Het kopen van een tweedehands auto is hot dit jaar. Welke occasions zijn nu echt populair? De occasionverkopen brengen het in beeld.
Met de trein blijven reizen, of toch een tweedehandsje op de kop tikken? Het najaar is begonnen en dus hebben velen nagedacht over de vorm van reizen na de vakantieperiode. Het kopen van een occasion is populair en overstijgt vooralsnog de cijfers van vorig jaar.
Occasionverkopen
In augustus werden 106.000 occasions verkocht. Dat is een stijging van 1,9 procent in vergelijking met dezelfde maand een jaar geleden, aldus BOVAG en RDC. Sinds juni er sprake van een aardige stijging als het gaat om de verkoop van tweedehands auto’s. Die stijging is in augustus dus doorgegaan. Tot nu toe zijn er 860.170 occasions verkocht. Dat is 2.000 meer als je de cijfers vergelijkt met vorig jaar.
In 52.000 gevallen betrof het een verkoop vanaf een BOVAG-bedrijf. 57.686 gevallen betroffen een onderlinge particuliere verkoop. Meer dan de helft van de gevallen, ruim 63 procent, betreft een occasionverkoop tussen bedrijven.
Wat koopt iedereen eigenlijk?
Maar ja, wat kopen we met z’n allen dan precies? Volkswagen is tot nu toe met 104.000 verkopen het sterkste vertegenwoordigd. Dit zijn de verkopen van januari tot en met augustus 2020. Op nummer twee staat Peugeot met 71.000 verkopen. Plaats drie is voor Opel met 66.000 verkopen. Op vier treffen we Renault, goed voor 63.500 verkopen. Hekkensluiter van de occasionverkoop op plaats vijf is Ford: 58.000 verkopen.
De Golf (31.000) en Polo (28.000) zijn de populairste modellen. Daarna volgen de Opel Corsa en Renault Clio (bijna 19.000) en Ford Fiesta en Focus (ongeveer 17.000)
BOVAG durft nog geen voorspelling te doen voor de rest van het jaar met betrekking tot de occasionverkopen. De groep die een occasion zocht als alternatief op het openbaar vervoer heeft inmiddels een auto, denkt de organisatie. De kans bestaat dus dat er de aankomende maanden een dipje ontstaat in vergelijking met de afgelopen drie maanden.
saxoke zegt
Op de vraag “Wat koopt iedereen eigenlijk?” Kan dus eigenlijk gemakkelijk geantwoord worden. Een 3-cilindertje met 1000 of 1200cc. Sommigen doen het nog met minder en vinden 900cc voldoende.
gregorius zegt
en terecht. Voor veel mensen is dit voldoende. Veel mensen vinden het al bijzonder als hun nieuwe-occasion een LCD-schermpje met navi en bluetooth heeft.
En dat is ook prima.
Voor de bezoeker van die autoforum, is het natuurlijk andere koek. Gelukkig.
saxoke zegt
@gregorius: als autoliefhebber is zo een klein blokje niet mijn keuze. Als 2de auto misschien nog wel, maar toch liefst wat meer inhoud en vermogen.
techniekmeneer zegt
@saxoke: Ja, is ook logisch. Auto’s zijn hier schreeuwend duur, maximum snelheid is hier laag. Dus je kan hier prima uit de voeten met een 3 pittertje met 60pk. Tussen de 6 en 10k koop je gewoon een prima uitgeruste auto van een paar jaar oud.
saxoke zegt
@techniekmeneer: dan zou het 3 pittertje met 60pk wel de luxe van pakweg een premium D segmenter moeten hebben.
techniekmeneer zegt
@saxoke: Mijn vriendin rijd in een Upje uit 2017. Climate control, cruise control, stuurwiel bediening, dab radio, city brake assist, en daarbij nog alle ‘standaard’ opties als electrische ramen etc. Dat is gewoon méér dan voldoende.
opa4auto zegt
Veel mensen zijn “wat” panisch geworden voor diesels. Dus heb voor een alleraardigst bedrag m’n 2 liter, 4 cilinder diesel (nu ex) leaseauto overgenomen. Denk dat ik daarin niet de enige ben. Voor dit bedrag was er niets in benzine te vinden. En ondanks het verschil in MRB duurt het nog 10 jaar voordat een vergelijkbare benzine bolide voordeliger is.
Uit 2015 en gewoon EURO6, dus kan nog vele jaren zonder problemen Antwerpen in. (als ik dat zou willen) Dat is naar mijn weten de enige stad waar nu al bekend is wanneer EURO6 niet meer mag.
atrak zegt
@opa4auto: Dat klopt 01-01-2027.
saxoke zegt
@opa4auto: goeie keuze. Niets mis met een diesel. Zelf tot t begin van dit jaar prive met een diesel gereden, 140pk, D segment, reed leuk, maar niet lot genoeg voor mij. Was wel heel luxe. Vandaag lever ik m’n zakelijke diesel (1.4tdi 75pk) in voor een 1liter-3 cilinder Ibiza op aardgas. Niet mijn keuze, maar een gekregen paard kijk ik niet in de bek.
sjouveur zegt
Inderdaad pas een driecilinder gekocht, wel met 140pk. Bevalt me prima, zeker aan de pomp.
soundgarden zegt
@sjouveur: heb een 1.0 tsi met 115pk, rijdt gewoon super en indd zeer zuinig. Bijna 700km op 40L. Best lekka
saxoke zegt
@soundgarden: ik rij vanaf morgen in een 1.0 TSI, maar dan op cng, de TGI, in n ibiza. Ik ben benieuwd, over t algemeen rijden de TSItjes bovengemiddeld goed (voor de vaghaters: ja, ik heb vanalles geprobeert voor ik tot privé aanschaf overging van m’n 2.0TSI)
saxoke zegt
@sjouveur: het zal wel goed rijden, dat geloof ik graag, maar het is toch niets waar een autoliefhebber voor warm loopt? In een Fiesta geloof ik graag dat het goed vooruit wil, en dat t aan de pomp meevalt, dan zal je niet vaak de 140pk aanspreken. Hoeveel verbruikt ie bij je gewone dagelijkse kilometers?
sjouveur zegt
Late reactie, maar hij verbruikt ongeveer 1 op 16 a 17 bij dagelijks gebruik. Ik spreek regelmatig al het vermogen aan, maar compenseer het met lange stukken snelweg met 110 op de cruise. Ook op de Autobahn met 150km/u niet onder de 1 op 16 gekomen (topsnelheid overigens 220 op de teller). Ik rij helaas net iets teveel dagelijkse kilometers om een “liefhebbersauto” te rijden, maar dit is echt een leuk compromis! Het betreft een Red Edition met sportonderstel.
faalhaas zegt
@saxoke: Een dikke 4 cilinder 1800cc met 136 pk *Prius * *Kuch*, conversie naar LPG G3 en ik toer nu de transitieperiode van ICE naar BEV door voor 37 euro per 1000km brandstof. Men kijkt je wel een beetje vreemd aan voor de keuze maar ze kunnen het wel ergens begrijpen. Dirt cheap, comfortabel, ruim, “luxe” want full options en betrouwbaar.
saxoke zegt
@faalhaas: tja, dat is een keuze. Maar niet de mijne. Ik heb 200cc extra, 154pk extra, en het kost me pakweg 120euro om 1000km te rijden, maar dat heb ik er met alle plezier voor over.
saxoke zegt
@faalhaas: ik doe dan ook geen 50.000km per jr, anders reed ik die ook niet. Dan reed k terug een 2.0 diesel met iets van 200pk ofzo… t moet natuurlijk wel wat vooruit gaan
Jansen zegt
En welk merk staat op nummer 1?
mashell zegt
@jansen: zet je innerlijke Sherlock Holmes eens aan, als de Golf en de Polo de best verkochte modellen zijn dan is… het best verkochte merk. Het grote raadsel is waarom Autoblog hier een raadsel van maakt.
baf07 zegt
@jansen: wel alles lezen hè ?
Crosscabouter zegt
@rubenpriest: deze cijfers zeggen toch niet zoveel? Eerst schrijf je 106000 auto’s in augustus. Daarna komt t getal 104000 voorbij en als ik 52000 57000 doe kom ik op 109000 auto’s. Daarnaast is 63% b2b verkocht. Dat is gewoon voorraad schuiven en komt niet direct op de weg te rijden. Maar van welk hoeveelheid auto’s is die 63%? Ofwel. Abracadabra met cijfers, iedereen is enthousiast over nietszeggende getallen? Just wondering…..
erikabarth zegt
Doet VW wederom weer goed.
Weer zuur voor de hatertjes.
grasvreter zegt
Wat helpt bij Volkswagens zijn die wagens met 9 eigenaren, 16 inclusief garagebedrijven met een GTI gril en te grote velgen. Alleen dan zonder de GTI prestaties uiteraard.
Nee wat men koopt is jong ex lease. Dat zijn nu heel zaaddodende 3 pittertjes die in de toekomst (rond de 200k km) problemen gaan krijgen omdat er te veel plastic is gebruikt in de motor.
mashell zegt
plastic in de motor? Hoe stel je je dat voor?
techniekmeneer zegt
@mashell: Zoals de plastic carterpan, aftapplug, inlaat spruitstuk, klepdeksels etc bij premium BMW’s? Zo raar is plastic in en aan motoren niet tegenwoordig…
frank2b zegt
Daar waar veel voorraad van is, is veel van verkocht.
mashell zegt
Zo werkt het natuurlijk niet. Daar waar veel vraag naar is dat wordt veel verkocht. In het beste geval is daar ook veel voorraad van maar dat hoeft niet. En van dat waar weinig vraag naar is kan er zomaar veel voorraad van ontstaan als er wel veel aanbod is (bijvoorbeeld aan diesels).
saxoke zegt
@frank2b: de nieuwkoper/leaserijder bepaalt wat tweedehands gekocht wordt.
ronaldotour zegt
En hoeveel procent van de verkopen is import? De staat loopt zo veel geld mis maar dat willen ze maar niet begrijpen.
Richmond zegt
@ronaldotour: voor de verkoop maakt het niks uit of het een origineel Nederlandse auto is of niet.. import wordt gebruikt om de gaten in het eigen natuurlijke aanbod op te vullen.
saxoke zegt
@benja01: en er wordt nog steeds BPM op betaald en er komt zowiezo MRB over binnen. Zelf heb ik mijn auto uit Duitsland gehaald, naar België, omdat daar wel (jong tweedehands) verkocht wordt wat ik wil rijden.
Jantje_555 zegt
ik vermoed amper elektrische voertuigen…wat ook logisch lijkt natuurlijk. een particulier koopt nog steeds een normale auto.