Ons Saabhart slaakt nog een treurige, diepe zucht van verlangen.
De 9-3 had de eerste auto zonder toezicht van GM moeten worden. Jason Castriota werd erbij gehaald om Saab naar een nieuw niveau te tillen en het merk een sales boost te geven. We hadden het resultaat graag vorig jaar in Genève zien verschijnen, maar Castriota miste de deadline door het interieur. Hierna gooide het faillissement van Saab eind 2011 roet in het eten.
De auto ziet er niet verkeerd uit met zijn aflopende daklijn en stevige achterkant, nog eens benadrukt door het spoilertje. Precies zoals een Saab eruit moet zien, ook al is-ie een beetje te lang voor de hatchback die hij wil zijn. De 9-3 zou de 1,6- en 2,0-liter motoren van BMW krijgen, maar BMW werd het wachten al snel beu. Je zou toch iets meer spannends verwachten voor een auto met een dikke dubbele uitlaat. Helaas kan mijn ongelijk niet bewezen worden.
leandro zegt
Toch wel een prachtig ontwerp met die oude details. Maar helaas had hij het toch niet gewonnen tussen alle Duitse lease sletjes.
eklasse zegt
@leandro: dat heeft hij vroeger ooit nooit gedaan en dat was juist zijn kracht.
Poll zegt
@eklasse: En door die ‘kracht’ zijn ze nu failliet.
valetparker zegt
@leandro: Inderdaad, wat een klassieker!
potver7 zegt
@leandro: Oude details…. je bedoelt die Mazda 626 achterlichten… ;)
Verder een prachtige bak hoor, met inderdaad mooie verwijzingen naar de originele 900, maar die achterlichten deden me toch aan iets anders denken.
bartteeuwen zegt
Vind m wel gaaf eigenlijk. Weet niet of er markt voor zou zijn maar zou het straatbeeld wel wat opvrolijken als hij echt was gekomen. Hier in de buurt rijdt nog een 900 cabrio. Mooi ding om te zien
str8six zegt
Verlangen is een groot woord maar jammer is het wel..
ederooij zegt
Ik vind het helemaal niks. Denk dat Saab geen redding hier aan had gehad. Zou eerder nog een extra nagel zijn aan de kist.
clubbtraxx zegt
@ederooij: Precies… Ziet er niet uit, beetje peugeot 307 flankjes en wat vag invloeden aan de voorkant… neuh laat maar verder.
JagID3Merc zegt
Prachtige wagen. Jammer dat GM de hele tent in de soep heeft laten lopen. Moord met voorbedachte raden zou ik het willen noemen.
lincoln zegt
@citroen4life:
LOL ..
mashell zegt
@citroen4life: Hoezo? GM heeft Saab alle kansen geboden, zelfs nog een aller laatste kans bij meneer Muller. Saab had overleefd als ze deze auto tussen 2004 en 2008 op de markt hadden kunnen brengen.
lemans96 zegt
Zonde, mooie auto hoor.
stefanos zegt
Sinds ze richting het faillissement zijn gegaan kwamen er knappe auto’s van de band. Naar mijn mening
074yasin zegt
Wat een prachtige wagen <3 maar die achterspoiler hoefde voor mij niet
9000cse zegt
Mijn hart begint toch weer sneller te slaan bij het zien van zo’n Saab. Jammer, héél jammer dat dit merk de nek werd omgedraaid. It’s a big shame!
quattromeister zegt
Jammer, altijd een beetje een zwak gehad voor saab.
bertuss zegt
Tja … wel aardig … maar was waarschijnlijk toch nooit een succes geworden. Het blijft Saab …
burninrubber zegt
Zonde zag er goed uit!
wouteraerox zegt
Als vijfdeurs naar mijn mening uit verhouding. Achterste 2 deuren kloppen niet in mijn ogen.
Maar wat had hij er mooi uit kunnen zien als 3 deurs..! Iemand toevallig shops of plaatjes daarvan?
alassad zegt
Not bad!
philipf zegt
Wedden dat de chinezen dit gaan gebruiken?
ZeRoo zegt
In de autowiki gaat de versie met 220pk langzamer naar de 100 dan de 163 pk versie. Vind je het gek dat ze failliet zijn met die rare motoriseringsfratsen!
Hupke zegt
Moesten ze me daar mee willen opzadelen had het toch de stationwagen moeten zijn, die achterkant is een mislukte knipoog naar weleer die er niet uitziet itt tot bij de 9-5.
lincoln zegt
die 9-3 slaat dan zeker op het jaar 1993 ofzo ..
Esprit_de_Flandre zegt
@lincoln: Alles komt terug…
garp zegt
Eeuwig zonde!
tt123 zegt
Jaa had m zeker in het echt willen zien, zonde…
mercedesclk350 zegt
Als ze deze hadden gemaakt waren ze er nu nog… Deze is echt heel gaaf…
brekkenbats zegt
Zelf krijg ik meer het idee dat NEVS de foto’s sporadisch vrijgeeft om te peilen wat mensen van dit model 9-3 vinden. Het ‘oude’ logo met de griffioen is op de foto’s vervangen door de naam Saab. NEVS mocht het logo niet meer gebruiken naar aanleiding van een rechtszaak door scania, omdat dit identieke logo’s zijn. Saab was op dat moment al geruime tijd in bezit van NEVS, en NEVS heeft aangekondigd voor de nieuwe (elektrische) modellen de letters SAAB voor de dag te halen, met eventueel het aloude vliegtuigsymbool van weleer. Hier is door de militaire vliegtuigdevisie bezwaar op gemaakt omdat autofabrikant Saab los staat van de militaire luchtvaartdevisie. Het enige wat dan rest is ‘SAAB’ en als we de foto’s mogen geloven prijkt dit op de voorzijde van dit model. NEVS heeft aangekondigd te starten met elektrische Saabs voor in eerste instantie de chinese markt. Misschien dat ze met deze ‘9-3’ de markt daar willen betreden.
Esprit_de_Flandre zegt
@brekkenbats: Leuk idee, maar de ‘bewijslast’ in verband met het logo… Was het logo niet al verdwenen op de VM-Saab 9-5… ?
Svda zegt
Ziet er stuk beter uit als de Insignia en met een BMW motor erin stuk betrouwbaarder ook.
ropbp zegt
De laatste Saab is die van voor de Slopel periode. Dus Saab is al langer failliet. Aangezien ‘als’ er niet is, kunnen we dus ook niet zeggen of dit model wel een succes zou worden. Wat we zeker weten is dat ie niet geproduceerd wordt.
j012dy zegt
Wat een prachtig ding! Zonde dat ie er nooit kwam
bmwe30325i zegt
ze hadden gewoon hun eigen turbo’s op die BMW-blokken gefabriekt om het spannend genoeg te maken!
BaRa zegt
@bmwe30325i: Saab maakt geen eigen turbo’s.
umadbrah zegt
Breng hem op de markt. Ik koop hem meteen.
Esprit_de_Flandre zegt
Het voorzichtig doordruppelen van (eerst wazig) foto’s en 3D-renders…
Zit er ergens een ijverig miertje aan een revival te werken… ?
brekkenbats zegt
@ Esprit_de_Flandre: Inderdaad werd de tekst ‘Saab’ op de grill geplaatst bij de laatste 9-5. Echter het griffioenlogo werd daarnaast ook toegepast aan het begin van de motorkap, en dat is bij deze 9-3 compleet verdwenen.
db87 zegt
Voor de cabrio-rijders is de Opel Cascade in elk geval een prima alternatief voor de Saab 9-3 cabriolet.
db87 zegt
*Opel Cascada
imba zegt
En wat zeg je dan? Juist, Thank you GM!…
BaRa zegt
En dit zou de vervanger moeten geweest zijn voor mijn huidige 9-3? Ik ben haast blij dat Saab failliet is gegaan. Dit hok is op geen enkele manier een match voor de designtaal van bijvoorbeeld Simon Padian, Anthony Lo of Michael Mauer. Boe!