Het is allemaal een complot om Tesla in een kwaad daglicht te stellen, aldus Tesla.
Niet alleen de carrosserieën van de Model S en Model X zijn van aluminium gemaakt bij Tesla, maar kennelijk ook de hoedjes. Uit berichtgeving van de Tesla-lovers bij Electrek blijkt namelijk dat Elon Musk een email naar werknemers heeft gestuurd met een rapport dat claimt dat de meeste klachten over Tesla aan het adres van de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) nep zijn. Uit de titel van het bericht maken we op dat het om een intern rapport gaat.
Consumenten kunnen bij de NHTSA terecht als ze bedenkingen hebben over de veiligheid van hun auto. De NHTSA neemt deze vervolgens in behandeling en gaat eens kijken of er een kern van waarheid in de klachten zit, zoals bij de afbrekende rempedalen van de Model S. Musk Twitterde in 2016 echter al dat hij vermoedde dat de meeste klachten tegen Tesla nep zijn. Hij stelde destijds de retorische vraag waarom mensen dat toch zouden doen.
Would seem to indicate that one or more people sought to create the false impression of a safety issue where none existed. Q is why?
— Elon Musk (@elonmusk) June 10, 2016
In het rapport dat Electrek in handen heeft gekregen, lijkt Tesla zelf al lang het antwoord gevonden te hebben op die vraag: het zou namelijk allemaal een complot zijn van Tesla-haters en shorters. Idealiter (bekeken vanuit het oogpunt van potentiële neppers) zou de NHTSA vlak voor de bekendmaking van financiële cijfers een onderzoekje zou beginnen, wat de aandelenprijs van Tesla zou drukken. Om dit in kaart te brengen staat in het rapport onderstaande staafdiagram. De blauwe pijlen geven zoals de legende zegt data aan waarop een earnings call plaats heeft gevonden. Ik zie er niet per se direct een duidelijk verband tussen ‘neppe’ klachten en de earnings calls, maar Tesla kennelijk wel.
Goed, dan is het nog de vraag hoe Tesla vaststelt of klachten ‘echt’ zijn of ‘waarschijnlijk nep’. Het rapport geeft een paar voorbeelden van klachten die van dezelfde bron afkomstig lijken te zijn (ALL CAPS YO!) en bovendien geen informatie geven over het VIN-nummer van de auto. Deze klachten worden beoordeeld als ‘likely fake’.
In totaal zouden zo’n tweederde van de klachten nep zijn, zo luidt de conclusie:
After a review of hundreds of Tesla customer complaints filed with NHTSA since 2016 through present day in 2018, I can confirm that at least two-thirds of them are fake.
Of dat echt zo is, of Elon en de zijnen gewoon doorgedraaid zijn, is moeilijk te beoordelen. Zeker is dat een of andere Australische mafketel met de naam Chief Keef Leech in het verleden daadwerkelijk ontmaskerd is voor dit ‘vergrijp’. Maar één gekkie maakt nog geen complot. Één ding kan ik wel uit de doeken doen: hoewel sommige fansla’s eraan zullen twijfelen, heb ik zelf in ieder geval nog geen nep-klachten ingediend.
kniesoor zegt
Elon Trump
drdre1 zegt
@amghans: let’s make Tesla great again! ??
lekkaah zegt
@amghans: tot het wel zo is, het recept klopt iig (ceo die altijd ‘hapt’), doomsayers, fanboys, volatiliteit en een heule hoop geld die erin omgaat. Kijk naar bijvoorbeeld de bitcoin of de nieuwe manier van oorlogvoeren (fake news, koersmanipulatie, cyberaanvallen). Eigenlijk een hele nieuwe wereld
dawwg zegt
@amghans: Donald Musk klinkt ook niet slecht. Ik moest er ook meteen aan denken :)
Koersmanipulaties zijn al decennia schering & inslag, maar bewijs het maar eens.
Aan de andere kant: Ford Bronco II / Explorer deathtrap is ook > 20 jaar onder het tapijt geschoven …
moveyourmind zegt
Klagers hebben geen nood en pochers hebben geen brood…
Zou best wel eens kunnen dat heel veel van die klagers helemaal niks te klagen hebben, omdat ze helemaal geen Tesla hebben, laat staan mee verongelukt zijn, want anders hadden ze niet meer geklaagd.
Het zal wel net zo zijn als hier op Autoblog degenen die het schijtauto’s vinden geen Tesla hebben, er waarschijnlijk nog nooit in gezeten hebben, laat staan mee gereden.
Maarrrrr, van het gepoch over hoe geweldig Elon wel niet is voor en na, de buitenaardse kwaliteiten en de verhalen dat Tesla’s de wereld gaan redden is net zo goed tweederde erbij gelogen.
lekkaah zegt
@moveyourmind: er zijn chinese complexen waarin chineesjes algoritmes bouwen om de reviewpagina van je bedrijf voor een paar knaken, of kapot te maken of de hemel in te prijzen via 100en apparaten/IP’s/simkaarten, websites waar je letterlijk 1/10e bitcoin stort en de website naar jouw keuze wordt geddos’d. Er zit ongetwijfeld een nuance in maar er zit ook ongetwijfeld een kern van waarheid in, vooral als je ziet wat voor geld daarin omgaat en wat voor belangen men (met geld) daarin hebben, short of long. En vergis je niet, er zijn een heleboel olieboertjes (met heel veel geld) die geen belang hebben bij Tesla en co
kobus1967 zegt
@lekkaah: het enige wat telt is geld en money makes the world go round.
Ben benieuwd waar het heen gaat met Tesla.
dees zegt
Wij van WC eend.
crepito zegt
Niet gek gezien de hoeveelheid $ aan shorts (20 miljard?) en de gevoeligheid van TSLA voor dergelijke berichtgeving.
kobus1967 zegt
Een dag geen Tesla nieuws is een dag niet geleefd.
davelepeef zegt
Zit vast ergens waarheid in, maar los van dat, Musk is losing it… Als er iets invloed op de beurs heeft is het wel z’n labiele twittergedrag.
hehe zegt
Musk die shorters van koersmanipulatie beschuldigt, iets met pot verwijt de ketel.
mashell zegt
De beste oplossing is dan ook om de klachten door een onafhankelijke derde zoals de NHTSA te laten onderzoeken. Ohh wacht… dat is precies wat er gebeurd.
flutterby zegt
@mashell: complot theorie op basis van onafhankelijke onderzoeken… Moet niet gekker worden.
Gulli zegt
Als mijn achterwielophanging van kaas bleek te zijn gemaakt zou ik ook gaan klagen
frank2b zegt
@gulli: Ik hou wel van kaas.
frank2b zegt
Alternative facts mensen. Gewoon doorlopen, niets te zien hier ….