Bijna de helft van de EV-rijders vindt een rit van meer dan 500 kilometer toch problematisch.
Er wordt nog steeds veel afgegeven op elektrische auto’s, maar met een beetje EV kun je in Nederland príma uit de voeten. Het enige probleem is een lange rit naar buitenland. Vereniging Zakelijke Rijders heeft nog eens gepeild hoe EV-rijders daar tegenaan kijken.
Je zou denken dat mensen elektrisch rijden steeds minder problematisch vinden, aangezien er steeds meer laadpalen komen en auto’s meer range krijgen. Verrassend genoeg vinden méér mensen een lange rit naar buitenland problematisch dan vorig jaar.
Van de zakelijke rijders die VZR ondervraagd geeft gaf bijna de helft (48%) aan een rit van meer dan 500 kilometer problematisch te vinden. Vorig jaar was dat nog maar 35%. Deze stijging is wellicht te verklaren doordat meer mensen met een EV op vakantie zijn geweest en negatieve ervaringen hebben. Maar dat is giswerk.
Buitenlandse tripjes korter dan 500 kilometer zijn kennelijk wel minder problematisch geworden. Maar 15% gaf aan hierbij problemen te ervaren, tegen 28% vorig jaar. Sowieso is het aantal mensen dat de EV pakt op vakantie toegenomen, maar het onderzoek vermeldt daarbij geen cijfers.
Een derde van de EV-rijders geeft ook aan dat ze hun vakantieplannen aanpassen. Bijvoorbeeld door het vliegtuig te pakken (lekker groen), een bestemming te kiezen met goede laadinfrastructuur of een andere auto te pakken. Op vakantie gaan als EV-rijders brengt dus hoe dan ook extra rompslomp met zich mee. Maar ja, dat moet je maar over hebben voor die lage bijtelling.
Bron: Vereniging Zakelijke Rijders
Foto: Een Nederlandse (!) Honda e in Noorwegen, gespot door @utregcity
TheMaster zegt
Degene die een rit van 500km problematisch vinden, vinden niet de rit van meer dan 500km problematisch, maar hebben niet de juiste EV hiervoor met waarschijnlijk een slecht infotainment systeem (alles van VAG, Volvo, Kia b.v.).
mashell zegt
Volvo past Google toe en juist VAG heeft de lange afstandsrouteplanning goed voor elkaar.
TheMaster zegt
Welke van beide past de routeplanning en de laadstops aan, afhankelijk van het aantal laadpalen wat beschikbaar is op het moment dat jij daar aan komt? Of welke software geeft vanzelf een popup als je bij de snellader aankomt, welke laders wellicht buiten gebruik zijn?
mashell zegt
Geen van allen. Maar is ook niet zo heel belangrijk, meestal is er wel een laadpaal vrij. En ja, ik kwam zondag nog bij een snellaadstation van Aral Pulse waar alle vier palen buiten dienst waren omdat ik zelf verzuimd had even te checken, maar er zijn er nu zoveel dat je gewoon de volgende op de route neemt.
TheMaster zegt
Het ‘verzuimd om te checken’ is precies het punt. Dat zou jij niet hoeven te doen, dat hoort de software in de auto te doen. Tesla heeft die allemaal wel voor elkaar.
Op normale dagen zal een andere laadpaal vinden geen issue zijn. Maar op de zwarte zaterdagen b.v., begint het toch behoorlijk druk te worden…
audirs3 zegt
@themaster ABRP
Johanneke zegt
Precies. In oktober Munchen – Arnhem gedaan met een 2024 E-tron, alleen maar 190-200 gereden waar het mocht. Geen enkel probleem, en zo snel laadt dat ding niet.
ghost zegt
In oktober nog Amsterdam – München gedaan in een i4 M50, ook op de autobahn (weer het kon en geen baustelle waren) flink doorgereden. Was voor €26,- aan laadkosten in München, dikke prima. In mijn optiek is het een bepaalde mindset, maar dat is het dan ook wel. Prima, niks mis mee.
petroldrinker zegt
Onze ervaring, van regio Haarlemmermeer naar Oldenzaal en terug is al ellende die je niet eens op 1 lading kan doen… laatst ermee naar Parijs geweest, dat was helemaal een HELL met 3x moeten laden op de terug weg… (Kona EV)
petroldrinker zegt
Jammer dat de edit knop niet meer werkt, maar als toevoeging, iedereen zat van prima te doen naar parijs, ik was sceptisch ivm vele laden, heb 1x gedaan en niet meer, ik had toch gelijk dat het laden een ramp is die veel te veel tijd kost op zo een rit (koste gewoon 2 uur extra enkele reis)
audirs3 zegt
@petroldrinker dan heb je echt de verkeerde EV gereden. Met een Ioniq 5 ofzo kan je met 1 laadstop van 12 minuten prima in Parijs komen, er zijn ook voldoende laadpalen die 200kw of meer kunnen leveren.
leefvrij zegt
Vorig jaar twee keer naar Parijs geweest. Was geen enkel probleem met de EV (Niro). Op de heenweg twee keer laden. Een keer half uurtje, konden we ontbijten en nog een kwartiertje (plaspauze). Op de terugweg met een keer laden gered. Tijdens het avondeten. Dus geen tijd verloren. En gratis laden bij het hotel.
Pordon zegt
Dat ligt meer aan de auto dan aan het zijn van een EV. Er vanuitgaande dat het een Kona met 39kWh batterij is.
Dat is natuurlijk prima voor een rondje om de kerk en de boodschappen maar daar houdt het dan ook mee op. Dan heb je gewoon een verkeerde auto waar je m voor wilt gebruiken.
Meeste EV’s redden eenvoudig 350km op een lading dus dan is Parijs met even een plaspauze en benen strekken met 1 stop van een kwartiertje gewoon prima te doen.
Heb je een EV met een WLTP van 300 of minder en je wilt er regelmatig langere ritten mee doen moet je gewoon die auto niet kopen/leasen.
imaginenl zegt
Wil ook graag een EV gaan rijden maar wil geen grote zware auto. Kleine EV’s hebben een kleine range dus niet zo geschikt om naar de wintersport te knallen. het is gekkenwerk om alleen voor de lange ritten een grotere auto aan te schaffen dus ik overweeg nu om de wintersport dan maar met de trein te doen (nightjet).
rwdftw zegt
Ik weet iemand die met een Tesla naat Kroatië rijdt. Voorheen met de ICE. Ja je doet er langer over, maar je komt veel meer ontspannen aan en het is goed te doen. Tesla is daar een kei in, ik weet niet hoe het zit met andere merken.
Anyway : als je ver op vakantie wilt en de EV mee wil nemen dan is er ook nog iets als de autoslaaptrein.
audirs3 zegt
Met andere merken ook prima te doen met ABRP (a better route planner). Vorig jaar naar Montenegro en Bosnie gereden met een Ioniq 5.
coupedriver zegt
“je komt veel meer ontspannen aan”?! Hoezo zou je meer ontspannen aankomen? Omdat je veel langer onderweg bent? Op een gegeven moment overschrijdt je een tijdspanne dat je het zat bent, en maakt dan echt niet meer uit in welke auto je zit.
hondafiel zegt
En daarom wordt waterstof de toekomst is mijn voorspelling. EV’s zijn een tussenoplossing.
mashell zegt
Nee joh, waterstof stations zijn tussen de verschillende tankbeurten te lang bezig met weer op druk te komen. Als er iemand voor je dan zit je op niks te wachten.
THSD zegt
Ja en als de snelladers bezet zijn hoef je niet te wachten natuurlijk.
coupedriver zegt
Dat is pas als er 40 vlak voor jou hebben getankt, en daar wordt heus nog wel verder in ontwikkeld hoor of denk je nu echt dat zoiets niet kan opgelost worden? De aarde zit vol met waterstof, aarde maakt dit oneindig aan.
octaan64 zegt
Na de euforie komt de rede.
Mensen zijn kuddedieren die getriggerd door fiscale voordelen en de groene (discutabel) bijdrage in een EV zijn gestapt.
Lijkt op een impulsaankoop maar dan op grote schaal qua investering en schaalgrootte.
Daarbij de neveneffecten niet meenemen in de overweging.
Let wel, ik vind een EV een prima auto en ben in het geheel niet tegen deze ontwikkeling.
Maar alles wat door de strot geduwd wordt, heeft ook een andere kant.
Krantenkoppen schrijven nu dat de netwerkkosten met een factor 3 omhoog gaan.
Nederland was nog lang niet klaar voor een dergelijk overstop op zo’n grote schaal.
Autobezit neemt toe omdat de ICE in de garage blijft staan om de caravan, boot of paardentrailer naar de bestemming te kunnen sleuren. Aan de andere kant vallen mensen af omdat ze dit feest niet meer kunnen betalen.
En of het milieu er echt iets mee opschiet betwijfel ik zeer.
Nederland heeft het op een enkele uitzondering na het oudste wagenpark door de enorme belastingdruk.
Was dat een paar jaar jonger geweest dan was de totale emissie een stuk lager geweest.
Hoeveel geld loopt de staatskas mis omdat wij blijven doorrijden of importeren?
Het is maar net hoe je het ziet.
mashell zegt
Daar is het gezeur over het oude wagenpark weer. Nederland heeft op 18 miljoen inwoners 9 miljoen auto’s. De meeste gezinnen hebben er twee of drie. En die tweede en derde auto zijn oude wagens waar maar weinig mee gereden wordt, die vervangen door jongere voertuigen levert amper minder uitstoot op.
DeWitteCondor zegt
Eens met Mashell. De veelrijders zullen over het algemeen in een moderne auto rijden: een EV of een ICE met relatief weinig uitstoot. Als je zoveel rijdt is de kans erg klein dat je dat in een barrel doet en bovendien zal een groot deel leaserijders zijn.
De Aygo’s die 5k per jaar rijden naar de supermarkt zetten geen zoden aan de dijk, noch de 3e auto die door de lucky few als hobbyauto worden gebruikt.
hardleersbv zegt
Iets stimuleren is wat anders als door de strot duwen. Je mag nog altijd gewoon bezine rijden he. Daar komt bij dat als je een 2de auto kunt kopen voor je caravan/boot en of paardentrailer je kennelijk al geld genoeg had daarvoor en dus bewust de keuze maakt voor die 2de auto, je wordt nergens gestraft om gewoon een diesel te kopen om alles mee te doen.
petroldrinker zegt
Bewust die keuze maken is wel makkelijk gezegd, wellicht moesten ze die keuze maken omdat ze vd werkgever alleen nog een EV mogen rijden en daar niet genoeg mee kunnen trekken, beetje erg bekrompen om er meteen vanuit te gaan dat je dan loaded moet zijn….
hardleersbv zegt
Je kunt vanuit je werkgever ook kiezen dan alleen zakelijk te rijden. Of mobiliteitsbudget. Echt genoeg keuzes hoor. Als je het hebt, kun je het betalen ga ik van uit. Want als je een boot/paardentrailer moet trekken zit je echt wel bovenmodaal.
Magnut zegt
Ik heb zelf een Tesla gekocht en ben inmiddels twee keer naar Italië gegaan zonder caravan, en één keer naar Zuid-Frankrijk met de Tesla en caravan achter de auto. Bij deze lange ritten is het belangrijk om goed van tevoren te plannen en te kijken hoe je wilt rijden. Dit geldt vooral voor de lange ritten. Ik heb daarnaast ook een benzineauto, een Ford Focus met 183 pk, die de caravan goed kan trekken. Toch wilde ik het proberen om met een elektrische auto op vakantie te gaan met de caravan, puur om te kijken of het haalbaar is. Daarnaast kies ik ook voor het comfort en de technologie die de Tesla biedt.
Wat ik merk, is dat de laadinfra de afgelopen jaren (mijn ervaring is sinds 2019) veel verbeterd is, maar bij de niet-Tesla snelladers is het aantal laadpunten vaak onvoldoende. Bij deze laadstations moet je vaak wachten totdat er een plekje vrij is. Bij de Tesla superchargers heb ik dit echter nog nooit meegemaakt, daar is het meestal nooit vol. Dus als het om lange ritten gaat, blijft Tesla voor mij de beste keuze (als het elektrisch moet zijn). Ik moet ook toegeven dat Fastned met een caravan echt heldhaftig goed is.
Wat ik wel belangrijk vind, is dat je een vakantiebestemming kiest met goede laadvoorzieningen in de buurt, het liefst een laadpaal of twee op de camping zelf. Dit voorkomt dat je onnodig om moet rijden om te laden en lang moet wachten totdat je batterij weer vol is. Ik boek altijd een camping met goede laadfaciliteiten, maar laad nooit op de standplaats zelf omdat dit niet toegestaan is en ook niet wenselijk is. De standplaatsen zijn vaak beperkt tot 10 tot 20 ampère (in theorie wel mogelijk dus maar als het eruit klapt heb jij het weer gedaan).
Ik moet wel toegeven dat elektrisch op vakantie gaan veel geduld vergt. Als ik met vrienden op wintersport ga, laten we de Tesla thuis omdat we snel op locatie willen zijn. Maar als ik met mijn gezin op zomervakantie ga, maakt het me minder uit en doen we het rustig aan. De vrouw en kinderen moeten toch regelmatig naar de wc, dus we nemen de tijd en combineren laden met een sanitaire stop.
Voor volgend jaar overweeg ik echter om met de benzineauto en de caravan op vakantie te gaan, waarschijnlijk weer naar Italië. Dit komt puur door de extra rompslomp van het plannen en het vaker moeten stoppen, maar dat geldt vooral voor het reizen met de caravan. Als ik alleen met de Tesla zou reizen, zou ik zonder probleem naar Italië rijden. Met een Tesla kun je makkelijk 350 km per rit afleggen zonder zorgen.
Sinds vorig jaar rijd ik mijn derde Tesla. Toen heb ik serieus overwogen om voor een benzine- of plug-in hybride auto te gaan, maar de reden dat ik uiteindelijk voor de Tesla heb gekozen, is niet per se omdat hij elektrisch is uit principe ofoz. Dat kwam eigenlijk omdat ik zonnepanelen heb die overproduceren, en ik wilde die energie gebruiken in de auto. Daarnaast heb ik naar andere auto’s gekeken, en die voelen allemaal een stuk minder geavanceerd, alsof ik terug in de tijd ga. Aangezien ik de Tesla zakelijk heb gekocht en privé rijd, betaal ik bijtelling. Ik wilde oorspronkelijk voor een BMW X3 gaan, maar ik kon niet gemakkelijk aan mijn vrouw uitleggen waarom ik voor 300 euro meer bijtelling per maand deze auto wilde. Mijn enige argument was eigenlijk dat deze beter zou zijn voor de caravan, maar dat is maar 3 tot 5 weken per jaar. Dus dan doe ik liever iets langer over de rit en bespaar ik een berg geld.
DeWitteCondor zegt
Herkenbaar en volledig rationeel als je het mij vraagt. Ik vind Frankrijk en Duitsland prima qua laadpalen. In Italie is het ook wel verbeterd maar die lopen echt nog wel achter, zeker als je de autostrada verlaat. Wij gaan veel naar Italie en ik zou dat (nog) niet met een EV willen doen (en wij hebben geen caravan). In de zomerperiode zijn de palen op de bekende vakantieroutes ook gewoon echt wel druk.
Magnut zegt
Wat betreft de drukte, dat herken ik ook. In de zomerperiode kunnen de laadpalen inderdaad behoorlijk druk zijn, vooral langs de populaire vakantieroutes.
Zelf reis ik ook op momenten dat anderen dat niet doen, zoals ’s nachts of doordeweeks (wel in het hoogseizoen hoor, vanwege schoolvakanties). Op die manier kom je vaak een stuk verder zonder dat je hoeft te wachten bij de laadstations. Toen ik vorig jaar naar Frankrijk reed, moest ik maar één keer wachten, en dat was bij een Ionity-lader in de ochtend. Het meeste van de tijd was ik de enige bij de Superchargers, waar ik lekker snel kon laden zonder stress. Het is echt een verschil als je buiten de piekmomenten reist!
Wat ook echt helpt, is als je niet per se met een 100% volle batterij vertrekt. Het klinkt misschien gek, maar het maakt een groot verschil, vooral als je bijvoorbeeld op wintersport gaat. Veel mensen vertrekken rond dezelfde tijd vanuit dezelfde plekken naar dezelfde bestemming met ongeveer dezelfde hoeveelheid batterij. Als jij net buiten dat patroon valt, merk je dat de Superchargers opeens een stuk rustiger zijn, omdat je niet met de ‘kudde’ meereist. Het is echt een kwestie van timing, en als je dat slim aanpakt, kun je de drukte grotendeels vermijden.
ericc zegt
Mijn schoonbroer en zijn neef gaan elk jaar skiën. Hiervoor nemen ze niet de Taycan (3 jaar)maar een Volvo diesel(9 jaar )! Hoeven ze onderweg niet te stoppen voor te tanken ⛽️. ICE rules!!!
hardleersbv zegt
Doodsvermoeid 9+ uur doorkachelen. Kansloos. Effe om de 400km 20 minuten stoppen voor een plasje, een red bull en een frikandellenbroodje. Heerlijk. EV rulezzZz!
hans75 zegt
afgelopen maanden 2 keer vanuit den bosch naar Alicante gereden… 2100 km.., anderhalve dag heerlijk sturen met mijn Giulia diesel, en met mijn 4C…
ik zou waarschijnlijk nog steeds onderweg zijn met die electromeuk…
hardleersbv zegt
Afgelopen jaar 2 keer naar zuid frankrijk gereden. Lekker 1500 km sturen met mijn Polestar. Daggie onderweg. Heerlijk.
vhs83 zegt
Ik herken mij hier toch ook wel in. Heb een ioniq 5 (77kwh rwd) van de werkgever en heb er ondertussen 60.000km mee gereden. Dagelijkse km’s is echt geen probleem en zelfs aangenamer als mijn vorige diesels. Maar vakanties ervaar ik toch was stressvoller, zeker de wintersportvakantie. Vorig jaar zonder skibox 4x moeten laden om niet volledig leeg aan te komen, dit jaar met skibox geprobeerd… Ik haalde amper 200km en dat met max 130km/h waar het mocht. Dus 5x laden per rit, telkens een geschikte lader zoeken binnen die vrij is, 30min verliezen per laadbeurt, is naar mijn gevoel toch geen vooruitgang. Afstand was 900km. Met de diesel stop je gewoon wanneer het jouw uitkomt en gooi je hem vol net voor de terugreis. En dan de kostprijs, ik vind het snelladen in Duitsland echt wel prijzig, tot 0.97€ per kwh. Dit jaar resulteerde dat in 410€ voor heen en terugrit, vol vertrokken en met 10% thuis gekomen.
audirs3 zegt
@vhs83 helemaal eens met jouw analyse. Desalniettemin moet ik zeggen dat de voordelen voor woon/werk en in de zomer toch wel opwegen tegen dat nadeel op die ene wintersport rit. Maar ik hoop toch wel dat we in de toekomst EV’s met WLTP van 1000km hebben en over lang deel van de laadcurve 350kw. Zelfs met een skibox en 130 in de winter zou je dan misschien met maar 2 stopjes van een kwartier uitkomen.
coupedriver zegt
Dat is een eerlijke beschrijving, dit lees je niet veel. Dus zo is die 900km ook ongeveer het maximaal haalbare. Met brandstof kan je toch ook een bestemming van 1250km nog net comfortabel in een dag halen, en dus onmogelijk met een EV (zonder onverantwoord gedrag).
audirs3 zegt
Mijn ervaring met een Ioniq 5: ik vind lange ritten in de winter zonder pre-conditioning ook problematisch. Minder range, vaker laden en veeeel trager laden.
Daarentegen, in de zomer nooit als een probleem ervaren, elke 3 uur even kwartiertje pauze is echt geen straf ofzo, en de meeste laadpaal locaties zijn veel leuker dan die troosteloze pompstations