Rolls Royce heeft wat meer details bekend gemaakt over de nieuwe baby-Rolls. De RR4 krijgt een 6,6 liter V12 met turbo en een vermogen van minimaal 507 pk. Dit is een geheel nieuwe motor van Rolls-Royce, gekoppeld aan een nieuwe ZF automaat met 8 versnellingen.
In Genève zagen we onlangs de 200EX Concept, de voorbode van de RR4. Komende maanden staat de 200EX op diverse (auto)shows zoals New York, Singapore, Miami, Los Angeles, Londen en Cannes.
De 8-traps automaat van ZF zal hoogstwaarschijnlijk ook start-stop techniek krijgen… ja je leest het goed. BMW en Audi zullen deze automaat op grote schaal gaan toepassen en waarschijnlijk stopt Audi ‘em in de A8 en A7, BMW zal ‘em naar alle waarschijnlijkheid in de 5 Serie GT, de nieuwe 5 Serie en de 760 stoppen. Rest ons alleen nog de vraag of de krachtbron twee turbo´s heeft?
ROLLS-ROYCE MOTOR CARS CONFIRMS FURTHER DETAILS FOR RR4
* New 6.6 litre turbo charged V12 engine unique to Rolls-Royce
* New 8-speed gearbox
* Engine power upwards of 500bhp (upwards of 373kW/507PS)Rolls-Royce Motor Cars has confirmed further details about the production version of 200EX, the experimental car shown at the Geneva motor show early in March 2009.
Rolls-Royce CEO, Tom Purves announced the details at a press conference in New York where 200EX is currently being shown to potential customers on the first leg of a world tour.
Speaking at the event, Mr. Purves said, “There has been a great deal of interest in this car since we first talked about producing a new model series in the autumn of 2006 and the reaction 200EX received at its unveiling at Geneva was very positive. As we move another step closer to the start of production at Goodwood, it is exciting to be able to share some of the specific technical details with customers and the media.”
He continued, “RR4 will deliver an authentic Rolls-Royce experience to owners, so expect peerless comfort and build quality. However, we have consciously engineered this car to be more involving and dynamic for those owners around the world that will wish to drive it themselves.”
RR4 will be powered by a brand new 6.6 litre turbo charged V12 engine unique to Rolls-Royce. The engine will be combined with an 8-speed automatic ZF gearbox. This new drive-train will significantly improve fuel and CO2 efficiency over the already class leading Phantom series of cars. Engine power will be upwards of 500bhp.
Further details about RR4 will be released over the coming months.
Ziet er goed uit, nog steeds veel te groot voor Nederlandse standaarden.
Heel veel peekaa’s, een hele dikke V12, en als er nog turbo’s op zitten, een hele mond vol aan koppel!
Ik ben helemaal weg van deze auto :)
507 pk halen ze bij bmw uit hun V8…
hier kan wel nog veel meer uit gesleurd worden!
de auto zelf doet me een beetje denken aan de nieuwe autoblog.nl banner ..
@ Thibaut: dus? Het gaat om de Nm’s…
@ lincoln: nu je ’t zegt…
Zo’n mooie auto *in love*
@Thibaut, daarom komt er ook MEER DAN 507 pk uit deze V12…
“This new drive-train will significantly improve fuel and CO2 efficiency over the already class leading Phantom series of cars.”
Class leading is niet zo moeilijk met maar 1 auto in die class.
@Thibaut
het is de 5.0 V10, de huidige M3 V8 levert standaard 420 pk. Dit blok is heel anders, de V10 het uit de hoge toeren.
8 traps automaat, wat is daar het nut van?
Een CVT is toch een veel beter alternatief dan zo veel tandwielen.
Maar ach ZF Friedrichshafen AG is nou eenmaal Duits en een CVT niet, ach ja de politiek…
@JanJansen
alleen jammer dat ze nog steeds niet iets hebben gevonden om CVT transmissie’s bestand te maken tegen zulke koppels;)
OT:
Leuke instapper:D
Stijlvol, snel en bruibaar. Wat wil je nog meer?
dus je hebt een leuk bedrijf je houd wat geld over voor een auto en dan koop je een net niet auto. kop je dan gewoon een s klasse amg of een s8. Dat is een stuk mooier als dit! dit is het zelfde als in een x3 rijden omdat een x5 net te duur is.
@ kowalsk
betaalbaar misschien?
@super
uhu, 99,9% van de Nederlanders kan zich zo’n auto veroorloven.
@EJS
langleve de hypotheek!
maar het is wel een beauty!
@ Emile_Benz
is het niet evenveel koppel als die V8 twin uit de 750i?
@RenJie
ik heb het niet over een M-motor, maar over die V8 uit de X6 en de 7-serie
@robbie
ik had die ‘upwards’ niet gezien, ik dacht da die 507pk het effectieve was;)
@EJS: Voordat je bijdehandte opmerkingen plaatst, moet je misschien reacties goed interpreteren. Kowalsk bedoelt dat ie ‘m betaalbaar wil hebben, zodat ie ‘m kan kopen.
@RenJie: Haalt BMW in de X5M en X6M niet 550 pk uit een biturbo V8? Verder gaat het bij auto’s als dit niet om zo veel mogelijk pk’s te hebben, maar om een perfecte soepele motor. Je kan wel 650 pk uit dit blok gaan halen, maar dan heb je een schreeuwerige zenuwachtige motor in je Rolls Royce, lijkt me niet hip in zo’n auto.
@ Thibaut
Nee deze motor is heel anders dan de V8 van BMW deze zal net als de andere motoren een hele platte koppel kromme hebben bij de Phantom heb je vanaf 1200 toeren 80% van het koppel beschikbaar en bij 3500 toeren de top.
Dit is vooral zo omdat je dan met heel weinig geluid snel kunt accellereren (o.i.d).
@ RDS
ahzoo, toch nog iemand die met deftige uitleg komt
ik vroeg me al af, koppel en pk hetzelfde, maar meer CC, waar zit dan de meerwaarde?
nu snap ik het
jammer dat hij niet naar de rai komt
@ gerjan!
Wtf? waar heb jij het over? dus je vindt deze auto, net niet? deze auto heeft veeel meer status dan een Mercedes of een Audi…
Hij lijkt zo … ahum, … klein, voor een Rolls.
Krijgt de Phantom ook dit vermogen?
Zou wel raar zijn als dat niet zo was.
Vraagje: waarom een andere motor dan in de RR Phantom ?
Ik mis de goede oude tijd waarin het vermogen van een Rolls Royce altijd als ‘adequaat’ bestempeld werd..
het zelfde V12 blok komt ook in de nieuwe 7 serie te liggen.
Staat er een dikke auto naast je voor het stoplicht, hoor je het motorgeluid niet!
Pauper, weg met het start-stop systeem!
Een hele mooi auto! MAAR…
Toch gek dat BMW deze auto onder de RR merknaam produceert. Ze hadden beter een Mini logo erop kunnen plakken.
@KamerOlifant
Ja dat wil ik juist aangeven, maar ik dacht dat hij de M3 V8 bedoelde.
@Thibaut
Ok, mijn fout!
507pk is meer dan genoeg! RR zal het blok wel op souplesse, dus koppel hebben getuned. daarom ook “maar” 507pk. er zit veel meer in qua vermogen maar dat past niet bij een RR. het is immers geen sportwagen.
Een start-stop systeem op een v12 met 507 pk. Hoezo hypocriet. Dat is net zo zinvol als een pleister plakken op een gebroken nek.
Zeer mooie auto. Gelukkig heeft Rolls niet gekozen voor een twinturbo V8 van BMW, maar gewoon een dikke 12-cilinder. Deze auto zal ongetwijfeld wat sportiever rijden dan zijn grote broers. Natuurlijk rijden de Phantom en diens varianten ook voortreffelijk.
-edit: ga ergens anders spammen-
@ Rolls-Royce Motorcars – Step out of the brochuretekst modus. It’s freakin’ me out!
De enige v8 twin turbo van bmw die ik ken heeft 407 pk en niet 507 pk..
*Kotst over beeldscherm heen*