Het is geen geheim meer dat Audi haar modellen programma flink zal gaan uitbreiden, aan de onderkant zal dit resulteren in de komst van de Audi A1. Prijstechnisch zal de A1 tussen de Volkswagen Golf IV en de Polo worden gepositioneerd. Met prijzen tussen de 16.000 en 18.000 euro (in Duitsland) moet ‘ie een aantrekkelijk alternatief worden voor de Mini Cooper, oftewel een Mini killer.
Om de prijs een beetje in de hand te houden, zal er geen Quattro uitvoering komen. Onder de kap zullen we de bekende FSI- and TDI motoren aantreffen en later ook een potente TSI motor. Ondertussen mogen we best speculeren over de komst van een S1.
De A1 Shooting Brake zal op zijn vroegst op de IAA van 2009 zijn debuut beleven. Een besluit over een tweezits roadster of een 2+2 Cabrio moet nog worden genomen. Als er een open variant komt, hoeven we die niet eerder dan half 2010 te verwachten. Auto-Motor-und-Sport geeft meer informatie over de A1 vrij in de uitgave van deze week. Impressie van de achterkant zie je hier.
Erik zegt
Kom dan ook met een echte S1 en neem dan direct weer deel aan de WRC.
JeffreyG zegt
@Erik, lees het bericht en je daar staat dat hij niet met Quattro komt, dan kun je beter niet meedoen met de WRC ;)
hoop trouwens dat er wel een Quattro komt als meeruitvoering
de prijs is voor een Audi erg laag, vraag me af of dit wel klopt :roll:
SimonMc zegt
Erg laag?Voor een auto die tussen een polo en een golf inzit??
JeffreyG zegt
ja de prijsklasse vind ik erg laag
als je nagaat dat Audi geen goedkope wagen is ;)
Klaas zegt
Volgens mij wordt dit een hele dure Fox.
Is het trouwens een sedan? Dat werkt toch niet op dat formaat?
karlo zegt
Dat denk ik niet. Het was de achterkant van de eventuele cabrio.
autoblogger zegt
Autobild had laatst ook nog een impressie, die ziet er beter uit:
http://www.autobild.de/erlkoenige/neuheiten/artikel.php?artikel_id=10795
Van Dullemen zegt
Beste Dennis,
de term is Shooting Brake, niet Shooting Break.
Waar de term “Brake” vandaan komt weet ik niet, misschien kan een bloglezer daar helderheid in verschaffen.
Het betrof vroeger stationcarvarianten waar een landgoedeigenaar zijn geweren in kon leggen om eens lekker wat wild af te gaan knallen.
autoblogger zegt
Is het niet officieel “Shooting Break”?
Audi heeft toch mbt de nieuwe TT de term “Shooting Brake” geintroduceerd?
Ruben zegt
Ik heb nooit iets anders geschreven gezien dan “shooting brake”, maar me wel altijd afgevraagd of het niet “shooting break” moet zijn. Het gaat tenslotte over een station-achtige, en niet over een rem.
Dennis zegt
Hmmm…, lastig hoor… Even Google om raad vragen…
Zoek eens op: Audi “shooting break” dat levert 745 hits op
Zoek eens op: Audi “shooting brake” dat levert 196.000 hits op
Niet heel wetenschappelijk bewezen, maar het lijkt mij wel duidelijk dat het “Shooting Brake” moet zijn, tenzij bijna de hele wereld het fout schrijft. ;)
Van Dullemen zegt
@ dennis: creatief!
@autoblogger
kijk bv eens op http://www.astonmartins.com/virage/virage_shooting_break.htm
of http://www.pestalozzi.net/sb/a_index.html met een witte Bentley Arnage, trouwens meer een soort lijkwagen dan een jachtauto.
autoblogger zegt
Die tweede link kende ik inderdaad, via http://www.shooting-brake.com
Wat een bizar lelijk ding, die Bentley…
Zal nog eens verder zoeken op dat Shooting Brake verhaal, volgens mij zat er bij Audi een verhaal achter maar weet het niet meer zeker…
audi_fan zegt
deze gaat beter verkopen dan die audia2 dit ziet er veel beter en sportiever uit,en hij is nog mooi ook ,tenminste dat vind ik ieder zijn eigen smaak.
daggie zegt
man o man wat een auto een ik heb er geen woorden voor
erwin zegt
de prijs lijkt laag 16 tot 18 duizend. maar tel er nog maar is een duizendje of 10 nederlandse belasting bij, dan valt hij toch net effe buiten het gemiddelde leasebudget. En dat voor een polo
Robert zegt
Leek me op het eerste zicht wel een fijn wagentje, maar zal idd wel weer gewoon een zwaar overpriced polo’ke worden ofzo..
Theo zegt
Dit is een VW Polo in een ander jasje
(Erg duur voor een Polo)