Meer snelheid en meer power voor de allerheetste Audi’s? Kom maar door.
Stephan Reil, hoofd bij Quattro GmbH, vertelt in een interview over de nabij toekomst van de powertak van het Duitse automerk. Reil’s oren spitsen bij het idee om meer extreme varianten te bouwen op basis van de huidge RS-modellen. “There’s no actual project at the moment, but why not?”
De RS-baas zegt dat ze iets soortgelijks al eerder hebben gedaan en hij noemt de R8 GT (rijtest) als voorbeeld. Deze speciale versie op basis van de reguliere R8 kreeg een vermogensboost van 35 pk en 10 Nm. Ook werd er 85 kg van het gewicht gesnoept. Uiteindelijk rolden er 333 GT-coupe’s en 333 GT-cabrio’s van de band.
Concerngenoot Volkswagen stripte de Golf GTI nog niet zo lang geleden op enkele punten en introduceerde zo de Clubsport S: een Golf voor op het circuit zonder overbodige poespas. Zoiets kunnen we mogelijk ook bij Audi RS gaan verwachten. Denk aan een snellere versie van de RS3 of de TT-RS: minder geluidsisolatie of het verwijderen van de achterbank in combinatie met een kleine vermogensboost.
De huidige Audi RS3 (rijtest) is echter nog niet zo oud, en de TT-RS is helemaal kakelvers. Reil geeft toe dat we voorlopig nog niets hoeven te verwachten. Beide auto’s begeven zich aan het begin van hun cyclus. Hetere versies van bestaande modellen worden meestal kort voor de aanvang van een facelift geïntroduceerd. Daarnaast zegt Reil dat er nu nog geen concrete plannen zijn, maar het balletje dat Top Gear in het interview opgooide geeft hoop in de wandelgangen.
cpp1 zegt
Met nog meer extreem kromme remschijven
ziekegeest zegt
@cpp1: zegt iemand met een RS logo in z’n profielfoto..
cpp1 zegt
@ziekegeest: dat is nu juist het erge, dat zelfs iemand zoals ik, met een RS product, dit zeg over het merk…
mzonneveld zegt
Doen ze toch al met de RS6 Plus enzo?
bierbuik zegt
@mzonneveld: uitmelken noemen ze dat.
Vroeger was je het mannetje met je RS6, tegenwoordig lachen ze je uit als je niet de ‘Performance Plus Extra Deluxe’ hebt met een meerprijs van €10.000
ko4n zegt
@bierbuik: van de eerste en tweede generaties waren ook plus versies
Rick-dos zegt
“Vol verwachting ploft ons hart…” aldus het plofkraakgilde…
Dutchdriftking zegt
Een RS3 met remmen upgrade…. sorry te makkelijk.
moveyourmind zegt
Wordt vast flink bijbetalen voor een Leichtbausonderausführung zonder geluidsisolatie, infotainment systeem, achterbank en rechterbuitenspiegel…
Niet meer dan logisch, want er zit wel weer veel extra op, zoals een extra licht uitgevoerd remsysteem, extra lichte distributieketting en extra weinig olie om nog meer gram te besparen.
str8six zegt
Meer snelheid, meer power en meer overstuur. De natte droom van elke Audi-likkert.
bimmert zegt
@str8six:
Onderstuur bedoel je, overstuur is eng.
Onehp zegt
Stop die nieuwe 5-cyl met een kleine vermogensboost in de A4 Avant (topmodern platform) en je hebt een basis voor een echt toffe RS4 die stukken lichter* is dan de vorige en die terug doet denken aan de RS2.
Wég van het fwd platform van de RS3 en het zware overgewicht van het overige RS aanbod….
*minstens 200-250kg lichter aub
rrk147 zegt
Maar ja, hoeveel sneller moet het nog gaan. De 0-100 tijden zijn al erg snel, onder de 5 seconden vind ik erg snel. En de begrenzers staan nog steeds op 250, met een klein beetje betalen op 280 ofzo. Of ben ik nu een oude l#l?
dijan zegt
Een hoop commentaar van mensen die zelf in een of ander gebakje rijden.
Onehp zegt
@dijan: zeg dan direct welke RS beater je zelf rijdt dan, zodat we je mogen bewonderen…
ko4n zegt
@Onehp: hij levert als enige geen commentaar op de auto’s
willemveenstra zegt
Begin eerst maar eens met mechanische sper diffs. Die achterbank kan eerst wel blijven zitten! Het henkie haldex onderstuur met bredere voorbanden en rem sperren hosanna zijn we wel klaar mee!
pinut187 zegt
Snellere RS3 altijd goed!
dijan zegt
one hp; Daar gaat het helemaal niet om . Iedereen heeft commentaar op van horen zeggen. Ik heb zelf een S3 sedan en kan iedereen zeggen dat die fantastisch is. Wij hebben heus wel met meer snelle auto s van andere merken lange proefritten gemaakt . Toch kwam voor ons deze er uit als de mooiste en de fijnste voor onze doeleinden. Wij gaan nooit op het circuit en willen ook geen schreeuwerige auto met spoilers e.d . Ik kijk nog steeds graag om als ik mijn auto ergens parkeer en heb totaal geen spijt van onze keuze!
knetje zegt
333 GT’s, waarvan er in ieder geval al 2 stuks waren met nummer 000. Ingezet in 2012 als Safetycar en Leadingcar bij de ADAC GT masters