De compacte crossover uit Zweden gaat het helemaal anders doen.
Groen en veilig. Dan moet je de komende jaren bij Volvo zijn. Net als vele andere autofabrikanten gaan ze de boel drastisch vergroenen en dat doen de Zweden bijvoorbeeld met de XC40. De crossover ken je nu als een auto met een verbrandingsmotor, maar daar gaat op termijn verandering in komen.
De Volvo XC40 heeft een toekomst zonder een benzine- of dieselmotor en gaat volledig elektrisch worden. Die aankondiging deed Volvo afgelopen maand al en nu komen ze met meer informatie over het model. Zo stelt het merk dat je met deze elektrische auto niet inlevert op bagageruimte, maar juist meer ruimte krijgt. Door het ontbreken van een verbrandingsmotor is er ruimte vrijgekomen in het motorcompartiment. Onder de kap komt een opbergvak wat ongeveer 30 liter extra opbergruimte gat opleveren.
Een gedeelte van de voor- en achterkant van de elektrische XC40 is uit de doeken gedaan. De grille is dichtgemaakt en zal uitgevoerd worden in de kleur van de carrosserie. In de dichte grille zijn de sensoren van het nieuwe ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) verwerkt. De achterkant is grotendeels gelijk gebleven, al ontbreekt uiteraard een uitsparing voor de uitlaten.
Verder zal de elektrische XC40 beschikbaar komen in een nieuwe kleur genaamd Sage Green. Daarnaast heeft Volvo twee nieuwe lichtmetalen velgen (19- en 20-inch) in petto voor het model. De onthulling van de volledig elektrische Volvo XC40 is over twee weken.
pomoek zegt
Wel aardig, niet revolutionair. Ben wel benieuwd hoe ontwerpers in de toekomst het snoetje van de auto’s gaan ontwerpen. Nu, zelfs bij de model 3 is het nog steeds een knipoog naar de ouderwetse grille. Maar daar kom je over een tijdje niet meer mee weg.
dromedaris zegt
@pomoek: ik zeg behouden.
stfu zegt
Wow, is dit zelfs nieuws? Elke fatsoenlijke EV heeft een voorbak.
kreukelzone zegt
“Zo stelt het merk dat je met deze elektrische auto niet inlevert op bagageruimte, maar juist meer ruimte krijgt.”
Op het eerste gezicht een beetje een rare claim, zou er vanuit gaan dat dit altijd zo is. Maar de auto is natuurlijk niet ontworpen met een elektrische aandrijving als uitgangspunt. 30L is het volume van een krat bier (40*30*25cm), de extra ruimte stelt dus echt helemaal niks voor.
lekbak zegt
@kreukelzone: ideaal voor een flesje olie en koelvloeistof…
dick1980 zegt
@lekbak: zonnebrandolie en een flesje bier bedoel je dan zeker?
harrie zegt
@kreukelzone:
Stelt niks voor? Zuip het maar eens op in 1 dag.
pomoek zegt
@harrie: :-)
baardmijt zegt
@harrie: Moet lukken. Maar dan stel ik zelf ook niet veel meer voor.
Foramen zegt
@harrie: amateur ;-)
kreukelzone zegt
@harrie: heb wel eens voor hetere vuren gestaan
Wim zegt
@kreukelzone: Het platform is weldegelijk ontworpen voor EV, ICE en Hybride.
Zie video op autojunk van 2015:
https://www.autojunk.nl/2015/10/volvos-nieuwe-compact-modular-architecture
Wim zegt
En hier nog een afbeelding
https://www.autoblog.nl/gallery/Volvo/CMA_platform//volvo-cma-concept00010.jpg
wesley zegt
Altijd makkelijk voor je laadkabel.
mennok zegt
Als over een tijdje de meeste Volvo’s elektrisch zijn, wat gebeurt er dan met Polestar? Blijft dat een sportief sub-merk met eigen modellen oid?
stfu zegt
@mennok: Net als Cupra zal dat op een gegeven moment toch weer verdwijnen/veranderen in Seat en Volvo. Is helemaal hip, net als DS bij Citroen, maar is allemaal van korte duur.
autojunkiexl zegt
Wordt het niet tijd voor een nieuwe V40?
lbartes zegt
@autojunkiexl: komt er niet, volvo trekt de stekker uit het kleine segment. Reden: verkocht alleen in grote hoeveelheden in NL BE DUI
autojunkiexl zegt
@lbartes: Persoonlijk vind ik dat wel jammer! Wist niet dat het definitief over was.
laptom zegt
@lbartes: Volgens mij niet correct. Sowieso verkopen de kleinvee auto’s beter in de zuidelijke landen als Italië, Spanje, enz. Ook begreep ik dat Volvo bezig was met een nieuwe 30 serie (V, S en XC).
lbartes zegt
@laptom: ik begreep alleen een XC30 geen kleinere hatchbacks meer.
joezerneem zegt
@autojunkiexl: Ga er maar van uit dat er wel wat aan zit te komen hoor.
e36thuglife zegt
Kan je mooi je baby onder de motor kap laten pitten als je harde pokoes knalt in de waggi.
Dutchdriftking zegt
Tja, met een extra laadruim aan de voorzijde is het inderdaad niet gek dat er wat bij komt.
realhustler zegt
Een frunk, dat zeggen de Amerikanen, en misschien de Engelsen ook wel. Tijd dat we er een nederlands woord voor verzinnen. suggesties: voorbak, crashbak, kabelbak, laadbak, handtasbak
kreukelzone zegt
@realhustler: Kratbak, of in het Vlaams bakbak.
stfu zegt
@realhustler: in m’n Tesla heet het al een voorbak :)
hondar zegt
30 liter kofferbakruimte, – 500 km actieradius ?