Er was al het nodige materiaal gelekt van de nieuwe Ford Ka en ook de eerste officiële plaatjes hebben we al gezien. Maar de technische informatie ontbrak nog. Gelukkig heeft Ford een maand voor de onthulling van de nieuwe Ka op de Autosalon van Parijs bekend gemaakt wat we onder de motorkap vinden.
De Ka zal leverbaar worden met 2 motoren, een 1.2 liter grote benzine motor met 69 pk die maar liefst 21% zuiniger is dan het 1.3 liter blok uit de ‘oude’ Ka. Het tweede blok is een 1.3 TDCi diesel met 75 pk en dat is een primeur voor de Ka, die was namelijk nog nooit eerder leverbaar met een diesel. Het gemiddelde verbruik van de diesel is slechts 4.2 l/100km. Beide motoren stoten overigens minder dan 120g/km CO2 uit.
Komen deze motoren je bekend voor? Dat kan kloppen want ze zijn ook te vinden in de Fiat 500. Beide auto’s worden namelijk gebouwd in dezelfde fabriek in het Poolse Tychy en hebben dezelfde technische basis.
Een unieke feature van de nieuwe Ka is volgens Ford het feit dat de nieuwe Ka leverbaar zal zijn met voorruitverwarming en stoelverwarming. Ideaal voor een koude winter en natuurlijk als anticonceptie methode.
Wist je trouwens dat er maar liefst 1.460.000 Fordjes Ka van de eerste generatie gebouwd zijn?
NEW FORD KA MAKES GLOBAL DEBUT AT PARIS MOTOR SHOW
Cologne, September 5, 2008 – The exciting new Ford Ka makes its global debut at the 2008 Paris Motor Show. It replaces the iconic original Ka, which brought new levels of style and enjoyment to the small-car market when it was launched in 1996.
The new Ka retains all of the qualities which made the Ka brand so popular – compact size, great looks, lively dynamics and fun personality – but presents them in a fresh new package.
With its striking interior and exterior design, outstanding dynamics and unique character, the Ford Ka sets a new standard for affordable small cars. Practical, safe, cheap to run, and friendly to the environment, this bold new model starts a new chapter of the Ka success story.
Production of the new Ford Ka commences in the autumn of 2008, and the vehicle will go on sale in most major European markets in late 2008/early 2009.Stylish and fashionable
With the introduction of new Ka, Ford has extended its kinetic design language to the smallest car range.The new vehicle has a stylish, fashionable appearance which combines Ford’s latest design thinking with some of the youthful and cheeky spirit which made the original Ka so popular.
Designed for a young target audience who enjoy making a bold statement in their choice of car, the new Ka has the same compact proportions as its predecessor, but with a chunky and expressive style all of its own.
A number of visual cues from the outgoing car ensure that the new design is recognisably a Ka, yet it has the dynamic qualities which mark it out as a member of the kinetic design family.
Bold, colourful interior
The interior of the new Ka has a stylish, dynamic design, just like the exterior. The same kinetic design philosophy used to shape the body is applied inside the vehicle, ensuring that the fresh and modern character of the external design is matched by the interior style.Bold contrasts and expressive colours have been deliberately chosen to reflect the more adventurous tastes of the typical Ka customer. These are combined with some imaginative design details to give the interior a fashionable and fun personality which is quite unique in the B-car segment.
The new Ka is practical too, with generous interior space and comfortable accommodation for four adults and their belongings. The high seating position, carefully placed controls and excellent visibility make the Ka a pleasure to drive for drivers of all ages.
Exciting driving dynamics
The original Ka was renowned for its go-kart like handling, and the new Ka has been designed to be just as fun and rewarding to drive, with the most exciting driving dynamics of any small car.Ford’s own chassis engineering experts have tuned the suspension, steering, and chassis, with the same meticulous attention to detail which has made Ford a leader in vehicle dynamics.
Final testing was conducted using a combination of public roads, proving grounds and race tracks – including the legendary Nürburgring in Germany.
During the engineering process, information was exchanged with the team developing the new Fiesta, and certain components, such as the tyres, were jointly developed for both models.
Economical and environmentally friendly
The affordable new Ford Ka is designed to be both cheap to run and kind to the environment. It uses two economical, low emission engines: a 1.2-litre 69 PS Duratec petrol engine and, for the first time on Ka, a 1.3-litre 75 PS Duratorq TDCi turbodiesel.Both petrol and diesel models are available with sub-120g/km CO2 emissions.
The 1.2-litre petrol model, which is expected to be the largest seller in the new range, has cut fuel consumption by 21 per cent compared to the previous 1.3-litre Ka.
The diesel model – available on the Ka for the first time – improves economy still further, achieving a combined fuel consumption of 4.2 litres/100km.
Safe and secure
The new Ka may be a small vehicle, but it has been engineered to meet Ford’s strict
in-house safety design guidelines.
At the heart of the vehicle is the bodyshell, which has been developed to provide an incredibly strong, stable crash structure to protect passengers in case of an accident.The bodyshell is combined with an Intelligent Protection System (IPS), which integrates airbags, restraint systems and seating technologies to provide a highly effective occupant safety system.
Ka choice
The new Ford Ka is available in two series – Ambiente and Titanium – each offering an outstanding combination of value and equipment. To complement these two models, there are a number of carefully tailored option packs to provide customers with maximum choice when specifying their vehicle.Specify the Bluetooth-enabled Connectivity Kit, and the Ka comes equipped with Bluetooth® mobile phone connectivity, a USB port to play music files through the sound system and steering wheel controls.
Combine this with one of the superb six-speaker CD sound systems, and the new Ka provides all the necessary equipment to keep its passengers connected and entertained.
Unique among vehicles in the small-car segment, the new Ka also offers heated windscreen and heated seats, invaluable for safe and comfortable driving in cold winter conditions.
Development and production
The new Ford Ka has been developed as part of a common project with Fiat. The vehicle is produced at the modern Fiat manufacturing plant in Tychy, Poland, sharing the production line with the Fiat 500 model.Ka history
The original Ford Ka was launched at the Paris Motor Show in 1996. It was immediately acclaimed for its exciting “New Edge” styling and for bringing new levels of driving enjoyment to the class.Sales soon took off across Europe, and the Ka gained the popularity which has stayed with it throughout its lifetime, with a total of over 1,460,000 vehicles produced. In the UK alone, the Ka has found 500,000 customers, and has been segment leader since 2000.
New derivatives, such as the exciting StreetKa and SportKa models expanded the Ka family, and helped to broaden and reinforce the model’s appeal.
The Ka has inspired tremendous loyalty amongst its customers, with many owners coming back to the model time and time again. Based on Ford research, Ka customers have the highest customer brand loyalty of any Ford model.
Frasker zegt
Ziet er goed uit, kzou em bijna kopen…
M Freak zegt
Die bekleding gaat veel te ver.
sanders-amg zegt
belachelijk interieur, en wie gaat er voor zo’n autotje nou weer een duur panorama dak bestellen. geen boodschappen moeder die ik daar mee rond zie rijden hoor.
binkie zegt
lang niet zo origineel als de ‘echte’.. had beter een andere naam kunnen hebben
Pieter zegt
Ziet er zeker beter uit dan de vorige KA, die ik écht niet moest.
DAT zegt
@sanders-amg
Waarom zou een kleine auto niet luxe mogen zijn?
Esprit_de_Flandre zegt
Mja, vorige was gewaagder en toch mooi.
luc zegt
Opgepropte corsa. Dat interieur moet je niet zo vrouwelijk maken.
Hoen zegt
Vind ‘m toch leuker dan ik op basis van eerdere foto’s dacht.
Interieur en pano-dak doen beetje aan Smart ForTwo denken.
Lekker verbruik trouwens! Wanneer komt er een RS versie?
:D
epo zegt
Hey, een… tja, wat eigenlijk? Alles wat er aan de eerste Ka origineel was (vooral het ontwerp dus) zjin ze hiermee kwijt, dit had net zo goed een corsa, mazda2 of een twingo kunnen zijn.
Niet dat ik de huidige Ka zo’n enorm meesterwerk vind, opvallend en apart was-ie wel.
DafMaf zegt
Saai…..
a. zegt
erg corsa achtig…
Laurens zegt
Kweeniet, 500 oogt leuker, maar deze is misschien wat vriendelijker geprijst?
Midas zegt
Eerst de Twingo en nu de Ka! Allebei een duidelijk minder schattig, wat op zich jammer is. Ze hebben het allebei meer dan 12 jaar zonder noemenswaardige wijzigingen uitgehouden, maar ik vraag me af of deze dat gaat volmaken.
Lustigson zegt
Ziet er goed uit.
Ash zegt
Heey die ziet er wel goed uit!
Bekleding van de stoelen kan wel normaler.. Maar ziet er wel goed uit!
AutoInformatief zegt
Op de eerste foto is het precies een Opel Corsa ;)
Ik ben benieuwd of deze ook zolang in productie zal blijven als de originele Ka.
V8 Vantage zegt
Sorry hoor, maar dat is gewoon een Fiat. En haalt het bij lange niet bij het originele model, dat veel betere verhoudingen had. Zelfde verhaal als bij de nieuwe Twingo: het is erg moeilijk om een succesvol model op te laten volgen.
HIM zegt
Achterkant van de Opel Corsa
Achterklep opening van de Nieuwe Opel Agila
Die ruiten zijdelings staan dus ook op de Corsa 3d!
Goed bezig ford ze beginnen zoals de chinezen gewoon genadeloos kopieren
W1ck3D-78 zegt
Die Ford Ka rijdt hier al weken rond! (maar ik woon dan ook in de buurt van Ford testbaan Lommel – België) :p
Ook de Ford Fiesta heb ik al sinds het begin van het jaar zien rond rijden. Geen tape of niks rond en meestal zelfs in flashy kleuren.
Heine zegt
ligt het nou aan mij of gaan de auto’s in dit segment steeds meer op elkaar lijken?, dit lijkt wel een corsa!
FERRARI_POWER zegt
vindt hem tog maar niks
AriM6 zegt
Is dit niet dat gedrocht dat in de nieuwe James Bond film gaat spelen ?
Dat is dus alvast een minpunt van de film…
Jandepandaman zegt
Opel Corsa meets Fiats kleine autootjesmet dat pookje aan die voorconsole zo- Het enige wat Ford heeft gedaan is het ovale “Ford”-logootje en het “Ka”-merkje leveren. Je kunmt wel zien dat het slecht gaat met de Amerikaanse auto-industrie….
mashell zegt
Wat een rare autoradio, het lijkt wel zo’n aftermarket knipperend DIN ding maar dan niet niet helemaal in die vorm. Niet echt Ford.
Guan zegt
Veel te mooi om Ka te mogen heten, een Ka hoort lelijk te zijn! Ernstige stijlbreuk dus.. :-(
Harold zegt
Mooie auto maar helaas niet zo exentriek als de vorige.
opel-lunatic zegt
Ik zal het ook maar ff zeggen, gejat van opel corsa.
debby zegt
Die bekleding is prachtig evenals de buitenkant! De nieuwe fiesta is ook super!! :D
Sabrina zegt
Echt een super leuke Ka! veel strakker en mooier dan de vorige..zelf de bekleding doet mee.. echt een meide auto dus!