De ANWB ziet een stijging van het aantal pechgevallen op wintersport.
Het is weer druk met auto’s met een Nederlands kenteken die in deze periode richting wintersportoorden te vertrekken. De hoge inflatie ligt achter de rug, het gaat goed met de economie en er nog steeds een grote groep Hollanders die zich een dergelijke vakantie kunnen permitteren. Dus hup volladen die auto en op naar de sneeuw.
Ondergetekende is nét terug van de wintersport. Als in: gisteren. Wat me vooral opviel is hoeveel Nederlanders in hun elektrische leasebak met 100 op de autobahn kachelen. Doe dan toch maar mijn dino-auto, waarbij ik op een lege autobahn op zondagochtend serieuze meters kan maken.
Pechgevallen wintersport
Ik ben veilig thuisgekomen, maar helaas gaat dat niet voor iedereen op. De ANWB spreekt over een stijging van het aantal pechgevallen op wintersport. De organisatie noteerde een stijging van 10 procent. In de maanden december, januari en februari kwamen dik 11.000 hulpvragen binnen, het grootste gedeelte had betrekking tot pechhulp. Maart is ook nog een maand voor de wintersport, dus de aantallen gaan nog oplopen.
Veel Nederlanders zoeken hun sneeuwgeluk in Oostenrijk. Het is dan ook geen verrassing dat de meeste meldingen uit Duitsland kwamen. De meldingen liepen behoorlijk uiteen, van bezorgde automobilisten die lampjes zagen branden in het instrumentencluster tot een lekke band. En van een kapotte accu tot het verlies van vermogen.
In sommige gevallen kan de ANWB telefonisch of ter plaatse in samenwerking met de lokale hulpdiensten automobilisten te hulp schieten. Helaas is dat niet altijd het geval. Als de pech niet op locatie te fixen valt moet de auto op transport terug naar Nederland.
Een slechte start of een vervelend einde van de vakantie. Een goede voorbereiding is daarom geen overbodige luxe. Recent gaven we je nog een aantal belangrijke wintersporttips. Doe een goede controle van je auto van tevoren om eventuele verrassingen te voorkomen.
gekketurbo zegt
Ik was met de Enyaq naar noord Italië. ACC gewoon op 130km/h, welgeteld 1 keer een hele 30 minuten 130 kunnen rijden. Zoveel wegwerkzaamheden onderweg, dat meters maken er niet in zat. En qua laden was het druk, maar altijd wel een plekje te vinden. Totaal 3-4 keer gestopt met de meeste stops rond de 15 minuten en 1 keer geluncht en 35 minuten gestaan bij de KFC. Al met al prima, had op 12 uur op zijn max 30-40 min gescheeld met een dino auto…
gekketurbo zegt
Ps.: Inflatie is blijkbaar niet toegeslagen in Nederland. Heel Nederland zat weer gezellig te tanken in de alpen…
Robert zegt
Je wil niet weten hoeveel mensen zelfs hun (ski)vakantie nog ‘op de pof’ doen. Over tweeënhalve maand komt voor de meesten het vakantiegeld tenslotte al weer binnen. En een maand later de belastingteruggaaf.
bmw1cabrio zegt
Ik ben dit seizoen 3x gaan skien. 2x Oostenrijk en 1x Italie. Oostenrijk deed ik in 8 of 9 uurtjes en Italie ook binnen de 10. Superlange stukken non stop 160-200 te kunnen rijden. Even tanken en weer door.
Je moet natuurlijk wel handige vertrektijden kiezen…
gekketurbo zegt
Eensch, dat was de les van dit jaar. Niet naar wintersport met schoolvakanties.
Maar met een constante van 130, had ik makkelijk nog een uurtje kunnen afschaven van mijn reistijd. Had nu een gemiddelde van lager dan 110km/h…
kennone zegt
Zeker net als iedereen die drukke 61 gepakt? Ik rijd altijd iets om en ga via de 3. Uiteraard zijn ook daar wegwerkzaamheden maar als deze voorbij zijn kan je hele stukken 200+ karren.
rollingstoned zegt
Niet alleen de gevalletjes autopech stijgen, ook het aantal ongelukken met skies neemt toe. Nederlanders overschatten zichzelf blijkbaar nogal qua vaardigheden ;-)
rwdftw zegt
Met een ouder wagenpark heb je uiteraard meer pechgevallen. Zeker als die auto, die normaal ingezet wordt voor de boodschappen, de school-run en woon-werk verkeer nu ineens wel vol aan de bak moet.
Dus ja, hier kon je op wachten.
ttr6 zegt
Met de I4 vorig jaar in Maart van de wintersport terug naar NL regelmatig de 160 aangetikt. Ga echt niet hyper milen , dan maar een keer extra laden.
waterisnat zegt
En wat is dd standaardeviatie van deze strandingen per jaar? Ergo; valt deze 10% stijging binnen de normale schommelingen?
Lijkt mij een jaarlijks anwb lidmaatschap reclameberichtje dit, vermomt als nieuws. Raar dat jullie hier in meegaan.
mashell zegt
En dan is er nog het “niet meer bang voor corona” effect waardoor er gewoon weer meer mensen “naar de wintersport” gaan.
slickrick zegt
Wat was skiën tijdens Corona toch heerlijk , autobahn helemaal leeg , NL en DE in lockdown . Niemand op de weg , binnen 8 uur in Zwitserland op de piste met een lekker biertje erbij