Na deze krachtkuur kan de Maserati de competitie met het Duitse premiumgeweld dubbel en dwars aan.
Hoewel de Quattroporte natuurlijk vooral bekendstaat/stond om z’n limousinelooks gecombineerd met een supercargeluid, is de laatste incarnatie uit 2013 ook te bestellen met een V6 Diesel in de fraaie neus. Deze krachtbron is goed voor 275 pk en 600 Nm, maar de senior manager met haast wil natuurlijk méér.
Gelukkig zijn daar de mannen van Tunit, die softwarematig een nette 60 pk en 125 Nm extra uit de 3.0-liter V6 weten te peuteren. De totalen komen daarmee op een alleraardigste 335 pk en 725 Nm. Daarnaast is de vermogensafgifte flink uitgesmeerd, zodat het nu al vanaf 1.200 rpm (in plaats van 1.900 rpm) fiësta is in de Italiaanse zakensedan voor mensen die van wat anders houden.
Zo komen we ook meteen op een interessant dilemma, want met bovengenoemde specs wordt de Quattroporte ineens serieus partij voor de A6/A7 Competition (326 pk en 650 Nm) of bijvoorbeeld de BMW 640d Gran Coupé (313 pk en 630 Nm). Aan jullie de keuze, maar ondergetekende zou zonder aarzelen voor de drietand gaan. Met dat tuningkitje erbij graag.
dhrwilders zegt
Die Maserati is nog dik ook pfff
kliko zegt
Blijft een prachtige wagen. Ik kijk altijd om. :)
Deze velgen vind ik er ook erg mooi onder staan. Sportief, sjiek en niet te schreeuwerig: “Kijk! Ik ben getjoent!!”
philipf zegt
Nee, nogsteeds niet. Dankjewel
philipf zegt
@philipf: de motor dan. Auto mag wel. Maar dan wel met V8
kapiteinaudi zegt
Pracht van een auto! Nog wel liever de S of GTS!
henkhupelschoten zegt
Cls 350? Overigens ziet de quattroporte er echt goed en leuk uit zo!
granlusso zegt
@henkhupelschoten: Die blijft qua vermogen wat achter, als diesel max. 258pk.
gtwillem zegt
@granlusso: kleine Brabus kuur en je zit ook op 300pk.
imdoctorbob zegt
Moet nog wennen aan het idee van een Maserati met diesel geluid… Het geluid was/is toch wel 50% van de reden om een Maserati te kopen, waarvan de andere 50% het uiterlijk is.
w0o0dy zegt
@imdoctorbob: deze diesel klinkt voor een diesel echt wel heel goed. Ik zou bijna zeggen beter dan menig benzinemotor tegenwoordig
jeroen13 zegt
wel een dikke 25k duurder dan de A6
Lijkt me eerder een concurrent voor de panamera diesel ;)
OT: waanzinnig mooi ding, en nu nog sneller :)
Author zegt
@jeroen13: True, maar met wat gevink in Duitse optieboekjes is € 25k geen probleem dacht ik zo ;)
tupperware zegt
@mauritsh:
Dan kan je vinken tot je een ons weegt, de stijl van een Maserati ga je daar niet mee evenaren..
Author zegt
@tupperware: zoals al in het artikel wordt aangegeven: ik zou sowieso de Maserati kiezen. Wat is je punt?
Tonnie zegt
@tupperware: als ik graag de stijl van deze maserati wil dan bespaar ik mezelf een hoop geld door een mondeo of hyundai i40 aan te schaffen.
lincoln zegt
@Thijsj: je moet zo,n ding dan ook niet zien als een door Leepu verbouwde Chrysler (wat niet geheel onmogelijk zou kunnen zijn) ..
maar als Italiaanse passie en emotie .. en vooral typisch Italiaans design .. want dat kunnen alleen Italianen ..
knipperlichtje zegt
Een A8 4.2 TDI gaat daar nog overheen, dus die kan ie nog niet aan. ;)
Maar eigenlijk zijn die helemaal geen concurrenten voor elkaar, daarvoor verschillen ze teveel van opzet. Probleem is wel dat Maserati het toch van haar schoonheid moet hebben, de huidige quattroporte vind ik persoonlijk aartslelijk.
maseratizzzzzzzz zegt
@knipperlichtje: maar dat is dan ook een achtercilinder…
3246cm252kw zegt
@maseratizzzzzzzz: M550d is een 6 pitter :-)
tupperware zegt
@knipperlichtje:
Lekker belangrijk, ik zit dan toch liever in een minder krachtige Maserati dan in een op gedofte Skoda..
kvdw zegt
@tupperware: “op gedofte Skoda..” hahaha heerlijk zeg, hoever kunnen we nog gaan met de VAG grapjes?
tupperware zegt
@kvdw:
Ik had het een Trabant kunnen noemen maar dat merk hebben ze een zachte dood laten sterven..
bussie88 zegt
@knipperlichtje: Hij is zeker niet zo mooi als de nieuwere versies van de vorige. Alleen weet ik nog dat ik die ook niet zo mooi vond toen ie uitkwam. Ben er echter verliefd op geworden gaandeweg de levenscyclus van het model. Sowieso veel cooler dan de Duitsche comcurrentie en dat maakt de tekortkomingen meer dan goed. Afschrijving is echter een bitch.
Edge zegt
Zelfs zonder tuningkitje zou ik voor de drietand gaan.
lincoln zegt
typisch stukje @w0o0dy plagiaat ..
w0o0dy zegt
@lincoln: geen toeval ;-)
lincoln zegt
@purepet9000:
725Nm bij 1200 rpm ??
dan wil je niet zo snel meer terug naar benzine ..
m550d zegt
@purepet9000: jij plaatst echt de meest onzinnige reacties ooit… Iets met appels en bakstenen.
buchan747infernsopottink zegt
@purepet9000: Nee, ik heb het niet zo op die Skoda’s, geef mij maar een dikke Fransoos zoals SEAT.
Dutchdriftking zegt
@buchan747infernsopottink: ehmm Seat komt uit Spanje. vandaar die Zomerse modellen Ibiza enzo………
Tonnie zegt
@dutchdriftking: die is de weg kwijt…
Dutchdriftking zegt
@buchan747infernsopottink: Ja, net als Sinterklaas. Seat is Spaans, het is een onderdeel van de zogenaamde VAG groep. In feite een broertje van Skoda. Ze gebruiken dan ook de zelfde motoren, onderstellen, platformen e.d.
badboys zegt
@dutchdriftking: Sinterklaas uit Spanje?? ik zou je huiswerk nog eens doen.
lincoln zegt
@badboys:
huiswerk over sinterklaas !! op welke school zit jij ??
badboys zegt
@lincoln: Blijkbaar heeft die het verkeerd geleerd ;) Je bent nooit te laat om iets te leren ;) Hij komt toch echt uit Turkije.
lincoln zegt
@badboys:
net als godje en allahtje bestaat die niet ..
ook jij bent niet te oud om te leren ..
badboys zegt
@lincoln: Voor mij bestaat die wel, voor jou niet dat kan en mag je bent vrij om te geloven wat je wilt net als ik.
lincoln zegt
@badboys:
ooit zal je erachter komen dat sinterklaas niet bestaat ..
tupperware zegt
@lincoln:
Vast een oud Ibn Galdoen klantje..
badboys zegt
@tupperware: Ibn Galdoen? Grappig ik was/ben als moslim tegen die specifieke school dus je zin gaat niet op helaas ;)
ibmg zegt
@badboys: Was / ben? Daar ben ik benieuwd naar…
badboys zegt
@ibmg: ik was toen geen voorstander van die school en ben dat nu ook niet.
kroverbeek zegt
@buchan747infernsopottink: http://www.seat.com/content/com/com/en/company/history.html
Alinea 2
Dutchdriftking zegt
@buchan747infernsopottink: http://nl.wikipedia.org/wiki/Seat Kijk eens, veel plezier. VAG staat overigens voor Volkswagen AG, dat is Duits.
Dutchdriftking zegt
@purepet9000: Klopt, Barcelona ligt bij Parijs toch? en Española is Frans voor Frankrijk.
Quote :
In 1950 werd Sociedad Española de Automóviles de Turismo, S.A opgericht. (Automóvil de Turismo betekent personenauto.)
Op 13 november 1953 rolde de Seat 1400 van de band. Dit was de eerste SEAT, toen nog bij de Zona Franca-fabriek in Barcelona.
ibmg zegt
@dutchdriftking: AG so…
Tonnie zegt
Voorkant van een koreaan en voor de rest lijkt t op een mondeo. Fraai is het laatste waar ik hier aan denk.
Ik blijf nog bij een bmw 6 gran coupe, dankuwel. Of de vorige generatie quattroporte, die waren wel heel mooi!
c-greg zegt
@Thijsj: al eens in het echt gezien? Dan lijkt het toch echt niet op een mondeo hor. Klasse druipt er vanaf.
Tonnie zegt
@c-greg: vaak genoeg in het echt gezien, in mijn ogen druipt er weinig vanaf behalve drollen.
De vorige was daarentegen echt prachtig en stijlvol.
Reimon zegt
Upgrade: yes please!
Maar dan wel in een Ghibli..
Dutchdriftking zegt
Dan is een diesel in eens best leuk!
gtwillem zegt
Nog steeds de 535d. En als het sportiever moet zijn een Panamera Diesel.
TheVeenmeister zegt
Ik zou mijn geld iets meer in de pocket houden en een Ghibli aanschaffen. In mijn ogen een mooiere auto..
mrrallycross zegt
Je bent echt een pannekoek als je een quatroporte diesel koopt
badboys zegt
Blijft een indrukwekkende verschijning al is de oude Quattroporte mooier.
Voor mij de Porsche Panamera graag.
alfablog zegt
Ik zou m niet laten tunen. Je doet toch geen wedstrijdje in een Maserati?
berlinetta zegt
Ik was ook voor de Ghibli gegaan. Stuk mooier. Maar een 6 GC vind ik ook echt een schitterende wagen.
strepentrekker zegt
Ik zou toch echt voor de A6/A7 gaan, gebleken is in diverse Duitse tests dat de aandrijflijn efficiënter blijkt voor de prestaties. Bovendien
vind ik de strakke lijnen fraaier
en de kwaliteit beter, nou ja smaken verschillen nu eenmaal.
imba zegt
@strepentrekker: Slaat je gebruikersnaam op je onderbroek?
toyotafortuner zegt
Hoewel ik mijn QP liever niet verslaafd laat worden aan de Satanssap, vind dit staaltje tuningvlijt wel lekker
hacker zegt
“Daarnaast is de vermogensafgifte flink uitgesmeerd, zodat het nu al vanaf 1.200 rpm (in plaats van 1.900 rpm)”
Als ik dit lees dan heb ik altijd mijn twijfels of dit wel goed is voor zo’n auto.
Ik zou toch voor een 640d GC gaan, weinig die aan die looks kan tippen in die klasse.
meepinz zegt
Een diesel motor in een Quartoporte is als een cola light bij je big mac menu.
mclarenf1lm zegt
Ik vind de huidige quattroporte een prachtige wagen, maar diesel blijft een beetje not-done in een maserati. Gelukkig doet het de verkoopaantallen (en dus Maserati) wel goed.