Wat is het toch een lekker ding.
Voor een goede hot hatch mogen ze ons ’s nachts wakker maken; we waren dan ook zielsgelukkig toen de nieuwe Focus RS in het wild werd gespot in België. En nu heeft Ford meer plaatjes de wereld in geslingerd, deze keer officieel van de productieversie en in mooi glimmend blauw. Even genieten…
UPDATE: En we hebben een videootje waarin het beestje lekker door een arena gejaagd wordt bij de Wales Rally.
Met dank aan iMotor!
Breinstein zegt
ik vind de auto niet mooi maar een bom op wielen is het wel. kijk al uit naar de rijimpressie ;)
Macmark zegt
Die achterkant is echt top
Enrico zegt
Het blijft op een kadett lijken. En het stuur zit aan de verkeerde kant, op de een of andere manier vind ik t lelijk.
dotternetta zegt
Is dit een nieuw model ofzo? Ik begrijp de ophef niet. Deze rijdt toch allang rond? Of zie je, net als bij Audi, het verschil nauwelijks?
TeunGSRD zegt
Wat een FANTASTISCHE wagen! Normaliter ben ik niet zo van de hot-hatches á la golf gti, maar dit is echt een bruut bakkie. (bakkie koffieeee)
Ik vond de facelift van deze focus al een enorm positief verschil, maar dit onderstreept alles alleen maar.
Geil dingetje!
Riess14 zegt
prachtige auto!
maar in het blauw vind ik hem wel lelijk, doe mij maar een groene of een oranje.
Enrico zegt
Hier, dit is m (hij reed idd allang rond!):
Stijn zegt
Staat (zeker vooraan) toch wel wat hoog op zijn pootjes :s
Tommy zegt
@dotternetta: De Focus RS is nog geen eens in productie dus kan ook niet rondrijden, misschien alleen wat testwagens.
Best een leuk ding, hij ziet er mooi uit zo, één kritiek puntje, de bandjes zijn natuurlijk veel te smal het ziet er zo iel uit. Ben benieuwd of hij de 300 pk goed op de weg kan krijgen over de voorwieltjes.
Roadronner zegt
Het is een rally-gerelateerde wagen, een beetje bodemvrijheid is bovendien wel zo praktisch in het dagelijks gebruik. Ziet er enorm goed uit, ben reuze benieuwd naar een rijtest! Impreza eat your heart out 8-)
VonStroke zegt
Wat is ie lelijk hé. Nee echt, gewoon lelijk.
alex zegt
-edit: caps lock uit graag-
wat een super mooi ding!
CrazyHenkie zegt
Nee hij´s mooi! Zou m enkel wel in het groen wil ipv dit blauw, op deze persfoto´s komt het niet zo sterk over. Als het gifgroen net zo fel is als het ST-oranje, dat zit dat wel goed!
Victortje. zegt
@dotternetta, even opnieuw lezen dat het 1 een RS is, 2 300PK op de voorwielen heeft 3 dit een grote concurrent voor R32jes word!
Dennie zegt
@ Enrico
De enige gelijkenis tussen die kadet en de focus is zijn kleur, maarja sommige mensen kijken maar alleen naar de kleur, dus ik neem het u niet kwalijk.
erwtje20 zegt
hotste hot hatch!
flappie zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
freek zegt
Mooie bak man, in het zwart word hij helemaal bruut!
wanneer is de rijtest online bij @ ABHD?? :D
marruk zegt
@Victortje:
Een grote concurrent voor R32jes??
Hahaha, laat me niet lachen! Denk je echt dat een R32 dit bijhoudt??
De RS heeft dan wel geen 4WD, maar na alles wat ik gelezen heb ga ik
er vanuit dat hij daar geen nadeel van heeft. Plus, het maakt hem een behoorlijk aantal kilootjes lichter. Tel daar de eeuwige voorsprong van Ford
wat betreft rijeigenschappen bij op, en ik weet wel wie er als eerst bij het volgende stoplicht aankomt.
Maar ik zou ‘m inderdaad ook in gifgroen laten afleveren,
dat staat ‘m zo goed! Dat blauw was voor de eerste generatie Focus RS.
christophe zegt
echt heel mooie en degelijke wagen lijkt het me , zoals hierboven gezegd een r32 is echt peanuts hierbij vergeleken…
Tinus zegt
Flink partijtje onderstuur op het filmpje..
Wel een vette bak! Die oude vind ik nog mooier.
The Apple zegt
Ik wil snel rijden en ik ben een sjonnie, maar ik heb het budget niet om een snelle(betrouwbare en degelijke) auto te kopen.
Dus koop ik deze nutteloze ford met 300+ pk dat bij de start van een sprint al 100pk verliest door wheelspin.
Als ik boven de 200 rijd, gaat mijn auto van de linkse rijstrook naar de rechtse waaien.
Maar zolang ik die grote(nutteloze) lelijke spoiler achterop heb, weet ik dat ik strak op de baan zit.
jOnas zegt
In het blauw lijkt hij gelijk een pak minder johny
Joost zegt
@ The apple
hmm dus….ik vind het een beetje een sjonnie reactie eigenlijk. Ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen met die wheelspin en ik vind dat je deze auto wel degelijk als betrouwbaar en degelijk kan noemen. Ik rij er in ieder geval al 3 jaar met bijna geen problemen 35.000 km per jaar mee.
lincoln zegt
ik geloof dat Ford altijd wel heel serieus een goede auto wil neerzetten ..
en er alles aan doet om hun klanten te binden ..
dit sjonnie te noemen is lager dan sjonnie iig ..
JanJansen zegt
Naast het Quaife torsen diff. zit er een revolutionaire voorwielophanging op die “torque-steer” moet verminderen. Ford noemt heet RevoKnuckle, right…
Hieronder het concept:
Ford heeft sinds de eerste Focus altijd goed sturende auto’s gemaakt, ben heel benieuwd naar deze versie.
JohNL zegt
Stijlvol is ‘ie niet, maar ik zou er best eens in willen rijden :)
Tinus zegt
Die wielophanging ziet er heel fancy uit.. Het fusee niet direct op de draagarm. Niets nieuws, check de wielophanging van een audi a4 eens. Die had dit al in 1995!
Meer dan een verkleinde schuurstraal is het niet voor zover in kan ontdekken.
Een betere ontwerper zegt
De vorige RS Focus vond ik al vet, deze al helemaal. Blauw graag.
johnnyt-jet zegt
wel iets voor johnny hoor.
jorden zegt
wanneer rally rijden je ding is
Marco zegt
Geweldig bak, maar dan niet in het gifgroen maar in het ST-oranje. Ik ga alvast sparen!
RS zegt
@ Tinus
Het principe is misschien hetzelfde maar de daadwerkelijk uitvoering zal anders in elkaar zitten. Anders had de RS4 waarschijnlijk ook geen Quattro meegekregen. Hoewel dit systeem zich in de Focus natuurlijk nog moet gaan bewijzen.
sim zegt
Mooie auto.
Vergeleken met 1 serie van BMW is dit een beauty
Ralph zegt
idd. net een Op@# Kadettilac GSi…
Maar goed on topic.: dit is een echte bom weer van Ford. Ondanks die 5 cil. van Volvo in het vooronder.
Mean Grean moet ie gewoon zijn als bij de ‘concept’.
SJ zegt
Ik vond de vorige RS toch mooier. Die zag er meer wolf in schaafskleren uit, maar juist ook weer veel uhhh… professioneler (kan niet op het goede woord komen). Deze is toch net iets te bespoilerd, dat had iets ingetogener gemogen, maar verder heb ik hem liever dan iedere andere hot hatch op dit moment.
En de vergelijking met de Kadett is ook leuk. Ik denk dat de kans dat die Kadett zich om een boom vouwt met dagelijks gebruik (door een bijpassend type bestuurder) dan de Focus tijdens een rally in de bossen van Zweden. Als die Kadett uberhaupt een hoge snelheid kan halen.
Pieter-Jan zegt
Alle charme van een laaghangende balzak, maar de wagen zal zich wel op een andere manier bewijzen. Jammer van de prijs. Misschien gaat Ford toch nog failliet, en kunnen we die dingen voor een appel en een ei op pikken.
Nanning zegt
@Tinus: 1995 A4 klinkt weinig sportief..
Ik denk dat Ford een flink beter vertrekpunt had dan de oude A4 (nl. de gewone Focus reeks en de ST).
Nog meer prestaties van FWD? Als iemand het kan, dan moet het toch Ford wel zijn.
En ach, die spoilers.. De nieuwe RS zal toch wel een flink stukkie duurder zijn dan de vorige; en dat ‘moet’ toch ook zichtbaar zijn
(Blijft toch een Focus voor de prijs van een BMW 325…?)
Ons bent benieuwd!
Nanning zegt
@Pieter-Jan: prijs? Wat weet jij wat ik niet weet?
Pieter-Jan zegt
@nanning
Ik heb ergens (hier op AB?) gelezen €39k in Duistland. Voor België en Nederland mag je er nog een schepje bovenop doen (met 300pk is dat €5000 inschrijving, en hetzelfde voor verzekering in België, denk ik). Ik vind €20k al veel voor een auto.
Altron zegt
wanneer doen ze nou eens wat aan die lelijke achterkant…
johnnyt-jet zegt
van je vrouw ?
Daan zegt
word nu toch heel erg benieuwd naar de prijs en de precieze prestaties! Laat maar komen!
Miklo zegt
@ enrico
haha ga dit toch niet verglijken met een opel kadet.
Dit is een beest, geen domme opel.
Hans zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Enrico zegt
I know, I know… Maar toch lijkt ie er op, qua design dan :P
Tinus zegt
@ RS en Nanning
Het heeft niets te maken met grip of sportiviteit. Het is immers tegen torque-steer. Maw het elimineren van aandrijfreacties in het stuur.
Audi concurreert tegen auto’s als BMW en Mercedes. Die zijn achterwielaangedreven en hebben daardoor geen last van torque steer. Dus Audi heeft een wielophanging ontworpen waarbij je zonder aandrijfreacties in het stuur toch een de voorwiel kan aandrijven.
En ja, dat was al in 1995..
Maakt niet uit, ik zou ook liever deze RS rijden dan een A4! (behalve de S4/RS$ natuurlijk)
RS zegt
@ Tinus
Volgens baas Capito heeft hun nieuwe systeem naast het tegengaan van torque-steer ook met grip en sportiviteit te maken.
“As you would expect, we gave all-wheel-drive careful consideration, but by combining and tuning these elements and learning from Ford’s expertise in industry-leading handling, we have managed to eliminate the weight of AWD from the car and still have been able to target a class-leading balance of traction, handling and performance.
“The result is a lightweight set-up, that will deliver the right blend of traction and razor sharp controllability – in a way no one would have expected from front-wheel-drive, and we believe we have made the right choice,”
http://www.motivemag.com/pub/news/Ford_Focus_RS_-_No_Soup_for_You.shtml
Tinus zegt
Je doet je naam eer aan RS! Een die-hard fan?
maar wat van dat verhaal waar is moet nog maar blijken, marketing is iets wat je altijd met een korreltje zout moet nemen. Ze zullen niet zeggen dat ie een beroerde wegligging heeft natuurlijk haha.
Ken je Cillit Bang met de munt-test? I rest my case..
RS zegt
Haha ja dat Cillit Bang is echt een klassieker. Hoewel ze er bij de Europese afdeling van Ford niet vaak een potje van maken moet het zich inderdaad allemaal nog wel gaan bewijzen.
De RS reeks van Ford vind ik stuk voor stuk erg interessant maar echt die-hard of merkentrouw ben ik niet. Zolang het maar licht en snel is en een korte wielbasis heeft. ;)
segura zegt
http://www.youtube.com/watch?v=5ty4gEgEQVg
Fordfan zegt
Ik vind het een mooi dingetje, en ik blijf het een mooi dingetje vinden!