De toekomst ziet er nog niet eens zo slecht uit.
Het lijkt nog een ver-van-ons bed show, maar het ziet er dan nu eindelijk naar uit dat rijden op waterstof de toekomst gaat worden. De bekendste auto op dit gebied is natuurlijk de Toyota Mirai. Een auto zo vooruitstrevend dat er maar liefst 2 hele exemplaren van verkocht zijn in 2017. Maar ook Hyundai was er in 2013 (!) al vroeg bij met het verkopen van een auto op waterstof, de iX35 FCEV. Wegens dat onstuitbare succes komt Hyundai nu ook met een waterstofauto. De eerste afbeeldingen en informatie konden we een tijdje geleden al laten zien, maar nu weten we ook hoe de auto gaat heten. Maandenlang heeft de marketingafdeling er op zitten broeden met al hun creativiteit en visie en het resultaat is: Nexo!
De Nexo wordt op dit moment op de CES 2018 onthuld. Geen autoshow, maar eentje voor tech-liefhebbers (CES staat voor Consumers Electronics Show, weet je dat ook weer). De Hyundai Nexo is het vervolg op het ‘groene’ modeloffensief van Hyundai. Denk aan de drie varianten van de Ioniq en de Kona Electric die over dik een half jaar in de showrooms staat te shinen. Terug naar de Nexo. Ten opzichte van de ix35 FCEV is de Nexo enorm verbeterd, aldus Hyundai. De Nexo is lichter, ruimer en heeft een grotere actieradius. Op een volle tank moet je zo’n 800 km ver komen volgens de NEDC. Wat het realistische getal is, wordt niet vermeld.
Voor de rolmaat-fetisjisten is er ook goed nieuws: we hebben tot de millimeter precies de afmetingen van de Nexo. De auto is 4,671 meter lang, 1,860 meter breed, 1,630 meter hoog en de wielbasis bedraagt 2,789 meter. De Nexo wordt niet voor niets onthuld op de CES. De auto is namelijk uitgerust met een gezonde hoeveelheid gadgets. In samenwerking met ‘Soundhound’ (je weet wel, die App die verklapt naar welk nummer je luistert) beschikt de auto over spraakherkenning. Met dit systeem kun je alles in de auto activeren en aansturen. Sterker nog, je kan zelfs al de verlichting thuis aan zetten als je aan komt rijden op de inrit. De Nexo is ècht begaan met zijn bestuurder. De hartslag en het stressniveau wordt gemonitord, mocht het fout gaan schakelt het systeem de hulpdiensten in. Het enige wat de Nexo nog niet kan, is helemaal zelf rijden. Het autonoom rijden gaat niet verder dan level 4, dus bij slecht weer zul je nog altijd actief moeten zijn.
Ook zijn nu de afbeeldingen bekend van het productiemodel. Eerlijk is eerlijk: het resultaat mag er zeker zijn. De ix35 FCEV was een keurige, ietwat anonieme crossover. De door de Nederlander Vincent Bijlo ontworpen Toyota Mirai is bizar afzichtelijk. Het front is herkenbaar, zonder overdreven te zijn. Het zijaanzicht is bijzonder clean en strak. De achterkant is ietwat anoniem. Laten we het zo zeggen: de Mirai laat je alleen al staan om zijn exterieur-design. Deze auto kun je prima voor de deur zetten.
UPDATE: inmiddels heeft Hyundai bekendgemaakt dat de auto een vanafprijs krijgt van 69.995 euro. Dit is een flinke klap geld, maar voor zakelijke rijders is de auto in ieder geval de komende twee jaar nog aantrekkelijk. Vanaf volgend jaar (2019) gaat namelijk een nieuwe regel in, waardoor volledig elektrische auto’s boven de 50.000 euro niet meer in aanmerking komen voor 4 procent bijtelling. Waterstofauto’s, daarentegen, zijn op dat gebied een uitzondering.
Hyundai heeft tevens het rijbereik van de Nexo omgezet naar de WLTP-standaard. Waar de auto volgens de NEDC-cyclus 800 kilometer ver moest komen, is dit volgens WLTP nog 665 kilometer.
Een filmpje van de Nexo op Nederlands kenteken check je op autojunk.nl.
Gulli zegt
Vind hem er niet eens slecht uitzien idd, alleen die zakkende raamstijlen in de voorportieren pruim ik niet zo. Maar goed, het bewijs dat eco-auto’s niet per definitie lelijk hoeven te zijn.
Edge zegt
@gulli: Ik heb er meer moeite mee dat die grijze strip tussen de dagrijverlichting nergens op aansluit. Niet op de gehele dagrijverlichting, niet op de lijnen in de dagrijverlichting en ook niet op een andere carrosserielijn. Alsof het Hyundai-logo is afgezakt bij het maken van het kleimodel en ze dat hebben gefixt met een standaard aluminium stripje van de bouwmarkt.
vroaaar zegt
@Gulli: ja, die dip laat de motorkap er uitzien als een boegbolf.
mashell zegt
@vroaaar: wat ik eigenlijk best een leuke vondst vind. Op deze manier heeft de wagen wat “Schwung” en kan het portierraam wat groter worden.
trustmeiamanengineer zegt
Prachtige techniek in prima verpakking. In Nederland ga je er alleen nog steeds niet veel aan hebben aangezien we maar 1 waterstof tankstation hebben…
ThomasBol zegt
@trustmeiamanengineer: nee hoor. Tenminste drie met twee in aanbouw (DH & UT). Het plan is minimaal 20 stuks in 2020.
trustmeiamanengineer zegt
@thomasbol: Laatst schenen er een á 2 stuk te zijn. En een van die drie staat op priveterrein volgens mij. Maar goed, zou mooi zijn als er een paar bijkomen ja. Moet ook wel om het ooit te laten slagen.
gwnbmw zegt
@thomasbol: 20 in 2020. dan moet je er dus 1 hebben van huis naar werk, of je route zo uitplannen dat je er eens in de, zeg, 500km rijden tegenkomt. nog niet sprekend over de rest van europa.
cloverleaf zegt
@willeme, ben je de tag “advertorial” niet vergeten ;) . Daarnaast lijkt het me wel goed voor de ontwikkeling van zero emissie auto’s en onze slaafse afhankelijkheid van het midden oosten dat er een tegenhanger komt voor de E-waggies!
willeme zegt
@cloverleaf: ? In welke advertorial zou staan dat de achterkant ‘wat anoniem’ is :-D. En dat het autonoom ‘ maar’ gaat tot Level 4? Of wat het realistische cijfer is qua verbruik?
Gulli zegt
@willeme: ik snap best dat er een hoop fabrikanten zijn die niveau 3 en 4 overslaan. Daarom eigenlijk wel apart dat een potentieel grote speler dit niet doet. Wat zou de reden daarvan kunnen zijn?
cloverleaf zegt
@willeme: ok touché. Desalnietemin ben ik minder onder de indruk van het aangezicht maar mijn moeder zei altijd al, over smaak valt niet te twisten. Gezien haar kookkunsten is dat helemaal waar?
rs18011 zegt
@cloverleaf: alleen de brandstof van je auto gaat ons niet verlossen van het midden oosten, heel de economie draait op olie :)
cloverleaf zegt
@rs18011: je moet ergens beginnen!
berlinetta zegt
Zal ik dan maar de eerste zijn die hem foeilelijk vind?
Loek zegt
@berlinetta: sluit ik mij bij aan, het ziet er allemaal wel futuristisch uit maar mooi is anders.
viezefreddyw zegt
Niet een heel spannende wagen maar de neus vind ik best mooi.
jaso013 zegt
Doei Elon Musk!
Jochempie zegt
Het lijkt van de zijkant op een i20 met winkelwagenwieltjes. Ach, als de techniek maar klopt..
Esprit_de_Flandre zegt
Mèh, smaken verschillen, maar de Mirai is mooier.
dirkv zegt
Mooie techniek maar de auto ziet er nogal pompeus uit, hij mag wel wat slanker.
hollandbest zegt
Van de zijkant sprekend een Mazda CX3 en van achter een citroen C4
eefie zegt
Ik laat hem staan, waar kan je waterstof tanken?!
tonydepineut zegt
Hoe zit het eigenlijk met de Honda FCX Clarity? Die reed in 2005/2006 al op redelijke schaal in Californië rond onder een soort lease constructie met Honda.
En in 2015 zou een opvolger komen. Nooit meer wat van gehoord…
spidermann zegt
Wat zou het trekgewicht van zo’n waterstofauto zijn?