Een van de meest invloedrijke designers aller tijden, Robert Opron, is helaas overleden.
Anno 2021 is design bijzonder belangrijk voor auto’s. Het is daarom vreemd dat veel ontwerpen enorm generiek en onherkenbaar voor het desbetreffende merk zijn. Veel auto’s worden ontworpen in een studio met een enorm team aan mensen. Het is bijzonder lastig om de creatieve individu te laten bloeien in zo’n zakelijke structuur. Opron was een van de weinige mensen die dat kon en dat daadwerkelijk deed.
CV Robert Opron
De Fransman heeft enkele geweldige ontwerpen op zijn CV staan. Na zijn middelbare school (en een periode in een sanatorium wegens tuberculose), studeerde Opron architectuur aan de kunstacademie in Parijs. Opron was bezeten van vliegtuigen en ontwierp in eerste instantie cockpits van vliegtuigen. Zijn eerste job in de automotive sector was bij Simca, waar hij drie jaar werkte. Vervolgens ontwierp de Fransman een tijdje huishoudelijke apparaten, nadat zijn afdeling bij Simca was opgeheven.
Citroën
In 1962 begint Robert Opron bij Citroën. Zijn eerste project is de update van de Citroën DS. Ondanks dat die auto ver zijn tijd vooruit was, moest de auto behoorlijk worden aangepast om nog eventjes door te kunnen. In 1964 werd Opron de hoofd-designer bij Citroën. Later zou Opron verantwoordelijk zijn voor auto’s als de GS, SM en CX. Robert Opron bleef tot 1974 bij Citroën, hij verliet het zinkende schip na de fusie met Peugeot.
Renault
In 1975 maakte hij de overstap naar grote concurrent Renault. Hij werkte mee aan de facelift van de Alpine A310. Later ontwierp hij auto’s als de 9, 11 en Fuego. Naast individuele capaciteiten van de execentireke fransman, was Robert Opron een raszuivere teamspeler. Net als een groots muzikant kon hij uitstekend samenwerken met andere grootmeesters.
Zo werkte hij samen met Marcello Gandini aan de Renault 25 en met Giorgetto Giugiaro aan de 19 en 21. Daarnaast liet Opron zien dat hij alles kon ontwerpen, in de jaren ’80 hield hij zich bezig met vrachtwagens voor Renault Trucks. Hij legde de basis voor de bijzondere Magnum, een van de weinige herkenbare vrachtwagen-designs.
Fiat
Nadat hij in 1985 ontslag nam bij Renault, ging Opron aan de slag bij Fiats Centro Stile. Daar legde hij de basis voor de ES30, een sportauto die zou uitgroeien tot de Alfa Romeo SZ. In 1991 bereikte Opron de pensioengerechtigde leeftijd. Hij begon zijn eigen designbureau en ging in zijn eigen tempo aan de slag voor bedrijven als Ligier en Piaggio.
Specialiteit Robert Opron
De specialiteit van Robert Opron was dat hij als geen ander in staat was om creatieve ideeën om te zetten naar een concreet productie-klaar ontwerp. In veel gevallen worden de leuke, bijzondere en gave details afgezwakt. Niet zo bij Opron. Nu zijn er supercar-ontwerpers die dat ook op die wijze doen, maar Opron ontwierp voornamelijk heel betaalbare en praktische auto’s.
Nog indrukwekkender is dat het excentrieke ontwerpen waren, die bijna niemand tegen het hoofd stootte. Misschien wel de grootste kwaliteit is dat hij talent en creativiteit van een ander persoon kon herkennen en dat voorrang kon geven op zijn eigen idee als het beter was. Hij kon ook echt daadwerkelijk genieten van een briljant idee van een ander. Zolang het maar het zelfde doel diende. Mede daardoor zijn de Citroën-ontwerpen uit de jaren ’60 en ’70 nog altijd legendarisch.
Robert Opron
Het trieste nieuws heeft ons bereikt dat Robert Opron 29 maart op 89-jarige leeftijd is overleden. Daarmee is de wereld een design-grootmeester armer. Dus mocht je rondrijden in je hippe crossover met sportpakketje en je komt een Citroën CX, SM, Renault 21 of Alfa SZ tegen: neem je hoed af. Omdat je zelf in het het equivalent van generieke bak magnetron-lasagne rondrijdt, mag je briljante rijdende haute cuisine alsnog een hoedtik geven.
Meer lezen? 14 redenen waarom de Citroën SM een een icoon is.
Met dank een Bart en Ruud voor de tip!
marcomanta zegt
R.I.P. zeer markante modellen heeft hij getekend die je vandaag de dag direct herkent, sommige waren mooi van lelijkheid zelfs. Als je alleen al naar de Alfa kijkt en de waarde vandaag de dag, dat zegt al genoeg.
scalvaro zegt
Mooi in memoriam, @willeme. Ik kende de naam niet, maar ontwerpen wel. En chapeau voor de fijne sneer naar het huidige crossover gebeuren.
vaakbenjetebang zegt
Wat heeft deze man fantastische, karakteristieke auto’s ontworpen. Hulde!
Een SM, een SZ, een A310 – zet dat eens in je hoofd op een rijtje in je garage. Daar kun je toch dagenlang naar kijken, zittend in een Chesterfield met een fijne sigaar en een goede whisky er bij?
En dan de Renault Magnum, dat was nog eens wat anders destijds. Hij heette toen nog AE, en je kon hem met een Mack-V8 krijgen – en je had het gevoel dat de cabine als een soort dobbelsteen van het chassis zou kunnen rollen. Maar wàt een uitzicht, wàt een ruimtelijkheid. En wàt een leip richeltje-en-trapje om in de winter, als het geijzeld had, uit te moeten stappen…
crashingduke zegt
@vaakbenjetebang: Misschien is een Le Corbusier iets toepasselijker, maar voor de rest ben ik het met je eens.
vaakbenjetebang zegt
@crashingduke: je hebt natuurlijk gelijk, maar ik zit persoonlijk lekkerder op een Chesterfield – al zou ik op een Le Corbusier ook zeker niet spugen.
jupke zegt
Ik wist niet dat hij de Renault AE Magnum ontworpen had. Ik weet nog goed in 1990 dat ik er voor het eerst bij en in zat bij de importeur in Vianen! Wat een cabine! Rust in vrede Robert Opron. Fantastische ontwerper!
alfapeter zegt
Dat een prachtig ontwerp zoals de Renault Fuego niet als absolute top classic gekend staat verbaast mij eigenlijk.
Robert zegt
@alfapeter: de Renault Fuego is mijns inziens misschien wel de meest onderschatte coupé van de jaren tachtig. Een burgermans GT zonder pretenties, maar ook toen al stiekem behoorlijk exclusief en voor z’n tijd ook nog erg luxe uitgevoerd. En deze auto is ook nog eens erg mooi oud geworden, maar dat is denk ik wel hét kenmerk van elk Opron ontwerp.
@willeme: er zijn helaas dagen dat in de Citroën CX, SM, Renault 21 of Alfa SZ geen van allen meer tegen kom. Helaas. Maar ik deel je mening in dezen volkomen. Daar mag je de hoed zelfs voor afnemen.
net10 zegt
Opron heeft legendarische auto’s ontworpen, zo mooi en een genot om naar te kijken. Opron heeft de autowereld weer een stuk mooier gemaakt.
HZW zegt
Ja, in die tijd was een Citroën duidelijk een Citroën.
Nu kan je bij de meeste auto’s elke badge er op plakken die je wil, en het kan gewoon door gaan als een model van die badge.
Loek zegt
@HZW: mwah, ik vind Citroën nog steeds wel relatief uniek qua vormgeving. Het is duidelijk iets opvallenders dan een doorsnee Koreaanse crossover. Alleen hebben ze er nu semi-gedurfde trekjes voor nodig. Opron kon, zoals @willeme al aangaf, een ontwerp bijzonder maken zonder radicaal te zijn in keuzes.
basman147 zegt
Rust zacht, Monsieur Opron.
Door de Alfa SZ ben ik autoliefhebber (en Alfist) geworden. Dank daarvoor.
Allroundnoise zegt
Wat een tijdsverschil, denk niet dat we onze generatie BMW designers dezelfde eerbetoon krijgen 😅
SpiderIV zegt
Mooi stuk WillemE. Was een redelijk bescheiden man maar heeft fantastische ontwerpen op zijn naam staan!!
willeme zegt
@spideriv: Wacht, ik heb de tip van jou! Zal het meteen even vermelden! Thanks!
peterv zegt
Als dagelijks bestuurder van een Citroën CX serie 1 breedspoor, ben ik nog steeds dankbaar voor zijn ontwerp. Het blijft speciaal. Bij deze dank Robert. Er zal blijvend aan je gedacht worden.
Pallas zegt
@peterv: Leuk! Al prefereerde Opron zelf de smalspoor als ik mij niet vergis! Niettemin zou ik graag een CX bezitten, in welke uitvoering dan ook!
peterv zegt
@Pallas.
Ja, hij was zelf inderdaad van het hele pure ontwerp. Dus ook zonder de sierlijsten aan de zijkant. Persoonlijk vind ik dat ook erg mooi. Een zeer rank ontwerp. Klein nadeel is dat in die uitvoeringen geen Diravi zit. Dus inparkeren, enz is toch een stukje zwaarder. En ze hebben de neiging wat harder te roesten dan de latere serie 1
deSjonnies zegt
Ik vraag me altjjd af hoe je je voelt als ontwerper als JOUW design in productie wordt genomen.
Opron had de onmogelijke taak om een opvolger voor de legendarische DS te creëren maar nog moeilijker, hij is degene geweest die voor de eerste keer de Franse vrachtwagen op de kaart wist te zetten door de AE (Alliance Européenne) te ontwerpen, misschien wel zijn allergrootste (ook letterlijk) prestatie.
De AE was namelijk een geheel vernieuwend concept waarbij de trekker een integraal deel van de combinatie werd. Door de trekker hoog te maken kon men op die manier een ruime cabine te realiseren, met staruimte en een vlakke vloer, maar ook had de combinatie een veel betere Cw waarde omdat de cabine de verticale trailer uit de wind hield.
Want de AE mag hoekig ogen hij was bijzonder slim ontworpen en als je nu om je heen kijkt h,zie je dat iedere fabrikant dit concept gekopieerd heeft.
Voor het GS & CX ontwerp heeft hij zich overigens wel laten inspireren door een Pininfarina ontwerp voor de Austin 1800 Balanza : de BMC 1800 Berlina Aerodinamica genaamd, zie ook autoblog artikel uit 2016.
Ergens is er nog op het interweb een EO docu over Opron te vinden die zijn laatste dagen heeft gesleten op een Bretons eiland.
W126 zegt
Een fraai eerbetoon aan deze artistieke grootheid, dit artikel. Robert Opron heeft de (auto)wereld letterlijk een stuk mooier gemaakt.
Voor wie meer over het rijke oeuvre van Opron wil weten is dit boek door Peter Pijlman een enorme aanrader:
https://sagitta-productions.com/robert-opron/
sabrerator zegt
Ik kan me herinneren dat ik ergens rond 2011 of 2012 op een Citroën beurs was en dat Robert Opron daar op een stand stond te tekenen.
Heel bijzonder.
De man heeft schitterende auto’s ontworpen. Enkele weken geleden zag ik in Hilversum een blauwe GS of GSA achter een goudkleurige SM staan. Was een prachtige spot. Zal die eens op Autojunk zetten.
Rust in vrede, monsieur Opron.
tourannetje zegt
Wat een prachtig ouvre, toen de auto’s nog licht, slank en elegant mochten zijn. En non conformisme een reden was om Frans te rijden. Nooit geweten dat Opron ook aan de R19 heeft bijgedragen. Merci Robèrt Opron.
joosstra zegt
Hij was duidelijk een icoon van de tijd waarin gedurfde ontwerpen gewoon in produktie werden genomen onder het motto : de dood of de gladiolen. Dat resulteerde helaas in de overname van Citroën door Peugeot, en die van Alfa door FIAT. Maar gelukkig zijn de door hem ontworpen auto’s ook iconen geworden.