Lastig parkeren is het wel, maar verder heeft deze koninklijke ex alles wat je Volvo-hartje begeert. Van B6-bepantsering tot blauwe zwaailichten achter de grille, een 204 pk zescilinder en beeeenruimte is alles aanwezig. Een tank zoals je ze maar zelden ziet.
Binnenkort zien we wellicht nog een aantal donkerblauwe Volvo’s S80 als ‘bijna nieuw’ te koop staan. Leuk, maar niet zo leuk als dit donkerblauwe topmodelletje waar het Zweedse koningshuis vorige eeuw in rond rolde. Waar de Nederlandse S80’s ongetwijfeld ruim genoeg zijn en bescherming bieden, heeft deze verlengde Volvo 960 nog meer beenruimte, bepantsering, achterwielaandrijving en uitstraling. Een gepantserde, verlengde, 3.0 zescilinder uit 1995 met nog geen 26.000 km op de teller.
Hoewel men deze generatie Volvo’s sowieso vaak als ’tank’ bestempelt is er altijd een overtreffende trap. Soms is die overtreffende trap daadwerkelijk een tank. In dit geval is de term ‘tank‘ iets letterlijker genomen bij het aanpassen van de Volvo.
Naast een B6-pantser, dit biedt genoeg weerstand tegen .50 machinegeweren, is het onderstel flink aangepast. Dat moet natuurlijk daar het gewicht flink hoger zal liggen. Er zitten opvallende naar achteren gerichte schijnwerpers in de bumper. Achter de grille voor gaan een stel blauwe zwaailichten schuil. Ideaal om verkeer van de linkerbaan af te krijgen. Bij extra gasten zijn er achterin twee extra stoelen uit te klappen. Communiceren tussen voor- en achterin de auto kan via een intercom. Tevens is er een ‘nooduitgang’ aanwezig. Hoe dit precies werkt is niet duidelijk, het rode hendeltje in de middenconsole zal er vast mee te maken hebben.
Helaas staat de Volvo nog niet op Nederlands kenteken. Wegenbelasting zal ook een flinke kluif zijn. Toch is de leeftijd ideaal voor zakelijke rijders. Bekijk de advertentie bij cs-exclusive.nl. Prijs ‘notk’, chauffeur niet inbegrepen.
alcantara zegt
Zwaailichten in de grille maken deze wagen sneller dan elke supercar in het dagelijkse verkeer! Maar het KLPD zal wel weer flauw gaan doen over zulke gadgets.
gedece zegt
Iets voor beatrix?
potver7 zegt
@gedece: nee, niet hoog genoeg – dan stoot ze d’r kapsel…
autobart zegt
Een S60 heeft al een forse draaicirkel, dus zal dit al helemaal niet kort draaien…
SimonMc zegt
@autobart: Nee inderdaad. Als je hiermee een U-turn wilt doen, kun je beter een snelweg opzoeken vermoed ik.
Thomasio zegt
@SimonMc: Want op de snelweg mag je U-turns maken? :P
SimonMc zegt
@Thomasio: Hier is het van te moeten :p
norge zegt
Svenska bonde limo, nee gaaf ding hoor.
SimonMc zegt
Lol, op foto 3 zie je zo’n oranje “hendel” die lijkt op zo’n handvat waarmee je bv een grasmachine op gang trekt. Het zou toch niet? :p
bozewolf zegt
Zo’n hoge graad bepantsering op een verlengde wagen en het torretje produceert slechts 200 pk?
Dan mag ik hopen dat het op z’n minst een diesel is voor de benodigde trekkracht. Anders ben je in een noodsituatie sneller weg als je gaat rennen.
SimonMc zegt
@bozewolf: 6 cilinder diesel in een volvo? Lijkt me van niet. En tenzij ik niet goed gekeken heb, kon je in deze generatie enkel benzine krijgen ( oudere versies wel een diesel vreemd genoeg ).
janfr1908 zegt
@SimonMc: in de 740 en 940 liggen ook diesels als ik et goed heb in de 740 sowieso
SimonMc zegt
@janfr1908: Ik neem m’n woorden terug. Er waren inderdaad 6 cilinder diesels te krijgen in onder andere de 740.
janfr1908 zegt
@SimonMc: ik heb der ook niet veel verstand van zag alleen pas geleden op MP een volvo 760 2.4td ;)
realcar zegt
Hendel voor de bediening van de dubbele accu?
fit4fun zegt
Ik vraag me af of motor en transmissie opgewassen zijn tegen het veel hogere gewicht? Daar zijn ze niet op getest/ontworpen..
SimonMc zegt
@fit4fun: Lol…motor en versnellingsbak waren in deze volvo af-fabrieks al kogelvrij…als je begrijpt wat ik bedoel.
undifined1 zegt
Met spatlappen, dus sowieso +1000
Doet me denken aan een e38 L7 deze auto.
Jochempie zegt
Ik vind het helemaal niets. Maar ik vind Volvo überhaupt geen interessant automerk. En dat zeg ik niet om iemand tegen het zere been te schoppen, maar ik snap het appeal van zo’n rijdende baksteen gewoon niet. Ja, ze gaan schijnbaar ontzettend lang mee. En zolang ze niet aangereden worden door een Renault Modus zijn ze best veilig. En ja, Volvo is pionier geweest op het gebied van veiligheid. En dat is allemaal heel erg mooi voor de family-man die rustig met z’n gezin van A naar B wil reizen. Maar voor mij is liefhebberij voor Volvo hetzelfde als liefhebber zijn van Miele omdat ze de beste wasmachines maken. Ze maken nog steeds wasmachines.
bsxc2 zegt
@Jochempie: Ik denk dat jij dit soort auto’s later nog wel gaat waarderen later, het is namelijk een tijdloos design en vaak zien de grotere auto’s er tegenwoordig ook nog wat hoekiger uit.
Jochempie zegt
@bsxc2: ik weet niet of het zo tijdloos is. Als je een nette Golf 3 ziet (ok die bestaan niet meer) kom je er keurig mee voor de dag. Maar dat geldt m.i. niet voor bijv. een Volvo 460.. Die vind ik echt verouderd overkomen.
De P1800 en de 480 vind ik overigens gaaf. Maar dat lijkt ook niet op een Volvo.
desjonnies zegt
@Jochempie:
Fijn dat je dat met ons wilt delen.
Ik voel me ineens een heel stuk opgewekter……………………….
Jochempie zegt
@desjonnies: That’s why I did.
ej20g zegt
@Jochempie: ieder zijn ding. Aan de ene kant ben ik een groot liefhebber van de snelle Japanners die je adrenaline laten gieren en je hartkloppingen geven maar aan de andere kant is de charme die bijvoorbeeld zo’n Volvo 740 (hoi Alwood) heeft voor mij onweerstaanbaar. Zo onweerstaanbaar zelfs dat ik een 740 overwogen heb in plaats van een snelle Subaru Impreza. Maar ik heb ook een stel vrienden die het niet snappen en (onder andere) de 740 alleen zien als een lelijke doos en verspilde metalen.
undifined1 zegt
Heeft deze auto ook net als gepanserde 7 series uit die tijd het voor mij altijd geheimzinnige active defense system en notaustieg durch die frontscheibe?
9000cse zegt
Als voormalig enthousiast eigenaar van 2 Volvo’s 960, één handgeschakelde, de andere een automaat, vind ik het heerlijk om deze uitvoering te zien. Niet om te hebben, maar om naar te kijken.
Om te hebben, zou ik de voorkeur zeker laten uitgaan naar de verlengde Royal-versie, die te koop staat bij http.//www.jbover.nl in Emmer-Compascuum. Te vinden onder “Youngtimers voorraad”. Let wel op! 207 foto’s!
carsandmore zegt
@9000cse: dat is indd een mooie volvo
pier zegt
@9000cse: koop dat dan ;) Wat een gast trouwens, elke auto minstens 200 foto’s!
pier zegt
Wat, niet eens lederen bekleding?! Trouwens, met z’n vieren achterin ziet er al best knus uit. Een bijzondere auto dat wel, maar verder heb ik er weinig mee.
undifined1 zegt
@pier: stof is veel comfortabeler hoor.
ThomasBol zegt
Dit ding heeft jaren in de kelder bij Van Vliet langs de A20 ri Rotterdam gestaan.
feddomw zegt
@ThomasBol: Dat durf ik te betwijfelen. Ik weet namelijk dat deze auto minstens 5 jaar elders heeft gestaan, en dat was niet bij Van Vliet.
ThomasBol zegt
@feddomw: ik heb hem bij Van Vliet gezien in 2006 of eerder, dus het kan best dat hij daarna naar een ander bedrijf is gegaan. Was destijds zo onder de indruk dat ik het speelgoed eromheen ‘vergat’.
feddomw zegt
@ThomasBol: dan staat die echt heel lang stil in NL zonder kenteken. Wat is zoiets nou waard?
ThomasBol zegt
@feddomw: Tsjaa, ben het volledig met je eens dat het zonde is. Aan de andere kant zie ik niet iemand zo snel zo’n auto
kopen. Voor een particulier te duur in gebruik en van die limoservices kopen wel een Lincoln of Hummer ofzo.
Djerno zegt
Ik Willem! ;)
ej20g zegt
Prachtige Volvo. Helaas zwaar ondergewaardeerd door de meeste mensen. Ook relatief zeldzaam vergeleken met de geijkte 850.