De inmiddels bijna uitverkochte supercar van Aston Martin hoeft het niet te hebben van zaken als gewichtsbesparing in de vorm van geen radio + speakers. Sterker nog, er komt een soort van maatpak-audiosysteem van B&O in te liggen, melden ze vol trots.
Dat het Deense bedrijf de audio zou gaan verzorgen voor de One-77 was in 2009 al uitgelekt. Maar het gaat niet zomaar om wat inbouw-speakers en versterkers. Zo zijn de luidsprekerkasten van de (sub)woofer van het geluidssyteem met de naam ‘Bang & Olufsen BeoSound One-77′ volledig in de carbonvezel autostructuur geïntegreerd. Scheelt weer in de kilo’s en het blijft allemaal lekker stijf.
De speakers en pop-up tweeters zijn uit massieve blokken aluminium gewalst. Schijnt ook bij te dragen aan het geringe gewicht en het draagt bij aan de ‘akoestische transparantie’, aldus B&O. Bij elkaar is het geluidssysteem goed voor 1.000 watt aan vermogen.
Het totaal vermogen zegt de caraudio-freaks natuurlijk niet zoveel, daarom hieronder de specs van het systeem:
Technische specificaties
13 actieve luidsprekers:
– 2 x 19 mm soft dome tweeters in gemotoriseerde akoestische lenzen
– 3 x 19 mm soft dome tweeters
– 5 x 90 mm middentonen (gesloten kast, Neodymium magneet, fiberglas conus, ABS korf)
– 2 x 160 mm woofers (gesloten kast, Neodymium magneet, lucht gedroogde papieren conus, gegoten aluminium korf)
– 1 x 200 mm subwoofer (gesloten kast, Neodymium magneet, lucht gedroogde papieren conus, gegoten aluminium korf), 1.000 watt met
1% distorsieDSP (Digital Signal Processing) versterker:
– True-Image™: Bang & Olufsen gepatenteerd up-mix algoritme voor stereo en 5.1 multikanaals materiaal
– Volume-egalisatie afhankelijk van lawaai, snelheid en instelling van de climate-control
– ICEpower® versterker
Nog even wat cijferwerk: de 77 Aston’s krijgen een 7,3 liter V12 met 760 pk onder de carbonfiber motorkap. Daarmee is een Vmax van 355 km/u haalbaar. We kunnen ons voorstellen dat je met zo’n kakafonie aan schreeuwcilinders helemaal geen zin hebt om naar iets anders te luisteren, maar mocht je om wat voor reden dan ook de motorroffel zat worden, dan zorgt B&O er dus voor dat het wel goed zit met de muziek.
BobbyD zegt
“De speakers en pop-up tweeters massieve blokken aluminium gewalst” Klopt niet….
1000 Watt, zullen veel petjes jaloers op zijn!
ardonjr zegt
@BobbyD: 1000 Watt zegt geen reet en zeker als het een fabrieksopgave betreft. Fabrikanten nemen namelijk altijd P(max) in plaats van P(rms) en zijn ook altijd redelijk goed in overdrijven. Iemand met een beetje interesse in audio weet dit natuurlijk wel.
towi1989 zegt
@ardonjr:
Voor een bedrijf als B&O mag je er toch wel vanuit gaan dat de opgegeven specificaties kloppen
Johan-SV zegt
@towi1989: die kloppen ook, zei een mannetje van B&O tegen mij, alle speakers zijn gemeten in RMS
Cantago zegt
@ardonjr: De goedkopere fabrikanten waarschijnlijk, bij de betere merken heb ik het nog nooit gezien B&O geeft zijn specificaties dan ook erg nauwkeurig uit, veelal in RMS waarden.
Klassiekerrally zegt
Wat mij betreft wordt de echte muziek onder de motorkap geproduceerd, maar zo’n stereosetje is wel prettig bij het autowassen. ;)
Marijn90 zegt
@Klassiekerrally: Idd, wie hoeft er nu het gelul van edwin evers en vrienden te horen als je 7.3 liter v12 onder je motorkap hebt liggen..
Marijn90 zegt
@Marijn90: een 7.3 liter v12 excuses
Klassiekerrally zegt
@Marijn90: Edwin Evers, of nog (veel) erger, die kwasten die zichzelf ’s middags op 3FM zo geweldig vinden…
Hoef je niet eens wagenziek te zijn om braakneigingen te krijgen.
Pordon zegt
@Klassiekerrally: U heeft geen harddisk, SD-kaart, Ipod, CD/DVD aansluiting in uw auto dat u genoodzaakt bent naar de radio te luisteren? Lijkt me toch wel lekker hoor zo’n stereosetje in je auto. Als je inderdaad even geen zin hebt in de V12 gewoon lekker Jimi Hendrix, SRV, Pink Floyd etc. opzetten en genieten maar!
Klassiekerrally zegt
@Pordon: Ik heb in spannende auto’s minder de neiging om een radio/cd-speler/mp3-speler aan te zetten.
In de huis-tuin-en-keuken-vervoer-van-A-naar-B hokken wil ik graag naar muziek luisteren, omdat die als auto te saai voor woorden zijn.
Ik deel overigens je muzieksmaak. In elk geval voor een groot deel :)
Pordon zegt
@Klassiekerrally: dat ben ik met je eens, maar dat is omdat ik niet dagelijks in een spannende auto zoals een one-77 kan rijden. Zodra ik dat wel kan zou ik toch een mooi audio systeem in m’n auto zeer op prijs stellen.
Gelukkig, nou ben ik wel benieuwd welke van de 3 je dan niet zo bevalt;) Het hadden overigens ook zomaar 3 andere kunnen zijn zoals: Jeff Beck, Eric Clapton en de Stones bijvoorbeeld:P
axel zegt
wat ik nooit snap dat ze 1 van de beste speaker monteren maar niet de akoestiek van de auto veranderen daar is veel meer winst mee te behalen. maar dat is wel weer veel moeilijker maarja bij spijker kunnen ze het wel
Kvgorp zegt
spulleke hoor
mout zegt
Een luchtgedroogde papieren conus in je sub is anders niet de eerste keuze die ik bij deze toepassing zou bekijken. Papier vervormt toch flink onder belasting. Vandaar misschien de 1% vervorming. Best fors – al is het bij zulke hoge vermogens niet onaardig.
JanJansen zegt
@mout:
Papier heeft een uitstekende interne demping. Dit voorkomt storende boventonen (soort resonaties). Vandaar dat dit materiaal nog steeds in de beste drivers gebruikt wordt (Lees: Scan-Speak, Peerless, Seas enz).
Er zijn wel uitstekende alternatieven, zoals keramiek (Accuton), polypropyleen (AudioTechnology), Carbon (Morel) en aluminium (ook Seas) maar die hebben ieder weer hun specifieke problemen met resonanties, demping en gewicht. Er is dus nog steeds niet echt een superieure of slechtere manier van conussen bouwen.
Wel wordt er in het audio wereldje veel uit de duim gezogen in het kader van de verkopen, maar dat is een andere discussie.
Verder weet ik dat B&O, die beschikken over de grootste meetstudio ter wereld, een van de weinigen zijn die niet overdrijven met hun specs en dat is een hele verademing. Een actief systeem met dsp’s is helemaal 2011, zelf ben ik bezig met een miniDSP in mijn Linkwitz Orion kloon. En dat is echt een verademing tov de spoelen en condensators van vroegah.
Cantago zegt
@JanJansen: En de geweven kevlar woofers die KRK gebruikt dan? Deze zijn erg licht, precies en vervormen amper. Ze bieden zo de perfecte basis voor een luidspreker.
JanJansen zegt
@Cantago:
de krk woofers worden door Usher gebouwd, deze zijn inderdaad vrij goed.
Bovendien zien ze er mooi uit.
Cantago zegt
@JanJansen: Dat mooie mag van mij ook meetellen! Ik zou ze zo graag terug zien in het interieur van mijn Aston;)
mout zegt
@JanJansen: Kijk, dat zijn de reacties waar ik wat mee kan. Al geef ik me niet meteen gewonnen ;-)
‘Interne demping’ is niet veel anders dan ‘gebrek aan stijfheid’. Al moet ik je nageven dat het bij bas-speakers vooral de ongewenste boventonen zijn die het loodje leggen. Dikke plus is ook aan de lucht drogen, ipv vocht eruit persen. Zo houd je meer stijfheid.
Maar net als Cantago zou ook ik naar de Kevlar grijpen.
Verder heb jij het geluid van B&O hoger dan ik. Net als bij Bose verbaast het me dat een toko met zoveel echt eigen research me gewoon niet overtuigt. Maar dan heb ik het over een klassieke stereo setup. DSP heb je met zoveel speakers vast nodig, maar bij mij thuis hou ik het op een NAD voor mijn stereokanalen, en een instap Pioneer voor die enkele keer dat ik voor een film ga zitten, en twee kanalen achter wil toevoegen.
JanJansen zegt
@mout:
Ach het gaat ook niet om winnen, daar ben ik te oud voor.
Voor als je het leuk vind is dit een goede objectieve site.
Na alle metingen komt een relatief oude driver van papier het beste uit de metingen:
http://www.zaphaudio.com/6.5test/
Scan-Speak heeft dit ook goed door en houd zijn beste drivers in zijn assortiment onder de classic line. Opvallend is ook hier dat hun meest moderne en geavanceerde illuminator driver minder presteert dan de oude 18W8531G. Dit is dan ook een, of misschien wel de beste mid-driver die te krijgen is…en gek genoeg prima betaalbaar.
Cantago zegt
@mout: Breek me de bek niet open over Bose! Die maken echt bagger spul, ergens op Autoblog heb ik al eens een keer een uitgebreide uitleg gegeven waarom. En thuis voor een filmpje? Logitech Z-5500, kost bijna niks, en ik heb zelden speakers gehoord die zo dicht in de buurt kwamen van bioscoop geluid, heerlijk!
KEV9 zegt
Mjah en toch is het geen JBL-PRO
406_v6 zegt
@Soulmaster: hahaha… jij hebt thuis ook vast een wrede sony home cinema…. :mrgreen:
Okay, toegegeven B&O is nu ook niet direct audiofiele TOP, maar om nu een vergelijking te trekken met JBL…
Beste audio systeem af fabriek is op dit moment het B&W systeem in de Jaguar XJ…
rotarypowah zegt
@406_v6: Hmm.. denk dat Spyker ’t beter doet.
barney zegt
@406_v6: En dat weet jij omdat? Heb jij het peperdure spul uit deze bolide al eens gehoord dan? Dacht het niet. Heb jij überhaupt wel eens die van een XJ gehoord? Het degraderen van een toch wel zeer premium audio merk is naar mijn idee een beetje stoer-doenerij. Iedereen hier zal er van overtuigd zijn dat AM geen teringzooi in hun auto’s schroeft.
406_v6 zegt
@barney: De XJ heb ik 1 weekeinde lang proef gereden samen met de buurman (die heeft ‘m uiteindelijk niet gekocht) mét B&W audiosysteem. De Aston ken ik vanzelfsprekend niet, maar in de wereld van de audiofilie is B&O beslist géén Top-of-the-bill…hooguit een goede middenmotor.
En ja, ik ben ook qua audio apparatuur redelijk bij de tijd, thuis slaat Accuphase de klok eh speaker… van B&W uiteraard. Daarmee heb ik dus NIET gezegd dat AM teringzooi in z’n auto’s schroeft.
Lucb zegt
@406_v6: B&W levert gewoon kwaliteit, dat hoor ik ook bij de speakers van mijn vader. B&O is zeker niet slecht, maar je betaald gewoon ook voor design.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@406_v6: Ik denk dat de Bowers & Wilkins van de XJ een keurige 2e plek inneemt qua auto-audiofilia… Ik schat Burmester net wat hoger in, en dat heeft de Panamera natuurlijk. Dit klinkt zeker oko goed qua specs alleen soft dome tweeters is wellicht wat ouderwetsch… Zijn kwalitatief betere oplossingen voor tegenwoordig!
Pordon zegt
Wat een kennis hier trouwens over audio systemen op Autoblog. Ben toch al helemaal tevreden met Harmann Kardon.
406_v6 zegt
@Pordon: Comand met logic 7 systeem? klinkt prima !!
406_v6 zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Burmester of B&W, beide verschrikkelijk mooi spul; wat mij betreft stuivertje wisselen qua positie aan de absolute top.
KEV9 zegt
@406_v6: nop een JBL-PRO dbx set met als toetje een heuse TCB voor het ultieme laag
Cantago zegt
@Soulmaster: Welke set? En ik neem aan dat je een DBX processor gebruikt?
opgooier zegt
De radio zit onder de motorkap.
Cantago zegt
@opgooier: De bediening bij de rechtervoet spreekt me ook echt aan bij dit systeem.
rotarypowah zegt
Speakers gewalst uit een blok aluminium? Klinkt als een pannenset dan denk ik.
towi1989 zegt
@rotarypowah:
Klinkt als een slechte google translation
BmwMPower zegt
Die wil ik ook op mijn fiets!
barney zegt
Mijn natte droom op auto gebied. Zo, de hele wereld mag het weten.
s60r zegt
– 1000 Watt zegt niet alles, idd. Je hebt de cijfers van duurbelasting vs. piekbelasting. Maar nog belangrijker: verhouding met de gevoeligheid van de speakers. Vergelijk het met PK/kilo. Er bestaan (hoorn)luidsprekers met een gevoeligheid van 110 db. Slechts enkele watt blaast je van je sokken.
– niet de conus van de tweeter/ midrange zijn uit aluminium gewalst. Wel de frame (basket), in geval van de tweeter wellicht ook de akoestische lens.
– een papieren (lees: cellulose) conus is perfect geschikt voor midrange en zeker voor bass. Licht, stevig, snel, hoog bealstbaar. Veel high end speakers hebben een bass driver uit papier.
– JBL heeft veel mid-end spul, maar ook absolute wereldtop qua speakers. (K2, Everest).
– er wordt rekening gehouden met de akoestiek van de wagen (de ruimte) via de DSP (digital signal processing).
– beste audiosysteem af-fabriek is IMHO dat van Burmester in de Porsche Panamera. Burmester deed eerder al de Veyron.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@s60r: klopt, bizar die hoornluidsprekers met 2 x 4 watt mono versterking!! Vooral Avantgarde Acoustic is wat dat betreft een briljant merk. Maarja, vanaf 40 mille per speaker he…
In de specs staat trouwens dat de tweeter een soft dome conus heeft, en geen alu/kristal o.i.d. Vandaar dat ik ook zei dat me dat nogal tegenvalt in de(verder meer dan uitstekende)specs.
Ik zei ook al: dit systeem staat 2e, op het Burmester systeem na… Wie is er dan 3e eigenlijk?
Freewarefreak zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Bose?
Harmann Kardon?
406_v6 zegt
@Freewarefreak: Nee, Mark Levinson in de Lexus LS ;)
Freewarefreak zegt
@406_v6: Weet je, ik geloof allemaal onmiddelijk maar die prijzen. Ik denk dat er met goed aftermarket materiaal zeker hetzelfde niveau te halen is, alleen voor veel minder geld.
Cantago zegt
@Freewarefreak: dan ben ik bang dat je je vergist;) Het valt echt niet mee om perfect geluid in een auto te krijgen, als dat al mogelijk is. En vergeet niet, aftermarket spul is ook niet goedkoop!
Sorcerer zegt
Tja, goede audio in een auto… dat krijg je niet zomaar. Ten eerste zit je meteen verkeerd: je zit niet in het midden. Dat verstoort het stereobeeld en daardoor heb je niet hetzelfde uitzicht op beide tweeters. Daarnaast kun je laag niet mooi weergeven in een auto door de vorm van de auto.
Dus je bent gedwongen te werken met trucjes zoals Dolby Prologic om een centerkanaal aan te maken (te vinden in veel moderne auto’s: er wordt dan een centerchannel gebruikt voor de stemmen, en de rest van de speakers voor lage tonen + tonen die alleen van links of rechts komen). Daarnaast moet je ontzettend zitten equalizen. Daarnaast heb je rijgeluiden waarvoor je vaak compressie moet gebruiken zodat ook zacht geluid boven de rijgeluiden uitkomen.
Allemaal dingen die het echt luisteren naar muziek in de weg zitten. Ben wel benieuwd naar hoe dit klinkt hoor, maar ik verwacht een schel goedkoop hoog geluid gecombineerd met een te volle bass die (net zoals bij 99% van aftermarket) niet het allerdiepste bereikt.
Maargoed, kan nog altijd heel goed zijn voor geluid-in-een-auto hoor :)
GOD zegt
@Sorcerer: Gewoon systeem voluit zetten en je hebt geen compressie meer nodig :lol:
readytoride zegt
Iedereen vergeet volgens mij de NAIM installatie in een bentley
readytoride zegt
iedereen vergeet volgens mij de NAIM installatie in bentleys
mrB zegt
Het klinkt allemaal heel goed. Ik denk dat ik niet goed het verschil tussen het ene topsysteem en het andere topsysteem. Verder is het nu al een beetje onzinnig om te zeggen dat dit systeem op plaatsje weet ik hoeveel staat, jullie hebben het toch allemaal nog niet gehoord.
Ik vind het trouwens best wel bizar hoeveel zo’n topset kost. De speakertjes hier kosten 60 euro en vind ik prima (aan de PC). En daar zal ik het nog een hele tijd mee moeten doen
Cantago zegt
Kijk, dit wil ik als audiofreak zijnde wel eens even beluisteren!
Dimglor zegt
Om eerlijk te zijn, ik vind het interieur niet zo mooi als dat van de andere Aston Martin modellen… Dit ziet er toch redelijk raar uit… Voor de rest wel mooie geluidsinstallatie…. Ben zelf redelijk fan van B&O… Ze maken echt wel mooie dingen en de klank is ook zeker niet verkeerd…