Jullie omarmen massaal stilstaan in het verkeer.
Ga of verhuizen of kies voor een nieuwe carrière als je files haat. Besluiten over nieuw asfalt zijn niet in één dag genomen en het realiseren al helemaal niet. Tel daarbij op dat het Nederlandse wagenpark groeit en dat heeft mede tot gevolg dat files nog steeds toenemen in Nederland.
Uit cijfers van de ANWB blijkt dat in de eerste drie maanden van 2019 de filezwaarte met maar liefst 7 procent is gegroeid in vergelijking met dezelfde periode, een jaar geleden. Het gaat hier om het verkeer op de Nederlandse A- en N-wegen. Niet alleen in de spits staat men steeds vaker stil. Ook midden op de dag komt het steeds vaker voor dat er verkeersopstoppingen ontstaan.
We hebben geen strenge winter achter de rug, dus (alleen) het weer de schuld geven kan niet. Sterker nog, de cijfers hadden er nog veel dramatischer uitgezien als we wel met veel ijs en/of sneeuw te maken hadden gehad. In de ochtendspits nam de filezwaarte in het eerste kwartaal van 2019 met 13 procent toe. In de avondspits is er sprake van een stijging van dik 8 procent. Niet januari, maar juist februari was een maand die fors meer file kende in vergelijking met een jaar geleden.
De randstad uitlachen is er niet meer bij voor inwoners van ‘de provincie’. Ook in deze regio’s neemt de filezwaarte toe. Met name in het oosten en in het zuiden was het bingo. In de file top 10 komen diverse knelpunten in deze regio’s naar voren. Het noorden van Nederland werd op vrijdag 25 januari geteisterd met tientallen ongelukken naar aanleiding van ijzel. Het Nederlandse filerecord sneuvelde op dinsdag 22 februari 2019, toen de ANWB een file van maar liefst 2.287 kilometer noteerde als gevolg van sneeuwval en gladheid. Juist het oosten van het land had toen veel te maken met winterse omstandigheden.
Om dit sombere nieuws af te sluiten zie je hieronder de top 10 fileknelpunten in de ochtend- en avondspits. De cijfers gaan over het eerste kwartaal van 2019.
File Top 10 Ochtendspits
File Top 10 Avondspits
Foto: Porsche 992 voor het stoplicht, via @carlovdh op Autojunk
Gulli zegt
Heb de afgelopen maand slechts twee keer in de file gestaan (yay dicht bij je werk wonen en de snelwegen kunnen vermijden!)
Beide keren was het omdat er een vrachtwagen met pech in de berm stond. Prima dat je daar iets meer veiligheid omheen creëert maar beide keren ruim 1,5 uur(!!) vertraging gehad! Voor een vrachtwagen die netjes op de vluchtstrook stond! Je kunt het ook overdrijven natuurlijk.
Joris24 zegt
@gulli: Deels mee eens. Als je leest dat er elk jaar weer wegwerkers worden dood gereden omdat mensen zitten te snurken of haastig / asociaal nog even een metertje extra willen pakken alvorens te moeten ritsen, dan snap ik dat je ook meer marge hanteert om mensen te beschermen. Eigenlijk kun je het nooit goed doen als RWS :)
Gulli zegt
@joris24: nee daar heb je zeker gelijk in, helaas is het nodig. Ik heb mijn opmerking ‘je kunt het ook té veilig maken’ dan ook maar verwijderd voordat ik het postte, want dat kan idd niet.
mashell zegt
@gulli: je kunt het wel degelijk “te veilig” maken en daar hebben we in Nederland best wel een handje van. Een rijstrook naast een gestrande vrachtwagen afkruisen zodat deze gemakkelijk geborgen kan worden. Maar als er hierdoor een file onstaat waar een onoplettend iemand op in rijdt, was het dan wel de veiligste optie? We zetten op zondagochtend een roodkruis boven een prima rijstrook want buiten de openingstijden. Daarmee signaleert een rood kruis niet langer gevaar meer en gaan mensen het zomaar negeren. Is dat de veiligste optie? We zetten maar al te graag bij een leeg kruispunt alle verkeerslichten op rood bij geen verkeer en laten ze dan op groen als er verkeer aankomt. Hardstikke veilig, maar als mensen in volle vaart op een rood verkeerslicht aanstormen omdat afremmen voor een verkeerslicht dat toch op groen gaat springen zo zinloos is, dat gaat altijd goed, tot die ene keer. Is dat wel zo veilig? Provincies die groene strepen midden op autowegen schilderen, daarbij meteen eindeloze doorgetrokken strepen aanleggen want kunnen inhalen is niet veilig. Maar mensen die achter een met 70 km/h rijdende treitertrucker moeten sukkelen en dan uit frustratie de gekste capriolen gaan uithalen om er voorbij te komen. Is dat wel zo veilig?
Ik vind dat we het veiligheidsbeleid in Nederland dringend moeten herzien en er eens wat psychologen naar moeten laten kijken. Frustratie lokt nou eenmaal gevaar uit en moet omwille van de veiligheid dus voorkomen worden.
theblazerunner zegt
@mashell: Amen.
lekbak zegt
Onbegrijpelijk dat zoveel mensen vrijwillig in de file staan. Ik zou er helemaal gek van worden. Ik vind het dan ook één van de, zo niet het ergste onschuldige wat er is. Geen idee waarom eigenlijk. Maar ik ga liever naast het werk kamperen dan in de file staan. Been there done that.
Gulli zegt
@lekbak: het meest zinloze dat ik ooit heb gehad is dat ik drie maanden lang elke dag in dezelfde file stond en daarin dezelfde persoon aan de overzijde voorbij zag komen (had een nogal opvallende auto). Bleek dat ik in zijn woonplaats werkte en hij in de mijne, dan doen we echt wat fout met z’n allen.
mashell zegt
@gulli: wat stel je voor, een ruilbeurs van banen? Dat iedereen in zijn eigen woonplaats een baan krijgt. Na 20 jaar software ontwikkeling ben ik wel toe aan wat anders, hoewel totaal niet gekwalificeerd ik sta wel open voor een carriere als keukenverkoper, projectontwikkelaar of badmeester.
Gulli zegt
@mashell: als je puur naar het aantal files kijkt en waarom ze er staan is het natuurlijk waanzin dat we met z’n allen in elkaars stad werken, en soms zelfs nog hetzelfde werk doen. Dat het praktisch niet haalbaar is is een tweede. Sterker nog, mijn vader heeft zijn winkel expres in een andere stad geopend omdat hij in zijn eigen woonplaats niet steeds zijn klanten wilde tegenkomen, dat hij daarvoor dagelijks in de file terecht kwam nam hij op de koop toe. Iedereen zal zijn redenen hebben om te doen wat hij doet, maar als je puur naar de files kijkt is het natuurlijk je reinste onzin.
lekbak zegt
@mashell: hoeveel vacatures in jou vakgebied zijn er binnen 20 km van je huis? Of zelfs binnen 10 km van je huis?
Geen enkele schilder hoeft verder dan 15km te reizen hoor, genoeg bedrijven in de buurt. En toch wil ik ze niet op de koffie hebben die verder dan 50! km reizen voor een enkeltje hoor. Dan is mijn huis te klein. En dat is zo ontzettend onnodig…
mashell zegt
@lekbak: natuurlijk. Ik woon in Nederland in het oosten en pendelde vroeger ook dagelijks naar het westen. En op de A1 zie je elke ochtend een hele uittocht aan bestelbusjes en die komen een uur of 7 later weer terug. Ik heb ook wel eens gevloekt dat al die bouw-, schilder-, stukadoorsbedrijven Europees aanbesteden helemaal verkeerd begrijpen, dat betekent aanbesteden volgens Europese regels en niet op aan klussen door heel Europa aanbesteden.
berlinetta zegt
@lekbak: Wat moeten al die mensen dan doen volgens jou? Wisselen van baan is niet altijd mogelijk. Verhuizen ook niet. OV ook niet. Dan blijven er toch weinig opties over.
lekbak zegt
@berlinetta: wisselen van baan is heel vaak wel mogelijk. Verhuizen is heel vaak wel mogelijk. Het is echt volkomen onzin dat de wegen tussen de 4 grote steden dagelijks aan beide kanten vol staan. Heel veel van de mensen die in den haag wonen en in Rotterdam werken zouden ook best in den haag kunnen werken. Maar die baan is al bezet door iemand uit Rotterdam natuurlijk… de gemiddelde reisafstand is gewoon te groot.
Het mooie aan files is dat je ze bijna helemaal kunt laten verdwijnen door slechts een beetje verkeer weg te nemen.
gebruikersnaam3 zegt
@lekbak: Wisselen van baan is niet altijd mogelijk niet iedereen kan hetzelfde. Verhuizen is niet mogelijk want dat moet de partner of zelfs het gehele zin mee…
Ik heb bewust gekozen om in de file te staan omdat een baan in Utrecht me 1200 per maand meer opleverde, dus ja… Marktwerking telt ook mee
rickknows zegt
@gebruikersnaam3: Heb jij je beslissing wel eens goed doorgerekend? Ja, 1.200 Euro is een smak geld, bruto of netto maakt nog wel veel uit. Maar als jij er voor gekozen hebt om 3 uur per dag reistijd te hebben, tel uit je verlies. Dat is dan 220 werkdagen x 3 uur is 660 uur reistijd per kalenderjaar.
Dat is een enorme hoeveel vrije tijd die je inlevert voor geld.
tttijn zegt
@rickknows: juist!
gebruikersnaam3 zegt
@rickknows: Ja gaat er alleen bij jou berekening vanuit dat reistijd geen werktijd is. Daar ga je al fout met je aanname. En dan nog 1200 euro netter per maand voor twee uur per dag (ik weet niet waar jij 3 vandaan haalt) is 220 is 440 uur. 1200 *12 is 14.400 = 65 euro per uur. Ik weet niet wat jij per uur verdient… maar dat lijkt me prima voor tijd die je in de auto zit een muziekje te luisteren. En daar heb ik dan niet eens een 13de maand en vakantiegeld over gerekend!
rickknows zegt
@gebruikersnaam3: Ik begrijp je antwoord niet helemaal. Uit jouw berekening maak ik op dat je “werkend” precies hetzelfde salaris verdient als bij je vorige werkgever. Echter, huidige werkgever is bereid je 1.200 Euro netto te betalen voor de tijd dat je onderweg bent?
Uiterst merkwaardig.
En eh, als financieel controller verdien je beduidend meer dan die 65 Euro die jij pakt :-)
lekbak zegt
@gebruikersnaam3: niet altijd maar vaak kan je echt dichterbij werken of verhuizen. Ligt wat mij betreft ook een taak van de overheid. Dichtbij werken mag best gestimuleerd worden, ook voor bedrijven.
rickknows zegt
@gebruikersnaam3: Ik vergat nog, een werkende mens heeft ongeveer 4 uur vrije tijd in een werkdag. Dus kun je nog doorrekenen 660:4=165 uur en dat weer gedeeld door een werkweek van 5 dagen. Betekend dat je 33 werkweken aan vrije tijd per kalenderjaar inlevert aan reistijd.
Jij liever dan ik.
mashell zegt
@lekbak: “Verhuizen is heel vaak wel mogelijk” maar vaak lood om oud ijzer. Dan werkt de man dichtbij en moet de vrouw pendelen. Verhuizen om reistijd te ontlopen betekent twee nieuwe banen vinden, verhuiskosten maken, nieuwe school en sport voor de kinderen vinden, maar ook een nieuwe tandarts en huisarts. Allemaal lastig en de onzekerheid die je voor terug krijgt (durf maar eens een baan met overeenkomst voor onbepaalde tijd in te ruilen voor de onzekere jaarcontracten die nu zo populair zijn) die de mensen niet willen en het niet waard vinden.
Als de regering verhuizen aantrekkelijk wil maken, moeten ze de baanzekerheid flink verhogen, door bijvoorbeeld de sociale premies bij jaarcontracten dusdanig te verhogen dat die onaantrekkelijk worden voor bedrijven.
lekbak zegt
@mashell: eh, ze hebben die baan ook ooit aangenomen hè. Of ze zijn verhuisd naar ver weg. Beide had misschien anders gekund. Ook hoeft maar 1 van de 2 werkenden een andere baan dichterbij als je goed verhuist.
berlinetta zegt
@lekbak: Ik geef je gelijk dat veel mensen wel van baan kunnen wisselen zodat ze in hun eigen woonplaats gaan werken, maar zie dat maar eens voor elkaar te krijgen.
potver7 zegt
@berlinetta: niemand zegt dat iedereen moet wisselen of verhuizen. Als 10-20% dat doet, is de filedruk voor 80% weg.
berlinetta zegt
@potver7: Als niemand zegt dat iedereen moet wisselen over verhuizen, dan zeg ik dat toch ook niet?
En nogmaals: ik ben het met iedereen eens dat het veel beter zou zijn als iedereen dichterbij zijn werk ging wonen, maar zie het maar eens voor elkaar te krijgen in deze maatschappij.
lekbak zegt
@berlinetta: overdrachtsbelasting afschaffen. Km vergoeding onder de 20km belastingvrij naar 50ct en daarboven gewoon volledig belasten. Om maar eens iets te noemen wat ongetwijfeld enkele mensen over de streep zou trekken.
Oh, en meer passende woningen laten bouwen. Zodat de modale massa ook meer huizen heeft om uit te kiezen.
En voor bedrijven vergelijkbare oplossingen. Ook daarbij is het onzin dat ze ver weg aan het werk zijn.
ozzytrk zegt
File is grootste tijd en levensverspilling ooit van je leven. Vreselijk nooit meer.
mashell zegt
@ozzytrk: maar voor sommigen is de file het enige ontspanningsmoment dat ze hebben. Even geen jammerende kinderen, vrouw of collega’s. Onder het genot van een overheerlijk drinkontbijtje even lekker lachen om de flauwe grappen op de radio. Ik beweer dat velen met plezier in de file staan.
lekbak zegt
@mashell: kinderen blijven wel jammeren ja als je ze geen aandacht geeft…
iphonistvongates zegt
@mashell: Mee eens, sinds ik enige jaren geleden de Lichtkrant App gebruik kun je soms echt lol hebben met de andere lotgenoten in de wagens om je heen. Voorstellen om de radio’s af te stemmen op dezelfde zender en dan lekker hard meezingen met de ramen open terwijl we langzaam bedwelmd en high worden door uitlaatgassen. Fileleed krijgt zo een andere dimensie.
pa045 zegt
@ozzytrk: neem de trein kan je lekker Netflixen onderweg.
Dutchdriftking zegt
Elke dag in de randstad zonder file. Je werktijden aanpassen en de juiste route nemen helpt enorm.
fanboy zegt
@dutchdriftking: Ja of gewoon in de stad gaan wonen waar iedereen (sochtends) naar toe wil rijden en jij zelf vrolijk de andere kant op rijdt :P
Maar ook dan nog ervaar ik wel eens gedonder in de avond spits, af en toe in de ochtend spits. Ik overweeg toch wel eens die grote gele elektrische ‘zelfrijdende auto’ op heel veel stalen wielen.
por100 zegt
@fanboy: ik ben blij dat ik juist buiten de stad woon en dat ik naar de stad ga voor mijn werk, maar ik begrijp jouw voordeel ook zeker hoor. In de spits gaat de reistijd van 35 min naar 50 minuten. De trein is soms ook wel eens relaxed moet ik zeggen (is 10 minuten langer en ik moet met de fiets naar station) en dan krijg ik ook wat meer beweging. En van de zomer ben ik van plan om ook af en toe de elektrische fiets te pakken. Het is wel 35 km heen en terug dus ik orienteer mij nu op de snelle uitvoeringen. Maar boven alles staat natuurlijk met de auto buiten de spits rijden. Soms maak ik lekker lange dagen ( van 7 tot 19-20) en dan is het heerlijk toeven. Maar meestal werk ik van 9:30 tot 18:30 en dan is het al goed te doen op de weg.
fanboy zegt
@por100: Voor mij eigenlijk redelijk hetzelfde verhaal. Ook zelfde afstand waarbij ik ook al snelle elektrische fiets (pedelec) heb gedacht. Ik wil eens zo’n fiets lenen en uitproberen. Kan ik zo de helft van het jaar doen als het bevalt.
potver7 zegt
@dutchdriftking: ik ook. Heerlijk zo’n fiets. Jammer dat je af en toe nat regent, maar dat zijn dan uitgerekend de dagen dat de tijdwinst het grootst is… :)
Dutchdriftking zegt
@potver7: Elke dag lekker met de auto.
RiKe zegt
Inkoppertje: vooral blijven tüteren
hansiehansie zegt
Ik ‘omarm’ helemaal niks, hou op met die rare anglicismes hoor.
mashell zegt
@hansiehansie: wordt je liever geknuffeld dan omarmd?
sirprize zegt
Op nummer 1 in beide lijstjes: Breda. Maar dat is geen randstad dus daar geeft Den Haag liever geen geld aan uit.
gebruikersnaam3 zegt
@sirprize: Yep dat is duidelijk. In Breda is er ook relatief weinig werkgelegenheid, dus ja… Maar de A-27 is al jaren dramatisch, maar de brug bij Gorinchem is een dure die voorlopig niet zomaar opgelost is. De A-27 zou eigenlijk 8 baans moeten zijn maar daar is geen ruimte en geen budget voor.
sirprize zegt
@gebruikersnaam3: gewoon spoor naast de A27 leggen, maar dat gaat weer niet gebeuren.
pomoek zegt
@sirprize: dat is al 50 jaar een droom van velen. Is schijnbaar erg duur vanwege de zompige ondergrond. Dus dat zie ik niet meer gebeuren.
sirprize zegt
@pomoek: willen=kunnen
pomoek zegt
@sirprize: natuurlijk, zo werkt het met het openbaar vervoer…
mashell zegt
@sirprize: de regering weet niet eens dat Breda nog Nederland is… Eigenlijk ben ik daar ook zelf niet eens zo zeker van.
sirprize zegt
@mashell: het ligt in ieder geval dichterbij de randstad dan “het Oosten van Nederland” ?
mashell zegt
@sirprize: bij ons in het Oosten hebben we ook steeds meer focus op die andere metropoolregio (de Ruhrpott) die net zo ver van ons weg ligt. Wellicht kan Breda zich ook meer focussen op Antwerpen want van Den Haag gaat het niet komen.
autodrome zegt
Meer asfalt, meer, meer, meer…..
lekbak zegt
@autodrome: het enige resultaat is meer bewegingen en slechts op hele korte termijn fileverlichting. Daar is elke deskundige het wel over eens.
bartsss zegt
En dat zeggen de jongens van de weg… Knp Valburg – Ravestein??? ?♂️?♂️?♂️ Ravenstein mag zeker wat aan de drukte daar savonds gedaan worden. Elke avond vast om de Maas over te gaan.
RiKe zegt
@bartsss: net als de gehele A15 van Rotterdam tot Gorinchem
bartsss zegt
@rike: in de randstad moeten ze niet klagen met een super openbaar vervoer. Iedereen zouden ze daar moeten verplichten om de auto te laten staan.
ghost zegt
Ik reis de laatste tijd met de trein, ook niet bepaald fijn maar ja ik merk hier dus weinig van..
pomoek zegt
Een wijze autoblog.nlreageerder zei ooit eens: als je in de file staat ben je onderdeel van het probleem. Filerijden is een keuze. Het zou denk ik slim zijn om een spitsheffing in te voeren en de opbrengsten investeren in duurzame infra. Maar goed. Zolang de VVD het onzinnige “automobilistje pesten” blijft gillen gaat dat er niet van komen.
lekbak zegt
@pomoek: investeren in minder bewegingen zul je bedoelen…
sirprize zegt
@pomoek: filerijden is een keuze… Natuurlijk… Zolang het duurder is om te verhuizen of om van baan te wisselen, staan we voorlopig in de file. Nog even los van de sociale ongemakken van (steeds) moeten verhuizen.
pomoek zegt
@sirprize: Een keuze tussen twee dingen die je niet wil is…nog steeds een keuze. Je kiest ervoor om in de file te staan en niet te verhuizen.
Veel filerijders vinden dat de problemen bij anderen liggen: . pensionado’s die in de spits naar de keukenhof gaa, de overheid die te weinig wegen aanlegt (hoewel dat aantoonbaar op de lange termijn niets doet) en van de baas moeten ze om 8:30 achter hun bureau zitten (is dat echt zo?).
Er zijn overigens genoeg mensen die, hoe gek het ook klinkt, het fijn vinden om 20/30 minuten extra te hebben tussen werk en privé. Een moment geen gez31k aan het hoofd zogezegd.
sirprize zegt
@pomoek: ik zie het anders. Sommige keuzes kun je op papier misschien wel maken, maar in de praktijk niet. Mijn werk (ja, keuze) vereist dat ik iedere 3 jaar ergens anders werk. In Nederland of in ’t buitenland (niet altijd eigen keuze). Mijn gezin iedere 3 jaar achter me aanslepen is geen keuze die je als kostwinner alleen maakt. Flexibel werken kan, zij het beperkt. Nu kan ik met de trein naar m’n werk, 1e klas dus dat is prima. Maar wie weet sta ik over 2 jaar weer dagelijks op de A27 stil bij Gorinchem. Een andere baan nemen met dezelfde beloning en zekerheid zal niet meevallen. Dus keuzes? Ja, in theorie wel. Als je zelf voor de keuze staat is ’t vrij eenvoudig. Dan maar iedere dag aansluiten, want ’t alternatief is altijd slechter.
pomoek zegt
@sirprize: precies.
elemento zegt
Klopt niet. A4 is ergste
sirprize zegt
@elemento: klopt wel. A16 en A27 zijn ergste.
sanderp zegt
Altijd een hel hier in Barneveld, knooppunt a30/a1 en de a1 richting Amersfoort en terug staat dagelijks file.