Soms lekt er eens een fotootje, en soms lekt de complete fotoserie van een nieuw model. Dat laatste is nu gebeurd en dus kunnen we de facelift van de Mazda MX-5 in vol ornaat bewonderen.
Zoals we al op eerdere foto’s konden zien, zijn de wijzigingen niet heel radicaal. Het front wordt iets aerodynamischer en de achterlichten krijgen een nieuw ontwerp. In het interieur zijn er paar details vernieuwd: zo is er een bluetooth aansluiting voor de GSM en een ingang voor MP3 spelers. Nog belangrijker is de gewijzigde stoelverwarming die nog sneller op temperatuur komt en tegenwoordig vijf standen heeft.
Motorisch lijkt er weinig verandert veranderd (goedemorgen!), want de 1.8 levert nog steeds 129 pk en de 2.0 liter 160 pk. Toch heeft Mazda wat fijnslijperij uitgevoerd, onder andere om een sportiever geluid aan het blok te ontlokken.
Met dank aan SB voor de tip!
FFFBBB zegt
laat ze maar is met een compleet nieuwe model komen.. zou ik zeggen
Frank deH zegt
Hooguit anders, zeker niet mooier.
hardcore hooligan1993 zegt
blijft…… lelijk niks aan te verandere gewoon….. LELIJK
TBK zegt
–edit: dank u, is gefixt–
Leuke wagen trouwens, heb de MX5 altijd wel een cool karretje gevonden. Helaas nog nooit mee gereden.
TBK zegt
“Motorisch lijkt er weinig verandert”
VeranderD!!
Nog niet goed wakker Wouter? ;)
Marc zegt
Het beestje zal ongetwijfeld lekker rijden, maar of ik dit nu als nieuw moet bestempelen? Ach.. Valt bij mij eerder onder het kopje “facelift”.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Tja ‘never change a winning team’ he!
Dit moeten ze gedacht hebben bij Mazda…
Terecht ook wel denk ik. Ik vind hem wel minder lief, wat assertiever gestyled.
pieter zegt
Wel een automaat…. op een MX-5?!
Waxweazel zegt
voorkant en achterkant ziet er beter uit, agressiever, maar het totaalplaatje (zijkant vooral) ziet er niet echt uit :s
ik vind hem nog steeds zo “platgestampt” uitzien.
wg zegt
‘de veranderingen zijn niet radicaal’…..????? er verandert helemaal geen ene reet! die auto was tien jaar geleden al toe aan een nieuwe model, en nu proberen ze er nog een jaargang uit te persen…
echt voor losers..
STJ zegt
@wg
Jij bent echt verdwaald, dit is de derde generatie MX-5 en hij is pas 3 jaar uit.
donkeyKONG zegt
Hebben ze hem volgens hun eigen zoomzoom filosofie ook lichter gemaakt dan zijn voorganger?
Dan heb je nl. niet meer pk`s nodig, gaat ie toch sneller.
Marcel zegt
Iedereen die deze auto lelijk vind moet er maar eens een keer mee gaan rijden!
Heb zelden in een auto gereden met zo’n hoog fungehalte als deze MX-5.
Heerlijke achterwielaandrijver met weinig gewicht en een heel laag zwaartepunt. Echte driftbak…
ikke zegt
Zo echt wel een verbetering tenopzichte van het sneue smoelwerk wat ie eerst had.
Eindelijk weer een echte MX-5!
Lekker, nu nog op mijn oprit :S
Super zegt
hij heeft wat meer wigvorm gekregen ala s2000
Erwin zegt
Wordt tijd voor een turbo op de 2.0. Nog iets meer fun!
Kees zegt
Was dit niet al een hele tijd bekend? Samen met het nieuws dat deze facelift alleen in Amerika zou uitkomen? Kan het mis hebben hoor… maar ik zie dit niet voor het eerst!
wg zegt
@stj.
kun je nagaan. dit ding lijkt al jaren hetzelfde. ik heb in de eerste generatie gereden. op ons kantoor had die een bijnaam:
de zetpil….
august zegt
@wg: waarom?
Tinos zegt
Jammer dat er alweer zo snel een facelift moet komen. Voorgaande modellen waren zo tijdloos. Lijkt nu ook nog eens een vrij ordinaire grille te krijgen. Zonde! Hoop dat ze hem wel licht kunnen houden.
Richard Brunsveld zegt
Niet verkeerd!
Paragon zegt
Wanneer gaan ze deze verslechtering doorvoeren!??
Hopelijk heb ik op tijd het geld bij elkaar om de huidige te kunnen kopen… Anders zal ik een tweedehands moeten kopen :-(
XK zegt
Bij Mazda zijn ze lekker bezig met die face liftjes van de mx-5: in de jaren negentig wisten ze het oorspronkelijke model van de mx-5 al te verknallen met een face lift, en nu doen ze precies hetzelfde! Een mx-5 moet een ovale/ronde grille hebben en ovale lampen niet met hoeken zodat ie in de lijn van al die goedkope mazda’tjes kan. Nu is het weer een dertien-in-een-dozijn frontje geworden en is het ook net een Honda S-2000. Dom dom dom.
lincoln zegt
en nog een stapje volwassener .. well done Mazda ..
de natte droom van elke fabrikant ..
mashell zegt
Ik zie maar weinig verschil. En dat is goed.
classic red zegt
In eerste instantie zie je geen nieuwe mx-5, maar gewoon een mx-5. In tweede instantie valt op dat hij er wat agressiever uitziet. Dat hebben ze goed gedaan. Ik vind hem in ieder geval mooier dan de Z4 met zijn rare vouwen en lijnen en de TT, die op een strijkijzer lijkt. Een krachtigere versie zou leuk zijn, maar je kunt natuurlijk altijd nog een compressor van Cosworth laten monteren.
RenesisHP zegt
Ik vind hem eigenlijk mooier dan het huidige model.
Het huidige model stuurt wel minder scherp dan zijn voorgangers. Hij is ook iets logger(logisch, meer gewicht), maar wel stabieler en stijver. Ik vraag mij af of Mazda dit model ook op die punten bijslijpt.
Esprit_de_Flandre zegt
@wg:
Iets dat mooi is hoeft niet veel te veranderen. Ja, het lijkt nog altijd sterk op de eerste generatie, maar die was en is nog altijd prachtig. Dus waarom veel veranderen.
De Fiat Coupé – ik weet niet of ze die nog maken – is al 15 jaar oud, maar het blijft een mooi ding, zeker als je het plaatst tegenover zijn toenmalige concurrenten. Geen enkele (respectievelijk coupe en spider) heeft zo de tijd weerstaan als de Fiat Coupé en de MX5.
JdB zegt
Ben benieuwd wat deze nieuwe MX5 gaat kosten, kan ik misschien mijn 1.5 jaar oude MX5 roadster coupe inruilen want deze vindt ik nog mooier.
Heb ook ergens gezien op tv dat deze met flippers op het stuur uitgevoerd zijn.
Kan iemand dat bevestigen?
JdB zegt
Antwoord reeds gevonden:
Nieuw is ook het verkrijgen van een Activematic automatische zesversnellingsbak, die is voorzien van twee regeltechnieken. Een daarvan is Direct Activematic (DAM), waarmee de bestuurder met behulp van stuurflippers kan op- en terugschakelen. De andere betreft het Active Adaptive Shift (AAS). Aan de hand van verschillende factoren van de rijomstandigheden (hellingshoek, invoersignalen voor gaspedaal en remmen) past het systeem de mate van schakelrespons aan. Op deze manier worden er schakelmomenten gekozen die meer afgestemd zijn op de rijstijl van dat moment. Hoewel Mazda geen cijfers opgeeft is het brandstofverbruik naar eigen zeggen verlaagd door banden met een lagere rolweerstand te monteren en de overbrengingsverhoudingen in de transmissie aan te passen.
Ook een leuke vernieuwing is het volgende wat ik gelezen heb:
Om het roadstergevoel meer tot zijn recht te laten komen heeft Mazda het uitlaatgeluid verbetert. Hiervoor was een verbetering van het inlaatspruitstuk nodig. Gepaard met een nieuwe gesmede krukas levert dit een duidelijker uitlaatgeluid over het gehele toerenbereik op. De modellen met handgeschakelde zesbak bezitten voortaan een Induction Sound Enhancer (ISE). Deze voorziening versterkt de puls die ontstaat bij het openen van de gasklep voor het inlaten van lucht in het inlaatspruitstuk, wat in het interieur voor een opwindender geluid zorgt. Bovendien is het toerental waar de 2.0 liter zijn maximale vermogen levert opgeschort naar 7.000 tpm (was 6.700 tpm). Zo kunnen inzittenden langer genieten van de nieuwe uitlaatsound, volgens Mazda. Verder is het onderstel iets anders afgesteld en zijn de koetsbewegingen meer lineair met de stuurbewegingen.
Al met al leuke verbeteringen!