Doe goed je huiswerk en voorkom de aanschaf van een auto met teruggedraaide kilometerstand.
In de wereld van occasions is het zo: als het te mooi lijkt om waar te zijn, dan is het vaak zo. Een kilometerstand van een auto moet je teruglezen op het blik zelf. Bijvoorbeeld een lage kilometerstand van 50.000, maar het leder van de stoelen en het stuurwiel is al dusdanig versleten dat je eerder denkt aan 155.000. Dan moeten de alarmbellen gaan rinkelen.
Helaas ziet de Vereniging Aanpak Tellerfraude (VAT) het aantal gevallen met tellerfraude alleen maar toenemen. Daarover bericht de Telegraaf. In drie jaar tijd zag de vereniging de schade voor fraude toenemen tot 21 miljoen euro. In 2023 kwamen er 73.198 meldingen binnen over een auto met teruggedraaide kilometerstand.
Nederlandse auto vs Import
De eigenaar van de auto is het slachtoffer. Een auto met een teruggedraaide kilometerstand is duizenden euro’s minder waard dan dat diegene hiervoor heeft betaald. Het aantal Nederlandse auto’s met een teruggedraaide kilometerstand neemt flink af, maar bij importauto’s neemt het juist toe. Dat komt omdat er nog altijd flink gerommeld kan worden met de administratie bij het importeren van een auto.
Het grootste deel van de 254.646 auto’s die in 2023 zijn geïmporteerd komen uit Duitsland. De VAT schat dat ongeveer 20 procent van deze auto’s een teruggedraaide tellerstand hebben. Dat is natuurlijk een enorm aantal.
Tips om een teruggedraaide kilometerstand te checken
Nu hoef je niet bang te zijn voor een geïmporteerde auto uit Duitsland, of een ander Europees land. Goed huiswerk doen kan een hoop ellende besparen. Zorg dat de historie van de auto compleet is en controleer de documentatie op echtheid: zelfs de stempeltjes kunnen nep zijn.
Zoals in het intro van dit artikel stond, check ook de staat van de auto. Deze moet overeen komen met de kilometerstand. Als je echt zeker van je zaak wil zijn loont het om contact op te nemen met dealers waar de auto in het verleden in onderhoud is geweest. Een belletje of mailtje helpt om te verifiëren of de auto er echt is geweest met die kilometerstand. En als laatste: koop de auto bij een goed bedrijf. De reputatie van een halfbakken handelaar van dat ene bedrijf om de hoek komt niet uit de lucht vallen.
Robert zegt
Waar men in Nederland inmiddels sinds 1991 werkt met de Nationale Autopas, kent Duitsland zoiets niet. Waar je dus op moet letten, wordt in dit artikel van AutoVisie (ik wist niet dat dit nog bestond, btw) duidelijk uitgelegd.
Voetnoot: de VAT is een samenwerkingscollectief, géén stichting. Ze is wel de opvolger van de Stichting NAP
b00st zegt
Gek eigenlijk. Op zakelijk vlak zijn er meer controles : periodieke controle van rijbewijs, controle op rijgeschiktheid, jaarlijkse UVV controle. Maar een algemene km registratie zoals de Carpass in België (verplicht sinds 2004 al weer), ho maar.
kennone zegt
NAP is opzich ook wel voor de gek te houden. Het is alleen wat meer werk
Johanneke zegt
Ik loop sowieso met een boog om importauto’s heen. Vertrouw het gewoon niet. Collega ook, hyundai ioniq hybrid gekocht, import uit Frankrijk. Wat blijkt? Hele voorkant heeft in puin gelegen, en degene die de reparatie heeft gedaan heeft iets verpest waardoor hij gezeik kreeg met electronica een jaar later. Mij niet gezien.
lekkaah zegt
En dit kan niet het geval zijn met NL’se occasions? Nou moet ik zeggen, de enige reden die ik kan bedenken om een Hyundai Ioniq, waarvan het aanbod in NL volgens mij erg groot is, uit Frankrijk te halen is vanwege een onredelijk lage prijs.
Als je in NL iets zoekt wat pak ‘m beet benzine is en meer dan 300 pk heeft (iets waar veel Autobloggers naar kijken vermoed ik), ben je al gauw op het buitenland aangewezen vanwege uitgebreidere aanbod.
Beetje huiswerk doen is altijd verstandig, binnenland of buitenland.
Johanneke zegt
Neuh je hebt wel van die rapporten die je kan kopen die dat soort zooi bijhouden. Het kan alsnog, absoluut. Maar een WOK status zegt genoeg eh.
Overigens was het volgensmij ook een goedkope auto ja, lage kmstand, die die collega van mij gekocht heeft. Beetje een sukkelbeslissing, is ook niet iemand die veel van auto’s weet.
En ik zit nog niet in de fase van mijn leven dat ik 300pk auto’s kan kopen 😞 eerst al die kinderen maar een beetje de luiers uit helpen en richting middelbare school opvoeden. Hypotheek afbetalen ben ik mee bezig, nog 150k te gaan. Daarna wordt het feest. Tot zover maar familiebakjes met 150pk uitzoeken. Al zit ik er over te denken een model 3 te kopen volgend jaar. Veel mensen hier vinden dat niks, maar ik vind iedere auto met automaat niks. Dus als ik emotieloos automaat ga rijden, dan maar in een EV, dat is tenminste spotgoedkoop kilometers maken. Als je echt leuk wilt rijden wil je handbak, atmosferisch, rwd.
mashell zegt
Voor leuk rijden heb je juist een turbo nodig. Een beetje oempf. Atmosferisch gaat het allemaal heel geleidelijk. Dan heb je 600pk nodig om het niet al te relaxed te laten aanvoelen.
DeWitteCondor zegt
Voor een auto die hier zoveel geleverd is, is er geen enkele reden een Franse import te kopen behalve de prijs. En als het te mooi is om waar te zijn …
AudiRS zegt
Dus je gaat op de fiets? Nagenoeg alle auto’s worden in NL geimporteerd.
Johanneke zegt
Nagenoeg alle? Haha nee man. Wat denk je, dat hier meer auto’s uit het buitenland rondrijden dan origineel op NL kenteken gezette auto’s? Gaat ie wel.
techniekmeneer zegt
We hebben het hier natuurlijk over grijze import. Veelal via (louche) handelaren. Niet via officiële merkimporteurs.
techniekmeneer zegt
Groot gelijk. Bij de importauto’s die ik in de werkplaats krijg zie ik ook vaak dingen die niet kloppen. Onderkant zit onder de spuitnevel, veel stof in de lak etc. En ook vaak een kilometerstand die dubieus is. En dan nemen ze niet even de moeite om het onderhoudskaartje onder de motorkap weg te halen, waar op staat dat de auto bij 210.000 km weer een beurt moet hebben, terwijl er nu 65.000 op de teller staat.. Die longlife intervallen worden steeds langer..
slodder zegt
Gezond verstand gebruiken dus. Heb zelf tot dusver goede ervaring met import door zaken te doen met gerenommeerde tussenpartij die zelf goed naslagwerk doet en garantie afgeeft op de gekochte auto. Bevalt prima 👍 Helpt ook dat de auto van een Duitse merkdealer komt die zelf een occasional keurmerk geeft. Aanbod in Duitsland is nou eenmaal veel groter dan in NL dus als je iets specifieks zoekt kom je al snel daar uit.
mashell zegt
Volgens mij gaat dit niet over een auto die je zelf uitzoekt en zelf importeert of laat importeren door een bedrijf. Maar om garagebedrijven die gebruikte wagens die al geïmporteerd zijn met een spiksplinternieuw kenteken in hun showroom aanbieden.
techniekmeneer zegt
Het gaat hier vaak fout doordat mensen in Nederland een importauto kopen bij een handelaar. Die auto is dan 2000,- goedkoper dan een originele Nederlander van de merkdealer, dus de consument denkt een goede deal te hebben. Dat die auto een jaar eerder in de vangrail heeft gelegen weten ze dan weer niet.
lekkaah zegt
Een merkdealer is sowieso een stuk duurder, dat komt ook omdat rijkere boomers hun auto’s gewoon blind inruilen waarbij zij geen zin hebben in de effort/onderzoek naar occasions. Is wellicht over het algemeen genomen ‘veiliger’ dan een gemiddelde handelaar maar ook zeker geen garantie.
Beste is nog een goede (het liefst gespecialiseerd in dat merk) aankoopkeurder meenemen voor een paar meijer. Die kan je ook gelijk een inschatting geven van de te verwachten kosten.
kevindb zegt
Ik importeer heel veel auto’s uit het buitenland. Gewoon je ogen open houden. Mijn voorkeur gaat altijd uit naar merken die een digitale service historie hebben. Mazda heeft het bijvoorbeeld als sinds 2008. Ik kan zelf inloggen in het Mazda systeem. Als de auto dealeronderhouden is dan heb je via dat digitale service historie meteen een logisch opvolgende kilometerstand. Ik kom regelmatig auto’s tegen die in Nederland aangeboden worden met lage km standen die in Duitsland dan gewoon een digitaal rapport hebben waarop staat dat ze soms wel 3 ton meer hebben gelopen..
Johanneke zegt
Als je zelf importeert kan je er zelf voor kiezen om te gaan sjoemelen. Iets wat nogal veel gebeurt door handelaren (rond apeldoorn naar het schijnt). Zelf importeren durf ik wel, met mijn Galant destijds ook gedaan. Maar als ik op marktplaats een auto zie staan met een schappelijke kmstand en dito prijs, en zie een te nieuw kenteken, dan kijk ik niet eens meer. Is mij het risico niet waard.
techniekmeneer zegt
Het gaat hier niet over het zelf importeren. Het gaat over importauto’s die bij (louche) Nederlandse handelaren staan, met een vers kenteken (en vaak vers plamuur)..
waterisnat zegt
De vereniging tellerfraude was dus bijna zonder werk en moest “het probleem” wat de boterham/hypotheek betaald even weer heel groot etaleren door de inflatie op autos in de afgelopen jaren als een vergroting van het probleem te projecteren? Hilarisch persbericht.
kniesoor zegt
U is handelaar in geïmporteerde wagens ?
waterisnat zegt
Nope. Enkel homo sapien.
kniesoor zegt
You could have fooled me . . .
rogerzz zegt
“Bijvoorbeeld een lage kilometerstand van 50.000, maar het leder van de stoelen en het stuurwiel is al dusdanig versleten dat je eerder denkt aan 155.000. Dan moeten de alarmbellen gaan rinkelen.” – Er zijn denk ik genoeg mensen die zo zuinig met de auto omgaan (zoals ik), zonder sierraden rijden en de knoppen en het stuur niet beschadigen, oppassen bij instappen qua voeten en wangen van de stoel, niet eten in de auto, geen kinderen/huisdieren hebben en (sowieso niet roken) en niet eten in de auto, dat er zo 100.000km van de teller kan worden afgehaald zonder dat het onlogisch lijkt.
Ander punt: ik sta juist open voor import (enkel Duitsland overigens), aangezien hier ook gewoon Porsche’s worden aangeboden waarvan je ziet dat de laatste olie-wissel in 2019 is geweest en de laatste keer remvloeistof vervangen in 2015 (!!!). En dan staat er doodleuk bij ‘goed onderhouden, alle stempels’ en zie je wat vodjes van de APK liggen en een rekening waar er enkel ruitenwisservloeistof is bijgevuld. De TUV is natuurlijk veel strenger/beter dan de APK in Nederland. Wel een beetje je huiswerk doen alsnog, maar liever een goede import dan een overpriced en slecht onderhouden originele Nederlandse auto.
lekkaah zegt
Het leukste is nog als je ziet dat een 911 de wielnaafdoppen niet horizontaal staan, dan weet je ook vaak al dat de kans hoog is dat het bij een beun de haas is onderhouden.
erik911 zegt
Bij mij staan de P-logo’s toch echt iedere rotatie even perfect horizontaal. Je bedoelt het onderste puntje van het logo wijst niet naar het ventiel… is inderdaad een indicatie, maar kan een louche handelaar ook prima even doen.
Ik had een mooie 2007 997-I op ‘t oog, 80.000 km op de klok; maar haakte af toen ik las dattie in die 17 jaar 5 eigenaren heeft gehad. 16.000 km gemiddeld per eigenaar kán, ze kan zelfs in een collectie hebben gestaan (zo ziet ze er wel uit), maar ik laat ‘m toch staan.
lekkaah zegt
Het sluit niks uit inderdaad. Ik was een tijdje terug in de Dusseldorf Remise, een showroom met zeer exclusieve (collector/classic) wagens. Daar stond een speciale, peperdure 911 te koop, in de showroom te blinken waarbij de naafdop niet juist stond, opmerkelijk en grappig.
waterisnat zegt
Is dat nog steeds zo leuk? Ik was er 20 jaar geleden en toen was het erg leuk. Zat er over te denken weer eens te gaan.
lekkaah zegt
Jazeker, wij hadden zelfs een rondleiding geboekt van een uur. Wij kregen een fijne grappige Engelse kerel die daar al lang kind aan huis is en veel verstand heeft van de klassieke, maar ook de moderne bolides daar. Hem viel ook de stand van die naafdop en dat ventiel op, niet ik :)
Die tour is wel een aanrader. Wel prijzig (150 ex), maar met een groep prima te doen. Maar ook zonder rondleiding genoeg mooi spul te zien.
omarrs6 zegt
Kilometerstand terugdraaien is verleden tijd. Een groter probleem wat zich nu afspeelt bij zowel NL’se en import auto’s zijn kilometerstoppers. Je denkt een auto te kopen met een originele kilometerstand terwijl de auto al veel meer kilometers heeft gemaakt. Deze dingen zijn moeilijker te achterhalen dan een teruggedraaide teller…
Jurgen zegt
De jongeren van tegenwoordig die leuke auto’s rijden gaan vaak even bij de lokale sjoemelaar langs om een trucje met de teller uit te laten halen, telt gewoon maar een instelbaar percentage van de werkelijk gereden afstand, enige waar je dit aan kunt zien is de uit te lezen Km stand van de automatische versnellingsbak, dat is te lastig voor ze.
pier zegt
Gewoon een nieuwe kopen dus, hatseflats.
romanzy zegt
Daarom kan je beter een tweedehands wagen aanschaffen bij onze Zuiderburen. In België heb je namelijk de CarPass, de kilometerweter.
Elke vakman of particulier die een tweedehandsauto of lichte bestelwagen verkoopt aan een particulier, is verplicht een Car-Pass te geven aan de koper. De Car-Pass mag maximaal 2 maanden oud zijn.
De Car-Pass is een document bij een tweedehandsauto. Het geeft een overzicht van de kilometerstand op verschillende datums. Het document moet fraude met kilometertellers van auto’s tegengaan.
CarPass: https://www.car-pass.be/
Jurgen zegt
Dat is dus uiteindelijk exact hetzelfde als in NL de Nationale auto pas registratie, ook verplicht in te voeren bij elk contactmoment van de auto met een garage/ werkplaats apk station. Maar als er een km stopper op gezet wordt of je rijdt 30.000 km per jaar en je draait hem elke keer voor onderhoud 20.000 km terug is er niemand die dat opvalt, dan klopt de historie keurig.
ty5500 zegt
Klopt, maar dan moet de huidige eigenaar al sjoemelen. Ik zou verwachten dat het sjoemelen meer gebeurt door (obscure) garages die wagens met hoge kilometerstanden voor een prikje kopen en vervolgens met een mooie winst doorverkopen.
pietertje123 zegt
Beetje jammer dat men zo zwart/wit denkt. Nu is elke import auto verdacht en hel op aarde. Terwijl er prima auto’s te koop worden aangeboden door particulieren die zelf een auto van hun keuze hebben gezocht en geimporteerd.
Die enkele particulier die zo een bijzondere auto zocht, kocht en na een aantal jaren weer te koop zet is een andere groep dan de handelaren die de handige computerjongens kennen en zo hun marge opkrikken.
Kreeg ook een paar van die lompe reacties op mijn cabrio, zelf geimporteerd, met papieren voor- en na import waarop km standen, garagegegevens, vorige eigenaren en zo beschikbaar maar nee, ‘import dus oplichterij’ Tja, domme mensen heb je nou eenmaal maar we voeden ze wel met ongenuanceerde berichten in de media.
20% geschat verdacht, 80% niet. Pak even wat statistieken er bij over km standen/bouwjaren en zeef de BPM-reductie-import eruit (dus alles heel jong en weinig km) en de exoten. Eventueel ook de particulieren even apart. En dan ontstaat er wellicht een beeld waar we wat aan hebben.
De consument wil sowieso graag een mooi verhaal horen en rent hard weg als er eerlijk bij staat dat er iets vervangen is. Terwijl dat bij zijn/haar auto al jaren net zo goed gebeurd. Maar nee, een tweedehands vanwege de prijs maar wel in nieuwstaat en met eeuwigdurende garantie op elk detail want dat stond op internet: iets over in redelijkheid te verwachten levensduur in verhouding met de leeftijd, gebruiksgeschiedenis en prijs. Maar dat is niet helemaal blijven hangen: alleen aansprakelijkheid bij koop is blijven hangen.
Zo vermoeiend, de kortzichtigheid en totaal gebrek aan algemene kennis tegenwoordig.
MarcoM zegt
Ik zag onlangs een V60 uit Zweden geimporteerd op de brug staan met maar 45.000 km. Ja koekoek, de onderkant en bekleding vertelde al genoeg.