Dankzij de reacties in ons vorige artikel, over het vervolg van de Ferrari Enzo, was er al meer duidelijkheid. Het verhaal staat nu ook op autoweek.com en gaat over James Glickenhaus uit NY. Hij zou reeds vorig jaar opdracht hebben gegeven aan Pininfarina om een nieuwe supercar te maken op basis van de Enzo. Als inspiratie moest de Ferrari 330 P4 gebruikt gaan worden.
Het gaat dus niet om een nieuwe Enzo, maar om een eenmalige actie in opdracht van een klant. James heeft vorig jaar een splinternieuwe Enzo uit 2003 gekocht zodat Pininfarina er mee aan de slag kan. Er zijn nog geen officiële schetsen onthuld maar de afbeeldingen die je hier ziet zijn impressies…
Vogens Glickenhaus zal het vermogen van de P4 hetzelfde blijven als de Enzo, ongeveer 650pk. Wel zal het gewicht minder zijn en zal de P4 body meer downforce leveren. Kosten voor deze interessante actie worden geschat op 4 miljoen dollar…
[illustratie door M. Poblete / Autoweek]
Christoff zegt
heel mooie auto. misschien doen ze zoals bij de FXX gewoon 29 stuks van maken.
autoblogger zegt
Dat denk ik dus niet…
Martin zegt
Wat een lelijk ding zeg… dit is toch geen Ferrari meer? Maar ja, een Amerikaan zal er wel van houden..
bladiebla zegt
@ C30 CDI AMG:
Dat vondt ik van die 599GTB ook al wel een beetje…
Michiel van den Brink zegt
Op een Amerikaans Ferrariforum liet Dhr.Glickenhaus weten dat bovenstaande impressies gelukkig niet veel lijken op de creatie waar hij samen met Pininfarina mee bezig is.
Wees dus gerust! Zo’n monsterlijk ding zal het gelukkig niet worden.
dekster zegt
lelijkkkkkkkkkk dit is geen ferrari
marcos zegt
Een Ferrari op maat dus… …da’s pas rijkdom.
Ik ben benieuwd wat het resultaat wordt. De schetsen vind ik niet echt Ferrari waardig, maar goed. En die P4, die zit misschien een heel klein beetje in de achterkant, maar verder is die ver te zoeken.
fubar zegt
hiha
Rob zegt
De vorm van de velgen is zeer interessant!
Het pentagram met de punt naar boven staat voor “geest over materie”. Misschien een knipoog van Pininfarina naar de opdrachtgever.
Slager Korrel zegt
Hallo! Lekker allemaal commentaar geven op en conclusies trekken uit schetsen waarvan de opdrachtgever zelf al zegt dat het NIET de werkelijkheid benadert. Ook de schrijver van het artikel zegt dat het impressies zijn.
Het verhaal lijkt me interessanter; je eigen Ferrari laten ontwerpen. Als ik me bedenk hoeveel mensen met één zo’n auto bezig zijn vind ik 4.000.000 dollar nog niet eens veel geld. Laat het de oliesheiks en dergelijke rijke stinkerds niet horen, die willen straks allemaal hun persoonlijke supercar.
george zegt
welke gelukzak heeft nu het geld om z’n eigen ferrari te laten bouwen…
Jan zegt
Precies een ferrari voor een SF-film
Danny zegt
Zou Ferrari niet net als Bugatti met de Veyron een soort van boycot kunnen uitspreken op dit soort acties? En mag je zo’n ‘kitcar’ überhaupt wel Ferrari noemen?
marcos zegt
Een kitkar is geen Ferrari, totdat hij zelf door Ferrari gebouwd wordt. Dan rest hier dus nog 1 vraag. Werkt Ferrari mee aan dit project?
Trouwens we hebben het hier over het verbouwen van een Enzo. Eeuwig zonde toch…
w0o0dy zegt
dit heeft niets met en kitcar te maken. Een bestaande auto krijgt nieuwe onderdelen en een nieuw bodywork…. Een kitcar is een auto die op basis van onderdelen van een bstaande auto wordt opgebouwd. Als de kitcar klaar is wordt deze gekeurd en krijgt de auto een kenteken. De auto it dit artikel is volgens het kenteken en het typeplaatje (en dat blijft zo) een Ferrari Enzo. Dat ie er straks heel anders uit ziet is wat mij betreft alleen maar leuk. Een hele bijzondere auto erbij op de wereld. Zo fraai of exclusief dat het heiligschennis is om er wat mee te doen is de Enzo niet. Zeker niet als het door professionals wordt gedaan.
luwek zegt
in ’t verleden hebben ze dit bij ferrari tog ook gedaan?…een malige modellen maken op basis van een bestaand model, die zijn nu een van de meest onbetaalbare klasiekers…dus een enzo opofferen is tog geen ramp
Michiel van den Brink zegt
We hebben het hier wel over een originele Pininfarina, hoor.
Ik vind dat je dit niet persé als heiligschennis moet beschouwen.
Zolang Pininfarina zorgdraagt voor het design is het voor mij een echte Ferrari.
Vroeger was het de normaalste zaak van de wereld dat je met een aangeschaft kaal chassis naar een coachbuilder ging om daar een persoonlijke carrosserie op te laten bouwen.
Door de enorme hoeveelheid regelgeving die er tegenwoordig voor auto’s geldt is het financieel nagenoeg onhaalbaar om dit tegenwoordig nog te doen.
De speciale Ferrari’s met one-off body’s (veelal van Pininfarina) zijn tegenwoordig het meest gezocht en dus het meeste waard.
Leve de wederopstanding van de klassieke carrossiers!
Er zijn in dit model ook nieuwe chassisstructuren en technieken toegepast en getest, dus je kan dit ook rustig als een prototype beschouwen, maar dan wel één die volledig streetlegal is!
w0o0dy zegt
als ontwerper/designer is dat “Leve de wederopstanding van de klassieke carrossiers!’ wel een beetje preken voor eigen parochie ist niet? ;-)
miii zegt
Zijn toch ook dacht ik 5 station ferrari’s gebouwd was ook voor zon sjeik dacht ik. Heb daar wel es een plaatje van gzien dacht dat die “maar” 1.5 miljoen koste.
JeffreyG zegt
wie heeft deze mislukkeling bedacht?
gelijk op de brandstapel ermee
wat een lelijkerd voor een italiaan
meer iets voor bugatti
Michiel zegt
Voordat je een reactie plaatst, zou het misschien handig zijn om eerst bovenstaande reacties te lezen.
Het heeft weinig zin om zomaar wat te roepen, namelijk.
Mpower zegt
lijkt op een schilpad
martijn zegt
Heiligschennis of niet persoonlijk vind ik het een lelijk ding…!!
Michiel van den Brink zegt
Jongens, stop nu alsjeblieft met reacties posten op die onbetrouwbare impressie!
De eigenaar, Dhr.Glickenhaus, heeft al gezegd dat het er niet op lijkt.
Ik heb inmiddels foto’s gezien van “the real thing” en ik kan je zeggen dat ik echt even sprakeloos was.
Dat ding gaat echt prachtig worden!
Het wordt een auto die er meer als een echte Ferrari uitziet dan de Enzo ooit gedaan heeft!
Leuk detail: hij krijgt wielen van Carbon…
En NEE, ik kan jullie de foto’s niet tonen…
Michiel van den Brink zegt
In de Autovisie van komende donderdag komt trouwens een impressie van deze auto te staan.
Die illustratie is echter gemaakt voordat ik de foto’s van de echte Enzo-P4 van Glickenhaus had gezien.
autoblogger zegt
@Michiel: komen de schetsen ook online te staan?
Michiel van den Brink zegt
De foto’s van de echte Glickenhaus P4/5 komen zeker niet online, want ik heb James moeten beloven ze onder alle omstandigheden geheim te houden.
Als een echte Amerikaan zal hij me keihard aanklagen wanneer dit wel gebeurt. ;)
De impressie zal straks waarschijnlijk wel op mijn site te vinden zijn, maar weet wel dat hij niet 100% accuraat is…
Mr F. zegt
De impressie zal straks waarschijnlijk wel op mijn site te vinden zijn, maar weet wel dat hij niet 100% accuraat is…
waneer is straks ?
Elfloro zegt
Wat is voor dom gelul dat dit geen Ferrari is?! De impressies zijn geinspireerd op P3/P4 en zijn duidelijk een moderne versie daarvan. Of je vind de impressie lelijk (dat kan) of je hebt geen verstand van Ferrari, maar ga niet zeggen dat dit geen Ferrari is.
Michiel van den Brink zegt
Ehh, het IS ook geen Ferrari.
Het is een computertekening…. ;)
Edwin Doeven zegt
Mensen, wacht nou gewoon die mooie tekeningen af waar Michiel het over heeft. Bovenstaande afbeeldingen zijn gewoon PhotoShop werk. Daar is een foto van de 599 GTB sterk vern*******. Dat zie je toch aan de wielen en al helemaal aan de einddempers die tussen de lampen uitsteken!
Michiel van den Brink zegt
Bij het uiteindelijke model komen de uitlaten op een wel heel speciale plaats…
Die Pentagramwielen zijn absoluut heel fout.
Die horen thuis op een fout gepimpte BMW ofzo… of een Hyundai.
stradale zegt
Op de een of andere manier heb ik over autobloggers link naar dit draadje heengekeken…
Michiel, ik zie groen van jaloezie dat je inmiddels het echte ontwerp hebt mogen zien. Je behoort tot een zeer select gezelschap! Mooie photoshop trouwens, maar jammer dat je er naast zit.
Aan de ene kant hoop ik dat het Jim Glickenhaus lukt om het werkelijke ontwerp geheim te houden tot Pebble Beach. Aan de andere kant zou ik het het liefst NU zien!
Ferrarigek zegt
Lauwe bak, helemaal geen japanse sportauto deze auto lijkt op een auto uit 1970 toen hadden ze in japan nog geen sportauto’s
Mark zegt
Ik heb de tekeningen niet gezien van het resultaat, maar vandaag wel een aantal foto’s mogen bekijken van het resultaat… Hij is écht veel mooier dan de echte Enzo.
Ik denk dat Ferrari niet gelukkig zal zijn… Zij hadden hem in eerste instantie zo moeten uitgeven.
mc lenny zegt
ten eerste het is GEEN ferrari…ik zie der geen enkele vorm in terug die ooit op een ferrari voor personen productie is toe gepast…ten tweede is het totaal niet orgineel!! erg jammer
arthur zegt
that’s no ferrari!
Mr X zegt
Lijkt op een italdesign