Bovenstaande nieuwe busjes moesten de Amerikaanse straten opfleuren als nieuwe postbusjes van USPS. Uit nieuw onderzoek blijkt dat dit niet bepaald een vooruitgang is.
Je ziet steeds vaker mega-investeringen in nieuwe vlootvoertuigen. Want als bedrijf kun je al snel ‘verschonen’ door al je voertuigen te elektrificeren, tenminste, aldus die bedrijven. Denk maar aan Amazon, die een flink fortuin tegen Rivian aansmeet zodat het nieuwe elektrische merk hun busjes kan vervangen door elektrische exemplaren.
Postbusjes USPS
Zo kwam vorig jaar aan het begin van het jaar ook een aankondiging vanuit de United States Postal Services, die gaan hun vloot ook vernieuwen. Klinkt logisch. Het meest bekende ‘eigen’ busje van de USPS is de Grumman LLV (Long Life Vehicle). Een long life hebben die apparaten zeker, want het originele concept van deze op maat gemaakte busjes stamt uit 1987. Deze Grummans moeten dus binnenkort uitgefaseerd worden en vervangen worden door deze, eh, interessant vormgegeven nieuwe busjes. De partij die de busjes gaat bouwen voor het USPS is Oshkosh, wellicht bekend van militaire voertuigen.
Verbetering?
De nieuwe postbusjes van het USPS hebben eigenlijk nu al een probleem. Want zoals vanzelfsprekend lijkt, zijn de meeste nieuwe aanbestedingen in bedrijfsvoertuigen elektrisch. Die van Amazon bijvoorbeeld wel. Die van USPS niet. Die hebben een benzinemotor aan boord: gelijk eigenlijk een 1-0 achterstand. Maar goed, dit voertuig is een grove 30 jaar nieuwer dan de Grumman LLV, dus dan is het wel een hele zuinige benzinemotor. Toch?
Onzuinig
Nou, nee. De nieuwe postbusjes van het USPS hadden initieel een opgegeven verbruik van 12 tot 14 MPG (miles per gallon), wat in intelligente units ergens tussen de 1 op 5 en 1 op 6 zit. Nou blijkt echter dat de airco – wat deze dingen hebben en de LLV niet – dat verbruik naar achter zetten naar 8,6 MPG. Dat is omgerekend 1 op 3,6. Niet erg zuinig: een RAM 1500 TRX bijvoorbeeld doet op een goede dag 1 op 6. En je kunt zeggen van de Oshkosh Pieter Post wat je wil, maar er ligt geen 6.2 liter V8 met supercharger voorin. “Dan maar de airco uitzetten”, maar zoals gezegd was dat een groot gemis van de LLV. Ga dus maar aan iemand die al jaren de pakketjes bezorgt per LLV vertellen dat je nu wel airco hebt maar hem nog steeds niet mag gebruiken.
Grote plaatje
Voor de uitstoot is het helemaal niet relevant wat de nieuwe postbusjes van USPS doen qua kilometer per liter, maar in het grote plaatje weer wel. Er is nu namelijk gerekend met de jaarlijkse uitstoot en ook dat is niet mals. Die opgegeven MPG-waardes zijn namelijk per busje zo’n 0,4 MPG beter (zo’n 0,17 km/l) en op jaarbasis scheelt dat slechts 18 procent totaal verbruikte benzine per jaar. Dat klinkt als een redelijk getal, maar het verschil is niet groot genoeg als je indenkt dat de eerdere waarde rekent met die stokoude LLV’s.
Gestopt
USPS kan dus de komende tijd fluiten naar hun nieuwe postbusjes. De EPA en administratie van Biden adviseert postmaster Louis DeJoy om de investering te stoppen. Het zou gaan om een mega investering van zo’n 11,3 miljard dollar voor 165.000 van deze nieuwe busjes. Sowieso zitten er allemaal haken en ogen aan de originele berekeningen van de uitstoot van de busjes. Lekkere chaos daar, dus. (via The Washington Post)
MetalLaires zegt
Wie wilt hierin nou rijden en pakjes bezorgen?
Is dit HET reclamebord voor jouw bezorgservice?
Krijg je er als bezorger een rode vlinderdas bij als cadeau?
11,3 miljard amigos! Er hebben veel mensen hier sneaky geld verdiend, denk ik.
rijnounsdoor zegt
@msfiorentina: Wie hier wel in wil rijden? Das niet zo moeilijk: Peter Post!
sportabgasanlage zegt
@rijnounsdoor *Pieter Post
marinepower zegt
@rijnounsdoor: Peter Post zat op de (race)fiets.
rijnounsdoor zegt
@marinepower: en Lance Armstrong werd gesponsord door USPS, we zijn weer rond!👍
vaakbenjetebang zegt
In kilometers per liter is het schrikbarend, maar hoe is het gemeten? Misschien is het wel het praktijkverbruik tijdens inzet, waarbij er heel weinig kilometers worden gereden maar de motor wel de hele dag draait. Dan zou verbruik per bedrijfsuur een veel zinniger parameter kunen zijn.
B00G1E zegt
Als het echt praktijkverbruik is valt het idd wel mee, die dingen rijden van brievenbus naar brievenbus, dus enkel optrekken in zijn 1 en weer stoppen. Soms stationair draaien en heel soms uit als men een stukje moet lopen om mijn pakketje te bezorgen op de veranda.
frank2b zegt
Maak er dan een seriële hybride van. Da’s nu toch niet zo moeilijk meer schat ik zo. Elektrisch optrekken en regenereren bij het afremmen. Benzinemotor als generator. Simpel.
dawwg zegt
Het ging hier duidelijk om geld afromen en in de achterzak stoppen; ik zie of hoor niets dat op 21ste eeuw technologie duidt :(
fanboy zegt
@vaakbenjetebang: Denk dat je gelijk hebt. Maar dan nog is het verschrikkelijk en moet het sowieso elektrisch.
vaakbenjetebang zegt
@fanboy: Mij lijkt het ook heel logisch om zulke voertuigen heel snel te elektrificeren, maar ik weet natuurlijk niet wat de aanbestedingseisen van USPS zijn. Wellicht zijn er heel goede redenen om toch voor een benzinemotor te kiezen. Er kunnen ook minder goede redenen , maar wel valide praktische bezwaren zijn. Misschien zijn er wel bizarre eisen over de permanente inzetbaarheid die in de praktijk nergens op slaan maar wel geformaliseerd zijn – je zou verbaasd zijn wat er soms in aanbestedingseisen voor voertuigen staat waar niet aan getornd mag worden. Misschien gaat het ook over geld; 165.000 (of zo) oplaadpunten is qua investering natuurlijk niet niks en als een BEV-busje 1000 dollar per auto duurder is hakt dat er ook lekker in natuurlijk. Uiteraard is Rome ook niet op één dag gebouwd, maar goed…
fanboy zegt
@vaakbenjetebang: Ja op al die USPS locaties al die laad infra realiseren is niet niks.
Maar het is uitstellen van executie. En de running costs van die gedrochten met al die benzine is ook echt mega hoog. Dan is elektrificatie niet meer dan logisch.
Maar hoe dan ook zou het minstens een plugin hybrid moeten zijn
E-V8 zegt
Tja, het verhaal is vrij simpel als je de persoon van de Postmaster General kent. Old school Amerikaanse corruotie: https://youtu.be/PSM1dRFIAQ0
avocado zegt
@E-V8: wel knap hoe hij zoveel minuten vol kan maken met een simpel verhaal
Dutchdriftking zegt
Dan is een diesel zo gek nog niet 🤣
steephh zegt
Haha nee dat is helemaal onverstandig. Waarom zou je die busjes überhaupt voorzien van een brandstofmotor die het grootste deel van de tijd stationair draait. Super slecht voor motor ook nog eens. Die moeten toeren maken!
Juist als je veel stopt en stil staat is elektrisch – bij uitstek – erg zinvol! Amper onderhoud en veel goedkoper.
melcon zegt
Het punt van driftking is uiteraard dat een diesel motor zeer geschikt is om probleemloos langdurig stationair te draaien. In principe zou dat naast gewoon zelf de aandrijving verzorgen ook zelfs volgens het principe van een dieseltrein kunnen waarbij de diesel motor op z’n meest efficiënte toerental een generator aandrijft die een elektromotor (of accu) van elektriciteit voorziet. Mocht het niet kunnen voorzien in een laadinfrastructuur inderdaad het probleem zijn.
steephh zegt
Fair point. :-) Een diesel is daar inderdaad beter geschikt voor dan een benzinemotor.
Voor de situaties waarin er nog geen goede oplossing is om full-electric te gaan lijkt me dat een prima oplossing. Maar eigenlijk wil je dan wel rekening houden met ombouwen ivm. in de toekomst verbeterde accutechniek.
camber24 zegt
Kan het niet zo goed plaatsen; die deal van 11,3 miljard USD staat op losse schroeven, maar het aandeel Oshkosh reageert er nauwelijks op.
Design van dat bussie vind ik dan wel weer tof. Lekker koddig. Zie mezelf in een ander leven wel in zo’n ding rijden. Dikke bierpens, in Queens wonend, met een half Italiaans wijf. Vrij zorgeloos.
dakarbemo zegt
Nou als er een klasse in de US niet zorgeloos kan leven is het wel de arbeidersklasse die daarin rondrijd in die failed US
ukbob zegt
@camber24: niet helemaal on topic, maar deel 2 van je comment is briljant! Zie ‘t helemaal voor me…
brammetjedeb zegt
Ik vind dit zo’n gaaf ding!!!
moveyourmind zegt
Lijkt nog het meest op een kind van een Fiat Multipla die door een Leyland Sherpa gedekt is.
mc96 zegt
Tja, dat krijg je als je een fabrikant van militaire voertuigen de voertuig laat bouwen dat lang mee moet gaan :-). Andere logica en andere prioriteiten. Als het betrouwbaar moet zijn maak je het bullitproof. Brandstofverbruik, boeien..
herve11f zegt
Die ontwerpers hebben te lang naar die Belgische reclame voor Ethias verzekeringen gekeken: https://youtu.be/3ajvLR7T5Ak
kevertje zegt
Idd. heel waar!
papa zegt
Ik zie een TRX echt niet 1 op 6 rijden, dat haalt hij nooit
melcon zegt
@papa https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/64-Dodge/490-Ram.html?power_s=700&powerunit=2
Scheelt toch niet veel, zelfs op LPG nog bijna 1 op 5. Ik denk dat als je echt je best doet je gewoon 1 op 6 kan halen.
p993 zegt
Wat een draak!
burb zegt
Fantastisch design dit! Zou deze alleen al willen rijden om iedere dag het gevoel te hebben in een animatiefilm te leven…
gregorius zegt
68000 per bussie.
Volgens krabben de CEO’s van DHL, UPS en FEDEX zich achter hun oren. Hoeveel kickbacks ze daar wel niet aan zouden kunnen verdienen als ze ook dit soort bussies aan zouden schaffen.
dtwo zegt
Wat voor motor zit er in dat ding eigenlijk?
rotasaxal zegt
Het blijft een volk, die Amerikanen.