Maar weinig auto’s spreken zo tot de verbeelding als die van Pagani. Alleen al de aanblik van hun creaties is genoeg voor spontaan feestgedruis. De Zonda R is de overtreffende trap; drie keer raden waar wij een mooie reeks plaatjes van hebben.
De Zonda R wil best van z’n plek: het is een koolstofvezel vedergewichtje van 1070 kg met een AMG V12 van 6,0 liter en 750 pk aan boord. Dat is een verhouding van 1,43 kg/pk. 0-100 kost hem dan ook 2,7 seconden, waarna hij, mits de vleugels en flapjes niet afgestemd zijn op maximale downforce, doorstoomt tot ruim 350 km/h. Je mag er €1.460.000 (exclusief belastingen) voor neertellen, maar dan heb je ook wat.
Gelukkig zijn de plaatjes gratis… Geniet ervan!
A Pagani Zonda is never shy of a drive at the racetrack, a fact that was undermined numerous times in the past with records for production vehicles at the Nurburgring Nordschleife. With the input of its avid track focused customers, the Pagani team has created the Zonda R using bespoke engineering solutions to meet the performance demands for a trackday version of the highly popular Zonda F.
The central monocoque is made of a Carbon-Titanium composite, increasing rigidity while reducing significantly the weight. Bolted directly to the chassis is the Mercedes
AMG 6.0 litre race derived V12 engine, with 750 hp and 710 Nm of torque. A direct
throttle actuation via mechanical cable ensures immediate throttle response. The Xtrac Magnesium cased dog ring gearbox combined with tha Automac Engineering
AMT system performs gearshifts in 20ms, triggered by the drivers input on the paddles behind the steering wheel. A 12-way Bosch Motorsport traction control and ABS system allows the driver to fully adjust the settings while driving the Zonda R.
At the pits, each driver will be able to find a suitable setup thanks to a fully adjustable suspension and wing configuration. The effectiveness of the rear is matched by a complex new front bonnet, a masterpiece realised with the help of models by Ennegi, as well as the closed underbody and rear diffusor. Aerodynamic setups rage from a high downforce setting of 1.500kg to a 350kmh top speed setting.Aspa forged AvionAl suspension components as well as machined structural ErgAl parts holding the engine and gearbox have been designed to reduce the weight of the overall car, Poggipolini Titanium screws are used on the whole car. These measures lead to a dry weight of 1.070 kg.
The interior has been designed to offer a perfect environment for the driver. The controls are limited to the indispensable, but the quality finish reflects the usual demanding Pagani standards. The bespoke Toora seats are FIA homologated and comply to latest HANS standards, five-point safety belts and a CrMo roll-cage assure the occupants’ safety. The lucky owners of the Zonda R will experience a level of performance on the track, that is simply not possible on the road. A power-to-weight ratio of 701 hp-per-ton will catapult them from 0 to 60 mph in less than 2,7 seconds, the Brembo carbon ceramic brakes ensure the car comes to a standstill even quicker.
The Zonda R is built in a limited production run and sold at a price of 1.460.000 Euro plus taxes, a performance machine, a track toy, a collectors item, a masterpiece signed by Horacio Pagani.
Technical Data
Engine: Mercedes-Benz AMG – M120 – 12 cylinder V 60°, 48 valves; displacement 5987 ccm, dry sump.
Max. Power: (kW) hp/rpm: (551) 750 / 7.500.
Max. Torque: Nm/rpm: 710/5.700.
Stroke: 80,20 mm.
Bore: 89,00 mm.
Traction control: 12 Stage – Bosch Motorsport traction control system.
Intake: Single throttle bodies, mechanically operated.
Exhaust system: Hydroformed Inconel, ceramic coated.
Transmission: Longitudinal mid engine; rear wheel drive with self-locking differential.
Gearbox: XTRAC 672 bespoke magnesium casing gearbox, 6 speed sequential dog gearchange with Automac Engineering AMT system.
Carbon-ceramic brakes: 4 ventilated Brembo disks, hydraulic power brake. 12 Stage – Bosch Motorsport Race ABS.
Dischi: Front 380×34 mm 6 piston caliper; Rear 380×34 mm 4 piston caliper.
Wheels: Forged alloy APP wheels; 19” front, 20” rear.
Tyres: Pirelli P Zero Zonda R: ant. 255/35/19; post. 335/30/20.
Suspensions: 4 independent wheels with double A-arm; Forged Avional suspension arms; pull rod helical springs and Öhlins adjustable shock absorbers.
Structure: Central carbon-Titanium chassis, Engine is a stressed member; front and rear Cr Mo space frames; bodywork carbon fiber MD System.
Dimensions: Length 4886 mm; Width 2014 mm; height 1141 mm; Wheelbase 2785 mm; Dry weight 1070 kg.
Safety: Roll cage in Cr Mo steel; carbon fibre seats HANS compatible; five point harness.
Performance: 0-100 km/h in 2,7 sec.; Top speed: > 350 km/h.
Weight-to-Power ratio: 1,43 kg/hp.
juliusc zegt
echt wreed!!
Bob zegt
Wat een machiene, en wat een droomwage!!! echt lekker!
Johnny Berra zegt
Dat is pas een auto
Nikx geen hybride’s deze autos zijn het
Rik3 zegt
Supervette bak, beetje vreemd maar wel lekker.
Autojunkje zegt
2.7. Naar de 100 zozo das rap
G. de Groot zegt
Toerenteller in het midden van het stuur?
Prachtig detail!
Johnny Berra zegt
Met zo een mag je zeker de weg ook niet op?
jamesBROWN zegt
Kwijl, kwijl! De nieuwe #1 droomauto. Also, een mooie desktop :)
Jonas zegt
Zulke auto’s moesten verboden worden om acute geilheid tegen te gaan :o
Wat een beest
zagy zegt
streetlegal?
Luit Tinke zegt
WHOOOWH!!
zet in het vervolg NSFW bij dit soort berichten ;)
Wat een bak. Waarom rijdt er nog geen Zonda in een endurance serie? Als er een MC12 gebouwd kan worden naar FIA GT1 reglementen moet dat met dit monster toch ook lukken?
Zou volgens mij alle GT’s het snot voor de ogen rijden. En de proto’s erbij.
Richard Brunsveld zegt
Ongelofelijk… Dat is nog eens auto’s bouwen..
thomas zegt
hij is wel heel gaaf
VonStroke zegt
Het woord kunst mag vallen denk ik. Wat een details!
juliusc zegt
hier kan geen playboy tegen op :-p
AutoInformatief zegt
Supergave bak zeg! Alleen vind ik die achterkant zo wat minder geslaagd.
Ringfan zegt
Ik dacht dat de Mansory Bugatti de ultieme porno auto was…
Ik zat er helemaal naast…
EJS zegt
@VonStroke
ik sluit me bij jou aan, deze auto is een kunstwerk! Mooier dan een MC12 of een Enzo, die zijn in de details minder mooi
Windhoos zegt
zagy schrijft “streetlegal?”
JA!….
;-)
Marnix zegt
Dikke ORNO
Larrs zegt
De ultieme sportauto. Zowel qua prestaties als uiterlijk. 8)
robin zegt
die toerenteller ohh das egt super
diederik zegt
Mike Hezemans heeft GT races gereden in de GT1 klasse met de Pagani Zonda, maar was te langzaam en onbetrouwbaar. Een Aston Martin, of MC12 GT1 is stukken sneller.
stefan zegt
Jezus, zelfs dit race monster is nog prachtig afgewerkt…als ik 1 droom mocht verwezelijken, zou ik meneer Pagani een belletje geven voor deze :D
Windhoos zegt
En niet te vergeten dat dit in feite gewoon een auto is voor het circuit die dus toevallig ook op de openbare weg mag. Totaal anders dan een Veyron dus, die ze zo goed als mogelijk rijdbaar hebben gemaakt…
Dennis zegt
ooh my goood, dat moet de lekkerste auto van 2009 zijn volgens mij! :shock:
Gerben zegt
Een prachtig ding
met ware jet-fighter looks….
Deze auto ademt adrenaline, snelheid, angst in nog voordat je er 1 meter in gereden hebt
Interieur is is ook schitterend (desondanks het een circuit-wagen is) en een voorbeeld voor Spyker waar sommige details het geheel verneuken.
Gerben zegt
@windhoos
denk niet dat ie de openbare weg opmag hoor
ashtray zegt
Hoeveel NCAPsterren krijgt ie voor voetgangersveiligheid?
Windhoos zegt
@Gerben,
Je hebt volgens mij gelijk, niet goed gelezen. Heb namelijk ff gegoogled, maar er was wel degelijk sprake van de komt van 5 streetlegal Zonda R’s. Of dit echter doorgaat/ging dat weet ik niet. Ik moet namelijk bekennen dat ik niet echt een pagani kenner ben
AutoGeek zegt
Wat een geile bak! :O Maar ik zou toch liever een Bugatti willen, omdat je daar ook veel meer stijl bij krijgt. Deze auto oogt mij teveel alsof hij eigenlijk op het circuit thuishoort. Dakluchthappers+spoiler+die gele details eraf, de bodykit wat minder lomp en hij is de mijne. Doe maar een Zonda F dus… :P
BmwMPower zegt
Mooier kunnen we hem niet maken, wel geiler!
Gerben zegt
@windhoos
Maar toch wel jammer dat ze geen variant a la F40 maken.
Hardcore en toch road-legal
@AutoGeek
scroll eens een paar alinea’s naar boven… :-)
Cantago zegt
Dat ziet er bruut uit zeg! Ziet er uit of hij schijt aan weerstand heeft en zo door alle lucht heen beukt naar de finish…
En dan dat gewicht? 1070kg? Das niks! 750PK? Wow… dat moet echt pijn in je maag doen…
En wat is de prijs? Hoeveel na de miljoen nog? Wat? belasting? BPM? Ow… laat maar dan…
Windhoos zegt
Prijs staat er gewoon bij “€1.460.000 (exclusief belastingen)”. Met BPM is hij een ietsiepietsie duurder…..
freek zegt
Leuk voor het dagelijkse verkeer….ohnee alleen leuk als je ook nog een ascari hebt en lekker op hun circuit mag rond blazen.
Of de nurburgring uiteraard…
Anders??? kut ding, kan je niks mee
Maaarrrrrrr, wel een geil apparaat en bijzonder. duur
Arco zegt
Reventon of Zonda R …..
Doe de Zonda R maar. Wat een staaltje van pure liefde voor kwaiteit en techniek.
Citrofiel zegt
Zie wat de Zonda allemaal nog steeds losmaakt. En dan wil Pagani met een nieuw model komen… :roll: Voorlopig nergens voor nodig, als je het mij vraagt.
Solstice zegt
Volgens mij is dit wat Spyker stiekem altijd heeft willen zijn…
Die Pagani heeft wel een ziekelijke obsessie voor detail: dat interieur, die wielophanging, die spruitstukken, die uitlaten… Prachtig, bijna te mooi om mee de weg op te gaan. :)
sjaak1234 zegt
Zal de pagani webshop ook iDeal accepteren? dan ga ik er zo maar even eentje halen voordat ie uitverkocht is :)
jasper zegt
mijn god wat een pornobak (h)
EnzoR zegt
Aah (A) te vet gewoon! Spyker is hier niks bij nooit geweest ook nooit fan van geweest!
Dit doet me goed!
Roy zegt
Volgens mij hoef je hier geen BPM over te betalen, en ook geen wegenbelasting. Hij mag niet de openbare weg op want het betreft een R versie die enkel voor circuitgebruik is.
Een betere ontwerper zegt
Totale wreedheid.
RenesisHP zegt
Heeft blaren op eikel gefapt…
Marselinho zegt
RRRRRRRRRauwwwwww
dummy zegt
Machtige auto, maar de Zonda F blijft mijn favoriet!
De details zijn op beide Zonda’s subliem!
SimonMc zegt
Geweldig wat de tovenaars van pagani hier weer gerealiseerd hebben !
Dit ding verbrijzeld gewoon met 2 vingers in de neus het nurburgring record.
En 1070 kg?WOW! Hebben ze hem gewoon nog 160 kg lichter kunnen maken dan de zonda f !
Fout zegt
W
Fout zegt
Ow daar ging iets fout,
Wat een gewéldige wagen, altijd al een (zeer) grote fan geweest van Pagani.
Ongelooflijke specs en cijfers ook. Grappig detail, ze vonden het blijkbaar nodig dat de toerenteller pas begon bij 4000 toeren, en doorloopt tot 10500rpm. Wat een overheerlijk geluid moet dat ding niet produceren.
SimonMc zegt
@Fout: Begint toch gewoon vanaf 0?
Gerben zegt
@Windhoos
Heb juist even op de Pagani website gekeken en daar staat een Pagani Cinque tussen.
Wellicht is dit de wagen die je bedoelde
info van de site zelf:
The Zonda Cinque will be a piece of art able to speed over 350 Km/h. Mercedes Benz AMG engine, 678 hp. Wheels¹ size: front 9×19, rear 12,5×20. Pirelli PZero tyres. Size: front 255/35/19 – rear 335/30/20. Toora Racing Seats in carbon fiber. Brembo brakes in carbo-ceramic. Size: front 380×34 mm, 6 piston caliper; rear 380×34 mm, 4 piston caliper. Dry weight 1210 Kg. Acceleration: 0-100 Km in 3.4 sec. Braking: 100-0 km in 2.1 sec.
Davidov zegt
Wat een porno weer :|
1: Pagani Zonda R
2: Maserati MC12 Corsa
3: Ferrari FXX
Eensch @ Solstice
lol @ mx5/rx8owner
BmwMPower zegt
Met wat voor een auto’s kan deze auto vergeleken worden?
(Welk segment komt dat ding binnen?)
Mies zegt
Wat een ding echt heel gaaf! Meestal krijg je bij een racer zo’n aftands interieur maar zelfs dat ziet er hier dik uit (toerenteller op het stuur!). Meestal zijn die dingen gestripte/ “gepimpte” straatauto’s, maar ongelooflijk wat hier aan details in zit. Nu wil ik hem vooral nog horen! (filmpjes??)
Citrofiel zegt
@ SimonMc; Hij lijkt bij de 3000 te beginnen.
Nielsi zegt
Een beest, een monster.
Meer kan hier niet gezegd worden.
SjoRs zegt
Emotie, karakter, details en respect zijn de woorden die in me op komen bij het kijken naar dit kunstwerk met een open gevallen mond!
Jorden zegt
@ BmwMPower
Het miljoen + segment
OPEL ASTRA 7 SERIE zegt
Hou jullie piemels in jullie broeken jongens …
Dit is geen 18+ meer , dit is hardcore
Mardec zegt
Alleen zo jammer dat hij niet meer natuurlijk beademd is :-(
SimonMc zegt
@Citrofiel: nee hoor.Als je op de foto klikt krijg je een groter formaat, en dan zie je dat ie op 0 staat, en dan staat er in het klein 1,2,3 naast.
Citrofiel zegt
@ SimonMc; Verdomd! Inderdaad, je hebt gelijk. Daar had ik niet op gerekend… Moet een bijzondere constructie zijn, de uitslag van de naald moet dan variëren, afhankelijk van het toerental. Eerst langzaam, dan snel. Leuk gedaan, Pagani!
Buyck zegt
Die auto is buitenaards!!!!! Een beetje zoals “the matrix” te goed om waar te zijn. MINDBLOWING
Timmie zegt
De uitlaat in de kont heeft wat weg van een 4-loops shotgun… Er zullen zeker en vast enkele rake salvo’s afgevuurd kunnen worden.
rider zegt
porno op wielen. een waar kunstwerk is dit. heel veel fraaie details om van te watertanden. als je al auto’s spaart hoort dit er gewoon bij. staat op gelijke lijn met FXX-evo, SLR-GT, MC-12 corse.
SimonMc zegt
@mardec:wie zegt dat deze niet natuurlijk ademt?
Svensson zegt
Hier een korte video van de Zonda R op Monza dankzij de jongens van Autocar.co.uk!
http://www.autocar.co.uk/VideosWallpapers/Videos.aspx?AR=237928&CT=V
Carmaster zegt
Die uitlaat lijkt wel een gun uit Men In Black 2!
Man o man wat een monster….