, dat is wel een grote verrassing. Zeker er nu nét een grote Duitse beurs aan de gang is. Nu is de Duitse markt voor de Mercedes-Maybach GLS niet de meest belangrijke. Dat zijn namelijk China, Verenigde Staten en de Zandbak.
Het meest bijzondere is dat de nieuwe Maybach GLS niet alleen een veel luxere uitrusting meekrijgt, maar ook een unieke motor. Volgens AutoCar krijgt de GLS namelijk de oude V12 onder de kap. Deze wordt al langzaam uitgefaseerd, maar de GLS gaat ‘m nog wel krijgen. Het is overigens niet de eerste offroader van Maybach, ook de G650 Landaulet werd onder het Maybach label aan de man gebracht.
Dutchdriftking zegt
Mercedes houdt de V12 dus in leven. Gaat dit ook de basis worden voor Pagani, of blíjven ze oude SL73 modellen opkopen?
theblazerunner zegt
@dutchdriftking: naar mijn weten gebruikt Pagani nu een 6.0 biturbo en niet de oude 7.3
snuif zegt
(@willeme Ik denk dat de volgende zin niet op het scherm is gekomen zoals je hem in je hoofd had: “Zeker er nét een grote Duitse beurs geweest aan de gang is.”)
p.s. wanneer kunnen we dit soort typo’s privé aan de auteur laten weten?
baardmijt zegt
@snuif: Dat kan al. Stuur gewoon een mailtje.
willeme zegt
@snuif: Thanks, is aangepast. De beurs is NU nog in volle gang bezig, maar is voor ons al weer voorbij ;). Mocht je iets opvallen kun je altijd mailen naar [email protected] of even een PM sturen. Maar in de comment sectie mag je ook altijd iets achterlaten ;-).
berlinetta zegt
Gaaf dat er weer een model met V12 komt, maar jammer dat het dan weer een SUV moet zijn. Had dan de S65 nog in leven gehouden ipv de GLS.
kennone zegt
@berlinetta: of beide
9000cse zegt
Alle lof voor wat Dieter Zetsche heeft gepresteerd voor Mercedes. Onder zijn leiding is het merk er inderdaad in geslaagd om de transitie van nobel en chique naar jong, flamboyant en sportief te maken en niet zonder succes. Een uitzondering daarop is echter het merk Maybach. In een ver verleden was dat toch de Duitse equivalent van Rolls-Royce, maar Mercedes is er niet in geslaagd om er iets dergelijks van te maken. Was de nieuwe, eerste echte Maybach onder Mercedes regie nog een nobele S-Klasse, nu is het merk weer in de onderste lade verdwenen en verworden tot “gewoon” de betiteling van een luxe uitvoering.
En ik vind, dat dat feit ook tot een bepaalde verwarring heeft geleid. Als ik de titel van dit artikel lees, dan wekt die bij mij de verwachting dat er weer een echte Maybach zal komen. Alsof het nog een echt merk zou zijn. Maar wat blijkt? Het is “gewoon” een variant van de Mercedes GLS. Ik zou het als volgt willen uitleggen: Stel nou eens, dat BMW een bijzonder luxe uitvoering van de X7 zou willen uitbrengen onder de naam Rolls-Royce en dat dit bekend wordt bij het autojournaille. Zou de titel dan ook moeten luiden: “Mega-Rolls-Royce komt al eind dit jaar”? Ik neem aan, dat ik niet de enige zou zijn die daarover de wenkbrauwen zou fronsen.
Esprit_de_Flandre zegt
@9000cse: Ten eerste leg je teveel nadruk op die “Mega”. Dat staat hier gewoon voor “belqchelijk groot”, niet voor “fantastisch super de max” of zoiets…
Daarnaast: de vergelijking “X7 als Mega Rolls” gaat niet op. Rolls Royce is gewoon een sterker merk, omdat het langer bestaat. Dat zou idd niet aanvaard worden als BMW dat zou proberen. Van Maybach maakt niemand zich daar druk over, want het was toch een kunstmatig merk.
En een nieuwe “echte” Maybach kan nog komen. Die grote Cabrio- en SUV-concepten (waarvan ik de namen niet meer weet) zijn eigenlijk perfect produceerbaar. Alleen denkt Daimler voorlopig dat ze er niet genoeg van kwijtraken om het te verantwoorden…
9000cse zegt
@esprit_de_flandre: Je doet nou net of IK het begrip “Mega” in mijn reactie introduceer. Dat is de uitdrukking, die de scribent in de kop van dit artikel bezigt. En waar dat voor staat is mij zeer zeker duidelijk!
Je noemt Maybach verder een “kunstmatig merk” en daar ben ik het absoluut niet mee eens! Ook al zegt dat merk jou helemaal niets, dan nog zou ik mij eens afvragen waarom Mercedes dat merk indertijd heeft gekocht en geprobeerd heeft daarmee een regelrechte concurrent voor Rolls-Royce in de markt te zetten. En dat is ze nou eenmaal niet gelukt, gezien de verkoopaantallen en het feit dat ze de productie gestaakt hebben.
Wat ik geprobeerd heb duidelijk te maken is, dat de aanhef van dit artikel mij deed vermoeden dat er daadwerkelijk een nieuwe Maybach in de markt zou worden gezet, maar dat die naam alleen maar duidt op een luxe variant met V12 van een GLS. En dat komt bij mij net zo over als wanneer BMW een uitzonderlijk luxe X7 zou neerzetten met de bijnaam “Rolls-Royce” en dat er bij de aankondiging hiervan boven een betreffend artikel zou zijn: “Mega Rolls-Royce komt al eind dit jaar”.
En dat er in de toekomst ooit nog eens een apart ontworpen auto met de merknaam Maybach komt, acht ik uit te sluiten. Geen enkele autofabrikant heeft ooit van een uitvoeringsnaam een merknaam gemaakt. Door de merknaam “Maybach” te reduceren tot een luxe uitvoering van een Mercedes hebben ze die kans ook gewoon verkwanseld.
Esprit_de_Flandre zegt
@9000cse: Aaah, eindelijk nog eens iemand hier om echt mee te discussiëren :)
Eerst en vooral, het is idd scribent die de term “Mega” introduceert, niet jij. Maar, zoals je zelfs zegt, je interpreteert “Mega Maybach” als “een echte Maybach”. Ik interpreteer dat als “een grote Maybach”, en rekening houdend met het feit dat Maybach tegenwoordig – om het respectloos te zeggen – een trimlevel op Mercedes is, verbaast het me niets dat het om een GLS gaat. Vandaar dat de vergelijking met een “X7 Rolls edition” niet opgaat. Dat laatste zou idd niet kunnen.
Daarnaast: Maybach was in de eerste plaats een motorenfabrikant, het grote spul, zeppelins, treinen, tanks… De weinige auto’s die gebouwd werden waren dan misschien wel zeer speciaal, maar klein in aantal. Toen MB destijds Maybach kocht, was het (auto)merk al jaren dood. Na WW2 zijn geen auto’s meer gebouwd. MB kocht het voor de fabriek, en kreeg er een naam bij. Die naam dan 60 jaar na de laatste auto nieuw leven inblazen, ja dat noem ik een kunstmatig merk.
Destijds, toen MB besliste om het merk Maybach om te vormen tot trimlevel, poneerde ik op AB: “Je zou toch verwachten dat MB ondertussen, dankzij Smart, weet hoe moeilijk het is een nieuw merk neer te zetten”. Daar kreeg ik de reactie op: “Maybach is niet nieuw! Leer de geschiedenis!”.
Toch was het een nieuw merk. Vergelijk het met Mini. Mini is een bestaand merk, hoewel het nooit in naam bestond voor BMW het creëerde. Maar iedereen kan er zich iets bij voorstellen, het noemen van de naam is genoeg om ze in je hoofd te zien, je ziet ze nog vaak op straat, en er zijn nog steeds mensen die er ooit eentje nieuw kochten. Maybach daarentegen is nieuw. Er bestond vroeger wel een merk dat zo heette, maar niemand weet hoe die eruit zagen, zelfs de meeste autoliefhebbers niet. Je ziet ze nooit, de enige die er nog zijn staan in musea of in privécollecties, en iedereen die er ooit een nieuw kocht is al lang dood. Dat merk is dus nieuw, en moet van de grond af opgebouwd worden. Niet gemakkelijk.
En ik ben er absoluut niet mee akkoord dat Maybach niet zou kunnen terugkomen als apart merk.
“Geen enkele autofabrikant heeft ooit van een uitvoeringsnaam een merknaam gemaakt.”
En Polestar dan? Van tuner, naar huistuner – en daarmee de facto trimlevel – naar apart merk. En wat voor één!
Cupra is tegenwoordig ook een merk op zich. Het is nog wachten of dat daar iets deftigs uitkomt, want het nog niets op straat gezien.
DS? Geen trimlevel maar een model, werd ook eigen merk. En dan zijn er nog een hele reeks Amerikaanse modellen die ook ooit een merk werden (die zijn allemaal weer verdwenen natuurlijk, maar toch).
Ik denk dat het echt wel mogelijk is om Maybach (op termijn) terug te brengen. Van de 57/62 werden maar 3000 verkocht in 10 jaar tijd. Ter vergelijking: In het eerste jaar (’15-’16) werden er van de Mercedes-Maybach S zo’n 15.000 verkocht. Ondertussen is Maybach naam aan het opbouwen. Dus als er dan plots zo’n cabrio komt als dat Vision-ding dat ze een tijd terug presenteerden, met enkel de naam Maybach op, dan kan dat wel werken volgens mij…
9000cse zegt
@esprit_de_flandre: M’n beste! Dank voor je uitgebreide reactie. En waar je gelijk hebt, zul je dat ook van mij krijgen. Maar laten we er geen dispuut van maken, want dat wordt op AB allerminst gewaardeerd.
Voor wat betreft de Polestar, de Cupra en de DS krijg je in ieder geval gelijk! Dat zijn inderdaad voorbeelden van typenamen, die tot merknaam verheven zijn. Ik had ze niet zo 1-2-3 op het puntje van mijn tong liggen. Dat zal er ook wel aan liggen omdat ik die 1e twee nog nooit in levende lijve heb gezien. Daarbij komt ook nog eens, dat die Polestar voor mijn gevoel toch een Volvo blijft en ik het creëren van het merk Cupra maar la-la vind. Zoiets als wanneer VAG de Golf GTI ineens geen VW Golf meer zou noemen, maar er het merk GTI van zou maken. En ook de DS is en blijft voor mij gewoon maar een Citroën-variant. DS roept voor mij alleen maar herinneringen op aan de revolutie die hij bij zijn introductie in 1955 teweeg bracht vanwege zijn uiterst moderne ontwerp. Zowel technisch als qua design.
En dan Maybach. Ja, dat merk was dood. Maar MB had wel degelijk de bedoeling om er weer leven in te blazen en te proberen daarmee iets neer te zetten dat kon concurreren met Rolls-Royce. Maar daar zijn ze niet in geslaagd. En over het opnieuw neerzetten van aparte modellen van dat merk heeft Dieter Zetsche zich ook al eens uitgelaten. Zijn mening: Niet rendabel en dus ook niet levensvatbaar. Toch kun je je afvragen of rentabiliteit nou wel het enige argument moet zijn om het achterwege te laten. Denk daarbij o.a. aan de waarde van imagebuilding. Al denk ik niet, dat het MB daaraan mankeert. Maar neem als voorbeeld nou eens Bugatti. Dat merk was ook dood! Toch heeft VAG er nieuw leven in geblazen en blijft, ondanks grote verliezen, doorgaan met de productie en zet er zelfs nog nieuwe en duurdere modellen van neer. Ben benieuwd welke autoproducent het aan zou durven om Duesenburg weer eens leven in te blazen….;-)
rikv99 zegt
Vraag me echt af of ze die grille van de Maybach vision concept door zetten op de GLS Maybach.
Het idee was dat door de grille te zien is om wat voor Merc het gaat; zoals de panamericana grille op elke 63/5 AMG zit.
alloallo zegt
Ook Leverbaar op grijs kenteken??
utregcity zegt
Nu maar hopen dat die turbine-wielen zich niet vast vreten in de Zandbak!
cthijs zegt
Nde outlander maybach
emping zegt
De GLS een offroader noemen….