De fietsers krijgen meer kilometervergoeding dan de veel duurdere auto. Is dat wel logisch?
Autorijden kost een hele hoop geld: brandstof, verzekering, motorrijtuigenbelasting, onderhoud, afschrijving en ga zo maar door. Niet iedereen heeft een leaseauto van de zaak (bijtelling!) en moet bovenstaande kosten gewoon ophoesten.
Om je enigszins tegemoet te komen, kun je kilometervergoeding krijgen. Dat betekent dat je per kilometer een bedrag krijgt ter compensatie van de gemaakte kosten die je als werknemer maakt om naar je werk te komen.
Meer kilometervergoeding voor fietsers
Vanaf vandaag kun je véél beter de fiets pakken dan de auto. Althans, als je voor KPN werkt. Daar krijg je namelijk 40 cent per kilometer krijgen als je het stalen ros pakt in plaats van de auto, want dan krijg je slechts 23 cent per kilometer. Met deze manier hoopt KPN de medewerkers uit de auto te krijgen en op de fiets. Volgens een woordvoerder van KPN kun je zelfs geld verdienen als je veel fietst.
De voordelen zijn natuurlijk legio: er is minder uitstoot, de werknemers zijn gezonder en er zijn minder parkeerplaatsen nodig. Kortom, heel erg handig. De kilometervergoeding gaat op basis van ‘goed vertrouwen’. Het bedrijf gaat niet controleren of je met de auto of met de fiets naar je werkt gaat. Overigens is KPN zeker niet het enige bedrijf dat meer kilometervergoeding voor fietsers geeft, meerdere bedrijven zijn bezig om soortgelijke regelingen te treffen om zo hun werknemers op de fiets naar hun werk te krijgen.
Interessant?
In Nederland werkt ongeveer 60% op 15 km van hun huis. Die zouden in principe allemaal de fiets kunnen pakken in plaats van de auto. Ondanks dat het een nobel streven is om mensen te laten fietsen, zijn we benieuwd hoe het in de praktijk uit gaat pakken. Natuurlijk, gunstige fiscale voorwaarden zijn altijd interessant, maar we missen in het betoog een belangrijk punt: tijd.
Uiteraard is die 40 cent per kilometer geweldig en als je 5 km van je huist werkt (of van je werk woont, het is maar hoe je ernaar kijkt) lijkt de kans ons al vrij groot dat je met de fiets gaat. Maar als je 10-15 kilometer moet fietsen, ben je wel eventjes onderweg. Dan ben je zo een uur heen en weer kwijt, twee uur op en dag voor 12 euro. Hoe leuk en gezond fietsen ook is, we vragen ons af of dat dan wel de moeite is. Maar ja, dit is dan ook geen fietsblog.
Via: NOS
petroldrinker zegt
In mijn ogen niet, dus het goedkopere vervoer krijgt een hogere vergoeding, in mijn ogen de omgekeerde wereld, en niet iedereen lan met de fiets komen door afstand etc, dus die mensen worden dubbel genaait
heckblende zegt
ga je dichter bij wonen, of ga je dichterbij werken. Misgunner.
Robert zegt
Kijk, de afdeling open deur heeft z’n eindrapport ook weer klaar. Alsof het een of het ander wel zo wenselijk is. En dan heb ik het nog niet eens over de praktische haalbaarheid.
lekkerlinksrijden zegt
Ja natuurlijk, dat niemand daar aan heeft gedacht tot nu toe. Dichterbij gaan werken of wonen is beetje lastig met de huizenmarkt in NL, plus wat kost verhuizen met alles erop en eraan plus kosten koper? Goed plan, bel Hugo even dat het lek boven is
potver7 zegt
Uhm, als je het artikel nou eens gaat lezen, dan kom je ergens de zin tegen dat 60% van de mensen een woon-werk-afstand van minder dan 15 km heeft. Als zelfs maar een kwart van die mensen die fiets (of het OV) zou pakken in plaats van de auto, dan zijn we al een heel eind.
Los daarvan roep ik al jaren dat de overheid actiever moet inzetten op het voorkomen van forensenkilometers. En dan heb ik het niet over woningbouw, maar over allerlei regelingen van lokale en landelijke overheden om het voor bedrijven interessanter te maken om te centraliseren, en dan liefst op plekken waar toch al voldoende werkgelegenheid is.
heckblende zegt
banen genoeg
rogerzz zegt
Briljante oplossing, want hetzelfde internationale AEX-topbedrijf waar ik werk heeft toevallig een vergelijkbaar bedrijf qua sector, hetzelfde toploon, hetzelfde aanzien, doorgroeikansen en leuke collega’s zit niet alleen op de plek waar ik nu werk 65km van mijn huis vandaan, maar aan het eind van de straat naar links achter de tennisbanen in de wolkenkrabber die ik steeds niet zag staan? Gelukkig kan ik 2 dagen per week thuiswerken, zal erg druk zijn anders op kantoor.
Nadeel is dan wel dat als ik dan verhuis mijn vriendin dan 65km naar haar werk moet rijden, maar voor heckblende is dat denk ik geen issue.
HelldogBE zegt
65km verderop zijn er ook alleenstaande vrouwen hoor! Zeker als we allemaal verhuizen en onze vriendschappen/relaties opgeven voor het klimaat ;-) /s
Hubert zegt
Niet zo zeuren (ik druk het maar even netjes uit)
Maar iedere automobilist die we uit de auto kunnen krijgen, is winst voor degene die over blijven : minder files
steephh zegt
@petroldrinker
Wist niet dat jij zo graag stationair in de file stond ;-) Ik zou juist blij zijn met minder mensen op de weg, kan je lekker doorrijden. Kost wat, heb je ook wat.
3246cm252kw zegt
Welcome to The Netherlands! En dat allemaal zonder vasaline hè kan je nagaan…
Roger zegt
Is in mijn situatie toch bijna 200eu extra, daarvoor wil ik wel op de fiets stappen als het lekker weer is. Huidige reistijd is 15 min met de auto en 25/30 min met de fiets.
Edge zegt
Is dat per enkele reis? Zo ja, dan zou het niet doen. 15 minuten heen extra, 15 terug erbij. Dat is een halfuur per dag, 2,5 uur per week, 10 uur in de maand. Dat is gewoon meer dan een hele werkdag aan vrije tijd die je extra kwijt bent aan naar je werk komen en thuiskomen.
heckblende zegt
ja maar zo werkt tijd natuurlijk niet. je kunt het niet opsparen ofzo. Die losse half uurtjes op een dag boeien natuurlijk weinig.
potver7 zegt
Yep, maar geen last van files, dus die reistijd is heel goed voorspelbaar. Mijn situatie is precies zoals Roger die hierboven benoemt (over een afstand van 9 km). Er zijn genoeg dagen dat ik er met de auto veel, heel veel langer over zou doen dan met de fiets. Alleen als het regent doe ik er 5 minuten langer over, ivm het aan- en uittrekken van regenkleding. Maar juist op die dagen ben ik met de fiets sneller dan ik met de auto zou zijn.
Hubert zegt
@Edge
Scheelt je wel de nodige uurtjes in de sportsschool en je hoeft niet extra vroeg op te staan op zondagochtend om met je fietsie de omgeving te terroriseren.
heckblende zegt
@edge heeft een speciaal uniek tijdopspaar systeem die hij per week uit kan laten betalen.
berlinetta zegt
Een half uur per dag opofferen voor een goede bijdrage aan je gezondheid, het milieu en er ook nog aan verdienen? Lijkt me een no brainer toch. Wat is dat half uurtje nou? Of ben jij zo druk dat je dat half uurtje per dag niet kan missen.
Robert zegt
Mijn huidige reistijd met de auto is 25-30 minuten, met de fiets 2 uur en een kwartier. Met andere woorden: voor veel mensen is fietsen geen alternatief. Dus is zo’n vergoeding voor mij en vele anderen het equivalent van een dooie mus.
Het feit dat de kilometerkostenvergoeding in z’n algemeenheid sinds 2006 niet meer was geïndexeerd (tot begin dit jaar dan), geeft wel aan waar de prioriteiten van onze overheid liggen: bij de belangen van de BV Nederland.
potver7 zegt
Er staat dan ook nergens dat fietsen een oplossing is voor 100% van de Nederlanders.
baardmijt zegt
Bij 25/30 minuten reistijd per fiets zou ik sowieso de fiets nemen, los van een eventuele vergoeding. Maar dat zal wel een rare gedachte zijn.
Dutchdriftking zegt
De vraag is even of je vast voor de fiets moet als je voor deze optie kiest. In de zomermaanden is 15km op een elektrische fiets dikke prima, en misschien zelfs wel lekker. In de winter is het een heel ander verhaal.
karhengst zegt
Dat hangt dan weer af van je werk. Voor mij was het prettiger in de winter met de fiets te gaan, omdat het gezweet in de zomer zich niet al te best liet combineren met de dresscode bij de klant.
Deze regeling is wat mij betreft dus te kort door de bocht en getuigt van weinig realiteitszin met betrekking tot de mogelijkheden die mensen hebben om dichter bij hun werk te gaan wonen. Aan de andere kant: Werk genoeg. Dus als KPN hiermee werknemers wil dwingen KPN gedag te zeggen en dichterbij bij huis te gaan werken, is dat een sterk staaltje MVO.
Flutterbear zegt
Sinds vorig jaar fiets ik 15 km per dag naar het station op een elektrische fiets en bevalt super. Het regent eigenlijk bijna nooit en maakt mij op de terugweg niet zoveel uit. Met slecht weer is het nog erger in de bus.
dondeboer zegt
Mijn werkgever vergoedt 19ct bij fietsen, met een fietsplan voor aanschaf van de fiets, OV wordt volledig vergoed, en autorijden… 9,5ct, met een minimum reisafstand van 20km/u en een maximale vergoeding van 50km enkele reis. Autorijden wordt dus stevig ontmoedigd.
europeancar1997 zegt
Top initiatief! Zelf fiets ik naar werk (9km enkel) en vind het erg prettig. Krijg beweging, wakkerder op werk en ik bespaar brandstof onnodige brandstof. Tijdens dagen met regen pak ik wel de auto.
Wel bijzonder dat niet actief gecontroleerd wordt, dit vraagt om fraude…
pomoek zegt
@europeancar1997: dat laatste denk ik ook. Ik vermoed dat er in de loop van het jaar wel iets van een controle gaat worden gedaan. Als dan blijkt dat er hopeloos wordt gerotzooid met de regeling dan zal er wel een aanpassing komen.
mashell zegt
Ben benieuwd of KPN gaat merken dat ze wel veel meer fietsende medewerkers hebben maar dat de parkeerplaats nog net zo vol staat…
bmwe81 zegt
Leuk als je dicht bij het werkt woont, maar niet iedereen heeft de fiets nodig om “wakkerder” op het werk aan te komen en om aan hun beweging te komen. Er bestaan nog mensen -ja echt- die met een fles water heel de dag in de zon lopen met 30 graden en dan is het wel lekker om met de auto weer naar huis te rijden. Het zou dan ook eerlijk zijn om mensen die niet met een airco op kantoor zitten een extra beloning te geven.
Computer Freak zegt
We hebben met Corona gezien hoeveel mensen daadwerkelijk naar hun werk moeten rijden elke dag. Prima om thuiswerken en de fiets te stimuleren. Er zijn genoeg mensen voor wie dat een optie is.
scrmeagle zegt
Tegenwoordig doe je er met de auto ook bijna een uur over om 15km te rijden.
jandevries zegt
Met dit initiatief loopt KPN vooruit op de verplichte CO2 registratie die volgend jaar ingaat. Grote bedrijven moeten dan jaarlijks rapporteren hoeveel zakelijke en woon-werk kilometers zijn afgelegd gespecificeerd per vervoermiddel.
Door de fiets te promoten kun je goede sier maken met je geringe CO2 uitstoot. https://www.rvo.nl/onderwerpen/rapportage-wpm
rogerzz zegt
Goed gedrag promoten werkt beter dan slecht gedrag bestraffen. Zo trek je twijfelgevallen misschien over de streep. En ik als autorijder vind dat prima hoor, minder auto’s op de weg voor de automobilisten :)
Slim gedaan van KPN en zoals gezegd is het natuurlijk ook deels ESG gedreven, rapporteren dan iemand naar het werk komt met de fiets is fijner dan met de auto qua bijbehorende CO2 uitstoot. Overigens zitten ze in een heel mooi pand in Rotterdam, Kop van Zuid, helemaal om te janken de verkeerssituatie met de auto daar dus prima om dan fietsen te promoten.
kilum zegt
Dit is alleen maar prima, hoe meer mensen er met de fiets gaan des te minder auto’s op de weg. En dus relaxter rijden voor de mensen die wel echt moeten rijden.
baardmijt zegt
10 tot 15 km ww zou ik graag op de fiets doen. En als je over 10 km een uur doet, wordt het inderdaad tijd vaker de fiets te nemen…
15 km is wel een beetje de grens, zeker zonder ondersteuning. Met een speedpedelec zijn wat grotere afstanden ook nog wel te doen.
Een kilometervergoeding van 19ct is overigens belastingvrij mogelijk, dat wil niet zeggen dat iedereen die ook krijgt. Ik krijg geen cent en dat geldt voor veel meer werknemers.
mlo zegt
Al jaren doe ik woon-werk met een pedelec. Is echt niet voor iedereen en zeker niet elk traject geschikt. Je moet een knop omzetten om elke dag in weer en wind op de fiets te stappen en na meer dan 20 kilometer enkele reis zowel heen als terug even te douchen (want ja, het is hard werken). En dan moet je zo’n efficiënt mogelijk traject hebben met zo min mogelijk hindernissen, denk aan verkeersdrempels en stoplichten. Dan zijn er nog automobilisten die niet snappen dat een pedelec eigenlijk geen 45km/uur kan (dat kan alleen met vollle wind mee), maar normaliter max 40km/uur. Een brommer doet altijd ruim 50km/uur. Resultaat in dit land vol druktemakers met altijd haast is dat je regelmatig van de weg wordt gedrukt. Levensgevaarlijk.
Chiel zegt
Ik kan dit alleen maar toejuichen. Zelf hebben mijn vrouw en ik 12,5km woon-werk verkeer enkele reis. Met de auto duurt dit 45 minuten in de spits vol frustratie. Met het OV duurt het ook 45 minuten, opgepropt in een bus en metro. Met de normale fiets duurt dit ook 45 minuten, met de elektrische fiets zelfs 30 minuten. Daar komt bij dat ik we met de V70R het liefst niet te veel kms maken. Ik kan het stimuleren van de fiets alleen maar toejuichen. De fiets is in mijn geval een prima alternatief voor de auto en slecht weer kun je je tegen kleden.
mashell zegt
Zinnen die binnenkort te horen zijn bij de koffieautomaat bij KPN “ik moest eerst de kinderen nog naar school brengen”, “moet op de terugweg langs de padelclub”, “moet na werktijd boodschappen doen”, “het regende heel hard bij ons”, “ik had me bijna verslapen”.
enrique zegt
Waarom zou het oneerlijk zijn? Je kreeg al nooit een vetpot als je er voor kiest om met eigen auto naar je werk te rijden en dat bedrag is niet minder geworden. Je kunt in potentie alleen meer krijgen voor een ander vervoersmiddel. Reizen met de trein kost je veelal niets, waardoor je een 100% vergoeding krijgt. Dat weerhoudt mensen er ook niet van om met de auto te gaan. Nou woont niet iedereen op een handige plek om met fiets of ov te gaan maar in veruit de meeste gevallen is dat een keuze. Prima stimulans me dunkt en top voor de mensen die er gebruik van kunnen maken.
mashell zegt
Dat is een beetje de strekking van het artikel. Als de KPN medewerker het zo ervaart dat het oneerlijk is dat de fietser meer krijgt dan de autorijder dan bestaat de kans dat deze het niet als oneerlijk ervaart om zich als fietser te registreren ook als deze meestal met de auto komt, zeker als de kilometer vergoeding voor autorijden als te laag ervaren wordt.
berlinetta zegt
Dit soort dingen gaan we alleen maar meer doen. Bij ons op werk is afgelopen week ook iets soortgelijks geïntroduceerd en ik kan het alleen maar toejuichen. De snelwegen slibben dicht dus ik ben blij dat er werkgevers zijn die willen bijdragen aan een oplossing met dit soort initiatieven.
waterisnat zegt
De kilometervergoeding voor thuis blijven (want nog meer onzinvoordelen, zonder de nadelen te benoemen) is neem ik aan op goed vertrouwen bij KPN rond de €2,000.- per maand? Geen kantoor nodig, geen dode ijsberen, etc. ??? Het blijft een clownsworld zolang we geen tegenmacht bouwen tegenover de bureaucraten met het deugroven en resulterende samenlevingsafbraak.
Michel-GR zegt
Tis 20 minuten/8,5km fietsen naar het werk dus prima te doen. Mits het droog en een aangename temperatuur is natuurlijk. Voor de rest gewoon een zuinige Up staan die ik daar ook voor kan gebruiken.
bmwe81 zegt
Één grote naïviteit om te denken dat we met zulke maatregelen de wereld gaan redden. Het pakket van meneer Jetten met 122 maatregelen á €28.000.000.000,- gaat voorkomen dat de aarde 36 miljoenste van 1 graad gaat opwarmen volgens de rapporten van de wetenschappers. Het enigste wat je krijgt is verdeeldheid, kijk naar Corona. Mensen denken dat ze beter zijn door hieraan mee te doen en zetten andere weg als vervuilend. Prima als je deze regeling gebruikt om er financieel voordeel mee te doen, maar ga niet zeggen goed voor het milieu dit en dat. De eerste die zonnepanelen aanschaft of een elektrische auto koopt en dit werkelijk alleen doet voor het milieu moet ik nog tegenkomen. Misschien dat ik binnenkort mijn privé-auto die één op 25 diesel rijd maar eens in ga ruilen voor een werkbus á 1:9, ik zie gele bermen, wellicht worden ze wel weer groen door de stikstof.
Flutterbear zegt
Natuurlijk koopt niemand iets voor het milieu. Niet(s) verbruiken is altijd het beste. Echter als je toch een auto nodig hebt of stroom verbruikt dan is elektrisch en zonnepanelen een uitstekende investering tov het alternatief. En ja de fiets ook.
driver79 zegt
Zou het kunnen dat KPN gekeken heeft wie binnen een straal van 15km woont? Ze komen toch niet zomaar met dit beleid… Stel dat dit 20% van je medewerkers is en een aanzienlijk deel kwam toch met de auto dan is het een prima stimulerende maatregel.
Griffin zegt
Met de auto 12 km, met de fiets 10. 17 minuten met de auto, 20 minuten met de e-bike. Ik ben voor, doe maar!