Het is een snel ding geworden.
Nog even en dan trekt Lamborghini het doek van de Urus. Eerder dit jaar maakte het merk al bekend dat de SUV 650 pk gaat krijgen. Meer details waren er nog niet, tot nu. Motortrend mocht sturen met een pre-productiemodel en konden een blik werken op de specsheet van de uiteindelijke Urus.
Hierdoor zijn meer specificaties bekend geworden. Zo beschikt de 650 pk sterke 4.0 V8 in de Urus over 850 Nm aan koppel met een automaat van ZF. De SUV sprint in 3,7 seconden naar de honderd en de topsnelheid ligt boven de 300 km/u. De Urus weegt 2.154 kg.
Om het enorme apparaat tot stoppen te dwingen, krijgen de voorwielen 17,3-inch carbon keramische remmen. Achter gaat het om schijven van 14,6-inch. Standaard rolt de Urus op 21-inch Pirelli P Zero’s. Optioneel kan men kiezen voor een upgrade naar 22 of 23-inch.
Waar de Bentley Bentayga een 6.0 W12 heeft, krijgt de Urus ‘slechts’ een 4.0 V8. Dit is uit economisch oogpunt gedaan. Lamborghini ziet China als één van de belangrijkste markten. Het Aziatische land heft een pittige belasting op voertuigen met een motorinhoud boven de vier liter. Dit zou het prijskaartje dusdanig onaantrekkelijk maken voor de Chinezen, dat mede daarom werd gekozen voor de achtcilinder van Audi.
UPDATE: de Lamborghni Urus is inmiddels officieel, alle info vind je HIER!
Fotocredit: @pascallll via Autojunk
duckmefaddy zegt
Heujjj! Lamborghini Anus! Kan niet wachten zeg!
ramshoek zegt
@duckmefaddy:
Dank voor je inbreng. Je hebt je seksuele voorkeuren duidelijk gemaakt ;-)
duckmefaddy zegt
@ramshoek: Ik vind het gewoon deaudsund dat lamborghini dit doet. Het was ooit dat merk waar je, zoals samson zou zeggen, een pijve stiemel van kreeg. Nu is het het merk aan het worden dat je zo snel mogelijk boodschappen kunt doen en de kids van school kunt halen. Want stel je voor dat je buur met z’n Q7 meer aanzien krijgt.
Alles voor die monnies….
stuko zegt
@duckmefaddy: onzin verhaal.. kom op zeg, 2100kg en dan 300kmh. Mét 5 inzittenden en bagage. Dit is echt wel een beest waar je als niet-vrijgezel prima voor de dag kan komen ;)
pomoek zegt
@stuko: dat kan wel zo zijn, maar ze bouwen dit ding ‘omdat er vraag naar is’ net als Bentley, Porsche, en al die andere sportieve merken.
stuko zegt
@pomoek: no shit sherlock.. als de wereld zou bestaan uit mensen die niks doen vanwege de drijfveer ‘geld’- zaten we nog steeds op het paard ;—
pomoek zegt
@stuko: ik durf de stelling aan dat dit onzin is. Geen enkele belangrijke stap voorwaarts is gemaakt doordat mensen er geld aan konden verdienen. Mijn beste Watson.
duckmefaddy zegt
@pomoek: Daarom is de muziek en film wereld ook aan het digitaliseren dmv streamingdiensten, omdat ze zo meer geld verdienen. Oh nee wacht…
granlusso zegt
@pomoek: Dat is best logisch toch? De bakker bakt toch ook meer bruine broden als mensen dat willen?
pomoek zegt
@granlusso: klopt. Maar dat is iets anders dan de wereld veranderen. Kijk, ik heb er niks op tegen dat mensen, veel, geld willen verdienen. Ik wil ook veel geld. En Lamborghini haar aandeelhouders ook. Maar dat maakt dit nog geen goed product of iets waar de wereld beter van wordt. Verre van dat zelfs.
E34M5Touring zegt
@stuko: Dat had de Estoque ook gekund. Maar dan met een mooiere body en betere rij-eigenschappen (durf ik wel te zeggen). Eeuwig zonde dat die het veld heeft moeten ruimen voor deze turbo tractor.
duckmefaddy zegt
@e34m5touring: Misschien voldoet het niet helemaal aan het Lamborghini imago wat het ooit was, maar wat is die Estoque (en Asterion) een pareltje.
E34M5Touring zegt
@duckmefaddy: Ja joh, die hadden ze gewoon moeten doen. Instapper V10 en optioneel een V12 uit de Aventador oid. Geweldig apparaat!
stuko zegt
@E34M5Touring: en als je de tekst had gelezen snap je waarom ze dat niet hebben gedaan…
E34M5Touring zegt
@stuko: Ik weet wel waarom niet. Doet toch niks af aan het feit dat het zonde is of wel?
gallardogt zegt
@duckmefaddy: Wellicht komt die Estoque er alsnog. Net als bij Porsche, eerst de Cayenne en daarna de Panamera.
doublechevron65 zegt
@stuko: hij heeft absoluut gelijk! Dit soort flauwekul verwatert het merk helemaal.
Maar gelukkig… hier kan ik mee de kids ophalen en heb dán bekijks: http://www.lamborghini-tractors.com/en-nd/
nout zegt
@duckmefaddy: aan stijve piemels verdienen fabrikanten geen geld.
amollink zegt
@nout: durex is ook gewoon een fabrikant
sr20det zegt
@ramshoek: bij je vriendin, kun je er ook achter in.
3246cm252kw zegt
@duckmefaddy: Lamborghini met een V8…… :-(
ritchie zegt
Ik vind hem uniek!
dromedaris zegt
Deze heeft een mooiere voorhuidspoiler.
viezefreddyw zegt
Dit is voor mij het schoolvoorbeeld dat Lamborghini, Lamborghini niet meer is.
hans33sw zegt
@viezefreddyw: idd, Met audi v8… Lekker Italiaans!
jules713 zegt
@viezefreddyw: inderdaad. Als ze er nou hun V12 in gelepeld hadden en er een twee(vleugel)deurs van hadden gemaakt, met enorme terreinbanden, had je wat Lambo-waardigs gehad.
jules713 zegt
@jules713: en dan die naam.. lijkt een samentrekking van Urine en Anus.
Breinstein zegt
@jules713: Mag toch aannemen dat die V12 er in een later stadium ook beschikbaar komt. Al zou het alleen maar zijn om ‘de zandbak’ te pleasen.
trustmeiamanengineer zegt
@breinstein: Nee gaat niet gebeuren vrees ik. Ding is veel te groot en dorstig (wat minder belangrijk voor de zandbak), maar erger is dat die V8 gewoon veel sterker is en dus ook sneller zou zijn dan de V12….
esprit84 zegt
@viezefreddyw: c.r.e.a.m.
Stefje zegt
@viezefreddyw: Terwijl juist Lamborghini alle recht van spreken heeft met een SUV. Dat er veel Audi in zit kan je ze niet kwalijk nemen. Het DNA zal uiteindelijk in de afwerking en rijbeleving zitten.
Of reken je de nieuwe Phantom ook af vanwege de 7-serie, de Panamera/Conti GT op de A8, AMG motoren op Renault, et cetera…
bassx zegt
@viezefreddyw: Al niet meer sinds de overname van Chrysler voor mij. Wanneer je kijkt naar Project 132 en de Cizeta V16t kregen wij de uit Detroit ontworpen Diablo. Ondertussen gaf Chrysler Lamborghini de opdracht geen auto’s te ontwerpen maar een V10 voor de Viper. In mijn ogen was Lamborghini toen al niet meer Lamborghini, het ontwierp niet wat het zelf wilde en werd het schoothondje van Chrysler. Nu van VAG.
gijsso zegt
@viezefreddyw: Zolang de Urus ervoor kan zorgen dat er genoeg cashflow komt dat Lamborghini af en toe nog bizarre modellen kan maken met atmosferische V10 en V12, zoals de Cayenne bij Porsche, maakt het mij eigenlijk niet meer zo veel uit.
Tevens heeft Lamborghini in het verleden al flink wat ‘Lamborghini onwaardige’ auto’s gemaakt zoals de LM002, Jalpa en Espada. Achteraf gezien allemaal gekke auto’s, maar toentertijd niet wat je van Lamborghini zou verwachten.
viezefreddyw zegt
@gijsso: De LM002, Jalpa en Espada waren gekke creaties puur omdat het kon. De Urus is een cashcow die ze kunnen bouwen op onderdelen uit de VAG-stal.
Maar dat is niet iets wat ik erg vind of wat dan ook. Waar het mij vooral om gaat is dat je aan alles kunt zien dat dit geen echte Lamborghini is. Geen gekke creaties of zo. Nee, gewoon een ‘SUV’ met een flapje hier en daar. We kletsen even de 4.0 V8 er in die elk model al heeft binnen VAG. We installeren een Audi-interieur en hopla, klaar is Kees.
cloverleaf zegt
@viezefreddyw: je hebt op zich helemaal gelijk. Alleen weten zowel jij als ik dat de Urus een enorm succes gaat worden. En aangezien onze mening totaal onbelangrijk is voor de uberstormfurhers binnen VAG zullen we maar mee moeten leven fjezze fur
gijsso zegt
@viezefreddyw: Ik ben het volledig met jou eens, alleen zijn die drie genoemde modellen wel zeker bedoeld waren om meer geld in het laatje te brengen. De Jalpa was de bruikbare en normale sportwagen, de Espada als een 4-zits GT (en daarmee geestelijk vader van de meest bruikbare Ferrari op dit moment, de FF/GT4c Lusso) en de LM002 is ontwikkeld om een ongelooflijk lucratief defensie contract binnen te hengelen. Denk niet dat je dit soort modellen gaat maken alleen maar omdat het kan, zelfs niet in de jaren ’80.
gregorius zegt
@gijsso: hoezo cashflow voor Lambo? Lambo is 100% eigendom van Volkswagen en in de ‘groep’ bij Audi.
Bij VAG hebben ze gezien dat er nog ruimte is om SUV te maken van bij een sportwagen merk. Waar bij Porsche alles nog iest netter moet, kan je bij Lambo weer een andere designrichting op.
Ze zullen ook berekent hebben dat het niet meer geld weg gaat halen bij andere VAG SUV’s of dat mensen geen Huracans en Aventadors meer gaan kopen. Was dat wel zo geweest, hadden ze het ding nooit laten maken.
Als ze morgen zien dat er op Lamborghini geen geld meer is te verdienen, verkopen ze de handel overmorgen.
jdeboer zegt
@gijsso:
Dat iets economisch verantwoord is betekent niet dat ik het maar mooi moet vinden.
Iets dat hier door sommigen als een verplichting wordt geponeerd.
Een merk als Lamborghini is onder VAG een winstgevende badge geworden die niets maar dan ook niets meer met het origineel van doen heeft.
Een Panda met een Ferrari badge zit nog dichter bij het origineel.
Opzich niets tegen een auto als de URUS, er had alleen geen Lamborghini badge op moeten zitten.
karaya zegt
Met de motor op een plek waar hij niet hoort, Audi kennende.
Goed voor de rechtuit stabiliteit zeggen ze dan.
Je blijft lachen met VAG.
trustmeiamanengineer zegt
Porsche, Maserati etc allemaal aan de SUV oke… Maar dit ding verloochent echt alles waar Lamborghini voor staat. V8 mét turbo’s van Audi ipv heerlijk atmosferisch monster, in lompe en hoge verpakking…
Maar zal vast krankzinnig goed gaan verkopen…
ericc zegt
Ik verwacht deze motor ook in de opvolger van de Huracan. Als je ziet dat ze bij Mac 720 pk halen uit hun 3,9liter voor de 720S dan zal dat bij Lambo ook wel lukken. En nog later een hybride van deze Urus. Nu Ferrari SUV nog en de PC Hoofdstraat wordt er weer water mooier op.
Entwicklung88 zegt
Drie-en-twintig inch. Jasses wat een putdeksels.
smart2000 zegt
geile SUV!!!Kanniewachten.
kniesoor zegt
AMS heeft er ook al mee gereden, kwam aan een 0-100 tijd van onder de 3,3 seconden. Bovendien schijnt de auto zowel in terrein als op het circuit uitsteekbaar uit de voeten te kunnen. Je kan er van alles van vinden en denken, maar sec naar specs en rijcapaciteiten genomen lijkt de Oeros een voltreffer. Nu de prijs nog.
BRuud zegt
De cirkel is weer rond. Lamborghini is begonnen met tractors en nu zijn ze weer terug bij af.
connielingus zegt
Wat n gedrocht.
notsobig zegt
Wanneer kwam die Lamborghini Up! varant ook alweer uit? Als dit ‘kan’ dan moet dit ook gewoon kunnen toch? Of beginnen ze daarmee ook eerst bij Porsche?