Foto’s van Toyota’s benzineslurper lieten we jullie vroegtijdig zien, maar de bijbehorende informatie ontbrak nog. Deze is nu bekend, en zoals het een asobak betaamt, is de Land Cruiser (voorheen Land Cruiser 100) weer lekker groot uitgevallen. Met z’n lengte van 4,95 meter en breedte van 1,97 meter is Toyota’s nieuwe mastodont 60 mm langer en 30 mm breder geworden. In december dit jaar wordt de auto leverbaar.
Voorlopig zitten er alleen V8’s in de Land Cruiser. De benzine-V8 meet 4,7 liter en heeft 288 pk en 445 Nm. Met een verbruik van 14,4 liter per 100 kilometer kun je dit met recht een slurper noemen, ook al is de nieuwe Land Cruiser 12% zuiniger dan z’n voorganger. De benzineversie is uitgerust met het zogeheten ‘Crawl Control’. De elektronica regelt het remmen en gasgeven, zodat de bestuurder alleen nog maar op het sturen hoeft te letten.
De diesel-V8 meet 4,5 liter, heeft 286 pk en een koppel van 650 Nm tussen 1600 en 2800 toeren. Genoeg om niet alleen paardentrailers te kunnen trekken, maar ook te fungeren als trekhulp voor gestrande vrachtauto’s. Met een verbruik van 10,2 liter per 100 kilometer zal deze variant bovendien een stuk aantrekkelijker voor Nederland zijn, alhoewel?
De Land Cruiser is voor het eerst te zien op de Sint-Petersburg Motor Show, die begint op 24 oktober.
De nieuwe Land Cruiser V8, Toyota’s topmodel uit het modellengamma, zal binnenkort zijn debuut maken op de Europese markt. Hij wordt leverbaar met een V8 benzine- (445 Nm) en een gloednieuwe V8 dieselmotor (650 Nm). Deze achtste generatie heeft hetzelfde allesovertreffende off-roadvermogen als zijn illustere voorgangers, maar is verfijnder, comfortabeler en biedt superieure rijkwaliteiten. De Land Cruiser V8 kent twee wereldprimeurs; het Crawl Control-systeem en het 4-Wheel Active Height Control en Adaptive Variable Suspension-systeem*. Het nieuwe model is leverbaar als 5- en 7-zitter.
Land Cruiser hoofdingenieur Sadayoshi Koyari legt het ontwikkelingspatroon van deze nieuwe generatie als volgt uit: “Al ruim 50 jaar zijn er drie kernwoorden die de basis vormen voor elke generatie Land Cruiser: krachtig, duurzaam, betrouwbaar. We konden ook kiezen voor een revolutionaire verandering, maar we hebben besloten om het vertrouwen in de Land Cruiser als basisconcept te gebruiken. Bij de nieuwste generatie moesten we de loyaliteit van de Land Cruiser-rijder erkennen en wilden we deze mensen een auto bieden die hun vertrouwen niet schaadt.”
Het nieuwe model is gebouwd op een geheel nieuw ontworpen platform met een zeer stijf ladderchassis ontwerp. De lengte is vergroot naar 4.950 mm en de wielbasis is 2.850 mm gebleven. De hoogte varieert van 1.865 mm tot 1.910 mm, afhankelijk van het type wielophanging, en de auto is 1.970 mm breed.
De nieuwe Land Cruiser V8 is leverbaar met een gloednieuwe 4.5 D-4D V8 dieselmotor in combinatie met een nieuwe automatische sequentiële transmissie met 6 versnellingen. Deze motor levert maar liefst 650 Nm bij een toerental tussen 1.600 en 2.800 omw/min en 286 pk bij een toerental van 3.600 omw/min. Het gecombineerd brandstofverbruik bedraagt 10,2L/100 km (EC-norm), een verbetering van 4% ten opzichte van de vorige 4.2 TD 6-cilindermotor, gebaseerd op de Europese gecombineerde cyclus.
Het model is ook leverbaar met een verbeterde 4.7 VVT-i V8 benzinemotor, in combinatie met een automatische transmissie met 5 versnellingen, die 445 Nm bij 3.400 omw/min levert en 288 pk bij 5.400 omw/min. Deze benzinemotor heeft een gecombineerd brandstofverbruik van 14,4L/100 km (EC-norm), een verbetering van 12%, gebaseerd op de Europese gecombineerde cyclus.
peter zegt
deze wagen is voortreffelijk in waar die voor gemaakt is, last trekken & terreinwerk.
Maar kan iemand al die shoppende vrouwen uitleggen dat ie niet handig is om te gaan shoppen of naar de kapper te gaan. En ze ook vragen of ze parkeersensors zetten zodat we niet allemaal in de file zitten wanneer een van hen aan het parkeren is.
Nicole zegt
@peter: Goh wat stom. Hier word ik nou altijd zo misselijk van. Ik ben een vrouw en ik rijd met een land cruiser. Ik gebruik deze om mijn paarden-aanhanger te trekken, werk te verrichten op de weides, ik ga hiermee naar het werk, en ja, ik ga d’er ook inkopen mee doen. Mag het effe? Of moeten we soms allemaal een andere auto per aktiviteit kopen? DUH!
VLS54 zegt
Zo’n auto moet je gewoon kopen voor het werk! Want daar is ie goed in!
Qua uiterlijk vind ik hem niet supersonisch, als dit design gestaan had op de autorai 1999 had ik het ook gelooft…
Rogier zegt
waarom zou je eigenlijk nog voor de benzineversie gaan??
peter zegt
@Rogier omdat veel brandstof verbruiken, zeker in de US, een statussymbool aan het worden is.
MrWolf zegt
Tja, in 80% van de gevallen zal de zwaarste last voor deze wagen zo’n 4 gevulde plastic zakjes van de supermarkt en 2 koters op de achterbank zijn.
Marten zegt
Doe mij maar een mooie zwarte (met privacy-glas ;-)
Greg zegt
Een andere reden voor benzine lijkt mij de souplesse van de motor.
Een V8 Diesel lijkt mij ondanks alle recente ontwikkelingen nog steeds een ratelend kreng, terwijl de benzine V8 een heerlijke grom maakt bij het gasgeven en soepel in de toeren klimt.
d_vdm zegt
Voorkant lijkt op de grille van de nieuwe Tundra pick-up truck. (Bij de lokale Toyota dealer stond laatst zo’n nieuwe Tundra).
Komt er van deze LC140 ook weer een heavy duty variant? Zoals nu de LC105 met 2 starre assen etc.
Sommige commenters spreken bij deze nieuwe LandCruiser van een werkauto….de heavy duty versies zijn idd werkauto’s, het model op de foto is een wagen voor “soccer moms” en voetbalvrouwen.
(De voorkant is “Tundra” en de achterkant is “Ssangyong”). Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
Floryn zegt
lijkt me duidelijk koop een diesel wel erg lelijk, maar ik weet uit ervaring dit soort auto’s zijn voor landen als Tanzania erg erg praktisch en lekker comfortabel. Ze gaan ook niet snel kapot en als ze al kapot gaan zijn de toyota onderdelen erg goedkoop in vergelijking met andere fabrikanten zoals Nissan.
Greg zegt
@d_vdm
Valt volgensmij wel mee hoor met de soccer moms en de Land Cruiser.
Soccer moms/Voetbal vrouwen gaan veel liever voor SUV’s dan terreinauto’s. De Tuareg, X5, ML… dat zijn de ultieme soccer mom cars. Terreinauto’s vinden ze niet sexy genoeg.
westerstraat15 zegt
EDIT: nutteloze bijdrage
Rossi zegt
Wat is die achterkant lelijk…. De voorkant is trouwens precies hetzelfde als het huidige model
tom zegt
heerlijke auto,wel een beetje klein t.o.v.d e chevy suburban 6.2 diesel.
nadat ik ben geemigreerd schaf ik er 1 aan, de diesel wel te verstaan!
met een dieselprijs van (omgerekend!)41,8 eurocent is het extra lekker toeren.
met als klapper op de vuurpijl geen bpm, wat in aanschaf al snel 30% zal gaan schelen.
dit is een wagen waarbij je ook de rijeigenschappen moet meenemen in je beoordeling,dus heren niet alleen plaatsjes kijken!
tom
korsou
Robin zegt
Tof ding
toyota freak zegt
gaaf is weer eens een echte motor inplaats van al die lichte turbo motortjes :P
deef zegt
deze is zo goed:
westy B zegt
Qua prestaties. trekken, sleuren, duwen is een Landcruiser enorm, qua design valt me dit lelijk tegen, niet stoer genoeg voor een werkpaard en niet design genoeg om bij Appie te gaan winkelen.
De achterkant is bovendien iets te Chinees.
speedlimit zegt
Kan ‘m maar niet mooi vinden,maar dat zal de kopers ’n worst wezen…die nemen ‘m toch voor ’t zware beulwerk ;)
Fej zegt
@ Rossi??? De voorkant heeft absoluut geen enkele overeenkomst met het huidige model! Volgens mij vergis je je met de Land Cruiser 90. Dit is de Land Cruiser 100.
RUS zegt
Logisch dat de LandCruiser als eerste in Rusland wordt gepresenteerd. Je ziet ze daar niet normaal veel. En 99% van alle de LandCruisers daar is zwart. We hebben het dan over de benzine versie.
Mikeee zegt
Ben ik de enige hier die elke nieuwe versie van de Landcruiser steeds weer lelijker vond (en vindt!) dan de nieuwere??
De performance daargelaten, vroeger vond ik de LC een behoorlijk stoere verschijning maar lately vind het niets anders dan regelrecht LE-LIJK.
Mikeee zegt
2e regel moet zijn “dan de oudere” :oops:
MrShifra zegt
Een prachtige wagen (uiterlijk+prestaties), vind ik!
flierace zegt
gewoon een top bak in het terein kan geen duitser tegen op wel op de weg ha ha
rotorhead zegt
flierace: hoe on-Duits is een G-Klasse? ;)
Saab 9000 zegt
Hulde aan het beste woestijnschip dat er is! _o_
Geun zegt
een supermooie auto is dit niet, maar dat is ook niet nodig,
hij zal goed zijn werk vervullen op het terrein want als je deze auto om een andere reden koopt, heb je ofwel genoeg geld ofwel geen benul van autorijden.
adios
lierse boy zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Cees zegt
Ik vind het niet zo n groot verschil als onze HDJ 100 ,dus hebben wij nieuwe Tundra Crewmax Limited besteld, die zijn wat groter en ook meer auto
Cootje zegt
Eens een L.C. altijd een L.C. Deze werkbeulen zijn niet te overtreffen,er zijn altijd simpele zielen die alleen voor uiterlijk gaan..Dit kanon is onovertroffen en simpelweg de allersterkste..Wordt besteld!
peter zegt
nicole, per aktiviteit niet, maar hou je landbouwvoertuig aub uit de stad en het voor je werk gebruiken is ook onnozel.
Wij gebruiken een BMW 3 voor paarden e.a. te trekken en voor werk in de wei een simpel Xsaratje, omdat daar toch krassen op mogen. Wie heeft je wijsgemaakt dat je daarvoor een Landcruiser nodig hebt ? Je man ? Dus zoek eerst een aktiviteit waar je ECHT een Landcruiser voor nodig hebt alvarens te praten over auto per aktiviteit, waar ik voorstander van ben.
jonkerswheelstore zegt
@peter:
Dan ga jij met je 3 serie maar is een tweepaardstrailer trekken, met 2 paarden erin. Ben benieuwd of je auto dat houdt, laat staan dat je ze van de weg plukken omdat je het met een 3 serie gewoonweg niet mag trekken…