Maar de motor op de headerfoto’s blijven ze wél produceren…
Langzaam maar zeker raakt de diesel steeds meer uit de gratie. Terecht of onterecht, fabrikanten zien er telkens minder nood in de auto’s nog aan te blijven bieden. Zo hebben Toyota en Nissan al aangegeven geen diesels meer te verkopen. Ook Porsche keert uiteindelijk toch niet meer terug naar de zelfontbrander, ondanks redelijk succes van deze motoren in de Macan en Cayenne. Vandaag zijn er weer twee merken die hebben aangegeven dat ze de dieselmotor de rug toe gaan keren.
De eerste is… Suzuki! De Japanse gigant in kleine auto’s gaat hun auto’s niet meer voorzien van zelfontbrander. Een enorme schok voor de altijd vriendelijke Suzuki-verkopers zal het niet zijn in Nederland, want hier is op dit moment geen nieuwe Suzuki leverbaar met een dieselmotor. De laatste Suzuki met dieselmotor was tot vorig jaar leverbaar, de vierde generatie Vitara (LY) met 1.6 turbodiesel. In Europa was ongeveer 10% van alle verkochte Suzuki’s uitgerust met een dieselmotor, maar vanaf nu is dat definitief voorbij. Suzuki gaat overigens niet wereldwijd de diesel de das om doen. In India blijven ze gewoon verkocht worden, aangezien daar 30% van de verkochte Suzuki’s op Satansap rijdt. Principes moet je je natuurlijk wel kunnen veroorloven.
De tweede fabrikant die stopt met aggregaten op dieselolie is Mitsubishi. Ook voor deze fabrikant is het vrij eenvoudig om principes te hebben, want er waren niet zoveel Mitsubishi’s met dieselmotor. En de modellen die er wél met diesel waren, kocht niemand. De Outlander diesel bijvoorbeeld, deze is al sinds vorig jaar niet meer te bestellen bij de dealer. Mitsubishi was waarschijnlijk vergeten dat ze de Pajero nog in productie hadden. Deze antieke auto en diens dieselmotor is rechtstreeks van de showroom naar het museum verhuisd. Mitsubishi heeft alleen principes met personenauto’s, de L200 pick is vooralsnog leverbaar met de 2.4 dieselmotor. Sterker nog, de aspirant koper voor een L200 heeft geeneens een andere keuze!
Conclusie: Als het niet te veel geld kost, willen de fabrikanten principieel zijn. Maar liever niet wanneer het in financieel opzicht pijn gaat doen. Het wachten is nu op de echt grote speler als het gaat om diesels.
robert110 zegt
Mitsubishi is niet de enige die de diesel in stand houd in de 4×4’s. Toyota blijft de Hilux en Land Cruiser ook met diesels leveren. Een goeie zaak in mijn ogen, laat de diesels voor de auto’s die het nodig hebben, dan kunnen we er nog lang van profiteren.
Ondertussen helpen Ford, FCA, en GM hier ook aan mee nu ze juist diesels introduceren in auto’s die nog niet eerder met diesel leverbaar waren. Zowel de nieuwe F-150 als de nieuwe Silverado/Sierra 1500 en de huidige Ram 1500 zijn met diesels leverbaar.
toniominestrone zegt
@robert110: Welke auto heeft er nu nog een diesel nodig?
robert110 zegt
@toniominestrone: zoals ik al zei auto’s als de Hilux en de Land Cruiser. Pick ups, grote terreinwagens en grote bestelauto’s etc. Het type auto waar een diesel daadwerklijk meerwaarde biedt tegenover benzine op meer vlakken dan enkel brandstof verbruik/kosten.
tvr1974 zegt
@robert110: eens!
Afgelopen mei/Juni met een Toyota hi-Lux weer in gebied geweest in Brazilië waar je toch echt liever een diesel hebt..( verbruik ivm diepe watergeulen en kruip/sluip routes omhoog op lage toeren en koppel) en idd is de auto ook gewoon nog nieuw leverbaar met diesel; https://www.toyota.com.br/modelos/hilux-cabine-dupla/
fouadski zegt
@tvr1974: geniale auto
robert110 zegt
@tvr1974: In Nederland is de Hilux ook enkel met een Diesel te krijgen (alleen de 2.4 D4-D) de benzine versies hebben niet eens een Europese typegoedkeuring.
neleev zegt
Als er meer en meer zakelijke rijders overgaan naar benzine, dat is nu al trend, zullen de VAG en cohorten ook langzaamaan beginnen om bepaalde modellen dieselvrij te maken.
patrick7788 zegt
heb me diesel ook maar ingeruild, voor een lekkere dikke benzine M2 , voor me zakelijke km ook een citroen c1 aangeschaft, lekker goedkoop in gebruik en wegenbelasting, dubbel pret en dubbel de uitstoot.
bmw2coupeeigenaar zegt
@patrick7788: C1 voor zakelijke kilometers? Ik wens u succes!
racerx zegt
@bmw2coupeeigenaar: doet m’n vriendin ook, in een 108. Ze rijdt toch al gauw 40.000 per jaar maar het is gewoon echt prima te doen. Het is net wat je gewend bent he…
toniominestrone zegt
@racerx: kan me niet voorstellen dat je voor je lol 40.000 km in zo’n hondenhok wil zitten, los nog van het veiligheidsaspect.
SimonMc zegt
@toniominestrone: “los nog van het veiligheidsaspect” . Moeten dit soort auto’s niet NCAP gekeurd zijn dan?
johnhert zegt
@toniominestrone: Wie het kleine niet eert… Stel je niet zo aan !
neleev zegt
@patrick7788: mijn of m’n. Me kan echt niet, sorry.
dnadave zegt
@patrick7788: c1, zakelijk en 40.000km? Ouch. Hoe is het met haar rug?
phevtreb zegt
@dnadave: ik zou er ook niet voor kiezen, maar laten we niet overdrijven. 30 jaar geleden reden hele volksstammen 40.000 km in een golf 2 met een 50 pk motortje erin.. Ging prima. Daarbij vergeleken is een C1 of een 108 oid met stuurbekrachtiging, elektrische ramen, airco, een rechter buitenspiegel, getint glas enz enz een limousine. Nog niet gesproken over de veiligheid features die erbij gekomen zijn
jack_abarth zegt
Maakte Suzuki inmiddels wel hun eigen dieselmotoren? Want voorheen werden ze gewoon ingekocht bij bijvoorbeeld VAG. (1.9 TDI in de vorige Vitara)
ramshoek zegt
@jack_abarth:
Weet niet of ze ooit een VAG 1.9 TDI hebben gebruikt, was dat niet de FIAT 1.9 JTD? Weet wel dat ze op een gegeven moment zowel FIAT’s 1.3 JTD als ook een 1.4 HDi van PSA in het assortiment hadden (toch torretjes in het zelfde segment).
Ik weet ook dat toen Suzuki en Volkswagen een beetje verkering hadden, de laatste niet blij was met Suzi’s dieselkeuze!
dare2think zegt
Als diesel echt zo ‘onpopulair’ is, waarom blijft de prijs dan maar stijgen? Je zou zeggen dat de benzineprijs ook stijgt, maar diesel stijgt harder. De vraag naar diesel is groter dan ooit. Diesel is het sap van economische vooruitgang. Punt.
Alles waar je deze tekst mee leest, (PC, telefoon, tablet etc) is in jouw bezit gekomen dankzij diesel. Ik zeg niet dat het niet op andere manieren had gekund, maar wie heeft werkelijk de meerprijs ervoor over?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@dare2think: Als de vraag daalt, stijgt de prijs… Dus mooi onzinverhaal van je.
dare2think zegt
@svenska_aeroplan_ab: Welke economieles heb je gemist?
berlinetta zegt
@svenska_aeroplan_ab: Dat is niet hoe de markt werkt. Als de vraagt daalt en de prijs wordt verhoogd, koopt niemand het meer.
dnadave zegt
@svenska_aeroplan_ab: en als er meer vraag naar is dan daalt de prijs? Sure
Esprit_de_Flandre zegt
@dare2think: In België stijgt het vooral omdat de accijnzen worden opgetrokken naar het normale niveau. Historisch werd diesel minder belast…
berlinetta zegt
@dare2think: Volgens mij is dat omdat diesel steeds zwaarder wordt belast.
bassx zegt
@dare2think: Diesel is niet onpopulair in het gebruik maar wel bij de ontwikkelingen en verkoop voor de fabrikant. De vraag naar diesel (en prijsstijging) zegt natuurlijk niets over hoe de verkoopverhouding ligt tussen benzine en diesel. Op dit moment worden veel meer benzine modellen verkocht dan diesel. Niet meer dan logisch dat fabrikanten het niet lonend vinden om nog een volgende gen diesel te ontwikkelen voor een minderheid die alleen maar kleiner wordt.
Jochen zegt
@dare2think: stookolie is niet hetzelfde als diesel
ericc zegt
Afgelopen weekend nog een artikel gelezen in de krant van een autojournalist. De automobiel is voor 12% verantwoordelijk voor de CO2-uitstoot in Europa. De rest is van treinen, boten, dieren, fabrieken, vrachtwagens, moto’s, bruinkoolcentrales,….
Het lijkt wel dat enkel de autoindustrie gedwongen wordt om zwaar te investeren terwijl de rest buiten schot blijft van de EU. Miljarden moeten ze investeren om die 12% naar beneden te krijgen.
Wat zijn de eisen voor de andere vervuilers? Kop in het zand EU?
Schande, daar Bosh bezig is om de diesel properder te maken dan ooit. Veel Duitse autobouwers hebben al een groot aanbod aan Euronorm 6d voertuigen. (bron : automotorundsport.de)
Verder heeft de milieubeweging (die in Duitsland vele steden voor de rechtbank trekt om de diesel te bannen in steden via de rechter) aangekondigd dat de volgende de benzine-motor zal zijn.
Grote sponser van deze milieuwbeweging? Toyota! (bouwen geen diesels meer)
reactief zegt
@ericc: en hoe kom jij erbij dat alleen bij auto’s de uitstoot omlaag moet!?
Fabrieken, scheepvaart, woningen etc etc moet ook allemaal schoner.
En belangrijk, vind ik, uitstoot verminderen in de stad lijkt me gewoon wenselijk. Van mij zouden zelfs straten volledig voetgangers gebied mogen worden met extra groen. Veiliger, stiller en schonere lucht.
bas_vanhattum zegt
@reactief: en als ik in de stad moet werken? 100kg apparatuur bij me, 5 klanten op een dag, rijd 400km per dag, ander vervoer is niet mogelijk. Weinige in NL gaan vrijwillig de grote stad in met de auto daarnaast kan ik me geen Tesla veroorloven, dus legt u maar uit?
reactief zegt
@bas_vanhattum: ik zeg niet dat de gehele stad op slot moet.
Maar als sommige straten afgesloten worden lijkt me dat prima. Situatie is natuurlijk in elke stad anders, maar bij mijn thuisstad zou de binnenring 80% gesloten kunnen worden voor verkeer en dan zijn alle parkeerpleinen toegankelijk en alles ook op korte loopafstand bereikbaar.
Voor directe toegang zou je met ontheffingen kunnen werken.
En mensen rijden nu toch echt onnodig door smalle historische winkelstraten. Bij ons kan je de ring afsnijden door het centrum en dat wordt echt absurd veel gedaan, terwijl je geen tijdwinst hebt.
maotje zegt
@ericc: misschien wat beter je huiswerk doen. Dan had je geweten dat ook de andere takken aan strengere eisen moeten voldoen.
macready zegt
@ericc:
…”Het lijkt wel dat enkel “…
De crux. De overige vervuilers zitten ook al lang aan de halsband. Vliegtuigen vervuilenbijv. in termen van CO2 over langere afstanden intussen gemiddeld minder per persoon per kilometer, dan de gemiddelde Prius.
karhengst zegt
Volvo wordt niet als grote speler gezien? Of is het nog niet 100% zeker dat de S60 alleen met benzineblokken wordt geleverd?
kminne zegt
Een goede zaak, weg met die stinkdingen en rap een beetje graag.
maotje zegt
@kminne: eens! Hoe eerder hoe beter
rob5nismo zegt
Ik zie DAF Scania enzovoorts al afscheid nemen van diesel
techniekmeneer zegt
Mitsubishi maakte sws weinig dieselmotoren. In veel modellen ligt een VAG of PSA diesel.
lekbak zegt
@techniekmeneer: Mitsubishi is één van de grootste fabrikanten van diesels. Alleen niet in personenwagens…
techniekmeneer zegt
@lekbak: Ik heb het uiteraard ook over luxe auto’s
lacker zegt
Gisteren in het FD de jaarperformance van sectoren. Na “Elektronica” is de sector “Olie en Mijnbouw” de grooste stijger. Benzine en diesel worden dus in totaliteit erg goed verkocht! Gazprom, PetroChina en Statoil (Noorwegen) zaten o.a. in de top.
wahltiroler zegt
Peugept is een beetje dubbel bij diesel van de ene kant stsan zw pal achter hun goede dieselmotoren.
Anderzijds is het Dieselhybride adieu, bienvenue Benzinehybrid…
Kijken hoe lang diesel daar nog blijft