Driewerf zucht. Er is weer een toename van agressie tegen wegwerkers te melden.
Zo rond 2007 was er een afname zichtbaar van geweld en agressief gedrag jegens de mannen in het oranje die wegen aanleggen, BNR weet echter te melden dat het blikjes gooien naar en uitschelden van wegwerkers steeds vaker voorkomt. En ondanks het feit dat ze vaak ’s nachts bezig zijn met asfalt-upgrades en als het even kan complete rijstroken afzetten om zo veilig te kunnen werken, is ook het aantal ongelukken ‘on the job’ iets dat toeneemt. Bij wegwerkzaamheden is de kans op ongelukken twee keer groter als bij reguliere bouwprojecten. En echt afremmen voor de snelheidsverlagingen doen we ook niet altijd, zo schijnt het.
Dankzij de Spoedaanpak Wegen worden er de laatste tijd veel extra meters gemaakt qua asfalteren. Veel afzettingen, veel oponthoud en op termijn veel minder files (meer asfalt werkt!) En toch zijn er nog altijd verkeerstokkies die niet kunnen omgaan met woedegevoelens en ze daarom maar uiten richting een wegwerker. Indien je jezelf herkent in deze omschrijving: lees nog even deze ode aan de wegwerker. Of luister naar dit radio-interview waarin verteld wordt dat wegwerkers worden meegesleurd op de motorkap van een verkeerstokkie die het niet snapt.
Patrick_Createmedia zegt
Dit, samen met agressie tegen ambulance en brandweer, kan ik niet bevatten..
RickB zegt
@Patrick_Createmedia:
Dan is dit nog niet zo’n gek idee:
http://www.youtube.com/watch?v=DKPMraauI3w
dennisr zegt
@RickB: nee idd, als je helpende mensen gaat aanvallen.. of uitschelden.. dan doe je gewoon niet meer mee!
bozewolf zegt
@RickB: Hahahaha, die aflevering was meesterlijk ja. De uitdrukking heb ik er ook in gehouden. “Dan doe je gewoon niet meer mee, simpel”
E34M5Touring zegt
@Patrick_Createmedia: 100% eens het zijn mensen die je HELPEN. Ze zorgen ervoor dat je minder lang in de files staat. En bovendien, wat kan een wegwerker eraan doen dat de weg is afgesloten, hij doet dat toch niet uit eigenbelang of wel. Net als bij het door jou genoemde hulpdiensten personeel, welke idioot gaat nou een ambulancebroeder aanvallen, dan spoor je in mijn ogen totaal niet.
raphael zegt
Heel verkeerd dit. Al moet ik zeggen dat ik nog nooit iemand heb zien werken langs de weg. 5% van de tijd zie je wel eens mensen, meestal bij elkaar een peukje roken. Maar 95% van de tijd gebeurt er niets en is er geen kip te zien. De agressie is begrijpelijk maar verkeerd geplaatst.
E34M5Touring zegt
@raphael: Sorry maar ik vind de agressie echt onbegrijpelijk. ik rijd ong. 100.000km per jaar en rijd regelmatig door een bouwput en sta er ook wel is door stil, maar kan er niet agressief van worden. Dankzij hen kan ik gewoon naar Amsterdam rijden zonder er 2,5 uur voor uit te moeten trekken. En er wordt wel degelijk gewerkt, mischien niet op de tijden dat jij op de weg zit maar ze staan er wel degelijk, anders zou er niks afkomen he.
raphael zegt
@E34M5Touring: Natuurlijk wordt er gewerkt, alleen heel langzaam. In de Veluwe heeft men onlangs een tunneltje aangelegd onder een spoorbaan door. Nog geen 10 meter lang, duurde 3 jaar. Begin 2008 mee begonnen en nu klaar. Iets wat effectief en snel binnen 2 maanden zou moeten kunnen en KAN. Kijk naar Japan, daar werken ze met ploegen die 24 uur bezig zijn. Ik rij 6 of 7 keer langs een afgezet stuk weg op klaarlichte dag en 5 keer zie ik helemaal niemand. Natuurlijk wordt ik dan agressief. Ik ga het vervolgens niet op de arbeiders uiten maar begrijpelijk is het wel.
Oh en je merkt pas echt hoe ongelooflijk sloom traag en tergend langzaam wij zijn als je naar het buitenland gaat. Met name Azie. Doe het eens je schrikt je rot.
E34M5Touring zegt
@raphael: Het verbreden en het aanleggen van een spitsstrook bij Amsterdam heeft bij mijn weten nog geen jaar geduurd en heeft serieus effect. Ik ben met je eens dat het sneller kan op sommige punten, ik snap alleen de agressie niet (ben blij dat je het niet afreageert op wegwerkers hoor) en vergeet niet dat deze projecten ook vaak tegengehouden wordt door de politiek. Eurlings heeft projecten erdoor gedrukt die al meer dan 40 jaar op de plank lagen. En vergeet ook niet dat in sommige landen in Azie men het niet zo nauw neemt met de rechten van de werkers.
raphael zegt
@E34M5Touring: Tuurlijk de politiek speelt een grote rol en dan helpt een poldermodel niet echt nee. Maar ook een gerespecteerde economie als die van Japan doet het ergens op een of andere manier toch beter. Misschien meer marktwerking in de wegenbouw? Laat die Japanners hier maar eens aan een weg werken, ik zou benieuwd zijn.
E34M5Touring zegt
@raphael: zou inderdaad een mooie test kunnen zijn. Ik denk dat het hier wel sneller kan, maar dat overheden dit tegenhouden. wat @kvgorp ook zegt de budgetten zijn minimaal en alles is tot op de cent uitgekleed.
Kvgorp zegt
Ik werk zelf in de wegenbouw. Je wil niet weten wat ik allemaal al voor gekke dingen heb mee gemaakt. Automobilisten zien absoluut niet in dat wij voor HUN bezig zijn.
Kvgorp zegt
@raphael:
Als er tijdelijke verkeersmaatregelen staan wil dat niet zeggen dat er ook daadwerkelijk gewerkt wordt. De verkeersmaatregelen zijn er voor gevaarlijke situaties of werkvakken af te schermen voor het verkeer. Vaak is het in somige gevallen alleen mogelijk dat ze s’nachts kunnen werken. Dan dan kan niet iedere morgen de afzetting weg omdat het een gevaarlijke situatie is die er nog blijft liggen.
Vergeet niet dat die bruggen in China prestige projecten zijn van het rijk. In Nederland wordt nog steeds alles onder kostprijzen aangenomen om het personeel aan de gang te zetten. De overheid zelf is ook zwaar onderheven aan bezuinigingen waardoor ze in veel gevallen geen tijdsdruk op sommige werken kunnen zetten.
raphael zegt
@Kvgorp: Begrijp ik ook wel, maar feit is dat het sneller kan. Hoe en wat maakt mij niet zoveel uit. En ik heb het niet eens zozeer over China maar meer Japan. Daar wordt zo strak gepland en is de hinder minimaal.
Ik zeg overigens ook niet dat de arbeiders zelf iets verkeerd doen, maar het is gewoon de planning etc.
bassie zegt
@raphael: moet je kappen met SP/PvdA en die troep te stemmen, in japan is al meer dan 80 jaar dezelfde rechtse partij aan de “macht”… Zou nederland ook goed doen, VVD 80 zetels en de economie komt er zo weer bovenop!
bozewolf zegt
@bassie: Je statement over Japan is wellicht al een indicatie van jouw algemene kennisnivo.
80 jaar? Dus terug naar 1931? Ja, ging geweldig voor ze. Paar akkefietjes zo tussen ’35 en ’45 dan maar even buiten beschouwing gelaten, hm?
Daarnaast, totaal ander land, andere cultuur, andere geschiedenis, totaal ander tijdperk (want qua pure tijdsduur heb je op zich wel beetje gelijk).
Maar voor simpele zielen als jij is het al genoeg om te weten dat Japan “al 80 jaar rechts is”, dus wij moeten ook “rechts zijn”, want dan gaat het hier ook 80 jaar goed komen, right?!
Sjonge jonge jonge.
AudiS6 zegt
@raphael: Alleen al het feit dat je ze ‘arbeiders’ noemt geeft mij voor mij een beeld van hoe je erover denkt!
E34M5Touring zegt
@AudiS6: mensen die werken verrichten arbeid en zijn dus arbeiders, ik dus ook, voel me niet aangesproken. Dus wat voor een beeld geeft Raphael jou?
Jokkebrok zegt
Ik ben de wegenbouw helden dankbaar, dat is een ding dat zeker is!
NLBUURMAN zegt
dat mensen soms even balen dat ze niet zien dat er gewerkt wordt vind ik begrijpelijk, maar wat ik dan weer onbegrijpelijk vind is dat hun onvrede omgezet wordt in aggressie. sommige werkzaamheden lijken inderdaad erg lang te duren, en je bent er niet altijd blij mee, maar aggressief en boos worden helpt dan ook niet.
waxweazel zegt
Het gevolg van het egocentrisch gedrag van de Nederlandse bevolking … ?
Sorcerer zegt
Ach, tuurlijk ben ik soms geïrriteerd dat er “weer eens” wat afgesloten is en dat ik een stuk langer onderweg ben. Maar ondanks dat ben ik me ervan bewust dat het zonder wegwerkers onmogelijk is om straks überhaupt nog érgens te komen.
Alleen een kwestie van je dat realiseren en man genoeg zijn om je frustratie niet op het gaspedaal en al zeker niet op de wegwerker af te reageren. Zelfbeheersing, discipline en respect zijn er steeds minder (nu klink ik vast oud :+).
NLBUURMAN zegt
@Sorcerer: yup, je klinkt oud, maar je hebt wel gelijk!
FIAT127 zegt
Als ik me niet vergis zijn er eenvoudige regels door de RVD bedacht die een koppeling legt tussen alleen al breedte van de rijbaan en de maximale veilige snelheid.
Als ik de RVD of rijkswaterstaat zou zijn zou ik ook nog eens een marge inbouwen voor verkeerstokkies die het niet snappen.
Voor hen nog 1 keer ook een mooi voorbeeld. de 5 baans A2 en de A73 die Eindhoven ontlast.
Als je denkt dat het nu erg is beeld je dan eens in hoe erg het HAD kunnen zijn.
Bumpersstickeridee: “Blijf van mijn wegwerker af!”
glashelder zegt
@waxweasel
Kort zinnetje maar goeie samenvatting.
Is niet alleen de verklaring van de agressie, maar ook die van zaken die de aggressie weer aanwakkeren zoals:
– het niet weghalen van de borden als er geen werkzaamheden zijn
– het over een veel langere afstand plaatsen van borden dan nodig
Elk volk krijgt wat het verdient. Japanners werken niet alleen harder, maar ze zijn ook socialer (al dan niet ingepeperd). De maximum snelheid is daar ongeveer 110 en niemand zeurt daarover om maar wat te noemen.
In Nederland daarentegen……
Kvgorp zegt
@raphael:
Ik snap jou wel, sneller is beter volgens jou maar de vraag is wie betaald dat.
Ik baal zelf ook als ik ergens moet om rijden of vertraging heb. Als het niet mijn werk is zeg maar het blijft een dienst ten gunsten van automobilisten niet tegen.
dennisr zegt
@Kvgorp: als het sneller klaar is kost het minder, minder arbeids uren..
Kvgorp zegt
@dennisr:
Fout. De manuren zullen altijd het zelfde blijven meer zelfs nog. In poelen zullen manuuren duurder zijn door het nachttarief. Daarnaast zullen je uitvoeringskosten vele malen hoger worden als alles in een kortere planning moet. Als een opdrachtgever een zo kort mogelijke planning eist in het bestek zijn de kosten altijd veel hoger.
lincoln zegt
flikker op .. er is geld zat ..
van alle bpm/brandstof accijns/wegenbelasting centjes wat er per jaar binnenkomt kan ik heel nederland asfalteren ..
Kvgorp zegt
Poelen = Ploegen
racerx zegt
Ik neem bij wegwerkzaamheden altijd gas terug. Het werk dat die mannen verzetten is gewoon belangrijk voor de mobiliteit. Verkeerstokkies dienen gewoon hun hoofd uit eigen reet te trekken en op te zoeken waar er aan de weg gewerkt wordt voor ze op pad gaan. Iets met knelpunten vermijden.
theblackdude zegt
Snap niet waarvoor deze aggressie,gasten zijn bezig wegen te verbeteren krijg je dit,als ze wegens boos op moeten zijn zijn t gemeentes die opdracht geven voor domme aanpassingen aan de wegen.