Het was al officieel. Nu hebben we meer info over de Opel Manta.
Het is bijzonder knap wat ze bij Opel hebben gedaan in de afgelopen paar jaar. Het Duitse merk was van 1929 tot 2017 onderdeel van General Motors. PSA nam de boel over in 2016. Die hele clan werd opgenomen in de Stellantis groep na een fusie tussen PSA en FCA.
Opel kon zich op het gebied van design en techniek helemaal opnieuw uitvinden. Natuurlijk, qua techniek kon men gebruik maken van PSA-producten. Echter, zo’n ommezwaai in relatief korte tijd is nogal een taakje.
In de tussentijd zijn er een aantal modellen weggegaan (Cascada, de MPV’s, de OPC-modellen) en kregen we een zwikje crossovers en EV’s ervoor in de plaats. Maar is er is meer goed nieuws: de Opel Manta keert definitief terug. Opel was al in de weer met de Manta GSe ElektroMOD om ons aan het idee te laten wennen.
Elektrisch
Uiteraard wordt de nieuwe Opel Manta een elektrische auto. Dat is onderdeel van de strategie van Opel. In 2024 moet er van elk model ook een EV-versie zijn. In 2028 moet het gehele merk enkel en alleen elektrische auto’s verkopen. De opvolgers van de Insignia en Crossland worden ook elektrisch en de Manta dus ook.
Volgens Opel, wordt het een ‘zeer emotionele’ die daadwerkelijk ‘puur rijplezier’ moet bieden, zo laat Uwe Hochgeschurtz – de CEO van Opel – weten aan Carscoops. Dat gaat gebeuren middels acceleratie. Dat is jammer, een gemiste kans. Er zijn niet veel leuke EV’s voor het betere bochtenwerk.
Het wordt nog enger, want Opel geeft aan dat de nieuwe Opel ‘ruim’ zal worden. Oh, wacht, jongens: jullie gaan toch niet NOG een crossover bouwen en daar ‘Manta’ vervolgens op schrijven? Het lijkt er (uiteraard) wel op. Collega @Loek deed al wat uit de doeken, er is nu meer info over de nieuwe Manta.
Meer info Opel Manta
De Manta wordt namelijk wel heel erg snel. Want acceleratie slaat trouwens niet alleen op de 0-100 km/u tijd, maar ook op de laadtijden. Het is de bedoeling dat je 30 km per minuut kunt laden. Inderdaad, dat is een kilometer per 2 seconden.
Qua range hoef je overigens ook niet te klagen, want de minimale actieradius bedraagt 500 km. De accu’s worden gebouwd in een nieuwe gigafactory in Kaiserlautern.
Maximaal is er 800 km beschikbaar. Kun je eindelijk op snelheid naar Kalsruhe blaffen zonder dat je 7 keer moet laden en moet praten met andere fiscale EVangelisten over hoe fijn het is dat je verplicht moet pauzeren en broodjes kunt (moet) eten.
Naast een ‘best in class’-acceleratie moet de nieuwe Manta overigens ook een auto zijn waarmee het leuk sturen is. Opel zegt overigens dat het een nieuwe interpretatie is van de Manta, niet zozeer een opvolger van de Manta.
Meer lezen? Dit zijn de 12 gaafste Irmscher projecten door de jaren heen!
Robert zegt
Als ik de render zo kan beoordelen, heeft die Manta genoeg bodemvrijheid om ook z’n mannetje te staan in het ruige veld.
Of is het om de Manta rijder van weleer (die nu ergens tussen de vijftig en vijfenzeventig jaar oud is) het ‘gevoel van vroeger’ met de hoge instap van nu te gunnen?
autodrome zegt
voor de oude lul met een petje bedoel je? met jaren 80 ‘walther rorhrl’ ambities op het ruige asfalt? je hebt helemaal gelijk, heb smakelijk om je post gelachen, de petjess vanp toen zijn de bejaarden van nu …. op de eerste renderss leek het wel wat, maar nu het uitgekleid is; wat een hok ….
tjorque zegt
Dus het wordt weer zo’n nodeloos opgehoogd hok, met nodeloos dure actieve ophanging om een kunstmatige sportieve rijervaring creëren.
Met een gigantische batterij om het aerodynamisch nadeel te compenseren om de hypothetische noodzaak van 800km met een lading te kunnen rijden.
Ik verwacht dus een Opel met premium prijs. En dus geen grote verkoopsaantallen. Want Opel…
Jammer want die gele Manta EV hierboven vind ik echt vet!
polak zegt
@tjorque: je zegt het. Voor die gele zou ik mijn spaarpot omkeren.
Dutchdriftking zegt
Kortom, de Mustang Mach E van Opel heet Manta. Ik snap wel dat je met een elektrische Cross-over komt, maar noem die gewoon Zafira en houdt de Manta in de kast voor een écht leuk model.
harrie zegt
Een zeer emotionele auto, wat moet ik me daar bij voorstellen.
Jankt ie de hele dag uit z’n koplampen ofzo?
T A X M E N zegt
Ik krijg spontaan weer zin ok de film Manta Manta weer eens te kijken!
schreute01 zegt
Wanneer is een factory eigenlijk een “gigafactory” Net zoiets al het begrip “Premium”. Ook zoiets vaags.
kniesoor zegt
Heb me niet in de etymologie van het begrip ‘gigafactory’ verdiept, maar misschien dat het iets te maken heeft met de gigawatts, die de accu’s, die er geproduceerd worden worden, gezamenlijk kunnen opslaan/leveren.
#wildegok
koeberg zegt
EVangelisten; mooi gevonden.
kevertje zegt
Manta. Het was vooral de ‘racewagen’ van Johnny en Marina in mijn jonge jaren. Wat goedkoop polyester tegen de wielkasten bouten en ergens een setje bredere banden (op stalen velgen) op de kop tikken, zwarte strepen-stickers en daar stond hij dan. Er waren wel ooit echte een paar zware Opels ooit, in de vorm van de Commodore GS/E en Monza. Daarin zat een echt zwaardere motor, maar het bleven Opels. Het soort van auto dat met de Record en Senator vooral bestemd was voor Opa met de sigaar achter het stuur. De enige die er echt ooit uit sprong was wellicht de Lotus Omega. Dus ja, als het electrisch wordt zelfs in kanariegeel of fluo groen, het blijft een Opel, ik word er echt niet wild van, evenmin van de herinnering die dit oproept. Tenzij aan een tijd waar vrijheid in het hoogste vaandel stond, iedereen kocht en deed wat hij wou zonder extreme bemoeienis van de toenmalige overheden.
frank2b zegt
Precies dit. Opel Manta voor Johnny, Opel Kadett voor de gezinsman.
Droevenis.
schreute01 zegt
@kevertje: tja. Je heet niet voor niets Kevertje.