“Sorry baas, ik kan niet komen werken. Tsja, de stroom was weer eens uitgevallen” Gaat dat de nieuwe smoes worden in de toekomst? Als we Huub van Raamsdonk moeten geloven is die kans heel groot. Volgens hem is ons stroomnetwerk sinds de privatisering van de nutsbedrijven slecht onderhouden en kan het de extra vraag van al die elektrowaggies helemaal niet aan. “De staat van het netwerk is nu al zo slecht dat als we allemaal tegelijkertijd onze Senseo aanzetten, we in het donker zitten”. Aldus Huub.
Nou moet ik daar wel bij vermelden dat Huub een ondernemer is in noodstroomvoorzieningen, dus hij zal extra stroomstoringen niet zo erg vinden. Pieter Geluk (The Good Car Company) verkoopt elektrische auto’s en ziet het allemaal een stuk zonniger in. Volgens hem worden er maar zo weinig elektrische auto’s verkocht dat het nog lang geen probleem is. Maar aan de andere kant komen er vanaf 2011 wel een “heleboel” (semi)elektrische auto’s bij ons op de markt (Leaf, i0n, C-Zero, Volt, Ampera etc) en zullen er dus een heleboel extra auto’s opgeladen gaan worden.
Het is overigens wel een feit dat er de afgelopen jaren veel meer stroomstoringen zijn in Nederland. Zo heel erg ver zit Huub er dus niet naast. Bijvoorbeeld in 2003 nam het aantal storingen al toe met 13% tot 2001. En in de VS is de situatie zelfs nog een tandje erger.
Overigens schijnen elektrische auto’s ook mogelijkheden te bieden voor het energienet. Want zo werd een Prius al eens ingezet als aggregaat bij een stroomstoring en schijnen elektrische auto’s ook al backup te kunnen gaan dienen voor ons elektriciteitsnet.
Maar als je binnenkort weer eens in het donker zit dan zou ik toch maar weer een auto kopen die op benzine rijdt. (via: rnw.nl)
rsx zegt
En hoe word energie merendeels opgewekt? juist ja … co2 geblaat van hier tot ….. (FILL in)
floryn zegt
@rsx: Ooit gehoord van groene stroom? Uw reactie is er een die ik al zo ontzettend vaak heb gezien hier op AB. Ieder individu heeft een vrije keuze in Nederland om te bepalen wie zijn elektriciteit opwekt. Personen en organisaties die in dit soort auto’s rijden zullen heus niet zo dom zijn om voor kolenstroom te betalen.
pedro zegt
waarom rijden we niet allemaal op onze sanitaire uitgangen?
geen gezaag dan over beperkte km… veel drinken is de boodschap dan !
al da gezever over die opwarming … plezant rijden is niet meer voor over 10 jaar
Jan Pieter zegt
Een prius is dan ook geen elektrische auto. Een echte elektrische auto kan niet (normaal) als noodaggregaat dienen.
Jochempie zegt
Oh? Ik wist niet dat we geen mogelijkheden hadden om laadstations met onafhankelijke stroomvoorziening konden bouwen?
Jochempie zegt
Wazige zin, was Scrubs aan het kijken. Ik wist niet dat we geen mogelijkheden hadden om laadstations met onafhankelijke stroomvoorziening te bouwen.
EV_Eric zegt
Wel even de feiten in de gaten houden. Het netwerk is namelijk niet geprivatiseerd! Netwerk is nog immer in handen van de overheid en dat blijft ook zo om te kunnen blijven garanderen dat de stroomvoorziening in tact blijft. De productiebedrijven van de diverse energiebedrijven zijn verkocht aan buitenlandse partijen! Dus dat het onderhoud als gevolg van privatisering achter is gebelevn is kul!
floryn zegt
@EV_Eric: Er staat ook helemaal niet in het artikel dat het net geprivatiseerd is. Er staat nutsbedrijven, vroeger waren de energiebedrijven ook nutsbedrijven. Het elektriciteitsnetwerkbedrijf is dat nog steeds.
Het is overigens wel waar dat de staat van het netwerk erg slecht is. Maar dat is al jaren bekend. Dat is eigenlijk geen nieuws. Deze uitspraak van meneer noodstoom is gewoon een uitspraak die in het straatje van AB/Robbie past.
delacroix zegt
Je zult bedoelen:
Meer stroomuitval door privatisering elektriciteitsnet.
Faalhaas zegt
Ik pleit voor auto’s met interne kerncentrales.
floryn zegt
@Faalhaas: Haha en nu nog op je werk geraken zonder ergens op de vluchtstrook te sterven. Misschien ooit.
@rsx
Het is maar wie je liever vertrouwt. Jij vertrouwt de ene niet ik vind de kolenstroom een beetje een overblijfsel uit een zorgeloze tijd waarin energie spotgoedkoop is. Kijk maar eens naar Greenchoice. Een kleine aanbieder die alleen groene stroom aanbiedt tegen redelijk scherpe tarieven. Het klopt dat er bedrijven zijn die het imago van groene stroom hebben beschadigd. Dat is omdat ze het zo goedkoop mogelijk willen maken. Goede dingen zijn nu eenmaal niet vaak goedkoop.
rsx zegt
@floryn reclame’s die je ziet op tv over zogenaamde groene stroom, weet jij 100% zeker dat het ook daadwerkelijke `groene stroom` is? ten tweede je kunt met echte groene stroom de hele aardkloot niet voorzien van elektriciteit. Misschien wel ooit in de toekomst …
jodocus zegt
Bullshit ! een elektrische wagen opladen verbruikt niet meer dan je diepvrieskast met AAA+ label.
En de lamentabele staat van het Nederlandse elektriciteitsnet moet je niet afrekenen op de elektrische wagens die er by the wy nog nauwelijks zijn.
Ach, ach, de laatste sluiptrekkingen van de auto- en petroleumlobby die krampachtig zelfs voor de grootste onzin hier een forum vinden.
timberleek zegt
@jodocus
een elek auto trekt dan misschien volgens jou niet zoveel stroom. Dat wil ik geloven. Maar een paar miljoen aaa+ koelkasten toevoegen aan het bestaande net is ook gewoon een probleem. Het stroomnet is de afgelopen jaren niet echt bijgehouden (kwa onderhoudt), maar wordt zeker op dat punt nog veel verder belast.
en je kan nu al op je vingers natellen dat straks iedereen zijn auto inplugt als hij op zijn werk is (eventueel) en als iedereen thuis komt. En op die momenten gaan ook overal computers, lampen, koffiezetapparaten (en voor thuis) elektrische kookplaten etc aan.
ik zal niet zeggen dat het direct levensbedreigend is, maar er is wel degelijk een probleem met de capaciteit
Tuned zegt
@floryn
Hehe leuk, iemand die nog in het fabeltje wat ‘groene’ stroom heet gelooft.
We zullen nooit van alleen groene stroom kunnen bestaan. De transportsector heeft gewoon brandstoffen nodig om bepaalde afstanden te kunnen afleggen. Ook zijn accu’s enorm vervuilend, hebben ze een beperkte levensduur en ontladen ze zichzelf. Misschien moet je maar eens uit je groene droom komen en onder ogen zien dat die windmolens enzo een heel leuk bijproduct zijn, brandstoffen zullen ons echter altijd van energie moeten blijven voorzien.
bozewolf zegt
@Tuned: Nog niet in ieder geval. Maar het kan geen kwaad er zo snel mogelijk mee te beginnen…alle beetjes helpen!
floryn zegt
@Tuned: Ooit van biodiesel of ethanol gehoord?
bozewolf zegt
@floryn: Das helaas geen oplossing. Niet op de lange termijn.
Sorcerer zegt
@Tuned: ja, maar over 20 jaar ofzo zijn de hoofdoliebronnen op (en verveelvoudigt olie in prijs) en over 50 jaar is de boel zo goed als op op dit tempo (en dus onbetaalbaar).
Er zal dus wel iets moeten gebeuren zodat we nog wat olie overhouden voor oldtimers ;) Onafhankelijkheid van de rest van de wereld is ook wel fijn.
Iedereen z’n eigen HR-zonnepanelen op z’n dak is wel een oplossing. Opslag is dan inderdaad mogelijk in de auto, of in een speciale energieopslag (die dingen worden nu al gebouwd en zijn in feite gigantische accu’s).
Toekomst wordt waarschijnlijk toch iets in de trant van waterstof via genetisch gemodificeerde algen die zonne-energie gebruiken om waterstof te maken. Waterstof kan vervolgens direct worden verbrand (onefficiënte BMW-methode) of worden gebruikt als range-extender in een auto. Totaal kom je dan op dezelfde actieradius uit als auto’s nu hebben. Alleen zijn die algen nog niet effectief genoeg, dus daar moet nog aan gesleuteld worden…
Komt wel goed :) Ook met die stroomuitval.
Megakix zegt
@Robbie: “Bijvoorbeeld in 2003 nam het aantal storingen al toe met 13% tot 2001”.
Als ik dat nareken kom ik uit op 0,0001% afname ! Ofwel, verander het woordje ‘met’ in ’ten opzicht van’…. ;-)
Autogek zegt
Wat een stemmingmakerij weer.
Jochempie zegt
@Autogek: Je zit op een discussieforum, niet zeuren.
@bozewolf: klopt, die algen zijn niet rendabel.
@Jodocus: ik dacht dat een elektrische auto de stroom trekt die tien huishoudens er doorheen jagen, maar ik kan me vergissen.
Autogek zegt
@Jochempie: Hoeveel stemmingmakerij werd er gemaakt met het ontplofte olieplatform in de Golf van Mexico? Dan had men ook kunnen schrijven: We moeten maar allemaal overstappen naar electrische auto’s, want nog een paar van deze rampen en “de wereld vergaat”.
Nee, de stemmingmakerij vind altijd plaats bij de hybrides en electrische auto’s. Zoals de accu’s vervuilen de wereld en zijn vervuilender dan Hummer. Gisteren nog, zei bv artikel: http://www.autoblog.nl/archive/2010/09/07/volledig-elektrische-auto-vooralsnog-een-dure-hobby
Daarom vind ik dit verhaal weer eens flinke stemmingmakerij. Ga even alle negatieve kanten van V8/12 sommeren hier op Autoblog. Nee, maar hybridetje of electroautotje afkraken blijft leuk. :(
VIP zegt
@Autogek
Dat de accu’s van de hybride en elektrische auto’s erg vervuilend zijn gedurende hun levenscyclus is geen stemmingmakerij.
Dat zijn gewoon harde feiten.
Dat dat jou niet aanstaat omdat je zo van hybride auto’s houdt, heeft hier niks mee te maken.
Het is veel beter voor het milieu als we gewoon allemaal zouden blijven rijden in de auto die we nu hebben, in plaats van elke keer maar weer een nieuwe auto kopen, helemaal als dat ook nog eens een hybride is.
Autogek zegt
@VIP: Harde feiten zijn dat jij het over hele andere accu’s heb dan in hybrides en electrische auto’s zitten. Ja, de gewone accu in jouw auto is inderdaad vervuilender. Maar zelfs daar kunnen ze steeds meer van recyclen. In de eerste 15 a 20.000km is de extra vervuiling van het produceren van een hybride alweer gecompenseerd. Al de kilometers erna zijn pure winst voor jezelf en het milieu.
Leer je feiten ipv een Hummer rapport te quoten. ;)
Brum zegt
Dit probleem is al opgevangen, middels een inteligent netwerk. Kijk op; http://www.mobilesmartgrid.eu/
Duppie zegt
“De staat van het netwerk is nu al zo slecht dat als we allemaal tegelijkertijd onze Senseo aanzetten, we in het donker zitten”
Dat heeft echt geen zak te maken met de kwaliteit van het net. Energiecentrales hebben even tijd nodig om de vermogensvraag bij te houden. Die reageren niet instant, het kan een minuut duren voordat een centrale meer output geeft. Als dat niet snel genoeg gebeurd kakt de spanning in en dan krijg je een stroomstoring ja.
Het leuke is dat elektrische auto’s als een buffer kunnen werken (“Smart Grid”), zodat die piek opgevangen wordt door de accu’s in de auto’s en je dus niet meer in het donker zit. Accu’s kunnen vrijwel direct veel stroom leveren. Dat maakt de vermogensvraag ook nog eens voorspelbaarder voor de stroomcenterales, er zullen minder scherpe pieken en dalen zijn.
Meneer Huub is leverancier van noodstroomapparatuur… “In 2020 is het lichtnet zo onbetrouwbaar als de pest, koop mijn spullen voor een betrouwbare energievoorziening voordat het te laat is!!!”.
Tuned zegt
@floryn
Zekers, daar ben ik ook een groot voorstander van. Liever daar op over schakelen dan het complete wagenpark elektrisch te maken.