Het zou zonde zijn om te stoppen, natuurlijk. Of om de goede naam te grabbel te gooien.
Bij het huidige team van Mercedes GP komt de gedachte aan Brawn GP naar boven. Veranderingen in de reglementen zorgden ervoor dat dat team tijdens het seizoen van 2009 een enorme voorsprong had. In dat geval dankzij een dubbele diffuser. Het team van Brawn GP werd in 2010 omgedoopt tot Mercedes GP.
Klasse apart
Met de grote veranderingen in 2014, wist Mercedes een voorsprong te pakken die ze min of meer nog steeds hebben. Natuurlijk: Ferrari en Red Bull konden af en toe een speldenprikje uitdelen, maar alleen wanneer Mercedes de titel al ‘in de tas’ had. Het enige nadeel na zes jaar dominantie: wat ga je daarna doen? Zoals we tijdens de GP van Abu Dhabi konden zien, is de Mercedes in combinatie met Lewis Hamilton nog altijd een klasse apart. Volgend jaar zit het team uit Brackley dus wel safe.
Nieuw reglement
In 2021 zijn er wel behoorlijke veranderingen in het reglement. Zal Mercedes daar nog bij zijn? Dat is nog niet helemaal duidelijk. AutoCar weet te melden dat de datum waarop er een besluit wordt gemaakt al wel bekend is. Dat is namelijk op 12 februari. Twee dagen later zal de nieuwe bolide voor 2020 onthuld worden. Dan gaat moederbedrijf Daimler beslissen of ze wel of niet doorgaan. De kans dat ze ermee gaan stoppen wordt telkens groter. Er zijn tegenvallende financiële resultaten, er moet flink geïnvesteerd worden in nieuwe technologie en Formule 1 heeft nu eenmaal niet een milieuvriendelijk imago.
Haast
Daimler moet wel een beetje haast maken, want ze moeten uiterlijk 9 maanden van te voren kenbaar maken of ze wel of niet actief zullen blijven in de koningsklasse van de autosport.
Motoren
In dit geval gaat het enkel en alleen om de renstal van Mercedes. De Mercedes motoren zullen nog wél geleverd gaan worden na 2020. Sowieso zullen Racing Point en McLaren voorzien gaan worden van Mercedes-motoren in 2021 en hoogstwaarschijnlijk Williams ook. Volgens Autocar zou Daimler ook de motoren willen leveren aan het team dat Mercedes GP gaat overnemen. Het leveren van F1-motoren schijnt een lucratieve business te zijn waarop daadwerkelijk winst gemaakt wordt. Ondanks dat Mercedes Duits is, worden de motoren gebouwd in het Britse Brixworth.
Nieuwe eigenaar
Tsja, dan begint nu toch echt het grote speculeren. Want wie gaat de renstal uit Brackley overnemen? Er doen de meest wilde verhalen de ronde. Zoals Toto Wolff die samen met Lawrence Stroll de toko overneemt. Dan zou het team als Aston Martin F1 verder gaan. Dat scenario roept meer vragen op, dan dat ermee beantwoord worden. Aston Martin is nu sponsor van Red Bull en samen word ontwikkelen ze de Valkyrie, die nota bene zal concurreren met AMG One. Een andere optie is dat Geely (eigenaar van onder andere Volvo) in zou willen stappen. Ook in dit geval samen met Aston Martin.
Ondanks dat de vraag die 12 februari beantwoord moet worden bijna bekend lijkt te zijn, zal die bevestiging meer vragen doen opwekken dan beantwoorden. Ook dat is typisch Formule 1.
royaledeluxe zegt
Op motorsport.com was er een artikel enkele dagen geleden dat Hamilton al had bijgetekend voor 2 jaar en dat Mercedes al bevestigd had.
boriske zegt
Dat was een gerucht he. Geruchten zijn geen feiten. Maar veel mensen nemen geruchten aan als waardeid.
Robert zegt
Als Lawrence Stroll de toko van Mercedes overneemt is dat de doodsteek voor Racing Point. De enige overlevingsstrategie zou kunnen zijn, is dat dit dan wordt omgedoopt tot een soort van junior-team van ‘Stroll F1’, gelijk aan Toro Rosso/Alpha Tauri en Alfa Romeo Racing.
Puntje twee van zorg is, dat indien Mercedes inderdaad enkel nog verder gaat als motorenleverancier, dat ook wel eens de doodsteek kan zijn voor het al jaren zieltogende Williams F1. Nu schijnen de twee partijen nog een speciale overeenkomst te hebben waarbij ook Williams feitelijk als opleidingsteam voor Mercedes fungeert, en zo de motoren ‘betaalbaar’ houdt, maar die zakelijke constructie zal na 2020 geen lang leven meer beschoren zijn indien Mercedes stopt met het eigen team.
raceface zegt
Ik maak hier een ding uit op..
Namelijk dat RedBull alweer achter het net vist. Ze doen het niet slecht en met Honda hebben ze echt wel een sterke partner maar als Aston Martin straks met een van de andere bovenstaande het team wat ooit mercedes was gaat overnemen… Dan komt er weer een nieuwe concurrent die hen het leven zuur wil/gaat maken en missen ze dus ook een hoop geld van sponsor Astin Martin. Misschien hadden ze moeten wachten met het ditchen van Renault en had Christian of Helmut wat vaker en dieper met Toto in gesprek moeten gaan over de toekomst. Dan hadden ze wellicht met de onverslaanbare Mercedes motor gereden over een paar jaar.. kun je het je voorstellen? een RB chassis met Mercedes power..
Daarbij komt nog dat als het allemaal niet loopt zoals het moet Honda ook zomaar de biezen kan pakken en ermee stopt, Met welke motoren ga je dan rijden?
Allemaal speculaas natuurlijk maar goed, dat schoot direct door m’n hoofd.
harrie zegt
Mercedes heeft nu van alle teams het hoogste budget, als degene die het gaat overnemen dat al kan matchen, krijgt die ook nog eens met een budget cap te maken.
Daarnaast kun je je afvragen hoeveel tijd en moeite Mercedes in hun laatste jaar wil stoppen in de ontwikkeling van 2021 auto.
Die zetten alles op alles om dit jaar winnend de sport te verlaten.
Silverarrow zegt
Mercedes stopt om kosten te besparen en de “immens succesvolle” toko Aston Martin stapt samen met een partner in? Zijn ze bij AM überhaupt wel in staat om financiële gevolgen van bepaalde keuzes een beetje handig in te schatten?
mashell zegt
die zijn Engels, per definitie dus niet in staat consequenties van keuzes in te schatten.
drdre1 zegt
@mashell: uiteindelijk wel, ze doen er alleen heueul lang over! Net als de Europeanen overigens. ?
quinn zegt
Beter om te stoppen. Ze hebben alles gehaald wat mogelijk is en wat niemand ooit zal evenaren en bovendien is de F1 een doodlopende weg.
Richmond zegt
@royaledeluxe hij is nog in onderhandeling. Hij heeft om 4 jaar gevraagd met een salaris van 55-60 miljoen per jaar. Mercedes wil niet verder gaan dan 2 jaar.
jamesatthewatercooler zegt
Totale onzin deze ‘sport’. Achter elkaar aan karren en wachten welke mercedes wint, of mag winnen.
Zie de maatschappelijke relevantie van de ‘sport’ BOWLS eerder.
arhanso zegt
Ik zou er mee stoppen als ik de baas was van Mercedes. Je hebt bewezen dat je de beste bent. Stoppen ‘on a high note’. Je blijft altijd de kampioen aangezien niemand je meer kan verslaan. Tijd om de Formule E of andere groene race te gaan sponsoren. Nu ben je kampioen van de uitstervende ICE motoren. Beter kampioen te worden van de nieuwe techniek… Staat beter op het affiche..
acizane80 zegt
Toto zal waarschijnlijk een bedtuurrol krijgen binnen de f1, de grote vraag is of de nieuwe overnemer van team Mercedes bereid is de bedrag die Hamilton eist te geven. Zeker nu zowel Max als Leclerc voor lange tijd hebben bijgetekend.
pomoek zegt
Ik verwacht dat MB gaat stoppen. Ze hebben een mooie reeks gemaakt, McLaren zit weer in de lift en die kunnen het stokje prima overnemen. Tyrell zou dan opnieuw als klanten team kunnen deelnemen aan de F1.
Dutchdriftking zegt
Vanuit het oogpunt van Mercedes is het verstandig om te stoppen op je hoogtepunt. Maar laten we eerlijk zijn, hoe dominant ben je als je ook onder het 2021 reglement weet te winnen? Kunnen ze ook als een mooie uitdaging zien.
mashell zegt
Als je nog motoren moet leveren kun je net zo goed gewoon doorgaan, ze hebben de beste ingenieurs en de beste coureur die zullen ook na de reglementswijziging wel weer vooraan rijden.
kenju zegt
Kallenius heeft gisteren aangegeven dat het gewoonweg niet waar is dat ze zich voorbereiden op een vertrek. Ik de toekomst kan alles anders zijn, maar nu is het niet aan de orde:
https://twitter.com/joesaward/status/1222785734777671681
Aston Martin staat op omvallen, en Stroll is een van de gegadigden om het over te nemen. Dat Racing Point, waar hij nu al flink in investeert gewoon Aston Martin wordt, lijkt me realistisch. Dat heel Brackley aan Stroll verkocht wordt, stel dat Mercedes vertrektt, zie ik niet snel gebeuren. Denk eerder dat het een andere grote partij wordt. Een ander automerk bijv.