Herleef de jaren ’90 met een flink verbouwde Toyota Land Cruiser in de correcte kleurstelling.
Er zijn vele verschijningsvormen van de Toyota Land Cruiser. Zo wordt nog steeds een derivaat gebouwd van de originele FJ40, maar zijn de meeste markten blijer met een flink aangeklede versie van de ‘fullsize’ Land Cruiser. De nieuwe Prado is ook een toppertje in worden. Tussen al die iconen hebben wij een beetje het gevoel dat de ’80-serie’ uit de jaren ’90 een beetje vergeten wordt.
Toyota Land Cruiser FZJ80
Het Amerikaanse TLC4x4 brengt hier verandering in met de coolste Land Cruiser 80-serie die je vandaag gaat zien. Van buiten omdat de kleurstelling perfect is. Groen met gouden(!) bumpers. Nee, geen ‘robuust’ zwart plastic, gewoon goud. Een setje Amerikaans uitziende chromen velgen passen er mooi bij.
LS3
Ook de originele motor van de Toyota Land Cruiser moest het veld ruimen ten faveure van de welbekende LS3 V8 van General Motors. Lekker, maar is het gave van zo’n oude Land Cruiser niet dat de betrouwbare zes-in-lijn lekker door blijft kachelen? Of leg er de latere 4.7 liter V8 in uit de generatie na de FZJ80. Ach, Amerikanen zullen altijd een voorliefde houden voor die LS-motoren en dat is ook grotendeels terecht.
Interieur
De andere highlight van de Land Cruiser door TLC4x4 is het interieur. Toyota had de FZJ80 al volgeplempt met beige leer, maar deze aangepaste versie heeft ook nog eens zittingen met een tartan-motiefje. Meestal is ‘saai’ wat snel in je opkomt bij een jaren ’90 Toyota interieur in het beige, maar met deze zittingen wordt het dan wel weer gaaf. Uiteraard blijven de stoelen in de kofferbak ook en met zo’n zelfde motiefje. In het interieur vindt je verder up-to-date techniek zoals een JVC-radio en nieuwe speakers.
Prijs
Hebben? Dat mag, maar dan moet je wel 250.000 dollar overmaken naar TLC4x4. Dat willen ze namelijk hebben voor dit exemplaar van de Toyota Land Cruiser. Nou is de markt van de Land Cruiser sowieso een lastige, want er wordt serieus geld voor betaald. 250.000 dollar is echter wel héél veel, da’s meer dan een nieuwe.
Gele Koplamp zegt
Aan de andere kant, als mensen het voor G-klasses neerleggen…
William zegt
-edit:check!-
tenaci zegt
Van dezelfde lui van ICON. Dit zijn wel heel gave conversies met waanzinnig veel oog voor detail en kwaliteit. Eigenaar Jonathan Ward geeft heel uitgebreide uitleg op YouTube bij veel van zijn projecten. Hun Derelict en Bronco conversies zijn ook heel gaaf.
okdoei zegt
Je mag het altijd vragen, wie het betaalt is knettergek.
Robert zegt
Ik vermoed dat daar in de zandbakken van het Midden-Oosten heel anders over wordt gedacht.
okdoei zegt
Ik vermoed van niet. In die zandbakken is het gezien worden. Als je met dit aan komt zetten moet je altijd uitleggen dat het $250k kost. En dan nog zullen je aankijken van: waarom maar $250k en geen $3.2M voor een custom G-wagon met 8 wielen?
tenaci zegt
Ze verkopen ze echt en niet weinig ook. En ze gaan niet naar de zandbakken, maar blijven gewoon in de States. Vintage Landcruisers zijn daar zeer gewild