Je vond dat gloednieuwe stuk asfalt tussen Delft en Schiedam wel fijn?
Pech, aldus het Centraal Planbureau (CPB) en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL). Meer snelweg, net als het nieuwe stuk A4 aan blijven leggen helpt niet op de lange termijn, volgens de onderzoekers. In het vandaag verschenen rapport Kansrijk Mobiliteitsbeleid (PDF alert) wordt er naar de aanleg van meer snelwegen en maatregelen als kilometerheffing gekeken. Hierbij werden economische groei en bereikbaarheid meegenomen, maar ook de gevolgen voor verkeersveiligheid en milieu.
Wat blijkt? Meer, of bredere snelwegen zijn niet nodig. Het verkeer groeit minder hard dan voorheen en er is al ‘veel’ snelweg aangelegd. Hiernaast is het rond drukbevolkte, stedelijke gebieden extreem duur om nieuwe wegen aan te leggen. Ook is het onzeker of de verkeersdrukte zal blijven toenemen en of nieuwe projecten ‘rendabel’ zullen zijn. Met andere woorden, of niet elke nieuwe snelweg even duur als de A4 gaat worden.
Nee, de oplossing blijkt volgens de onderzoekers te liggen bij kilometerheffing. Die maatregel zou zeer effectief zijn bij het verminderen van files. Omdat geen hond op deze manier meer de weg op wil, is het ook gunstig voor het milieu. Nadeel volgens het CPB en het PBL is hierbij dat men minder bereid is een stuk te reizen naar het werk. Dit zou opgelost moeten zijn door alleen op drukke momenten op bepaalde wegen heffingen in te voeren.
De conclusie is in ieder geval dat gerichte maatregelen helpen bij het verminderen van het aantal files en meer asfalt niet. Of de onderzoekers tijdens hun interviews ook iemand ondervraagd hebben die dagelijks voor zijn werk van Rotterdam naar Den Haag (of andersom) moet reizen durven we te betwijfelen…
Fotocredit: Ferrari 488 GTB in de file op autojunk.nl
karaya zegt
De wens is hier de vader van de gedachte.
Asfalt is nu eenmaal fout.
allesmetturbo zegt
Wat een idioten.. Weer zon kantoor idee
Vreddy_B zegt
Ah, de echte Hollandse oplossing. Probeem -> belastingheffing -> probleem opgelost.
Misschien moet de overheid toch is een poging wagen om de bedrijvigheid buiten de Randstad op gang te krijgen zodat er niet elke ochtend tussen 6 en 9 een volksverhuizing plaatsvind.
Overigens wil ik best buiten de spits reizen. Maar zoals op mijn kantoor en zo zijn er veel werkgevers die er nog maar weinig in zien om werkdagen flexibeler in te vullen. Flexibel houdt vaak in, beginnen tussen 8 en 9.
mrrallycross zegt
@Vreddy_B: hahaha je eerste zin. Echt goed!
gwnbmw zegt
@mrrallycross: eigenlijk de eerste 2 ;)
berlinetta zegt
@Vreddy_B: Helemaal mee eens. En op mijn kantoor betekent flexibel werken dat je om half 9 binnen bent en geen seconden later. Als je weggaat voor half 6 krijg je een schot hagel in je reet.
lekkaah zegt
@berlinetta: kennelijk is dat nodig :’)
borrelnoot zegt
@Vreddy_B: Dan weet ik niet bij wat voor middeleeuwse werkgever je werkt, maar ik werk bij de overheid en zelfs dáár kan je flexibel werken tegenwoordig. Ik kan ergens tussen 0700 en 2200 mijn werk doen. Hoe ik dat doe is mijn zaak.
berlinetta zegt
@borrelnoot: Er zijn genoeg werkgevers die dat absoluut niet tolereren. Ik heb er zo een. Eenpersoons-BV dus meneer heeft alle touwtjes in handen. Zijn wil is wet. De enige flexibiliteit die je hebt is dat je uiterlijk half 9 op kantoor bent en minimaal tot half 6 daar blijft. Overwerken wordt zeer gewenst, is eigenlijk ook gewoon normaal. Wil je een keertje op de normale tijd naar huis en niet overwerken? Zorg maar dat je vroeger op kantoor bent zodat je toch weer overwerkt.
pomoek zegt
@berlinetta: Ben het helaas ook zo gewend. Werkgevers die weigeren hun medewerkers te vertrouwen.
Helaas niet altijd zonder reden. Werkgevers die zich flexibel naar werknemers opstellen krijgen vrijwel altijd te maken met een of 2 medewerkers die misbruik van die situatie maken. Nu steekt het arbeidsrecht zo in elkaar dat het de goed bedoelende medewerker beschermt. de rotte appel geniet echter diezelfde bescherming. Een werkgever die dat een of twee keer heeft meegemaakt past wel op zijn tellen. Het gebeurt helaas erg vaak dat een ondernemer zijn toko kan sluiten omdat hij iets te veel vertrouwen in zijn medewerkers had.
bigfun zegt
@borrelnoot: ja ik weet het en erger mij groen en geel aan jouw priveleges waar ik voor betaal!
Griekenland is er failliet aan gegaan!
Hoorde dat jullie ook niet klokken en er uberhaupt niemand is die de door de belastingbetaler betaalde uren van jullie controleerd! Bah!
borrelnoot zegt
@bigfun: Beetje jaloers ofzo? Praat niet zo dom man. Ik maak gewoon netjes 40uur per week. Alleen op een manier die me uitkomt. En dat betekend niet dom om 0800uur in de file staan om om 0900 stipt op kantoor te zijn. Ouderwets noemen we dat. En het file probleem in stand houden. Ik zit om 0600uur in de auto (lig jij nog lekker in je nestje he) maar ben ook weer lekker optijd thuis ’s middags. En soms ’s avonds nog even wat doen.
Wat is nou eigenlijk je probleem?
1audi1 zegt
@Vreddy_B: Bedrijvigheid buiten de Randstad? We moeten juist vol van inzetten op bedrijvigheid binnen de Randstad!
jeffreyderuiter zegt
Ik ken zat knelpunten dat een baan overgaat in anderen. Hierdoor ontstaan files. Als je die door trekt heeft het absoluut wel zin. Hoef je geen deskundige voor te zijn.
timberleek zegt
@jeffreyderuiter:
exact. Minder geklooi met rijbanen zal een hoop schelen.
Zie de A1 bij deventer. Daar krijg je eerst een spitstrook erbij. Die haalt niks uit, want zodra de A50 erop komt stroopt het alsnog op. Vervolgens als dat een beetje tot rust is gekomen en iedereen weer op gang is….verdwijnt die spitstrook weer. Sta je weer op te stropen om iedereen ertussen te laten.
Net als met alles. Keep it simple.
Minder geschuif met rijbanen. Minder op en afritten en minder wisselende snelheden.
Zorg dat het regionaal wegennet de stromen beter kan verdelen. Snelweg is voor afstanden (zover mogelijk in NL), daarna ga je over op de N wegen voor verdeling binnen de regio. Met name in de randstad ben je continu bezig met in en uitvoegstroken. Dat is allemaal vertraging en file veroorzaken.
mashell zegt
@timberleek: toch was het een jaar of 15 veel erger bij Deventer. Dan was het schuiffelen over de brug helemaal tot het toegevoegde verkeer van de A50 er bij was en gestabiliseerd. Nu kun je rijden tussen Deventer en Apeldoorn. De oorzaak van files is ook niet gedoe met rijstroken maar het verkeersaanbod. Zolang de fabriek om 8.00u begint en het kantoor om 9.00u zul je grote verkeersdrukte in de spits blijven houden.
87sandyd zegt
@mashell: het probleem bij Apeldoorn komt puur door de afrit naar a50 toe. Ik rij er al jaren dagelijks langs en het is 1 groot drama.
Het probleem is simpel, te veel auto’s voor een te klein knooppunt. Oftewel, het knooppunt moet aangepakt worden. Sws is de hele a1 van almelo naar deventer tegenwoordig overvol. Bouw gewoon 2×4 baans wegen, vergroot het knooppunt bij Apeldoorn met aparte uitvoegstroken voor arnhem en zwolle en het probleem is opgelost.
Die bureautijgers in Den Haag moeten gewoon inzien dat er geen beter alternatief is voor de auto. En ja het is ff k*t voor het milieu, maar die files kosten jaarlijks ook miljoenen.
Overigens zouden ze ook iets kunnen doen aan die vrachtwagens. Met uitzondering van bestemmingsvervoer gaan ze maar ’s nachts rijden. Of doe netzoals België en Duitsland lekker tol heffen op die dingen. Dan komen die Duitsers en Polen ook niet meer door ons land als ze naar Frankrijk of Spanje moeten.
timberleek zegt
@87sandyd:
Ik vraag me af of dat wel zo kut is voor het milieu. File is uitstoot om niks. als het doorrijdt maak je tenminste kilometers voor je uitstoot.
En vrachtwagens van de weg halen is een onhaalbaar idee. Moet nu al eens kijken wat een vrachtwagen chaos er ontstaat doordat je op zondag niet door duitsland mag. Wat denk je dat het wordt als het overdag niet mag? Dan staat elk parkeerterrein (en in de praktijk ook vluchtstroken) vol met geparkeerde vrachtwagens die geld aan het verbranden zijn. En vervolgens heb je gigantische hoeveelheden bedrijven die overdag geen ruk meer kunnen, want de spullen kunnen nergens heen. Dus logistiek moet naar nachtwerk. De havens moeten naar nachtwerk etc. Dat kost klauwen met geld, en niemand heeft zin in nachtwerk (jij ook niet neem ik aan).
Hoe makkelijk het ook is om te zeggen. Het is heel logisch dat we spits hebben. Want we willen allemaal om die tijd iets doen. Later werken is kut, want dan kun je niet thuis eten met het gezin. Of liggen de kinderen al op bed tegen de tijd dat je er bent. Eerder werken is ook niks, dan moet je achterlijk vroeg op en heb je amper nog wat aan je avond. Er is een reden dat het gros kantooruren werkt, dat zijn de “fijne” uren. En dat zal niet veranderen
pomoek zegt
@timberleek: Op zich heb je volledig gelijk. Maar er is niet zo heel veel nodig om iets aan de files te doen. Ik begrijp dat 10% van het verkeer tijdens de spits recreanten betreft. Pensionado’s die een dagje Amsterdam gaan doen. Dus overheid: Een reclame campagne beginnen (in de kampioen!) en ervoor zorgen dat die mensen 2 uurtjes later de weg op gaan. Gooi pretparken en dat soort zaken meteen wat later open, dat scheelt ook weer een slok op een borrel.
Werk thuis vóór je vertrekt even je mailbox leeg. Ben je een uurtje(?) zoet mee, maak je ook nog het ontbijt met je kinderen mee.
Werk 4 dagen in plaats van 5 dagen. 4*9 uur, heb je een vrije dag om met je gezin door te brengen, zien je kinderen je ook eens anders dan duttend voor dwdd!
timberleek zegt
@mashell:
Dat geloof ik. Maar een spitstrook weg halen net als het weer een beetje begint te rijden is achterlijk.
Die hele A1 had al jaren geleden minstens 3 baans moeten worden. Er rijdt veel vrachtverkeer, dus in de praktijk is iedereen continu onderweg op de linkerbaan.
tvr1974 zegt
@jeffreyderuiter: exact zie A4 bij Leiden..ruimte zat om in het “middendeel” 2 x 3-baans door te trekken, maar wat hebben de “theorie (studenten)”verzonnen; we maken er van 3 naar 2 x 2-baans (per kant in het middendeel) van… Die 2 banen aan de zijkant zijn prima maar dat middendeel beide kanten op moet gewoon 3 x 3-baans worden doorgetrokken.. ruimte zat. Zelfs al zetten ze m alleen open met spitsuren.. pff
Zo nog 10-tallen voorbeelden in NL. en dan roepen ze; de files zijn niet minder geworden.. Gek he? als je een trechter midden in de weg creëert.
Overigens ben ik wel een voorstander van kilometerheffing( a la elektronische tol”, dus bij op en afritten camera’s die kentekens lezen waar je er op en af gaat en zo het bonnetje per maand(?) naar je kunnen sturen bijv(en bij buitenlanders verplichte melding bij grens(of post)kantoortjes voor afrekeken en anders boete met naheffing) … maar dan wel wegenbelasting afschaffen.. zo betaal je meer als je meer km’s maakt(of je gaat B-wegen rijden) en de buitenlanders gaan eindelijk meebetalen aan onze wegen… En ja eerlijk is eerlijk de gebruiker betaald.
flutterby zegt
Ik denk dat we er uiteindelijk niet aan ontkomen. Meer asfalt betekend vaak enkel het verplaatsen van het probleem, al mogen ze van mij de wegen die zowel ’s ochtends als ’s avonds vast staan wel is aanpakken. Dubbel winst toch?
Het grote nadeel van rekeningrijden is de privacy, maar die hebben we op de grote wegen toch al niet. Het staat er al helemaal vol net camera’s van o.a. de Belastingdienst of van spitmijd projecten.
Alleen zouden we bij de invoering hiervan de brandstofprijzen gelijkgetrokken worden met de rest van Europa, wegenbelasting en afgeschaft EN bpm/CO2 tax afgeschaft. Het rekeningrijden zal enkel op de drukke wegen en enkel in de spits moeten gelden.
mrrallycross zegt
Wie is de opdrachtgever van dit onderzoek? Wiebes zeker?
kimhung zegt
@mrrallycross: iemand die een beetje wiebes is
MrHyde zegt
Het eerste deel van de conclusie klopt: ‘meer asphalt zorgt niet voor minder files’.
Dat komt omdat een rijstrook extra op een bestaande weg alleen helpt om te bufferen.
Wat dan wel helpt, en hier gaan de onderzoekers mijns inziens de mist in, is de knelpunten aan te pakken. De bottleneck zit hem namelijk in op en afritten, kruisingen, stoplichten en alle andere punten waarbij men afremt en weer optrekt.
Maar nee, laten we vooral kijken naar de ‘bufferzones’ (stukken snelweg), en niet naar de bottlenecks. In dat opzicht hebben de onderzoekers natuurlijk ook wel gelijk; maak het maar duurder, en de toch al uitgeknepen NL’er kan het niet meer betalen (lees, stopt ermee). Over die ‘mogelijke bijeffecten’ doen we maar makkelijk, dat is namelijk gewoon een directe aantasting van onze economie.
berlinetta zegt
Toevallig dat de beste oplossingen altijd degene zijn die de burger het meeste geld kost.
peug206 zegt
En hoe willen ze die kilometerheffing controlen tijdens spitsuren? Beetje hetzelfde als buiten kantoortijden werken en dan een vergoeding krijgen? Waarbij iedereen lachend aansluit in de file en ondertussen “thuis werkt”?
1audi1 zegt
@peug206: Die mooie kentekenregistratie camera’s langs de weg misschien
kimhung zegt
Ik moet zeggen dat de nieuwe A4 wel degelijk zin heeft. Volgens mij vragen ze het gewoon aan de verkeerde mensen. Tenslotte moet je niet gaan remmen als je gaat invoegen, gewoon met de verkeer meegaan. Mensen moeten elkaar ook de ruimte geven. Daar erger ik me het meeste aan
MrShifra zegt
@kimhung: Inderdaad, de ikke ikke-mentaliteit overheerst op de Nederlandse wegen.
lincoln zegt
Het enige wat echt goed helpt tegen files en dat soort overbevolking is mensen import/handel ..
En daar is geld voor nodig ..
Veel geld ..
willeme zegt
Het onderzoek zal vast wel kloppen. Als je de mensen de keuze geeft tussen niet rijden of rijden inclusief fusillade zal men kiezen voor niet rijden. Maar daar is het probleem mee verschoven. Niet opgelost.
Het kan toch niet zijn dat je naast én BPM, ehh, CO2 taks, wegenbelasting, accijnzen op de brandstof en btw óók nog eens extra belasting moet gaan betalen omdat je belastingmobiel gebruikt op een moment dat het netwerk het niet aankan?
Ik heb jarenlang met plezier in de hospitality gewerkt. Sta je nooit in de file. Nooit. Je werkt of erg vroeg of erg laat.
Voor sommige beroepen is het noodzakelijk dat je van 9 tot 5 werkt met een uur pauze (heb even geen voorbeelden), maar er zijn genoeg banen die echt wel een paar uurtjes eerder of later kunnen. Als de hogescholen en universiteiten dit ook even oppakken heb je de drukte gespreid. Gewoon even een change-of-mind kan veel meer schelen dan ouderwets belasting heffen.
viezefreddyw zegt
@willeme: De meeste banen hebben een 9 tot 5 werktijd, soms eerder en soms later en soms ook eerder klaar of later klaar. Ikzelf heb zo’n baan. Rond 08:00 aanwezig, rond 17:00 zit het er weer op en kunnen we naar huis. Af en toe eerder of later. Ik zit er dus totaal niet op te wachten om extra te moeten betalen omdat ik standaard in de spits moet rijden. Alternatieven, zoals het openbaar vervoer, is er voor mij niet en voor vele anderen ook niet.
Is misschien gek, maar in zekere zin zou je kunnen zeggen dat het discriminatie (haha!) is. “Jij rijdt in de spits dus jij mag extra betalen. Je buurman rijdt nooit in de spits dus hij is goedkoper uit.” Is natuurlijk niet zo, maar kan me voorstellen dat mensen het zo gaan zien.
motoragent zegt
@viezefreddyw: Goed punt, sommige banen laten andere werktijden gewoon niet toe. Als bijvoorbeeld inkoper zijnde is het totaal niet handig om ver voor de spits al aanwezig te zijn. Je bent gewoon afhankelijk van de leveranciers, als je om een uur of 7 naar een bedrijf belt vang je 9 van de 10 keer bot. Aan de andere kant precies het zelfde, als een bedrijf jou nodig heeft rond een uur of 4 lig jij alweer languit op de bank voor de televisie.
damrakker zegt
@viezefreddyw: als dit waarheid wordt zal een beetje concurrerende werkgever zijn secundaire arbeidsvoorwaarden aanpassen waardoor het net zo druk blijft, en we per saldo er niets mee opschieten. Behalve een extraatje voor de schatkist dan.
alassad zegt
Ik begrijp het punt wel. Theoretisch gezien ligt er genoeg asfalt om je verkeer over te laten rijden. Door pieken in verkeersdrukte echter krijg je de files. Dus in theorie is niet de hoeveelheid asfalt, maar de pieken het probleem. En die kun je aanpakken met spitsheffing oid. Niet leuk, wel begrijpelijk.
robert110 zegt
Oplossing: Meer B wegen en zandpaden.
jpo26 zegt
Misschien is het ook een idee als mensen eens leren filerijden.. Files volledig oplossen gaat niet lukken maar als mensen baan houden in een file en een poging doen om te blijven rijden lossen files mogelijk wel sneller op.
Maja de gehaaste lease rijder zal daar schijnt aan hebben.
mrrallycross zegt
@jpo26: gehaaste privé rijder ook.
purepet9229 zegt
@mrrallycross: Nee alleen leaserijder.
tkoote zegt
Dit soort onderzoeken werken altijd op m’n zenuwen. Er wordt maar gedacht dat we met z’n allen voor ons plezier in de file staan, maar zolang werktijden en bijvoorbeeld schooltijden niet veranderen hebben we weinig keus. Bovendien denk ik dat een hoop opgelost zal zijn als belangrijke verbindingen/tunnels tolvrij worden gemaakt (Kiltunnel, Blankenburgtunnel etc). En nu de landen om ons heen tol heffen of erover praten dat te gaan doen zal het in Nl nog een stuk drukker worden…
faalhaas zegt
En meer spoor, waterwegen, en vliegtuigen ook niet. Sterker nog, we stoppen met alle transportmiddelen en we gaan lopen.
berlinetta zegt
@faalhaas: Daar verzinnen ze dan wel weer een soort Stoeptaks voor om alle stoepen extra te onderhouden.
lekbak zegt
Ik ben dol op de spits. Alle mensen die dan in de file staan reizen niet op het moment dat ik de weg op moet!
TDI-goeroe zegt
sinds de verbreding van de A2 vanaf Eindhoven tot Amsterdam, hoef je in Limburg niet meer om 15.30u te vertrekken als je zeker wilt weten dat je om 20u in Amsterdam moet zijn. Hoezo, meer asfalt heeft geen zin?
mashell zegt
@TDI-goeroe: nog meer rijstroken aan die A2 toevoegen heeft geen zin.
siemi zegt
Ik vond de oplossing van Singapore wel creatief. Door het rijden in een oude auto te ontmoedigen, is het wagenpark nieuwer, waardoor minder mensen met pech staan, waardoor de doorstroming beter is.
Ze houden trouwens ook ideeën die ik minder vind (auto’s duur maken)
gregorius zegt
@siemi: het scheelt ook wel dat het openbaar vervoer in Singapore zeer goed is; waardoor het een goed alternatief is. Daarnaast is het daar ook niet voor een half jaar 3 graden met regen.
metalmike zegt
@siemi: Creatief, maar niet nuttig voor onze situaties. Onze files bestaan voor 99% uit leasehokken en vrachtwagens.
siemi zegt
@metalmike: maar het is wel thinking outside the box. En dat mist hier. Hier wordt nog vaak het ov als alternatief gebracht, maar dat is het ov gewoon niet.
fit4fun zegt
PvdA planbureaus die niet objectief zijn. Is al decennia lang zo. Daarom durven ze idd ook nooit iets over immigratie of overbevolking te zeggen
(Nederland is trouwens geen stadstaat, die onzin beweren ze ook al sinds de jaren 70)
hjhj zegt
of je maakt de trein eens betaalbaar, met voldoende plek,zodat het daadwerkelijk weer interessant wordt voor de dagelijks forens om van het openbaar vervoer gebruik te kunnen maken zonder als een sardine in een glazen NS-pot van A- naar Beter te moeten..
Femme zegt
Wat een crapverhaal. De capaciteitsverhogingen in de afgelopen tien jaar hebben enorm geholpen om de doorstroming op bepaalde wegen te verbeteren. Desondanks wonen we nog steeds in een landje waarin belangrijke verbindingen zoals de A1 nagenoeg geheel 2×2 rijstroken hebben, wat echt absurd is gezien de hoeveelheid verkeer die er overheen gaat. De ruimte om te verbreden is er gewoon en kost vooral bermgras. Het probleem in Nederland is dat we er zo moeilijk over doen.
w0o0dy zegt
Knelpunten oplossen zal altijd beter werken dan capaciteit op snelwegen vergroten/verkleinen. Lokaal verkeer minimaliseren, snel afwikkelen en goed organiseren dat scheelt. Minder op en afritten dat helpt. Meer fatsoenlijke alternatieve wegen als er eens iets gebeurt op de snelweg.. Carpoolen of gratis parkeren buiten de stad en gratis OV in steden helpt ook… En thuiswerken kan prima.. Als dat discipline hoog is en bewaakt kan worden.
gaffertje zegt
Kilometerheffing is eigenlijk wel de oplossing hoor.. knelpunten oplossen heeft niet echt zin, want dan creër je verderop gewoon een nieuw knelpunt.
Het mag wel niet zo zijn dat de kilometerheffing bovenop de bestaande verkeersbelasting komt. Het is eerder volgens het principe ; diegene die de file veroorzaakt (aangezien hij nu net tussen 8-9 op een bottleneck moet passeren) zal hiervoor belast worden. Diegene die ergens op het platteland woont mag rijden wat hij wil, aangezien hij niemand stoort.
Als de inkomsten die uit deze kilometerheffing dan ook nog eens gebruikt worden om (slim!) de laatste knelpunten op te lossen en betere OV-verbindingen te maken gaan we helemaal de goeie richting uit.
Maar ik maak me geen illusies dat een politicus dit snel zal invoeren.. te onpopulair…
thefmanl zegt
Ik merk al dat ik op tijd weg ga uit Nederland.
pomoek zegt
@thefmanl: dan vinden wij dat ook.
rs6issnel zegt
Ik werk 5 ploegen. Nooit last gehad van files. Als ik in de file zit is het meestal in het weekend als er zonodig geshopt moet worden met mijn vrouwtje en natuurlijk als ik naar mijn schoonmoeder moet richting duitsland, maar daar hoor je mij niet over klagen.
gregorius zegt
Ik heb een idee. Schaft dat belachelijke idee van reiskostenvergoeding eens af!
Het zal niet direct helpen, maar je zal wel gaan zien dat bedrijven die niet in de randstad hoeven te zitten vanzelf zullen gaan verkassen.
Mensen zullen veel harder zoeken naar een baan in de buurt.
En als je al bedrijf ziet dat er geschoold personeel voor je klaar staat in de provincie, terwijl je bedrijfspand daar ook maar een fractie kost…
1audi1 zegt
@gregorius: je snapt het echt niet he
tdg200 zegt
Leuk zo’n kilometerheffing als je vertegenwoordiger bent en 80.000 km per jaar rijdt
captainknowit zegt
De praktijk laat al tijden zien dat meer asfalt het fileprobleem voor een groot gedeelte oplost. Toen ik vroeger over de 2×2-baans A2 tussen Den Bosch en Eindhoven reed, was het altijd raak met de files. Nu het helemaal 3-baans is geworden kan ik continue tussen de 100 en 130 km/u rijden en lijkt het ook een stuk rustiger op de weg. Nu ben ik verhuisd en mag gebruik maken van de A58 tussen Breda en Eindhoven. Hier zie je goed wat een wegversmalling en invoegen voor fileveroorzaker is. Er zijn op die weg gewoon teveel auto’s per meter met verschillende snelheden.
Je kunt dat oplossen door :
1. Iedereen dwingen dezefde snelheid in een treintje te rijden. Dat gaat dus niet werken bij mensen… En de invoegers kunnen er niet tussen…
2. Betalen in de spits om zo het verkeer uit te spreiden over de dag. Gaat ook niet echt werken bij mensen. We mopperen dat we moeten betalen, maar we blijven gewoon in de spits rijden, want dat is de levensstijl waarin we vastzitten.
3. De weg breder te maken en knelpunten oplossen. Blijkt wel te werken.
4. ….
Dit is wat ik met mijn gezond verstand zo op kan noemen. Ja, er zijn altijd mensen die er anders over denken, maar die kleine minderheid rijdt al buiten de spits en is geen oorzaak van het probleem, of probeert iedereen naar hun snelheid te krijgen door niemand er langs te laten en zijn zo dus een grote veroorzaker van files.
Het veranderen van het (niet crimineel) gedrag van mensen door te straffen klinkt zoooo middeleeuws…
pomoek zegt
@captainknowit: De A58 is een weg die altijd volstaat met vrachtwagens richting Duitsland. Dat maakt de doorstroming erg lastig. Ik ben niet voor een kilometerheffing. Dat is een complex systeem dat fraudegevoelig is. Het is een knuppel in het hoenderhok gooien, maar wat denk je van het verhogen van de brandstofprijs? ( i know, i know)….
maurits123 zegt
Wel.
bassx zegt
Als je niet in de breedte kan uitbreiden dan maar in de hoogte, maak gewoon alle autosnelwegen dubbeldeks.
ivtecje zegt
wat een groot stuk onzin.
Meer asfalt help het fileprobleem van nu, dat is zeker.
tegen die tijd, over de koers van jaren, dat de economie / bevolking groeit en dus het verkeer, dan maar weer meer asfalt! :)
Laten we de gedachten omkeren;
– de Infrastructuur (weg, water en communicatie) van NL is van de jaren ’80 tot zegge 2005 een groot aandeel geweest van de economische bloei.
Met deze beslissing vindt het CPB dat de economie maar beter niet meer kan groeien???
met kilometer heffing zegt CPB dat ze juist willen forceren dat mensen de weg niet op gaan, echter zolang mensen juist de weg opgaan, blijven de euro’s rollen.
logica.