Er komen meer versies van de Hyundai Ioniq 6! Deze twee vinden wij het leukst.
Eigenlijk kan Hyundai het een paar jaar wat rustiger aan doen. De Kona Electric blijft toch wel verkopen en de Ioniq 5 is behoorlijk ver verwijderd van hetgeen de concurrentie aan moet gaan bieden in de toekomst. Logisch dat ze ze niet snel genoeg kunnen bouwen.
Maar in plaats daarvan breidt Hyundai zijn gamma met EV’s uit. Op zich logisch, uiteindelijk moet het aantal elektrische auto’s de overhand gaan krijgen als de benzinemotor keihard verboden is.
Meer versies Hyundai Ioniq 6
De Ioniq 6 is een rechtstreekse aanval op de Tesla Model 3. Zowel qua type auto als het marktsegment. Waar de Model 3 er enkel als sedan is (de Model Y-crossover is groter, breder, langer en hoger), moet er van de Ioniq 6 een hele familie komen. Althans, dat zou goed mogelijk zijn.
Dat bevestigt SangYup Lee, de grote designbaas van Hyundai. Volgens hem is de Ioniq 6 een perfect basis voor meer verschillende versies. Zo is een hatchback mogelijk. Dan niet op de traditionele manier, maar meer als een soort premium Shooting Brake. Oef, dat klinkt heel erg goed. Met de Genesis GV60 (afbeelding boven) hebben de Zuid-Koreanen al laten zien een gave ‘Wagon te kunnen maken.
Ioniq 6 N
Maar er komen meer versies van de Hyundai Ioniq 6 en dat is de Ioniq 6 N. In technisch opzicht deelt de Ioniq 6 techniek met de Ioniq 5 en de Kia EV6. Die laatste kun je als ‘GT’ krijgen met enorm veel vermogen. Als ze die aandrijflijn nu in de Hyundai Ioniq 6 gooien en de onderstelfluisteraars van de Hyundai N-afdeling er iets mooie van laten maken met dikke wielen en een heftige bodykit, dan is er voor de petrolhead ook iets om van te genieten. Nou, dat gaat dus ook gebeuren.
In combinatie met de 77,6 kWh-batterij en de elektromotoren met een totaalvermogen van 600 pk heb je hele dikke én snelle auto. De Ioniq 6 N gaat van 0-100 km/u in minder dan 4 seconden en heeft een topsnelheid van zo’n 260 km/u. Deze versie staat gepland voor 2023.
Via: AutoExpress
autodrome zegt
Goed bezig, dat KIA …..
cloverleaf zegt
Gave bak!!!
Die DC4…
HZW zegt
Doe mijn maar een KONA EV, dit vind ik niets, wat een lelijk ding.
Edge zegt
Het zou tof zijn als ze hier een tweedeurs versie van maken. Een soort elektrische, Koreaanse, betaalbare 911.
sntial zegt
Haha persfoto van een EV naast de grootste gas guzzler ooit.
flippiez06 zegt
Waarom moeten die dingen altijd zo’n hoop vermogen hebben en idioot snel gaan. Je kunt toch beter 0-100 doen in 10 sec en dan een range halen van 750km ?
stgp zegt
Omdat het nu eenmaal een eigenschap van batterij is…minder snel betekent niet direct meer range.
j05b zegt
Waarom niet, het gewicht neemt maar beperkt toe door de extra of zwaardere motor. Rij je rustig dan kom je ver. Rij je hard dan ga je echt hard.
En het is wat mij betreft goed dat steeds meer fabrikanten dit kunstje kunnen. De zogenaamde sport uitvoeringen van VAG zijn allemaal langzame bakken.
mashell zegt
Zo werkt dat bij een verbrandingsmotor, dat als een auto heel snel is dan heeft de motor een hoog vermogen en verbruikt deze ook altijd veel (zelfs als je dat vermogen niet gebruikt) vanwege het hoge slagvolume, maar niet bij een EV. Als de elektromotor een hoog vermogen levert dan is die maar een heel klein beetje groter, zijn er iets dikkere stroom kabels nodig maar verbruikt de motor bij lage belasting niet meer dan een kleinere motor.
Verbruiksbepalers bij EV’s zijn gewicht (batterij grootte), vier wiel aandrijving (wrijving) en de wijze waarop het interieur en de batterij verwarmd of gekoeld worden. Ik betwijfel of aerodynamica hier wel zo’n extreem bepalende factor is.
michelF zegt
wauw! die shooting break ziet er goed uit!
kom maar door :D
Elfloro zegt
@willeme Dat is niet de Genesis GV60, maar de Genesis Genesis G70 Shooting brake
rogier_hentenaar zegt
Als ik toch aan de stroomdoos moet, dan deze Ioniq 6 N. Voordeel dat bij mij in twee opzichten de zaken niet veranderen: ik blijf bij Hyundai en blijf in een N versie rijden zoals ik nu rij in een i30N.
duderuud zegt
En nu nog een fatsoenlijke ev die 30-35k kost zodat de normale mensch ”m ook kan kopen.
Alle enigszins interessante ev’s kosten 40-60k dus leuk voor de lease rijder. Henk en Astrid zullen het moeten doen met MX-30 of 500E…