Er zijn nu meer Tesla kleuren beschikbaar voor de Model 3 en Model Y. Alsof het een Tesla Individual programma is.
Het zal jullie ongetwijfeld weleens zijn opgevallen nu Tesla’s zo populair zijn. Bijna alle modellen zien er hetzelfde uit. Er is bijzonder weinig keuze als je er eentje samen stelt. Er zijn vijf kleuren, twee velgdesigns, 2-3 interieurkleuren en wel of geen trekhaak of Autopilot. Dat doet Tesla bewust: alle auto’s worden standaard al erg compleet geleverd. De reden laat zich raden: dit maakt het productieproces aanzienlijk eenvoudiger, overzichtelijker en dus goedkoper.
Het is alleen wel een beetje jammer, want je wil een auto naar eigen smaak kunnen configureren. Als je een product van tienduizenden euro’s koopt (nou ja, least), dan wil je dat wel naar wens kunnen samenstellen. Bij Tesla geven ze er nu op hun eigen manier gehoor aan.
Ze hebben geen eigen naam voor hun afdeling. Dat is toch niet zo moeilijk? Tesla Exclusive Manufaktur, Tesla Exclusive, Elon’s Musk, Tesla Sonderwunschprogram: het had allemaal gekund. In dit geval gaat het om een aantal nieuwe kleuren.
Zeven extra kleuren
Het zijn niet eens aparte lakkleuren, maar wraps die over de bestaande lak worden geplaatst. En het is ook niet zomaar een wrap, maar een op urethaan gebaseerde filmlaag dat de nieuwe kleur beschermt tegen krasjes, steenslag en van die vegen die je krijgt in de wasstraat. Het is dan ook een aanzienlijk dikkere laag dan een standaard wrap. Sterker nog, je kan deze laag ook kiezen in de kleur ‘blank’ om zo je bestaande lak te beschermen.
Er is keuze uit zeven verschillende kleuren: Crimson Red, Glacier Blue, Forest Green, Slip Grey, Satin Stealth Black, Satin Rose Gold en Satin Ceramic White. Goedkoop zijn de nieuwe Tesla-kleuren niet. Zo’n wrap kost namelijk 7.500 dollar en 8.000 dollar als je kiest voor die rode, groene of rode kleur. Die prijzen zijn inclusief btw en inclusief montage bij een Tesla Service Center. De blanke filmlaag kost 5.000 dollar.
Het is dus niet zo dat ze dit bij de fabriek doen. Het kan niet eens bij ALLE servicepunten, maar alleen bij die in Covina en Carlsbad. Daar zijn ze vijf tot zeven dagen bezig om jouw Tesla van een nieuwe kleur te voorzien. In die tussentijd krijg je – heel verfrissend – géén leenauto. Dat is immers nóg beter voor de natuur, die oude vertrouwde benenwagen.
Tesla kleuren alleen voor de Model 3 en Model Y
Voor nu zijn de kleuren alleen leverbaar op de Model 3 en Model Y. Enerzijds logisch, daar worden echt enorm veel van verkocht. Anderzijds vreemd, want bij de veel duurdere Model S en Model X is de kleurkeuze net zo beperkt.
Overigens moeten we wel eventjes de broodnodige en inmiddels legendarische Autoblog Nuance aanbrengen waar wij zo bekend om staan. Tesla heeft natuurlijk een vrij beperkt aanbod qua opties en kleuren. Maar geef Ome Elon eens ongelijk. Bij BMW en Mercedes-Benz krijgen klanten de keuze uit miljoenen mogelijke configuraties en iedereen kiest voor een grijze lak, basis-motor, sportpakket en panoramadak.
Dat is ware individualiteit: geef mensen enorm veel keuze en het eindresultaat zal grotendeels identiek zijn. Theo Maassen gaf het al eens aan: iedereen wil uniek zijn en daarin zijn we allemaal hetzelfde.
Edge zegt
Wat is de meerwaarde van een originele Tesla wrap, buiten het feit dat je als je daar wat om geeft je kunt claimen dat het een origineel Tesla accessoire is? De gemiddelde wrapboer is veel beter gespecialiseerd in dit werk, biedt de klant veel meer keuze en heeft vaak ook nog wel een leenautootje beschikbaar zodat je mobiel bent terwijl je auto barbieroze wordt gewrapt.
Bovendien vind ik het ook aardig aan de prijs. Ik heb even gegoogled op autowrapkosten in de VS. Volgens JD Power betaal je normaal gesproken een bedrag van rond de $3000 voor het wrappen van een sedan. Nou zal daar inmiddels wel wat inflatie overheen gegaan zijn, maar dan nog klinkt $7500 tot $8000 wel erg hoog. Dat zijn de bedragen die ze als richtprijs opgeven voor een auto met complexe hoeken en vormen zoals Ferrari’s en Lamborghini’s.
wimof zegt
Net zoals Renault in de Zoe configurator 529€ meerprijs durft te vragen voor een laadkabel, terwijl die elders niet eens 190€ kost, gewoon een verdienmodel.
TheMaster zegt
Even googlen geeft ongetwijfeld een geweldig onderzoek! Vergelijk dan wel even appels en appels. Want dit is PPF, geen wrap. Ook worden de binnenzijde van de deurstijlen meegenomen, waardoor dit veel werk/tijd is. Dan valt de $7500 echt wel mee. In NL begint dit ook voor €5000+ ex BTW.
Zeker ook omdat dit slechts bij 2 punten mogelijk is in de US (dus eigenlijk is dit een nieuwswaarde van niks). Deze punten zitten in California, dat maakt het ook niet voordeliger.
Wouter zegt
Ik wist het. Het is helemaal mis gegaan bij mij. Niet eens een leenauto :)
Maar verder eens: dit is erg duur, daarvoor kan je je auto twee keer laten wrappen. Het zou kunnen dat dit wat degelijker is dan een normale wrap, maar helemaal overtuigd ben ik niet.
Joris24 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt! –
Daarnaast, laten wrappen bij een goeie firma kost veel minder, je moet toch al redelijk tesla-idolaat zijn als je hier zoveel geld naartoe gaat dragen. Zelfs je auto compleet opnieuw laten spuiten is goedkoper.
Overigens, als je een auto af fabriek een bepaalde kleur laat afleveren, staat die ook op je kentekenpapieren. Past tesla dat dan nog wel even aan of moet je daar zelf nog achteraan?
Roskampies zegt
Owww spannend allemaal!
rollingstoned zegt
“Het zijn niet eens aparte lakkleuren, maar wraps die over de bestaande lak worden geplaatst.”
Dan kun je hem net zo goed naar een lokale wrap-boer brengen lijkt me, dat is een stuk goedkoper.
rwdftw zegt
De lokale wrap boer zal sneller, beter en goedkoper zijn, en meer keuze hebben.
Wel zit ik me nu af te vragen wat er zou gebeuren als BMW, Audi en Mercedes alle grijstinten, zwart en wit zouden ruilen voor wat flitsende kleuren. Zouden we een leuker straatbeeld krijgen of rent iedereen naar Lexus?
b00st zegt
Grijstinten gewoon duurder maken of kleuren goedkoper. Benieuwd of dat de keuze zou beïnvloeden :-) Dat muisgrijs is op de Tesla Y de duurste keuze en verkoopt toch goed zo te zien.
rollingstoned zegt
Of gewoon die 50 tinten grijs helemaal uit het assortiment gooien, zoals Fiat heeft gedaan 😁
audirs3 zegt
Wel een interessant fenomeen. Volgende stap is misschien maar 1 lakkleur aanbieden, om de productie kosten nog verder te drukken, en dan standaard wrap als optie te geven mocht je dat willen. Beetje het Model T concept, elke kleur is mogelijk als het maar zwart is.
RutgerK zegt
Forest green graag!
Wel erg aan de prijs inderdaad. Geen idee of het een wrap is die tot om de hoek van een plaatdeel geeft of een wrap waarrbij niets meer te zien is van het originele plaatwerk.
kniesoor zegt
Elke cent meer dan strikt noodzakelijk, die je aan zo’n elekrtohok uitgeeft is wat mij betreft zonde van het geld. Een Moddel Drie in basisuitvoering in het wit met die iets grotere Tesla-velgen volstaat.
mashell zegt
Als het je niet uitmaakt dat het er niet fraai uitziet (koelkast wit?!?!?) dan moet je juist voor de kleine velgen gaan, beter comfort en actieradius. Daar heb je echt wat aan.
kniesoor zegt
Ervan uitgaande dat het verschil in actieradius niet astrologisch groot is zou ik toch de grotere velg kiezen. Hou wel van straffe onderstellen.
DeWitteCondor zegt
Ik vind dat Forest Green wel heel fraai, maar een afknapper dat het een wrap is.
mashell zegt
Tesla fanboys: Tesla heeft in Giga Berlijn de meest geavanceerde lakstraat ter wereld!
Tesla: we kunnen maar vijf kleuren, wil je iets anders dan kunnen we voor je wrappen.
De rest: hahahahahaha!