Zolang Audi nog niets loslaat over een S4 laat staan een RS4, moeten liefhebbers van een sportievere Audi A4 hun heil voorlopig ergens anders zoeken. Gelukkig had Abt al iets in de aanbieding.
Vandaag hebben de Duitsers een aantal nieuwe foto’s vrijgegeven, zodat we eens goed kunnen bekijken of de extra tupperware wel een beetje fraai is. Het wordt in ieder geval een stuk dikker, zo wordt de achterzijde aangepast met een nieuwe bumper, spoiler en een sportuitlaat met vier pijpen. Ook de voorkant krijgt een andere bumperpartij met spoiler en Abt kan ook zijskirts monteren.
A4 rijders kunnen kiezen uit louter andere veren of een compleet sportonderstel en uit twee varianten sportremmen (345mm en 380 mm). Natuurlijk kan Abt ook diverse lichtmetalen velgen leveren in de maten 18, 19 en 20″. Voor het tunen van de motoren zijn diverse opties, die niet alleen maar uit een veranderd motormanagement systeem hoeven te bestaan. Voor de 1.8 TFSI Abt Power S tuning die tot 240 pk gaat, wordt de standaard turbo vervangen door een ander exemplaar. Overige opties zijn:
1.8 TFSI
Serial: 160pk (118kW)
Abt Power: 200pk (147kW)
Abt Power S: 240pk (177kW)2.0 TDI
Serial: 143pk (105kW)
Abt Power: 170pk (125kW)
Abt Power S: 200pk (147kW)2.7 TDI
Serial: 190pk (140kW)
Abt Power: 230pk (162kW)3.0 TDI
Serial: 240pk (177kW)
Abt Power: 270pk (199kW)
Abt Power S: 300pk (221kW)
In de gallery hieronder, is nog wat nieuw fotomateriaal van AS4 te vinden.
aston martin zegt
nou dat zijn aardig wat peekaa’s voor een diesel
Dotternetta zegt
Daar valt toch niet serieus mee te rijden? De eerste de beste bocht klapt het voorwiel in het spatbord. Of is ie keihard afgeveerd? Dan rijdt het ook niet echt confortabel…
RScosworth zegt
Heb je om 160pk uit een 1800 blok te halen als ‘premiummerk’ zijnde een turbo nodig?
vinox zegt
Diesel met 300 pk?!?! Feest! Das like 500-600 nm koppel of zo?
Susp1cious zegt
De oude AS4 van Abt was ook geniaal. Die maakte nog gebruik van de 2.7 bi-turbo motor, waar Audi de 4.2 V8 gebruikte. Ik hoop dat Abt nog een keer de 2.7 uit de schappen trekt voor hun eigen sportieve versie.
Toms zegt
@rscosworth: niet persé maar een turbo maakt het wel een heel stuk makkelijker.
Maar niet zozeer de pk’s worden opgekrikt door de turbo met name de NM’s profiteren ervan.
StormRAM zegt
Als ABt al 300 pk haalt uit een 3-liter diesel ben ik straks benieuwd wat ze halen uit de diesel van de R8, is nu 500 pk, dat zal toch geen 700 pk worden?! Zou t niet erg vinden, daar niet van….:lol:
bambinodoro zegt
de achterkant vind ik wel übergeil, met dat spoilertje en de vier uitlaten
mooi werk :p
Luc zegt
leuk gedaan, zoveel pk’s
Maar mooi, niet echt
thom zegt
@ RS Cosworth
bmw 320i 210 Nm @ 4250tpm 170 pk @ 6700 rpm
a4 1.8 tfsi 250 Nm @ 1500tpm 160 pk @ 4500 rpm
c180 compr 230 Nm @ 2600tpm 156 pp @ 5200 tpm
Conclusie : geblazen kan je altijd met +/- 2000 rpm minder rond toeren
Turbo goed voor: verbruik, levensduur, milieu, gewicht, trekkracht en comfort
Heyhuub zegt
@RSCosworth
Dat is hoofzakelijk bedoeld voor het brandstof veerbruik.
Volgens mij heeft Audi wel bewezen dat ze genoeg pk’s uit een n/a blok kunnen halen.
daan zegt
en hoeveel gaat zo’n geintje kosten
Barry330cd zegt
Precies Daan, dat wil ik ook graag weten, want ik ben wel in de markt voor een nieuwe A4 volgende maand.
Antoine zegt
Ziet er echt super uit , niet te overdreven en ik denk dat dit wel behoorlijk lekker van zijn plek zal komen ook.
hefff zegt
mooie auto alleen de spoiler vind ik niet zo
RScosworth zegt
@ thom
Hmmm, dat geeft een heldere verklaring idd.
@ Heyhuub
Zijn dat niet de blokken die ze samen met Honda hebben ontwikkeld waar jij het over hebt?
Tom# zegt
de prestatie zullen vast subliem zijn!
Maar wat vind ik die spoiler er NIET bij passen zeg.., voor de rest is hij goed, alleen die spoiler… bah!
Trevor zegt
Dieseltje met 300 Pk.. In de A5 werdt ie al getest en daar liep ie in 5,5 sec naar de 100.. de A4 weegt wat ik gelezen heb zwaarder(40kg) maar dat mag dan natuurlijk qua cijfers weinig uitmaken… Zonder begrenzer lopen die dingen in dtslnd al meer dan 280 op de tellers.. dus slome diesels is echt verleden tijd.. Het wordt steeds leuker.. Daar sta je dan met je M3 of AMG55 in de regen naast een diesel… en vervolgens zie je alleen maar z’n achterlichten… Wat denk je dan????
Baloni zegt
Waarom in godsnaam 4 uitlaten??!!
Alsof dat nodig is, ik bedoel.. de dikste versie is nog maar een 3 liter’tje.. dan is het echt niet nodig om 4 uitlaten te hebben.
Ook zag ik al in zo’n filmpje dat er maar 2 gebruikt werden dus die overige 2 zijn echt overbodig..
s3revo zegt
@rscosworth
note; @ Heyhuub
Zijn dat niet de blokken die ze samen met Honda hebben ontwikkeld waar jij het over hebt?
audi heeft naar mijn weten nooit met honda samengewerkt. Het grappige is (je naam) dat ze wel eigenaar zijn van cosworth en daar de turbo techniek van hebben gebruikt. De naam cosworth is alleen nooit meer gebruikt ofcourse..
s3revo zegt
@rscosworth en over pks gesproken; heb een 1.8T S3, 285pk na een chip van revo stage 2. Die blokken (210pk/225pk uit tt en s3) kunnen serieus veel hebben.
m6 csl zegt
@thom, de 320i is wel de zuinigste van de drie, dus jou theorie klopt niet helemaal.
slk zegt
Toch wel een hele dikke auto.Die led dagverlichting is toch wel erg mooi.
RScosworth zegt
@ s3revo
Van dat grappige was ik al enigzins op de hoogte maar ik dacht altijd dat die samenwerking vooral het Audi-Mader gebeuren betrof. Van het blok uit de S4/RS4/R8 weet ik wel dat het Honda was die hen geholpen heeft. Zie volgend stukje van Wiki (welke overigens al eens vaker hier voorbegekomen is) :
Honda, despite being known as an engine company, have never built a V8 for their roadcars. However, they have built V8s for racing, most notably for Formula One and DTM. Audi Sports V8 powered A4 is a design based on the Mugen/Honda MF308 V8 engine which introduced in 2004 produced 460 bhp (340 kW) /(Over 500 N·m (370 ft·lbf) torque and the Audi 4.2 Litre engines are based off the Honda design and not Audi’s own corporate past 4 litre V8, which means the Audi S4/RS4/R8 V8 engines technically would be Honda’s first road car V8.
En wat betreft het 1.8T blok uit de TT en S3, is dat hetzelfde blok wat in een Golf IV GTI en in een oude Seat Cupra ligt? Mijn ervaring met die blokken is dat ze bij minder dan 220pk al moeilijk beginnen te doen maar misschien was dat dan tot twee keer toe wel toeval. En nu we toch over dat blok bezig zijn, is dat 1.8T blok ook weer dat blok wat je ook in een A3 1.8T kunt krijgen?
tv zegt
de prijzen ABT moter tuning
http://www.abt-sportsline.de/index.php?id=904&tx_commerce_pi1%5BcatUid%5D=358&tx_commerce_pi1%5Bpath%5D=358,357,3&tx_commerce_pi1%5BmDepth%5D=3&cHash=9b3794c686
Laurens zegt
Een erg mooi autootje.. In Essen ook al mogen aanschouwen. Zou alleen voor andere velgen opteren indien mogelijk.
s3revo zegt
@rscosworth
wat betreft audi en honda, dat wist ik niet, vandaar dus de hoge toeren in de v8.
wat de 1.8T betreft. de 150 en de 180pk versies zijn andere blokken met een k03 turbo. de blokken met 210 en 225pk zijn van een ander materiaal gemaakt die veel betere hittebestendiger zijn. (en ze worden behoorlijk heet) die kan je inderdaad niet meer dan ongeveer 240pk krijgen.
Over het moeilijk doen ligt het voornamelijk aan de chipfabrikant (wel of geen luchtmassameter in meegenomen) JD bijvoorbeeld laat em ertussen uit, maar heb ook verhalen over uitvallen en stotteren gehoord. Met mijn revo chip heb ik nog nooit last gehad en loopt heel soepel.
Ik blijf zeker bij de turbo motoren in de toekomst, voor relatief weinig geld een hoop vermogen extra. Ook is het leuk om met je luchtinlaat te spelen dmv ciliconen buizen en diverter/blowoff -valves.
RScosworth zegt
@ s3revo
Dat is een heldere uitleg. Dat stotteren komt me inderdaad bekend voor.
Jou mening over turbo motoren deel ik volledig. Vooral het gefluit en geklap door een rvs uitlaat klinkt toch zo heerlijk.
HeyHuub zegt
@RScosworth
In de begin jaren negentig gebruikte ze voor de DTM een AUdi V8 quattro die ook al ruim 450pk’s uit een 3.6 n/a V8 haalde.
Dat ze nu toevallig de hulp van Mugen hebben gehad met de 4.0 uit de laatste generatie DTM’s betekent niet dat ze er niets over weten.
RScosworth zegt
@ HeyHuub
In de racerij wordt je volgens mij ook vrij hard uitgelachen als je niet met een 100pk/liter motor op de proppen kunt komen, dat lijkt me dus ook meer dan logisch. Ik ging met mijn opmerking dan ook in de richting van de straatauto’s en aangezien mijn kennis van de Audi geschiedenis nihil is moest het ook niet als een bewering overkomen. Ik weet alleen toevallig dat het huidige V8 blok niet alleen door Audi zelf in elkaar gesleuteld is.
Dat mijn opmerking dan bij jou een gevoel losmaakt dat ik denk dat Audi er niks vanaf weet is waarschijnlijk gewoon een foute toon die ik aangeslagen heb. Want dat denk ik namelijk niet, ik vroeg alleen op een andere manier welke blokken naast de huidige V8 soortgelijke prestaties geven.
En ik weet uiteraard wel van het bestaan af van de Quattro uit de jaren tachtig, zo erg is het nog niet. ;)
sjeufm3 zegt
Ben ik nou de enige die vind dat het net een 5 serie is??
HeyHuub zegt
@Rsosworth
Ok, op die manier :)
Naast de RS4 motor zijn er inderdaad niet veel soortgelijke motoren in het repertoire. In het verlede beruste Audi inderdaad veel op hun Turbo technieken, wat waarschijnlijk ook wat met hun motorsport geschiedenis temaken had die voor een groot deel uit turbogeladen racers bestond.
Er is uiteraardt wel de door Audi ontwikkelde V10 in de Lambo Gallardo die in 2001 was ontwikkeld.
Windhoos zegt
Ik zeg niet dat dit lelijk is, maar doe mij toch maar de S-line. imho een beetje over the top dit….
Yuri zegt
Nou k vind hem goed uitzien hoor :) Doe mij maar die 3.0 Tdi!
zevenberge zegt
mensen die hem niet mooi vinden vind ik raar
vraag me af wat ze dan wel mooi vinden he
SKODA OCTAVIA II - 34000km zegt
sjeufm3: JA, Volmondig JA
Windhoos zegt
zevenberge schrijft,
24 January 2008 om 23:48
mensen die hem niet mooi vinden vind ik raar
vraag me af wat ze dan wel mooi vinden he
———————————–
De nieuwe A4 vind ik zeer zekers wel mooi, alleen niet zo. Het is het allemaal net nietr op deze manier al moet ik wel toegeven dat hij superverlaagd is en de velgen misstaan hem ook niet echt. Desondanks zou ik toch veel eerder voor de S-line gaan, oogt imho gewoon beter en het is ook nogeens origineel Audi ook ;-)
SjeufM3 zegt
Ik bedoel natuurlijk van de zijkant!