Afhankelijk van de provincie waar je woont, ga je meer wegenbelasting betalen.
We kruipen richting november. En voor je het weet zit je aan de kip met kerst en vier je met champagne het nieuwe jaar. Tja, 1 januari is niet heel ver weg meer. Dat betekent dat sommige zaken weer duurder gaan worden. In 2024 stijgt in een aantal provincies de motorrijtuigenbelasting (alweer). Van niet alle provincies is het al honderd procent bekend, maar van een aantal wel.
Noord-Holland
De grootste stijging is voor de inwoners van Noord-Holland. Helaas pindakaas. Een troost is dat dit de goedkoopste provincie was op het gebied van MRB en dat blijft ook gewoon zo. Zelfs met de stijging. De provinciale belasting zal verhoogd worden van 67,9% nu naar 77,4% in 2024 bovenop het landelijke tarief.
Afhankelijk van je auto gaat het gemiddeld een paar tientjes per jaar meer kosten. Met een A-segmenter is het verschil zo’n 15 euro, met een zware Range Rover ga je zo’n 84 euro per jaar meer betalen. Bezitters van een elektrische auto genieten in 2024 voor het laatste jaar van een vrijstelling van MRB. Motorrijders gaan zo’n 2 euro meer MRB betalen.
Groningen
Van de goedkoopste provincie naar de duurste provincie als het gaat om de MRB. Groningen! Hoewel je in Groningen tot nu toe het duurste uit bent, heeft de provincie besloten het tarief voor de motorrijtuigenbelasting te bevriezen voor een periode van vier jaar. Daardoor hebben de Groningers niet te maken met een stijging.
Zuid-Holland: nieuwe #1
Door het bevriezen van de tarieven is Zuid-Holland de nieuwe nummer 1 in 2024. Zuid-Holland is in 2024 de duurste provincie als het gaat om de motorrijtuigenbelasting. Het tarief gaat van 95,7 procent naar 98,7 procent. Enige nuance, dit is een verwachting. Honderd procent vast ligt het nog niet.
Andere provincies
Naast Groningen blijven de tarieven in de provincies Flevoland, Friesland, Gelderland, Limburg, Noord-Brabant, Overijssel, Utrecht en Zeeland zoals het er nu naar uit ziet hetzelfde. Kortom, de pijn is vooral voor inwoners van Noord-Holland en Zuid-Holland.
GWBoes zegt
https://www.reddit.com/r/drenthecomplot/
waterisnat zegt
Hoe zeg je dat ook alweer? Oh ja.
Water is nat
Dutchdriftking zegt
Met twee auto’s en twee motoren geregistreerd in Noord Holland ben ik dus nog steeds het goedkoopste uit, maar ga ik wel flink meer betalen dus. Niet verrassend, wel vervelend.
faalhaas zegt
Ik word 2x extra in m’n Arie gepakt, ik rij een hybride op LPG-G3 waar de MRB korting(€317,-)van af wordt gehaald. Vervolgens nog eens de wegenbelasting verhoogd.
schuimbekje3 zegt
jaar in jaar uit horen we ‘de wegenbelasting wordt goedkoper want…’.. het is te duur in vergelijk met andere landen, waar ze het in de brandstof hebben zitten, of waar de tarieven absurd veel lager zijn of omdat er rekening rijden aan komt… maar nee, elke keer wordt ie weer hoger..
ik betaal voor mijn 3 liter diesel Land Cruiser nu net 160 euro per jaar in Zweden, hier betaalde ik 3676 euro per jaar voor dezelfde auto (dat weet ik omdat ik hem onlangs geexporteerd heb naar zweden,ondanks dat ze hier geen zin hebben in buitenlandse voertuigen.. ik rij hem toch helemaal af, dan boeit dat niet zo. en zelfs met 4 ton op de klok straks levert ie nog steeds wat op in nederland weer, desnoods als grijs kenteken (als dat dan nog bestaat).
De wegen hier zijn niet slechter dan in Nederland en elke kroon belasting die ik betaal heb ik het idee dat die efficienter ingezet wordt dan in Nederland met een factor 23 hogere wegenbelasting.
maotje zegt
Waar heb je gehoord dat de mrb goedkoper zou worden dan? Ik heb dit werkelijk nog nooit gehoord.
Kun je daar een link van plaatsen?
MarcoM zegt
En weer harken ze onze portemonnee verder leeg. En wat kunnen we eraan doen?
Friez zegt
Volgens mij zijn we in Noord-Brabant in 2023 al hard omhoog gegaan. Fijn dat we dus een jaartje kunnen overslaan :-)
mashell zegt
Ze zouden deze provinciale opcenten eens moeten afschaffen.
Doordat gemeenten en provincies ondergefinancieerd worden vanuit het rijk en alleen OZB en provinciale opcenten als zelfbeheerde inkomstenbron hebben krijg je daar gekke dingen.
Joris24 zegt
Modaal salaris ex vakantiegeld in NL momenteel is gemiddeld 2550 euro netto. MRB voor één auto is gemiddeld zo 50-60 euro. Dus netto 2% van je maandloon. Als je ziet wat voor wegennet je ervoor terug krijgt, is dat niet totaal buitenproportioneel vind ik.
alcantara zegt
Je vergeet voor het gemak even dat er al flink btw/bpm wordt betaald bij aanschaf van een auto en dat zowat de helft van de benzineprijs uit accijns bestaat. Dit allemaal nog eens bovenop de inkomstenbelasting van 40-50% die je sowieso al af moet dragen. Dus ja elke procent die er dan ook van je netto inkomen wordt meegepikt is er eigenlijk al één teveel.
schuimbekje3 zegt
tlc prado kost in zweden 570.000 sek, ongeveer 49.000 euro, hier in nl, kost ie 117.400 euro inc bpm, de wegenbelasting is 1860 sek, ongeveer 160 euro per jaar, hier 3676 euro per jaar, diesel tank ik in noorwegen (4km rijden) voor 21.55 nok, ongeveer 1.85, in nl is dat 2 euro per liter.
aanschaf kost dus 68400 euro meer, dat is dan 27 vanjouw maandsalarissen meer..