De economie is weer lekker op stoom en de transportsector zit met een personeelstekort. Dit zorgt ervoor dat transportbedrijven genoodzaakt zijn om onervaren chauffeurs op pad te sturen, wat volgens de verzekeraars leidt tot meer gevaar op onze autowegen. Ineens moet ik denken aan het bizarre verhaal over de vrachtauto en de Smart.
Hoewel specifieke cijfers nog ontbreken, ziet transportverzekeraar TVM een stijgende trend in het aantal schademeldingen in 2006 ten opzichte van voorgaande jaren. Volgens FNV Bondgenoten geeft de verzekeraar daarmee een belangrijk signaal af en moeten werkgevers hun verantwoordelijkheid nemen en nieuwe chauffeurs voldoende ondersteuning bieden, aldus vakbondsbestuurder Wieke Berends. Toch deelt niet iedereen dezelfde mening. Volgens Werkgeversorganisatie TLN gaat het veel te ver om het aantal ongelukken aan het personeelstekort toe te schrijven. Volgens woordvoerder Esther Vorenkamp, moet de oorzaak eerder worden gezocht in de toename van het aantal gereden kilometers (via: zibb.nl).
Laat ik eens een korte compilatie maken van een kleine selectie berichten over truckers die hier eerder de revue passeerden:
De truckers denken dat ze god zijn en van Poolse afkomst zijn ze dat ook een beetje, want van onze KLPD krijgen ze voorrang, terwijl ze niet mogen inhalen en we ze het liefst langs de weg zien staan, want dan is een alcoholpercentage van 7,27 promille geen probleem en is de kans dat ze in die toestand HIV verspreiden nihil.
Benny1 zegt
Dennis dit is best al oud nieuws of wilde je het gewoon nog een keer onder de aandacht brengen?
Onervaren chauffeur, ja dan moet je uit Polen ook geen traktorbestuurder op een 40 tonner zetten… maar ok alles draait om geld ;)
lotte zegt
Voorzetje: het aantal vrouwelijke chaffeurs stijgt toch ook? ;-)
pieter autofreak zegt
mooie foto bij dit topic :D
lincoln mark8 zegt
niemand wil ongelukken maken…en iedereen wil zijn werk op een fatsoenlijke wijze uitvoeren….en dat geldt ook voor poolse kamikazes…teminste dat neem ik aan…buiten het feit dat inderdaad veel vrachtwagens slecht zijn uitgebalanceerd.( trailers en een zwik assen)
Rick dos zegt
Ja! Vind je het gek, als je een kind van 13 in je Enzo laat rijden!
Oh dis helemaal niet gerelateerd! :)
Vegeta zegt
Wel leuk..
IK heb net vandaag mn rijbdewijs gehaald!
(in 1 keer!)
Rick dos zegt
@Vegeta
Gefeliciteerd gozer!
Citrofiel zegt
@ Vegeta; Gefeliciteerd! Veel plezier ermee (maar dat zal wel lukken, toch? ;) )
Het is vervelend voor de verzekeraars… Maar verder boeit me dit niet zo, dus ik ga maar verder. Tot bij het volgende topic!
mashell zegt
“Het is vervelend voor de verzekeraars…”
Het is vervelend voor duizenden anderen als er weer een vrachtwagenchauffeur heeft besloten z’n vrachtauto in de spits midden op de snelweg op z’n kant te leggen of er voor heeft gekozen een inhaal manouvre te beginnen terwijl ie niet eens sneller is dan de truck die ie in wil halen. 80 echte km/h aanhouden en 100 meter afstand tot je voorganger, hoe moelijk kan dat zijn?
Vegeta zegt
Net op blik op de weg zijn de kosten van een dergelijk ongeval (nog geheel los van de kosten van de truck) ruim anderhalve ton…
Pannekoek zegt
Alles is ander lettertype geworden ofniet? Of ben ik nou gek?
Blok zegt
Vergeet die bestelbusjes niet, die zijn pas levensgevaarlijk! Wat me opvalt is dat vooral bij die Albert.nl auto’s altijd mafkezen achter het stuur zitten.
Lady Grim REAPSTER zegt
heb nog nooit nederlandse chauffeurs gezien , die jonger dan 18 jaar hun truck rijbewijs hebben gehaald ,. volgens mij kan dat niet eens , ik denk dat we de buitenlandse rijders moeten verplichten , minimaal 18 jaar te zijn voor ze nederland in mogen met zo’n truck. mischien helpt dat , want dan moeten hun bedrijven ervarener chauffeurs kiezen voor die ritten . oja , even uit ervaring gesproken , de meeste bazen van chauffeurs zijn te lax voor woorden , alles is te duur naar hun zeggen als het er op aan komt de wagens technisch in orde te houden , laat nederland daar maar es wat aan doen , krijg je zeker 50% minder ongelukken van , ik kan het weten ik hoor niks anders dan dat de baas van mijn vriend niet bereid is dingen te maken , ja hoor volgende week ben je de eerste , en die week duurt wel een half jaar , pas als het echt niet anders meer kan , word het gerepareert , nou fijn is dat zeg , vooral voor ons wederhelften , want rijden moet wel anders geen brood op de plank , en ook wij willen eten dankuwel . maar daar word dan weer gezegd dat chauffeurs bakken met geld verdiennen , nou vergeet dat fabeltje maar , want het is eerder minimum loon en je moet het hebben van de overuren ,. dus je bent af hankelijk van je ritten , en hoe je baas betaaldf , die van mijn wederhalft betaald per uur , en anderebn weer per kilometer , nou per kilometer gaat wel lekker , maar per uur is shit betaling kan ik je vertellen , en ja hij zoekt al een andere baan , maar zo makkelijk is dat niet op dit moment in nederland , want je wil ook je gezin nog zien , dus maanden lang naar het buiten land is geen optie .
maar ik bedoel maar de bazen zijn ook een groot probleem die maken het leven van een chauffeur ook niet makkelijk met al hun uitstel van reparatie , en lage lonen .
en ze hebben toch sheit aan ons chauffeurs en familie , want als een chauffeur wat gebeurt denken zij pas nadien aan de fammielie leden die achter zijn gebleven , en allemaal vaak door een fout van de baas om de reperaties uit te stellen , val die rotzakken eens aan , want ook ik wil mijn man heelhuids thuis zien komen , en nuiet tussen zes plankjes , en net zo min wil ik dat mijn vent een ander aanrijd en van het leven beroofd met een truck .
Lady Grim REAPSTER zegt
ps : mijn vent zeurt de baas elk weekend als ie terug komt op het bedrijf aan de kop dat ie de boel moet repareren , maar het helpt geen fuck , en zeg dan niet dan laat ie die wagen maar staan want zoals ik zei dan krijgen we helemaal geen cent meer , waarschijnlijk zelfs ontslag , maar ik kan je verzekeren dat als het gevaar te groot is hij echt geen centimeter meer rijd , maar ook wij willen leven , dus moeten we eten en dus moet hij rijden .
maar pak alsjeblieft niet alleen de chauffeurs aan , pak eens die bazen aan , die te arrogant zijn om aan jullie autobestuurders levens te denken , die moeten eens een giga schop onder de reet krijgen , en vaak ook zodat ze het niet weer durfen vergeten .
dat zijn de echte aso’s onder de chauffeurs , de meeste truckers doen hun best voor het verkeer , en kijken wel goed uit hoor , maar ik blijf het zeggen , alleen de trucks zie je in het nieuws , omdat dat grote dingen zijn en het heel erg is als daar mee wat gebeurt , maar al die honderden auto ongelukken ,. worden niet allemaal in de krant gezet , hoe kan dat ook , dan hebben we tien pagina’s krant nodig per dag , voor het hele land , want dat zijn er nogal wat , en die statestieken vertrouw ik niet , net als met anqetes worden maar een handvol bekeken en beoordeeld en genoteerd en de rest kijken ze niet naar , met gevolg dat nog niet eens de helft beoordeeld is . en dan toch zeggen we hebben het bekeken en dit is de uitkomst , hmmm ik ben weer niet gevraagd , de buurvrouw niet , schoonma niet zusje niet broer niet , en zovele anderen ook niet , wie hebben ze dan gevraagd , met zo’n anqete ? de rijke lui? of het ministrerie ? ik vertrouw ze niet meer met hun cijfers en over het verkeer .