
Vorige week hebben we zelf al wat plaatjes kunnen schieten van de snelste roadster ter wereld, maar een paar extra hi-res persfoto’s zijn natuurlijk nooit verkeerd. Ook hebben we nog even wat specs op een rijtje gezet voor jullie. Zo weet je straks alles over deze 1.200 pk sterke Veyron.
In Geneve had Bugatti twee verschillende exemplaren op de stand staan. Het ene exemplaar was uitgevoerd in Blue Carbon (naakt blauw carbonfiber) en het tweede exemplaar was gespoten in Jet Grey. Deze 1.200 pk/1.500 Nm sterke Grand Sport Vitesse weegt maar liefst 1.990 kilo en heeft een gemiddeld brandstofverbruik van 23,1 liter per 100 km en een Co2-uitstoot van 539 gram per kilometer. De tank is 100 liter groot en dus zou je (in theorie) een range hebben van 430 kilometer (net iets meer dan een Tesla Roadster).
Ook heeft Bugatti speciaal voor de Vitesse een nieuwe dakspoiler ontwikkeld en een windscherm. Deze zaken zullen ook leverbaar worden op de reguliere Grand Sport die gewoon leverbaar blijft.
The new Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse boasts a remarkable maximum torque of 1,500 Nm (at 3,000-5,000 rpm) from the 7.9-litre capacity of its W16 engine. The maximum output (1,200 hp) is reached at 6,400 rpm. These figures allow the car to reach 100 km/h (62 mph) from standing in unbelievable 2.6 seconds. The top speed of 410 km/h (255 mph) makes the four-wheel drive (like all Veyrons) Grand Sport Vitesse the fastest production roadster ever.
Goh, wat je ook vind van deze auto, het rijtje cijfers hierboven (ondanks dat het meeste nog bevestigd moet worden) blijft toch wel héél indrukwekkend.
Ik vind hem iig nog steeds prachtig in elke uitvoering.
Hoe doorlopen cabrioletten verbruiks testcycli? Met het dak op of af? Iets voor @robbie ?
@AutomotiveDesigner: pfff… Ik gok met het dak erop want dan zullen ze net iets zuiniger zijn.
Een normale auto test je ook niet met het schuifdak open of de ramen open.
Zal ongetwijfeld ergens in de Europese richtlijnen verstopt staan ;)
@robbie: Ik heb even de cijfers bij elkaar gezocht. Het maakt helemaal niets uit. Opvallend is dat de 1001 PK sterke Veyron meer verbruikt en uitstoot dan de 1200 PK Veyron.
@AutomotiveDesigner: Doen ze dat niet op een dyno?
@baasbas: Lijkt me niet als je rekening houd met wrijving. Maar aan de andere kant kan je dan geen apparatuur aansluiten.
@kickass: Ik dacht, laat ik eens zoeken… Niet dat wikipedia de absolute waarheid is, maar toch:
http://en.wikipedia.org/wiki/New_European_Driving_Cycle
@baasbas: Slim! Weer wat geleerd. ;)
And aother Bugatti, er zijn er nou wel genoeg.
2000 kilo? Moet je hier je vrachtwagen rijbewijs voor hebben? :mrgreen:
@norge: Valt best mee, een Bentley Continental GTC weegt 2500 kg en daar mag elke gek in rijden.
@Tommy2: Zo ook een Toyota Landcruiser V8 en nog wat 4×4’s
Dan liever dit !
@TSI-tje: Doe mij die Landcruiser maar. Zou me bij god niet weten wat ik hiermee moet, vind het maar een lelijke bak die Veyron
Die Bugatti’s blijven echte alcoholisten.. Elke paar uur weer bijtanken.
Wacht, 2.6 seconden naar de 100? Ging de gewone Veyron niet in 2.5 seconden naar de 100?
Overigens heb ik ooit in een review door Vicky Butler gezien dat de turbolag op de Veyron net zo monsterlijk is als de prestaties van het ding, maar daar hoor je mensen niet zo vaak over. De korte shifttime draagt tuurlijk wel bij tot minimaal effect daarvan.
@Sorcerer: Nou! In ca. 2,5 sec. naar de 100, ca.16sec. naar de 300Km/u. (!!!) Dan zal je echt ‘last’ hebben van die turbo-lag…. Denk zelf eens na…
@TSI-tje: Bij het accelereren niet, maar bij het cruisen en dan lekker volgas weg willen blazen wel. Ik heb zelf een auto met 300 pk (4x minder dan dit monster :’) dus ik weet wel hoe irritant veel vermogen in een auto met een grote turbo kan zijn.
Plus Vicky zegt het dus tja…
Verder even geen rekening ermee gehouden dat dit de cabrio is. Die is ook zwaarder en heeft andere aerodynamica, kan allemaal meespelen…
@Sorcerer: Dat wordt tegenwoordig goed geperfectioneerd door de grote fabrikanten hoor.. En anders flikker je er toch lekker een supercharger op, loopt het gewoon netjes in lijn allemaal.. ;)
@Sorcerer:
Welke auto heb je ? 300 pk is ook al meer dan zat ;)
Tegenwoordig heb je niet zo heel veel last van turbo lag door het gebruik van twin turbo
@bugsbunny: Of Tri-Turbo.. ;)
@bugsbunny: Twinturbo heeft net zoveel last van Lag als een enkele turbo. Een Bi-turbo daarentegen heeft hier minder last van. Twin=Tweeling= Twee even grote turbos. Bi-Turbo= twee verschillende maat turbo’s. Meestal een kleine en een grote(re) om Lag op te heffen. FYI.
@Sorcerer: Zoals anderen ook al zeggen, deze heeft 4(!!!) Turbo’s in twee verschillende maten. Ik geloof niet dat je veel ‘lag’ ervaart als je op het gas stampt. Maar goed, ook ik heb er nog nooit mee gereden. Ik moet het doen met ‘slechts’ 275 (atmosferische) paarden en heb dus ook geen last van turbolag.
@TSI-tje: lul niet zo slap… Is het nou 275pk of 300pk…?
@prominent:
Eerst lezen dan roepen:
@Sorcerer heeft een auto met 300 pk, @TSI-tje heeft er 1 met 275 pk. Ik zal dus netjes rechts blijven met mijn 110 pk. ;)
@Eibo: Waarvoor wij u beide (ik spreek ook even voor de mede-reageerder) dankbaar zijn. De mijne heeft trouwens een halve Veron motor, zonder turbo’s dat ook.. ;)
@TSI-tje: Veyron ** motor
@prominent: Moeilijk hé ? Lezen..
@Sorcerer: ding heeft 4 turbos en kost over een anderhalf miljoen, kdenk dat je heel weinig last ervan gaat hebben lol
@KaCh1ng: dus omdat iets heel duur is zal het wel goed zijn? Wat een geweldige onzin. Begrijp me niet verkeerd, ik ben gek op de Veyron maar… Als iemand die een goed potje kan sturen en er werkelijk in gereden heeft aangeeft dat ie best last heeft van turbolag dan geloof ik die persoon toch net even iets eerder dan de eerste de beste 2 VAG-fanboys die alleen maar van die auto kunnen dromen. Dubbel lol…
@gedwongenleaser: Ik kan anders nergens vinden dat Vicky B vind dat de Veyron Turbo-lag heeft, 5fth/Top Gear hebben het ‘wegrijden in 4e/5e versnelling’ wel vaker gedaan (DB9, WRX, Jag iirc). Zover 0,0% bewijs dus …
Collega Tiff is er in deze (gekleurde ?) 5th Gear episode idolaat over: http://biertijd.com/mediaplayer/?itemid=3876
Daarnaast heeft de Veyron 4 parallelle – relatief kleine – Turbo’s, 1 per rij van 4 cilinders. Dus minder lag dan grote Turbo’s …
@dawwg: dank voor je onderzoek, dan zal sorcerer zich wel vergist hebben. Het leek mij ook wel erg sterk met een W16 en 4 ‘kleine’ turbo’s het gevoel te hebben power tekort te komen.
@gedwongenleaser: Dus omdat iemand ‘zegt’ dat ‘iemand anders gezegd heeft’ dat de auto trubo lag heeft geloof je dat liever dan zelf na te denken ? zegt meer over jou als over deze ‘fan-boy’ (pppffffttt… ben 42 ben al jaren geen ‘boy’ meer genoemd, bedankt !) Werk je bij ‘de Privé’ of zo ? Daar zijn dit soort dingen ook waarheid.
@TSI-tje: volgens mij heb jij het begrip ‘fanboy’ nooit goed begrepen, het heeft in ieder geval weinig van doen met iemands leeftijd. Daarnaast bevestig noch ontken ik ergens dat Vicky heeft gezegd dat de Veyron mega turbolag heeft. Ik geef alleen aan dat, als zij dat gezegd heeft, ik haar eerder zou geloven dan de eerste de beste onbekende autoblogger die nog nooit in het ding gereden heeft.
@gedwongenleaser: “Als iemand die een goed potje kan sturen en er werkelijk in gereden heeft aangeeft dat ie best last heeft van turbolag dan geloof ik die persoon toch net even iets eerder dan de eerste de beste 2 VAG-fanboys die alleen maar van die auto kunnen dromen”
–> Niet dus? Jij conclusie is duidelijk, maar draai het maar weer om. Ben je soms ‘Spin Doctor’ bij de ‘Privé’?
Dank u!
@TSI-tje: -JE, conclusie – sorry Typo
@TSI-tje: en welk gedeelte van “Als” snap je nu dan niet? Beetje loze discussie dit, fijne dag gewenst…
@gedwongenleaser: Indien u ‘ALS’ gebruikt kunt u hier niet de conclusie aan verbinden welke u zeker stelt. Daarnaast als u ook termen bezigt als ‘fanboy’ is uw begin van deze discussie al zinloos. Ik mis alleen nog het woord ‘petjes’ in uw comments en dan is de geloofwaardigheid helemaal weg. Post dan niets. Maar u mag gelijk hebben hoor. Prettige dag ook.
@Recherzeur
Actiemodelletje?
Ik ben benieuwd of dit de verkopen daadwerkelijk de hoogte gaat injagen… maar ik vrees van niet.
Ik zie zo’n Veyron altijd graag verschijnen maar die kleuren zijn om te kotsen. En ik sluit me aan bij @Carreza gaat dit inderdaad de verkopen boosten? Ze hebben namelijk het probleem van dat handmatig targadak niet echt aangepakt. En klooien met een emergency parapludak hoort er ook nog steeds bij.
http://www.youtube.com/watch?v=FJIdS7mTBTI
@xilver:
LOL .. wat een armoede ..
deze is trouwens dan wel weer gewoon RAL 9001 ..
@lincoln: Gelukkig maar… ze moeten niet allemaal smurfblauw en kakigroen zijn.
Records, daar houden ze bij VAG van.
Top speed: 410 km/h… als je al niet kaal was voordat je hierin stapte, dat wordt je dat vanzelf wel! :-P
niet op het een of het ander, maar wordt je hoofd niet serieus van je romp afgezogen als je 410km/h doet (mits je gordel om hebt, anders moet je je goed aan het stuurwiel vasthouden) ;) Heb vroeger wel eens als kleuter mijn hoofd naar buiten gestoken bij 130 km/h en dat is niet prettig.
Leuk die specs, maar hij wordt er niet minder lelijk van.
Ik vind er werkelijk niks aan. Een Agera R is veel ruiger en is ook nog eens sneller en daar kan het dak ook van af. Dus ze liegen ook nog eens over de specs. En 100 milliseconden voor schakelen is echt langzaam voor zo’n auto. Een 599 gto schakeld in 50 milliseconden.
@tdu2zonda: Test Drive Unlimited 2 Zonda. Dat zegt genoeg, hou jij het maar bij je spelletje..
@TSI-tje: moest een naam verzinnen en dat was het eerste wat in me op kwam omdat ik het toevallig aant spelen was, dus…
@tdu2zonda: Waarvan Acte. Zowel de Agera R als de 599GTO blijken -echte- circuit auto’s en zijn op geen valk te vergelijken met bovengenoemde. Het schijnt dat de Veyron zo ‘makkelijk’ is dat je zelfs je vrouw/moeder/bejaarde vader ermee naar de supermarkt kan sturen. Dat is bij de beide auto’s welke jij aanhaalt in geen enkel opzicht het geval als we de auto-journalisten mogen geloven. Zoals men in het Engels stelt; Two different type of beasts.
Dat is al jaren de ‘kracht’ van b.v. Porsche. Een super(of Hyper)-car welke ook heel -rijbaar is voor minder-geschoolde. ;)
@TSI-tje: Zou u willen stoppen dit ontiegelijke overprice-de gedrocht te verdedigen?
Als ze deze specs nu haalden met 100k dan was het spectaculair.. Ik denk dat nissan het met de laatste GTR beter voor elkaar heeft. Wie een veyron koopt is gewoon aandachtsgeil.
@jeffreym3: Het is een vrij land. Óók jij mag gelukkig je mening geven. Wees daar dankbaar voor. Ik ben dit wel. De GTR is een bom, maar kan qua technische innovatie slechts in de schaduw staan van ‘dit gedrocht’ zoals jij dat noemt.
Als jouw verstand niet verder rijkt dan ‘NFS’ verlaag je dan niet tot het geven van commentaar. En daar wil ik het graag bij laten, weltrust….
Lag me dood hier……maar wat een enorme bak die veyron.
de persoon die de foto’s van de blauw-witte heeft bewerkt moet misschien even zijn monitor kalibreren, het doet gewoon pijn aan mijn ogen…